Doxford Scheepsmotor

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 322
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Koos » 16 nov 2018 16:19

Hoi Alfons,
Zie dat je weer terug bent.
Wat een genoegen en hoop dat we weer mogen genieten van je geweldige kennis en bijzonder prettige en kundige weergaves over deze, door sommigen zo verafschuwde motor.
Vond het altijd geweldig interessant en wat ik altijd begreep velen met ons.
Doet mij in ieder geval meer dan normaal genoegen en hoop dat we nog heel lang van je kundige inbreng mogen genieten.
Kijk er in ieder geval weer naar uit.
Zie ook Roy zo af en toe weer voorbij schuiven.
Ook dat voor mij een ongekend genoegen met z'n welhaast volmaakte ongeevenaarde kennis over gevarieerde scheepvaart en aanverwante zaken.
Fijn week-end
Koos

Oscar Aardse
Berichten: 99
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Oscar Aardse » 16 nov 2018 22:43

De hier bedoelde Noble Roger Eason, ex Neddrill 2 draaide op diesel indien zij opereerde in DP-mode, dus zeg maar op de boorlokatie. Indien er een oversteek gemaakt moest worden naar een ander continent werd de HotLo overgezet op hele zware olie. H.gr.

roy
Berichten: 10585
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door roy » 17 nov 2018 12:14

Dat is toch een interessant weetje Oscar !.
Jammer dat door de welig tierende corruptie in Brazilië de laatste HOTLo niet geconserveerd kon worden...…………. :idea: :|

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
RobertB
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 feb 2007 14:21
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door RobertB » 17 nov 2018 16:13

Over die HOTLo gesproken: Wil Kuiper van de stichting SOS HOTLo, die destijds probeerde de motor voor ons te behouden zit niet stil.
Hij is bezig met 2 boeken over de historie van de diesel motoren van Stork en de motor van de Noble Roger Eason wordt digitaal herbouwd.
De motor ‘draait’ al, maar er zit nog veel in de afwerking zoals leidingen en bordessen.
Zie http://www.varenisfijner.nl/soshotlo3.html
Groet,
Robert
Al vaar je in de goede richting, toch moet
je regelmatig bijsturen. http://www.varenisfijner.nl

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 18 nov 2018 10:31

v+d schreef:
16 nov 2018 10:39
Dag Alfons, Loopt die Doxford op dieselolie? De laatste Hotlo of beter gezegd SW-Hotlo heeft het ook lang uitgehouden op zo'n bijzonder schip maar liep op dieselolie en dan is het leven iets makkelijker wat betreft onderhoud.
Loopt nog steeds op dieselolie en is niet omgebouwd voor zware olie
Zou daarvoor wel geschikt zijn daar het een LBD machine is
"D" staat door Diafragma = Zuigerstangwerkbus voor minder vervuiling smeerolie
Maakt momenteel ook zeer weinig zeemijlen, n.l van Mumbai, het vroegere Madras, naar de Arabische Zee

Deze is nog de enige in bedrijf zijnde Doxford en is volgend jaar 60 jaar in dienst

Hier is nog een Air Blow te zien van deze machine
Zoals bekend wordt deze bij elke grote scheepsmotor uitgevoerd voor vertrek, na de motor eerst een volledige omwenteling met indikateurkranen open te hebben getornd

https://youtu.be/aU-YK-pt9n0

Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Koos
Berichten: 322
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Koos » 18 nov 2018 10:57

Hoi Alfons.
Denkelijk even een correctie.
Mumbai is het vroegere Bombay.
Zie weer uit naar je uiteenzettingen.
Fijne dag.
Koos

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 21 nov 2018 15:14

L.S.

Zoals ik al eerder opmerkte de TD van de ABAN Ice in Mumbai (India) vraagt op bepaalde tijden wat informatie, meestal over de DOXFORD maar ook soms over andere scheepszaken.

Ik krijg zo de indruk dat ze enigszins onzeker zijn over hoe het op te lossen

Vreemd want er zullen ontegenzeggelijk vele India Engineers zijn die ook in de Doxford periode, jaren vijftig tot zeventig met Doxford hebben gevaren in alle rangen op Engelse schepen, dus van mijn leeftijd.

Vermoedelijk zijn er nu alleen jonge mensen op de TD aanwezig, die de DOXFORD alleen kennen uit een boekje, zoals wij in onze tijd op de zeevaartschool?

Alle aandacht ging toen uit naar Sulzer Werkspoor en Stork

Hieronder één van hun vragen:

<quote> Onderwerp: ABAN ICE- Doxford
Dear Alfons,

Good Day !! Hope you are doing great !

We are looking for some expert help on ICE tail shaft inspections. ICE is undergoing 5 yearly Survey No. 12 and unfortunately we are not dry docking and need to complete what is possible and request for extension until end of contract in May 2020.

We have only 650 hours on our propulsion system after the last dry-docking in Singapore. And in the dock we had installed a new tail shaft, new propeller and the lignum vitae was machined to suite the new shaft.

Now the ABS surveyor wants to check on the shaft drop with the divers (underwater) and we are not very sure on how to do this as we have not done before- can you please throw some light and enlighten us with your vast knowledge and experience.

Thanks & Regards,
Arun
</quote>

Mijn antwoord hierop was het volgende :

Dear Arun,

On the first place I feel very honored that you contact me for some advice

When I sailed, started in 1952, with this kind of propeller shafts, lined in lignum vitae is a long time ago.
Most of my sea time I sailed with the Simplex system, the propeller shaft lined in a white metal bearing and running in an oil bath.

What I remember from the propeller shafts running in lignum vitae is that after renewing the worn out lignum vitae, new was installed and machined out on the right diameter depending on the propeller shaft diameter with a certain clearance, as you described.

The next dry-docking – mostly after 1 year – the clearance was measured and the packing on the foreside (engine room) was renewed

Therefore it look very strange to me that in the ABAN ICE case, the clearance must be taken for the ABS surveyor after 650 running hours with the new lignum vitae while the ship is afloat ?
But what I understand it is necessary for 5 year survey

The only possibility is that the diver takes the clearance with special measurement tool on the “POKER GAUGE READING”, which is specially installed for that purpose, see sketch

I hope that this reading also was taken in Singapore, so the ABS surveyor can compare both readings

So far my way of thinking in this matter

Will you please let me know final result, because I am still interested as an Engineer, in spite of my age (85)

Succes and Regards

Alfons

(klik op foto voor vergroting)

Afbeelding


Achteraf blijkt dat ze toch gemeten hebben met gewone voelers en een jaar uitstel hebben gekregen
Vermoedelijk zijn er geen “Poker Gage Readings “ meer bekend?

Alfons
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Koos
Berichten: 322
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Koos » 21 nov 2018 16:15

Hoi Alfons,
Bij het lezen van je weergave, hebben ze denkelijk niet meer de pokergauge aan boord.
Wat ik me ook nog herinner, moet dan wel met dezelfde pokergauge gemeten worden waar dan eerder mee is gemeten en specifiek bij de betreffende uitrusting behoort, zoals je zelf al aangeeft want zoals je ook al zegt heb je dan referentie naar met hetzelfde instrument naar de eerdere meting.
Pokergauges waren naar mijn mening altijd gemerkt voor betreffende doelen.
Ofwel hebben ze eerder mogelijk bij gemis van de pokergauge inplaats daarvan met een speermaat gemeten, maar zou je dat in dit geval ook met dezelfde eerder gebruikte speermaat hebben moeten doen ook weer vanwege de referentie.
Surveyor vond dat kennelijk wat te tricky en hebben denkelijk maar gekozen voor de "beste van de slechtste" wijze met voelers.
Beetje priegelen trouwens voor een duiker om met voelers daar te vogelen.
Allemaal een beetje "druk en nauw"ter plekke, en mogelijk ook nog een trossenvanger ter plaatse die dan nog even weggehaald moet worden.
Maar misschien ook niet want werden minder vaak toepast op grotere schepen vanwege de diepere wateren.
Nou ja, ze varen weer begrijp ik.
Mvrgr. Koos

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 24 nov 2018 11:38

L.S.

Over de DOXFORD – een relatief toch een weinig voorkomende motor op de Nederlandse Koopvaardij - is inmiddels alles wel geschreven in dit Topic verdeeld over 132 pagina’s
Ook op de zeevaartscholen een summiere behandeling hiervan, en verder voor de rangen helemaal niet

Dit is lange tijd een zeer interessant en levendig Topic geweest waar door vele belangstellenden met POSITIEVE vragen en meningen werd bijgedragen.
Ik denk hier vooral aan Ton van der Sluis, Gerard, Roy, v+d, Co Rechsteiner, Koos, John.Marlit, Willem van Arendnet, ferry vaneeuwen, en niet te vergeten KOOSN die zelfs nog met een SUN-DOXFORD had gevaren en nog vele anderen met POSITIEVE bijdragen

Momenteel is er nog slechts één in de vaart, nu inmiddels ± 60 jaar oud, die bovendien als “drill schip” nog zeer weinig zeemijlen maakt. ( ms ABAN ICE)
Vanuit de Arabische Zee naar Mumbai Vice Versa om te storen, bunkeren en bemanningswisseling

Zoals eerder geschreven heb ik reeds lang geregeld contact met de Technische Dienst van dit schip of wat er voor door gaat.

De ABAN Offshore Ltd heeft toch meer schepen onder hun beheer, zie:

http://abanoffshore.com/rig.html

De TD komen wat de DOXFORD betreft zeer onervaren over en stellen dan ook geregeld de meest simpele vragen die een TD toch dient te weten.

Mocht er interesse voor zijn dan kan ik die hier op dit Topic nog wel vermelden

Er zijn wel vragen en mededelingen waar gevraagd woord “Keep this Confidential” !!!!!
En zullen dus niet worden gepubliceerd

Alfons


(nog een foto tegen het Achter Piek schot met de verbinding schroefas-tussenas en een lagerblok
Afbeelding
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Breeze » 24 nov 2018 12:04

@Doxford. Voor mij is alles over deze opposed piston machine interessant. Als redelijke recente kombuizer had ik ook al iets geschreven hierover, vóórdat ik dit draadje in de gaten kreeg. Zie: Achter de Mast (in een beetje onwaarschijnlijk draadje). En dat ging zo 2 blz. door.

Adri

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 26 nov 2018 16:40

GESCHIEDENIS van dit bijna 60 Jarige schip

L.S,

Drillship Aban Ice completed 54 YEARS in service on 18th February 2013.

This vessel was built in France in 1958 and put into service originally named as “Jean Schneider”. She was built as
cargo bulk carrier and was the largest tonnage ship then ordered in France and also the first long bulk carrier in the
French feet. She started with transporting Ore & Coal from USA to France, she had broken records in transporting
18342 tons of coal in 1965 and also used to transport oil platforms way back in 1972. She was sold in 1973 and
destined to become a research and oil drilling vessel named “Danwood Ice” under its new owners in Denmark. Until
this period the vessel logs recorded travelling 1093767 nautical miles or 50.6 times the length of the terrestrial
meridian, or 5.27 times the distance from the earth to the moon. She transported 4012162 tonnes of bulk cargo,
made 225 trips with a average speed of 13.76 knots while consuming 84 kgs of fuel per mile travelled.

For its conversion into a drillship she was equipped with drilling derrick, additional accommodation added over a
cargo hold and forward accommodation shifted more to the forward, new cranes installed, permanent ballast added
for stability in addition to including various other modification and additional equipment’s. (see a photo of Danwood
Ice in a museum in Denmark). The principal dimension (length, width and depth) of this vessel remains the same
during conversion. Since then she has again cris-crossed the globe, drilling in various location under various owners.

She became “Deepsea Ice” in 30th October 1991 and “Falcon Ice” in 2nd June 2000. She was named “Frontier Ice” in
19th May 2002 and under gone a major upgrade in 2002 from a status of total loss to good drilling vessel. She was
taken over by Aban in September 2004 from Frontier drilling, Norway and is very active in service.

The vessel is fitted with and still using a Doxford engine – Providence, 65 LBD 6, two-stroke, single acting, piston
opposed 6 cylinder super charged, built in 1958.
Some interesting facts about Doxford Engines: Doxford Engines
were very big - the size of several three-storey terraced houses! The largest have cylinders bigger than four dustbins
stacked end to end, and each of these cylinders is as powerful as two or three Spitfire engines. Doxford engines are
an important British innovation; the first one was tested in 1914, and the last one was built in 1980. Doxford engines
were developed in Sunderland, but they were also made on Tyneside, on Clydeside and in several countries abroad.
It is little known that one third of all merchant ships built in the UK were built on the river Wear in Sunderland. Most
of these ships were powered by the famous 3-cylinder Doxford Economy Engine which saved Britain from starvation
during the Second World War. They had to run at full speed to keep up with the convoys in the North Atlantic using
only six tons of fuel per day. If this engine had not existed, it is likely that Britain would have been forced into
submission by Germany due to starvation. This engine is a antique now and still serving us well.


“Jean Schneider” was built by Arno Dunkerque SA, France in 1959 and some of the dry-dock she has undergone is
traced back as follows:

Hapag – Loyd AG in 01.04.1975,
Newport news S/B in 7.04.1977,
Sembawang shipyard, Singapore in 28.8.1980,
Hongkong United Dockyard in 06.06.1984,
Sembawang shipyard in 27.08.1985,
Sembawang shipyard in 17.08.1989,
P.T.United Shipyard, batam, Indonesia in 2001,
Sembawang Shipyard in 19.12.2003.
Sembawang Shipyard in 20.02.2009.
Sembawang Shipyard in 10.05.2013.
Aban Ice is presently drilling in Mumbai offshore.


Afbeelding
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Gebruikersavatar
Doxford
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2018 13:41
Locatie: Stekene (België)
Contacteer:

Re: Doxford Scheepsmotor

Bericht door Doxford » 04 dec 2018 14:40

L.S

Re: ABAN ICE
In 2014 hadden ze hoge nood aan sferische lagers voor hun Doxford
Dat is niet eenvoudig die nu nog te verkrijgen, kant en klaar, of een firma die deze nog KAN en WIL fabriceren


<quote>
Sent: Monday, February 10, 2014 11:44 AM
To: 'Alfons Verheijden'
Subject: RE: Aban Ice
Dear Chief,
Hope you are doing great!
ABAN ICE is doing good.
Just wanted to ask if you have any idea where we can get (or manufacture) a
spare bearing for the Doxford Engine. As of now we have a spare which is out
of dimensions and wanted to have a new bearing as spare.
Thanks & Regards,
Arun

_________________________________________________________________________________________________________
From: Alfons Verheijden [mailto:alfons.verheijden@telenet.be]
Sent: 11 February 2014 00:31
To: Arunkumar Kailasan
Subject: Re: Aban Ice
Dear Sir,
I contacted already some Doxford friends, and for the moment being they give
me the following names of firms which will perhaps has the opportunity to help
you in this matter
**Hallampower.co.uk, sales@hallampower.co.uk.
Phone 01142333172. They have stock spares or can make to order.
Two more possibilities but not in the UK.
**Asariaimpex.net and **harakhji.com
**Also Kincaid in Glasgow was mentioned
?

Hope this helps.
I will keep in touch if I receive more info
But I also understand that now it will be very difficult, almost impossible,
to find a complete bearing from the right size (Shaft diameter)
If there is still a complete work-drawing than you have to find a factory who will fabricate this bearing.
If I get more information I let you know
Kind regards
Alfons
[/color
____________________________________________________________________________________
From: Arunkumar Kailasan
Sent: Tuesday, February 11, 2014 4:06 AM
To: 'Alfons Verheijden'
Subject: RE: Aban Ice
Thank You very much Sir - we will investigate on these leads.
Thanks & Regards,
Arun

_________________________________________________________________________________________

From: Verheijden Alfons [mailto:alfons.verheijden@telenet.be]
Sent: 20 February 2014 15:36
To: Arunkumar Kailasan
Subject: Spherical Bearings

Dear Sir,
I just received some more information
Perhaps you can contact this firm for more information
Kind Regards
Alfons
<quote>
With regard to the spherical bearing enquiry I’ve had the following response from one of our members:
As you are probably aware these bearings were manufactured in house at Doxford’s prior to using shell bearings (which were supplied by Glacier).
One possibility might be Michell Bearings, other than that it may be a case of using the internet.
Michell bearings are based here in Newcastle: http://michellbearings.com/

Best wishes,
AAJohn
</quote>
_____________________________________________________________________________________
Original Message -----
From: Arunkumar Kailasan
To: 'Verheijden Alfons'
Sent: Thursday, February 20, 2014 11:10 AM
Subject: RE: Spherical Bearings


Thanks Chief for the invaluable help.

__________________________________________________________________________________

Bovenaanzicht van deze motor uitgerust met 2 Turbo's
Motor Type : 65 LBD 6S (S is Supercharged)
(Op de bovenste vloerplaat nog enkele ingenomen stores in Mumbay

Afbeelding
Wie verre reizen maakt kan veel verhalen

Plaats reactie