Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Het DOXFORD Ketting probleem op het ms SCHERPENDRECHT
Overgenomen, maar nu met afbeelding uit Topic “De PENDRECHT”

Het verhaal van de toenmalige BANKWERKER H.S. van het “ms SCHERPENDRECHT”:

Op reis van Zuid-Amerika naar Bombay (India) stopte de Hoofdmotor plotseling op de Indische Oceaan. (± 800 mijl van Bombay)
Het schip was geladen, volgens hem in de periode 1960/1961

Bij een carter onderzoek bleek het kettingwiel voor aandrijving van de brandstofpompen er scheef bij hing, doordat de gietijzerenbus waarop dit kettingwiel met pasbouten is bevestig gebroken was.
038CC9C5B0BE4F46BAE0D65C645404C3.png
038CC9C5B0BE4F46BAE0D65C645404C3.png (333.79 KiB) 4634 keer bekeken
Er werd Scheepsraad gehouden en goede raad was duur, wat nu gedaan, trachten te repareren , maar hoe, of een sleepboot bestellen ?.

Om een nieuwe gietijzerenbus te draaien van die afmeting was –dacht men in 1ste instantie – geen materiaal aan boord.

Totdat de bootsman (een Duitser?) op het idee kwam om een zuiger van een winch te nemen
Die bleek 2 cm boven de grootste maat te zijn dus geschikt en de bankwerker heeft die gedraaid

Gietijzeren bus weer gemonteerd en het kettingwiel - wat bij wonder niet beschadigd was – met pasbouten weer gemonteerd

(Van te voren was met behulp va de dekdienst het brandstofpompblok opzij getakeld zodat men terplaatste meer ruimte had)

Toen alles weer gemonteerd was heeft men uiteraard een paar slagen getornd met de bestaande ketting
Toen kwam men er achter dat de ketting op bepaalde gedeelte de neiging had tegen de kettingwieltanden op te klimmen, mijn informant dacht dat het soms wel ± 5 cm bedroeg.

Toen dit duidelijk was, zat er niets anders op dan ook een nieuwe ketting te monteren.

Conclusie: Nu was het de gietijzeren bus die brak, het had ook de ketting zelf kunnen zijn.
(Petje af voor die mannen die dat in orde gebracht hebben)
Men heeft de reis verder zonder problemen kunnen vervolgen

DE REDEN VAN DIT OPREKKEN VAN DE KETTING

Door de BB nokkenas (achterste) worden buiten de verstuiver, welke alleen bij vooruit draaien inspuit, ook de cilinder smeertoestellen bediend.
Die worden elke wacht door de olieman met een oliekan bijgevuld.
Van automatisch bijvullen, dus direct aangesloten op de cilinder smeerolietank of meettank, via een vlotter in elk toestel was toen nog geen sprake.

Er zit dus op elk smeertoestel een dop, voorzien van een kettinkje, welke normaal vastgemaakt zit aan het smeertoestel zelf, maar in de loop van de jaren geraakt de ketting stuk en wordt niet altijd gerepareerd.

Er was een losse dop achter het smeertoestel gevallen en onder de nokkenas terecht gekomen die probeerde deze dop hier onderuit te persen, wat ook blijkt te zijn gelukt maar met het bekende gevolg.

De nokkenastafel minstens een duim (2½ cm) dik, zeer goed ondersteund geeft niet mee, en ook de nokkenas niet met een diameter van ± 25 cm, eveneens om de ±1½ meter goed gelagerd.

Het blijkt dat de nokkenas enkele seconden bij volle kracht draaiende motor heeft stil gestaan of in elk geval sterk afgeremd is, en er een enorme spanning op het “trekkende gedeelte” van de ketting is gekomen is komen te staan, en daardoor de ketting over een bepaalde lengte werd opgerekt.

Herinnert U zich nog het verhaal van het ms EBOE, van de ELDER DEMSTER LINES, die een GEBROKEN KETTING had
Kettingen en tandwielen zijn zonder meer een zwak punt aan een motor

Mvg
Alfons

Jos Komen (R.I.P)

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

de tweede was zonder chief overgevaren
Was de chief achtergevaren, Mart? :)
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

L.S.
Ik ontving nog een paar foto’s van Derek Spender van het SHELL motortankert(je) het “ms BELA”

Hij beweerde dat het een 3 cilinder was met een zijdelings aangedreven spoelpomp vanaf het midden kruishoofd van cilinder 2
En dat was inderdaad zo bij 3 cilinders

Maar toen ik de foto goed bekeek - en na deze naar alle kanten te hebben gedraaid - kon ik er onmogelijk een 3 cilinder van maken met een zijdelings aangedreven spoelpomp, omdat de spoelpomp in het verlengde van de cilinders is te zien, dus een krukas gedreven spoelpomp (zie foto ter verduidelijking ernaast)
Het is te zien aan de TOP van de Spoelpomp, de paddestoel.

