Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Het Brandstofsysteem (Commonrail)

Het brandstofsysteem van een Doxford motor bestaat uit een "common rail" dit is een gemeenschappelijke brandstofleiding die onder druk gehouden wordt.
Tijdens de reis d.m.v. een aangehangen brandstofpompenblok aan de achterzijde van de motor boven het stuwblok.
Tijdens het manoeuvreren met de z.g "primingpomp" die d.m.v. een schakelaar electrisch bediend wordt bij de manoeuvreerstand.
Voor het vertrek, en eerste maal "primen" worden de mechanisch bediende naaldkleppen van de verstuivers aan weerszijden van de cilinders met een speciaal handle gecontroleerd zodat deze naalden goed op hun zitting rusten.
Elke cilinder heeft dus 2 verstuivers
De naalden worden mechanisch geopend door middel van een hefboom waarvan het ene eind van een rol is voorzien en het andere eind van een vork.
De rol loopt over de nokken die aangebracht zijn op een nokkenas, ook de aanzetkleppen worden vanaf de voorste nokkenas bediend.
Aan weerszijden van de motor is dus een nokkenas aangebracht.
Voor "achteruit" wordt slecht één verstuiver gebruikt.

Het primen tijdens het manoeuvreren moet zo weinig mogelijk gebeuren d.w.z vlak nadat er een telegraaforder is gegeven. De manoeuvre duurt dan iets langer maar op de brug is men hiervan op de hoogte en houdt er rekening mee.
Ook is het mogelijk de primingpomp niet te gebruiken, door bij een manoeuvre wat meer aanzetlucht te geven en tegelijkertijd het brandstofhandel extra vulling te geven zodat er in de gemeenschappelijke brandstofleiding toch voldoende brandstofdruk wordt opgebouwd.

Het was een prachtige motor om hem in werking te zien, met de op en neergaande bovenzuigers.
Wel een zeer bewerkelijke motor, denk aan de 3 sferische krukpenlagers, 3 kruishoofden met lagers en 2 zuigers per cilinder.
Ook het onderhoud van de jukken voor de bovenzuigers en koelslangen vergde veel aandacht en onderhoud.
De jukken werden gesmeerd en "swinging fit" gehouden

De onderzuigers werden gekoeld via slingerstangen en scharnierende bochten waarvan de pakking nog wel eens lekte en het gedestilleerd koelwater in de smeerolie terecht kwam.
Daar er glazen kijkglazen in de carterdeuren waren aangebracht kon je zien waar de lekkage zich bevond.
Op het glas zag je dan vochtdruppels verschijnen en wist je waar de lekkage zich bevond.

Niet zo geschikt dus voor tank- of container vaart maar voor meer voor vrachtschepen (kistjesboten) die vroeger lang in de haven verbleven.
Ook de Aspinal regalateur was iets speciaals en de 3 aangehangen spoelpompen bij een 6 cilinder, of soms ook wel een dubbelwerkende spoelpomp aan de voorzijde.

Toch heb ik er met veel plezier op gevaren als 2wtk op het ms Kieldrecht en als HWTK op het ms Loosdrecht (ex Langleeclyde van de Medomsley Steamship Co)

Klik op de link , voor enkele doorsneden van deze toch wel bijzondere en impossante voortstuwingsmachiene.

http://www.oldengine.org/members/diesel ... oxford.htm

Bij de 4de doorsnee ziet u de dubbelwerkende spoelpomp aan de voorzijde van de motor zoals op het "ms Kieldrecht"

A.V.

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Heer Verheijden bedankt!

Leuk om eens te lezen hoe het nu was met zo'n Doxford.

Groeten van Co de Rijk.
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Meester: Ook bedankt, zo leren we altijd bij :D en als je meer hebt: Aanbevolen. Gr.Gerard.
Bram

Bericht door Bram »

:D Dat doet me deugd, een echte doxford kenner
Gaat zo door wij lusten nog wel een toetje.
Groets Bram :)
Gebruikersavatar
john.marlit
Berichten: 1339
Lid geworden op: 22 jul 2004 17:18
Locatie: zwartsluis

doxford

Bericht door john.marlit »

Hallo meester verheijden,wat ik mij wel eens heb afgevraagd met betrekking tot deze motor ,had je nou ook veel(carter) dampen aan de bovenkant v/d motor vanwege de altijd wel iets doorblazende gassen langs de bovenzuigers,temeer omdat hij daar behoorlijk open is.of zat daar een ventilatiesysteem op.
Gr John M

Om de duit en de fluit draaid de hele kluit.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Op die "Loosdrecht" ben ik, ( ik meen in 1969 ), nog aan boord geweest toen ze voor haar overdracht bij Boele aan de werf kwam.
( Haar zussie, de "Lena" ex "Langleescot" hadden we ook als vaste klant ).
De "Loosdrecht" was het 1e grotevaart schip dat ik zag met de m.k. platen in de rode boottop. De hele m.k. zag er trouwens patent uit hoor !.
Ze verliet de werf als "Spalmatory Seaman" van Livanos.

Van deze "Loosdrecht" heb ik nog nooit een foto gezien met V.O. schoorsteen. Heeft ze misschien altijd in charter bij de V.N.S. gevaren ?.

m.v.g. Roy
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Hallo heer Verheijden;

Ik heb thuis een ansichtkaart ingelijst hangen van een Liberty met de naam Loosdrecht..... is dat het betreffende schip of betreft het hier een herbenoemde boot?


groetjes Ton
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Hallo Ton,

Even een foto plaatsen, dan kunnen wij ook meegenieten.

Groeten,
Harry
Ton van der Sluijs

Bericht door Ton van der Sluijs »

Ahoy Harry :D :D

ik ga zo te kooi; Ik vraag Helen wel of ze het van de week even doet. Over de Doxford wil ik nog veel meer lezen. (Die foto van vorig jaar van Harry G met zijn kont boven op een Canadese Doxford; die valt te benijden :wink: )

groetjes Ton
Gebruikersavatar
Ron Bebelaar
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 okt 2005 20:56
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Ron Bebelaar »

[quote="roy"]
Van deze "Loosdrecht" heb ik nog nooit een foto gezien met V.O. schoorsteen. Heeft ze misschien altijd in charter bij de V.N.S. gevaren ?[/quote]

Inderdaad Roy, de Loosdrecht heeft altijd in charter voor VNS gevaren.

mvg
Ron


Plaats reactie