Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Alfons,
of je hier nog wat schrijven zult in de toekomst
Na een heel vervelend incident 10 dagen geleden op een ander topic hoop ik en met mij vele anderen dat je gewoon weer verder gaat met dit topic.
All the best
Jos

Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Ton de draaier »

Of de Doxford nou goed of slecht was; voor een draaier een hoop interessante onderdelen om te maken!
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d »

Ton, een motor is net zo goed als haar verplegers zijn. Dat geldt voor een Doxford , een Hotlo, een B&W en noem maar op.
Maar aan een Doxford is veel mooi constructie- , draai- en freeswerk te zien, de mannen die dat spul bouwden in die tijd waren toch echt wel vakmensen.
Niet iedereen, die ze later verzorgden, blijkt voldoende inzicht te hebben gehad om met deze redelijk gecompliceerde karren te varen, tenminste als je alle verhalen mag geloven.

Er zijn ook verhalen over Hotlo's waar je tranen van in je ogen krijgt en ja, ook daar werd wel eens een verkeerde beslissing genomen :wink:

Waar gedraaid wordt krijg je krullen :-D
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Ton de draaier »

Goedemorgen V+D .
Ik ben er van over tuigd, dat het idee geod was, en dat de drie en vier cilinders van voor-en tijdens de tweede wereld oorlog gebouwd zijn, hun diensten hebben bewezen ,echter, na de oorlog had niemand meer geld, (okee, de Duitsers en de Jappen zijn weer glorieus op poten gezet als dank voor hun "bewezen diensten") en zie je in de hele Engelse industrie, dat men oude ideeen is gaan door ontwikkelen. Dat heeft vaak geleid tot slechte produkten. Een mooi voorbeeld is de 500cc Norton Dominator, die heerlijk reed en oerbetrouwbaar was. Door hem bijna ongewijzigd te laten groeien tot 850cc werd het een produkt, wat veel probelemen met zich meebracht; het werd tijd voor een nieuw ontwerp.. Zo ook met de Doxford, denk ik... De vermogens stegen, en dan kun je niet meer wegkomen met drie kruktappen per cilinder.Door de boven zuiger minder slag te geven, ga je dan eigenlijk voorbij aan je doel; een dubbelzuiger te creeeren . De bovenzuiger gaat meer als meewerkende uitlaatschuif werken. door het toenemend vermogen, stijgt dan juist de belasting, op de de dan toch al slappe kruk. De sferische lagers vangen dan wel veel ongemak op; het maakt ook het geheel slapper. Desalniettemin, blijft het mijn favoriet als draaier.
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door jdbvos »

Ik hoop ook maar dat Alfons binnenkort weer terugkomt met de Doxford. Ik denk niet dat er veel NL-sprekenden zijn die die motor zo goed kennen.....

Een chagrijnige dag hebben we allemaal wel eens.....daar helpt ook een C-diploma niet tegen, vrees ik...
'Koning-keizer-admiraal......' ...enz
Het is net politiek: we hobbelen van ad-hoc-beslissing naar ad-hoc-beslissing...
Of, om het in onze termen te zeggen: bij het verlopen van het tij verzetten zij gewoon de bakens....
Op de brug draaien ze aan een schroefje op een palletje van een transistortje en sturen daardoor van waypointje naar waypointje, zorgvuldig bekeken op een schommelend plaatje dat drijft in de alcohol...
In de MK wisselen we ff van uitlaatklep, drukken op een resetknopje, en we hobbelen gewoon mee naar het volgende baken...

Kom op Alfons ! We wachten op het vervolg van de Doxford..... !
Oost, west...ook best
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door v+d »

Alfons is al elders gesignaleerd, hij is zich aan het warm draaien :wink:
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

jdbvos schreef:Kom op Alfons ! We wachten op het vervolg van de Doxford..... !
Jan,

Tijdens de "rust, van mijn bankzitters periode" nog contact gehad met Dhr. Terje Thorbjørnsen van de ex MARINES HOVEDWERFT in Horten Noorwegen welke - de trouwe Doxford kijkers nu wel zullen weten - vroeger ook DOXFORD MOTOREN hebben gebouwd, de “HORTEN DOXFORD”