Bovendien 2 reserve cilindervoeringen voor een 3 cilinder is wel erg veel!
FDD8C7EB25C64FC1A26F614A73CCAF46.png
FDD8C7EB25C64FC1A26F614A73CCAF46.png (472.39 KiB) 4732 keer bekeken
Ik heb provisorisch (in rood) het JUK erbij getekend, maar hij bleef bij zijn besluit?
Waarschijnlijk is hij toch in de war met een ander schip?

Hi Alfons

The Bela had the lever type scavange pump. The six cylinder Norwegien Doxford had the crank driven pump. The Bela engine was basically laid out as shown. I think that the perspective in the photo is confusing. The top of the pump was lower than it appears. Unfortunately the old photographs are beginning to fade and are not in very good condition now.

I could be wrong though. It was almost 60 years ago. Much against my wishes I had to give up the sea after 2 1/2 years because my father wanted me to help him start up a Motor and General Engineering business.
Regards
Derek


MVG
Alfons
Mart Hoogedoorn
Berichten: 3818
Lid geworden op: 11 mei 2005 06:59
Locatie: Brasil

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Mart Hoogedoorn »

Nee Jos,deze moest in Paramaribo urgent naar huis, en het schip moest naar de werf in Georgetown alwaar het tussendek verwijderd zou worden, meer stuwruimte voor hout e.a.Ik had op tijd in Suriname kunnen zijn vanuit Campinas brasil,maar een rechtstreekse vlucht was niet mogelijk en ging via Martiniqe met een pitstop in Cayenne,alwaar ik moest overnachten in een luguber hottelletje , waar ik voor de zekerheid maar de enige stoel onder de deurklink heb gezet :oops: De volgende dag verder naar Paramaribo,alwaar het vliegveld zwaar bewaakt werd door de troep van Bouters...wachtend op een eventueele aanval van mariniers uit Aruba of zo.Mij werd niets in de weggelegd,maar het schip was inmiddels onderweg naar Georgetown.Dus via agent een vlucht daar naar toe geregeld.
''Recht zo ie gaat''Mart.....Een beetje zigzaggen mag ook
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD MOTOREN IN VERSCHILLENDE UTVOERINGEN.

Dit betrof vooral Type LB (Long Balanced) en LBD (Long Balanced Diaphragm)

Het verschil betrof
* het aantal cilinders 3, 4, 5 of maximaal 6 cilinders i.v.m. de slappe krukas
* de plaatsing van de spoelpomp, krukas gedreven of gedreven van het midden kruishoofd
* in een later stadia zijn ook nog Turboblowers toegepast, zij het in het begin nog in combinatie met zuigerspoelpompen met een kleinere diameter.
* ook zijn verschillende nog omgebouwd met “timing valves”, in tegenstelling tot de oorspronkelijk mechanisch bediende verstuivers.
Men bleef wel vast houden aan het “common rail systeem”
* de cilinder diameter variërend van 400 – 750 mm

Kleinste 400 mm cilinder diameter (900 PK), grootste 750 mm (8500 PK)
FA72BF050CE94969B25D65F1FB73265A.png
FA72BF050CE94969B25D65F1FB73265A.png (566.93 KiB) 4731 keer bekeken
3 CILINDER
FB0578163591425C98A74A9004959B11.jpg
FB0578163591425C98A74A9004959B11.jpg (251.54 KiB) 4731 keer bekeken
4 CILINDERS
3887ACD6629A4C7D92DB63FECDBF02C7.jpg
3887ACD6629A4C7D92DB63FECDBF02C7.jpg (212.42 KiB) 4731 keer bekeken
5 CILINDERS

Tot 5 cilinder is het stuwblok een geheel met de krukast
RECHTS, de uitvoering zoals op het ms KIELDRECHT,(1950-1977) NORTH EASTERN MARINE DOXFORD, Type 6LB5, 5250 PK.Bouwjaar 1950 bij BARTRAM &SONS, South dock, Sunderland.
610E6FB4558E4364A2667B4E0CAF394C.jpg
610E6FB4558E4364A2667B4E0CAF394C.jpg (208.32 KiB) 4731 keer bekeken
6 CILINDERS

Stuwblok is apart en buiten de krukkast geplaatst
RECHTS, de uitvoering zoals op hetms LOOSDRECHT”,(1950-1978) maar de spoelpompen waren dan bij de cilinders 4, 5 en 6
BARCLAY & CURL DOXFORD, Type 67LB6LS, 6800 PK, Bouwjaar 1950 bij Blytswood Shipbuilding Co, Glasgow, Scotstown

Mvg
Alfons
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

DOXFORD: DE KETTING VOOR AANDRIJVING NOKKENAS(SEN)

Na werkzaamheden aan de ketting moest de stand van de nokkenassen ten opzichte van de krukas gecontroleerd worden.

