JR Shipping

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: JR Shipping

Bericht door jeroen »

Hoi Jos, Sorry dan had ik jou vraag verkeerd begrepen.

Hoe dat met de Spanish Host precies zit weet ik niet. Ik weet wel dat er in een bepaald charter is opgenomen dat er min een x-aantal west-europeanen aan boord moesten zijn als eis van de charteraar. