Doxford Scheepsmotor
Re: Doxford Scheepsmotor
Hallo Alfons,
All the best
Jos
Na een heel vervelend incident 10 dagen geleden op een ander topic hoop ik en met mij vele anderen dat je gewoon weer verder gaat met dit topic.of je hier nog wat schrijven zult in de toekomst
All the best
Jos
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
- Locatie: noordkop
Re: Doxford Scheepsmotor
Of de Doxford nou goed of slecht was; voor een draaier een hoop interessante onderdelen om te maken!
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Re: Doxford Scheepsmotor
Ton, een motor is net zo goed als haar verplegers zijn. Dat geldt voor een Doxford , een Hotlo, een B&W en noem maar op.
Maar aan een Doxford is veel mooi constructie- , draai- en freeswerk te zien, de mannen die dat spul bouwden in die tijd waren toch echt wel vakmensen.
Niet iedereen, die ze later verzorgden, blijkt voldoende inzicht te hebben gehad om met deze redelijk gecompliceerde karren te varen, tenminste als je alle verhalen mag geloven.
Er zijn ook verhalen over Hotlo's waar je tranen van in je ogen krijgt en ja, ook daar werd wel eens een verkeerde beslissing genomen
Waar gedraaid wordt krijg je krullen
Maar aan een Doxford is veel mooi constructie- , draai- en freeswerk te zien, de mannen die dat spul bouwden in die tijd waren toch echt wel vakmensen.
Niet iedereen, die ze later verzorgden, blijkt voldoende inzicht te hebben gehad om met deze redelijk gecompliceerde karren te varen, tenminste als je alle verhalen mag geloven.
Er zijn ook verhalen over Hotlo's waar je tranen van in je ogen krijgt en ja, ook daar werd wel eens een verkeerde beslissing genomen
Waar gedraaid wordt krijg je krullen
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
- Locatie: noordkop
Re: Doxford Scheepsmotor
Goedemorgen V+D .
Ik ben er van over tuigd, dat het idee geod was, en dat de drie en vier cilinders van voor-en tijdens de tweede wereld oorlog gebouwd zijn, hun diensten hebben bewezen ,echter, na de oorlog had niemand meer geld, (okee, de Duitsers en de Jappen zijn weer glorieus op poten gezet als dank voor hun "bewezen diensten") en zie je in de hele Engelse industrie, dat men oude ideeen is gaan door ontwikkelen. Dat heeft vaak geleid tot slechte produkten. Een mooi voorbeeld is de 500cc Norton Dominator, die heerlijk reed en oerbetrouwbaar was. Door hem bijna ongewijzigd te laten groeien tot 850cc werd het een produkt, wat veel probelemen met zich meebracht; het werd tijd voor een nieuw ontwerp.. Zo ook met de Doxford, denk ik... De vermogens stegen, en dan kun je niet meer wegkomen met drie kruktappen per cilinder.Door de boven zuiger minder slag te geven, ga je dan eigenlijk voorbij aan je doel; een dubbelzuiger te creeeren . De bovenzuiger gaat meer als meewerkende uitlaatschuif werken. door het toenemend vermogen, stijgt dan juist de belasting, op de de dan toch al slappe kruk. De sferische lagers vangen dan wel veel ongemak op; het maakt ook het geheel slapper. Desalniettemin, blijft het mijn favoriet als draaier.
Ik ben er van over tuigd, dat het idee geod was, en dat de drie en vier cilinders van voor-en tijdens de tweede wereld oorlog gebouwd zijn, hun diensten hebben bewezen ,echter, na de oorlog had niemand meer geld, (okee, de Duitsers en de Jappen zijn weer glorieus op poten gezet als dank voor hun "bewezen diensten") en zie je in de hele Engelse industrie, dat men oude ideeen is gaan door ontwikkelen. Dat heeft vaak geleid tot slechte produkten. Een mooi voorbeeld is de 500cc Norton Dominator, die heerlijk reed en oerbetrouwbaar was. Door hem bijna ongewijzigd te laten groeien tot 850cc werd het een produkt, wat veel probelemen met zich meebracht; het werd tijd voor een nieuw ontwerp.. Zo ook met de Doxford, denk ik... De vermogens stegen, en dan kun je niet meer wegkomen met drie kruktappen per cilinder.Door de boven zuiger minder slag te geven, ga je dan eigenlijk voorbij aan je doel; een dubbelzuiger te creeeren . De bovenzuiger gaat meer als meewerkende uitlaatschuif werken. door het toenemend vermogen, stijgt dan juist de belasting, op de de dan toch al slappe kruk. De sferische lagers vangen dan wel veel ongemak op; het maakt ook het geheel slapper. Desalniettemin, blijft het mijn favoriet als draaier.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Re: Doxford Scheepsmotor
Ik hoop ook maar dat Alfons binnenkort weer terugkomt met de Doxford. Ik denk niet dat er veel NL-sprekenden zijn die die motor zo goed kennen.....
Een chagrijnige dag hebben we allemaal wel eens.....daar helpt ook een C-diploma niet tegen, vrees ik...
'Koning-keizer-admiraal......' ...enz
Het is net politiek: we hobbelen van ad-hoc-beslissing naar ad-hoc-beslissing...
Of, om het in onze termen te zeggen: bij het verlopen van het tij verzetten zij gewoon de bakens....
Op de brug draaien ze aan een schroefje op een palletje van een transistortje en sturen daardoor van waypointje naar waypointje, zorgvuldig bekeken op een schommelend plaatje dat drijft in de alcohol...
In de MK wisselen we ff van uitlaatklep, drukken op een resetknopje, en we hobbelen gewoon mee naar het volgende baken...
Kom op Alfons ! We wachten op het vervolg van de Doxford..... !