Dit gebeurde met een speciale rei langs tegen de drijfstangen van cilinder 1 te houden, zie figuur.

Deze rei was in het midden dunner, daar de midden drijfstang dikker was dan de zij-drijfstangen.
348CF676A0D341F290BBA4023F6B5CB5.png
348CF676A0D341F290BBA4023F6B5CB5.png (294.28 KiB) 4730 keer bekeken
De betrokken kettingwielen konden dan worden afgesteld op de gradenverdeling op schijven aan de voorkant van de nokkenassen
88226E70CB1B462281ED8BEBEA252ECF.png
88226E70CB1B462281ED8BEBEA252ECF.png (324.26 KiB) 4730 keer bekeken
A67ECE17A93D4B9299E21373A583DB1C.png
A67ECE17A93D4B9299E21373A583DB1C.png (429.47 KiB) 4730 keer bekeken
Foto is van “ms PIONEER”, wel enigszins in de roest, maar de gradenverdeling is nog wel te zien, en ook een paar nokken om diagrammen te nemen (arbeids- en 90° verschoven diagram)

Zoekend naar een foto van een deze afstelschijf op de voorzijde van de nokkenassen kwam ik dit nog tegen
Ik durf hier een flinke gooi te doen naar het feit dat ik waarschijnlijk de enige ben hier op Kombuispraat - met een beetje kijk op grote scheepskarren-die recent een ECHTE Doxford in het ECHT heb zien draaien op een varend schip in deze eeuw
Als dat WAAR zou zijn – maar dat is het niet, het schip voer ook niet – dan hebben Co, Koos en mezelf en nog vele anderen, kennelijk al die jaren met een ONECHTE DOXFORD WERKELIJK gevaren!

MVG
Alfons
Jos Komen (R.I.P)

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Voor de zoveelste keer wordt een gewaardeerd forumlid en plein publique door alfons voor leugenaar uitgemaakt. :evil:
Ik heb er nu echt genoeg van.
Degenen die zich niet aan de forumregels en de normale fatsoensnormen houden weten inmiddels de consekwenties.

p.s. Deze eeuw loopt momenteel van 2000 tot 2013.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d »

Laten we er niet te veel woorden aan besteden, maar even ter verduidelijking:
1) Er is nooit beweerd, door de berichtgever, op het schip gevaren te hebben. Wel dat er, speciaal voor hem, voor de kant, een paar klappen gemaakt zijn.
2) Dat dit het laatste zeegaande schip met een Doxford was moet( door de beter weters) makkelijk te controleren zijn.(ik heb er geen behoefte aan ).
3) Soms voel ik wel drang om op een verhaal van Alfons te reageren, b.v. bij de kettinghistorie. Maar hoe je het ook wendt of keert, antwoorden houdt, bijna altijd, kritiek in op een meer of minder ongelukkige consructie van Doxford en daar is met alle respect, onze Doxford afdeling niet van gediend lijkt het wel eens.

De verhalen over bakkies met Doxford, slappe krukassen , kettingen en kettingwielen worden door Alfons zelf aangedragen hier.
Reacties op die verhalen of kritiek, hoe ongezouten ook, moeten niet leiden tot persoonlijke aanvallen.

Laten we trachten kombuispraat toegangkelijk te houden voor iedereen die wat te zeggen heeft over varen en het leven aan boord van schepen.
Tenslotte om nog maar eens te laten zien hoe betrekkelijk alle discussies zijn, de laatste SW-Hotlo gaf vorig jaar zijn laatste klapje.
In de vorige eeuw gebouwd en in deze eeuw uitgebouwd, DE TIJD GAAT SNEL :lol: :mrgreen:
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Roy »

Het verhaal wordt door v+d haarfijn ontleed en daar ben ik eigenlijk best wel blij mee. Ergo, ik kan me er deels prima in vinden, maar de affaire heeft duidelijk meerdere kanten.
Dat Alfons de Doxford motor tot in detail probeert te ontleden en alle bakkies met deze motor aan alle kanten probeerd te definieren, genieten vele Kombuizers van.
Dat hij internationaal kontakten over dit onderwerp onderhoud moge ook bekend wezen. Zo kan men tot gedegen conclusies komen en dat gebeurd m.i.z. dan ook.
Zo alles bij elkaar is op Kombuispraat een document op Doxford gebied ontstaan dat z'n weerga niet kent.