Hij stuurde mij uit zijn beperkt archief nog een paar foto’s, waarvan één onderstaand
CD27D74D2D51465B90E9B7666F5E4F6E.png
CD27D74D2D51465B90E9B7666F5E4F6E.png (674.51 KiB) 1592 keer bekeken
Te zien op de foto is:
* Een 6 cilinder Horten-Doxford, LB of LBD, dat is zo niet te zien en het bouwjaar en motornummer waren ook onbekend.
6 cilindervoeringen gereed voor montage voor de volgende motor
De middenring voor bevestiging van de diverse kleppen is reeds opgekrompen.
Merk op:
Aan de motor ziet men op het tussenbordes niet alleen de ronde glazen kijkvensters in de carterdeuren, maar ook een uitvoering wat zeer waarschijnlijk de explosiedeksels zullen zijn.
Een typische Horten uitvoering, zo drukte elke licentiehouder wel ergens zijn eigen stempel op deze motor
MVG
Alfons
Ton de draaier
Berichten: 115
Lid geworden op: 16 okt 2011 21:39
Locatie: noordkop

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Ton de draaier »

Deze foto is absoluut kippevel!!! Blijft een machtige machine!!!
Alphons; blij dat je er weer bent!! Zou het ook zo kunnen zijn, dat deze moter klaar staat, maar dat de voeringen van een kar in opbouw, maar dan buitenbeeld staat?
Met vriendelijke groeten Ton van der Sluijs

"Geen as is zo lang, of er zit wel een eind aan"
Basher
Berichten: 20
Lid geworden op: 21 okt 2012 00:17

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Basher »

:oops:
averheijden

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door averheijden »

Ton de draaier schreef:Alphons; blij dat je er weer bent!! Zou het ook zo kunnen zijn, dat deze moter klaar staat, maar dat de voeringen van een kar in opbouw, maar dan buitenbeeld staat?
Dat heb ik gelukkig meer gehoord, ook via persoonlijke berichten
Laten we het dan maar als een incident beschouwen.

De cilindervoeringen op de vorige foto zullen inderdaad voor een andere motor zijn.

Hier nog een plaatje uit de HORTEN-DOXFORD fabriek die in het alweer verre verleden ook DOXFORD'S bouwde voor de Scandinaviers.
E075CCAC4735400CA1ED543FF01A29EE.png
E075CCAC4735400CA1ED543FF01A29EE.png (624.98 KiB) 1591 keer bekeken
Van links nar rechts ziet men
1) Een zuigerstang voor de onderzuiger met het draadeind, welke in het gat in het kruishoofd komt, genoemd onder (3)

2) Eveneens een zuigerstang, die vòòr de “midden drijfstang” staat van de onderzuiger, voorzien van de “vork”, die de Engelsen het “Palm-end” noemen.

3) Een midden kruishoofd met leislof, te zien aan het gat in het midden voor bevestiging zuigerstang welke bevestigd word met speciale moer met een speling van 0,05 mm.
Ook is te zien de 4 bouten voor bevestiging van de stoel voor de onderzuiger koeling met scharnierende pijpen

4) De bekende sferische lagers, gevoerd met witmetaal.
Deze zijn van de midden krukpen te zien aan de breedte.
Goed te zien zijn de 2 glimmende vlakken met oliegroef, die bij overhaal de bovenste helft altijd afgebraamd moesten worden, a.g.v de inslag door de verbrandingsdruk.
Ook goed te zien is de stomp aan de bovenkant die in de onderkant van de drijfstang komt en het meedraaien belet.
De onderzijde van de midden drijfstang is nog net te zien bij (2)
Daar achter staat weer een middendrijfstang, zie (2)

5) Weer een midden kruishoofd als eerder beschreven.

6) De sferische lagers voor de zij-krukpennen.
Zelfde idee als onder (4) maar smaller. Daar achter wederom een midden drijfstang , zie (2)

7) Een midden kruishoofd, zie (3)

8) 2 zuigerkronen op elkaar, met elk 5 zuigerveergroeven en kunnen zowel voor boven- als onderzuiger zijn. Daarachter een zij-drijfstang, te zien aan de uitholling van het onder eind – wat hier boven staat – voor bevestiging op de sferische zijlagers

9) Verder op staan er nog 2 en nog enkele midden kruishoofden

10) Het doel van de 3 stuks glimmende pennen , daarvan moet ik het antwoord schuldig blijven.
Zelf denk ik dat men hiervan de midden pen en zij-pennen van het juk kan draaien?
Wie een ander idee heeft mag het zeggen

Let wel, dit is maar een klein gedeelte van de onderdelen van deze 6 cilinder motor

Mvg en nog een kijkje in de Machine Shop
Alfons


Plaats reactie