Een chagrijnige dag hebben we allemaal wel eens.....daar helpt ook een C-diploma niet tegen, vrees ik...
'Koning-keizer-admiraal......' ...enz
Het is net politiek: we hobbelen van ad-hoc-beslissing naar ad-hoc-beslissing...
Of, om het in onze termen te zeggen: bij het verlopen van het tij verzetten zij gewoon de bakens....
Op de brug draaien ze aan een schroefje op een palletje van een transistortje en sturen daardoor van waypointje naar waypointje, zorgvuldig bekeken op een schommelend plaatje dat drijft in de alcohol...
In de MK wisselen we ff van uitlaatklep, drukken op een resetknopje, en we hobbelen gewoon mee naar het volgende baken...
Kom op Alfons ! We wachten op het vervolg van de Doxford..... !
Oost, west...ook best
Re: Doxford Scheepsmotor
Alfons is al elders gesignaleerd, hij is zich aan het warm draaien
Re: Doxford Scheepsmotor
Jan,jdbvos schreef:Kom op Alfons ! We wachten op het vervolg van de Doxford..... !
Tijdens de "rust, van mijn bankzitters periode" nog contact gehad met Dhr. Terje Thorbjørnsen van de ex MARINES HOVEDWERFT in Horten Noorwegen welke - de trouwe Doxford kijkers nu wel zullen weten - vroeger ook DOXFORD MOTOREN hebben gebouwd, de “HORTEN DOXFORD”
Hij stuurde mij uit zijn beperkt archief nog een paar foto’s, waarvan één onderstaand
Te zien op de foto is:
* Een 6 cilinder Horten-Doxford, LB of LBD, dat is zo niet te zien en het bouwjaar en motornummer waren ook onbekend.
6 cilindervoeringen gereed voor montage voor de volgende motor
De middenring voor bevestiging van de diverse kleppen is reeds opgekrompen.
Merk op:
Aan de motor ziet men op het tussenbordes niet alleen de ronde glazen kijkvensters in de carterdeuren, maar ook een uitvoering wat zeer waarschijnlijk de explosiedeksels zullen zijn.
Een typische Horten uitvoering, zo drukte elke licentiehouder wel ergens zijn eigen stempel op deze motor
MVG
Alfons
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
- Locatie: noordkop
Re: Doxford Scheepsmotor
Deze foto is absoluut kippevel!!! Blijft een machtige machine!!!
Alphons; blij dat je er weer bent!! Zou het ook zo kunnen zijn, dat deze moter klaar staat, maar dat de voeringen van een kar in opbouw, maar dan buitenbeeld staat?
Alphons; blij dat je er weer bent!! Zou het ook zo kunnen zijn, dat deze moter klaar staat, maar dat de voeringen van een kar in opbouw, maar dan buitenbeeld staat?
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Re: Doxford Scheepsmotor
Dat heb ik gelukkig meer gehoord, ook via persoonlijke berichtenTon de draaier schreef:Alphons; blij dat je er weer bent!! Zou het ook zo kunnen zijn, dat deze moter klaar staat, maar dat de voeringen van een kar in opbouw, maar dan buitenbeeld staat?
Laten we het dan maar als een incident beschouwen.
De cilindervoeringen op de vorige foto zullen inderdaad voor een andere motor zijn.
Hier nog een plaatje uit de HORTEN-DOXFORD fabriek die in het alweer verre verleden ook DOXFORD'S bouwde voor de Scandinaviers.
Van links nar rechts ziet men
1) Een zuigerstang voor de onderzuiger met het draadeind, welke in het gat in het kruishoofd komt, genoemd onder (3)
2) Eveneens een zuigerstang, die vòòr de “midden drijfstang” staat van de onderzuiger, voorzien van de “vork”, die de Engelsen het “Palm-end” noemen.
3) Een midden kruishoofd met leislof, te zien aan het gat in het midden voor bevestiging zuigerstang welke bevestigd word met speciale moer met een speling van 0,05 mm.
Ook is te zien de 4 bouten voor bevestiging van de stoel voor de onderzuiger koeling met scharnierende pijpen
4) De bekende sferische lagers, gevoerd met witmetaal.
Deze zijn van de midden krukpen te zien aan de breedte.
Goed te zien zijn de 2 glimmende vlakken met oliegroef, die bij overhaal de bovenste helft altijd afgebraamd moesten worden, a.g.v de inslag door de verbrandingsdruk.
Ook goed te zien is de stomp aan de bovenkant die in de onderkant van de drijfstang komt en het meedraaien belet.
De onderzijde van de midden drijfstang is nog net te zien bij (2)
Daar achter staat weer een middendrijfstang, zie (2)
5) Weer een midden kruishoofd als eerder beschreven.
6) De sferische lagers voor de zij-krukpennen.
Zelfde idee als onder (4) maar smaller. Daar achter wederom een midden drijfstang , zie (2)
7) Een midden kruishoofd, zie (3)
8) 2 zuigerkronen op elkaar, met elk 5 zuigerveergroeven en kunnen zowel voor boven- als onderzuiger zijn. Daarachter een zij-drijfstang, te zien aan de uitholling van het onder eind – wat hier boven staat – voor bevestiging op de sferische zijlagers
9) Verder op staan er nog 2 en nog enkele midden kruishoofden
10) Het doel van de 3 stuks glimmende pennen , daarvan moet ik het antwoord schuldig blijven.
Zelf denk ik dat men hiervan de midden pen en zij-pennen van het juk kan draaien?
Wie een ander idee heeft mag het zeggen
Let wel, dit is maar een klein gedeelte van de onderdelen van deze 6 cilinder motor
Mvg en nog een kijkje in de Machine Shop
Alfons