Dat op totaal verschillende wijze op deze plaatsingen gereageerd wordt zal voor een ieder duidelijk zijn. Een kwinkslag is m.i.z. inherend aan het varensbestaan, ( we teren er welhaast op ). Maar de wijze waarop dit gebeurd loopt nogal uiteen. Om dit te constateren behoeft men geen hogere wiskunde gehad te hebben. Helaas lijkt het er vaak op dat een bepaalde nijd gespuid wordt. Wat de reden daarvan is kan alleen maar naar geraden worden, al is het alleen maar om verdere escalatie te voorkomen. Als vrolijk makend heb ik het nooit ervaren.

Al lezend en "bladerend" door het Kombuispraat archief komt zeer duidelijk naar voren wie plaatsingen doet waar mede forummers wat mee kunnen. Je kan het lezen en voor kennisgeving aannemen, je kan er ook op reageren. Dat laatste kan opbouwend zijn, maar het blijkt in praktijk niet altijd zo bedoelt te zijn.
Wat ook kan; je bent in een bepaald onderwerp totaal niet geinteresseerd. Welnu, dat hoeft dan ook niet gelezen te worden, het is immers geen verplichting !. De consequentie is dan wel dat er ook geen commentaar op geleverd hoeft te worden. Dat slaat dan werkelijk kant nog wal.

Helaas blijkt dat als de ene een quoot van een ander aanhaalt is dit forum te klein. Als een ander hetzelfde doet / deed, ( en dan nog eens niet onderbouwd ), wordt het als zoete koek geslikt. Ook hier zijn de nodige voorbeelden van naar voren te halen.

Ik hoop van ganser harte dat Kombuispraat medewerkers, waar er eigenlijk te weinig van zijn, door gaan met plaatsingen die er toe doen en ze weten en willen te onderbouwen. De kwinkslagen komen toch wel, naar ik hoop zonder venijn of nijd.

Tot slot; als men iets niet helemaal begrijpt, of zelfs helemaal niet, kunnen er toch ter zake doende vragen gesteld worden !?. Dit geeft de plaatser de kans om naar vermogen tekst en uitleg te geven.
Het lijkt mij allemaal niet zo moeilijk hoor................

Prettige voortzetting van deze zonovergoten zondag, m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Wat een "lose lose situation" is dit.
Nu zijn we niet alleen Harry Hogeboom kwijt, maar Alfons ook.
Nu missen we de zeer brede en zeer up-to-date-ervaring van Harry Hogeboom, een veeljarige - vijftigjarige - ervaring die zich uitstrekt van het varen met een binnenbootje op de IJssel, over stoom- en motorschepen, over scheepsbouw, het baggerbedrijf, de offshore, de oliewinning en het werk van een Lloyd's Surveyor, wat nog altijd een zeer hoge, zeer gerespecteerde en zeer belangrijke functie binnen de shipping industry is, een ervaring die ook nu nog wordt bijgehouden en dagelijks aangevuld en waar we hier van konden profiteren.

En we missen de expertise van Alfons Verheijden, die op twee verschillende schepen maar liefst twee jaar met een Doxford voer. Sommige machinisten zouden daar misschien een levenslang trauma aan overhouden, maar Alfons hield er een levenslange hobby aan over. Wat Alfons niet weet van een Doxford, is de moeite van het weten niet waard, zo komt het mij voor. Geloof me: ik weet wat research is en hoeveel tijd en moeite en inspanning het kost om werkelijk alles boven water en op papier of harde schijf te krijgen. Alfons heeft een fantastische research gedaan en doet dat nog steeds. Niemand twijfelde ook maar één moment aan zijn kennis over en ervaring met Doxford motoren. Kennis voor hobbyisten die nog steeds voorhanden is, want Alfons is op verschillende plaatsen op het internet actief op dit gebied. Dat hoeft niemand te missen. Ook dit topic blijft bestaan en voor iedereen die daarin geïnteresseerd is te raadplegen. Een stuk verleden. Een stuk geschiedenis. Geschiedenis met een zéér beperkte waarde, dat wel, maar het hoorde wel bij dit forum. Bij dat brede scala.

Dat Jos moest ingrijpen, kan ik helemaal begrijpen en bovendien zal ik sowieso nooit kritiek of commentaar leveren op besluiten van de forumbeheerder. Maar het blijft een lose lose situatie en ik vind het jammer dat Harry Hogeboom door dit gedoe heeft afgehaakt. Maar ook dat begrijp ik.


Plaats reactie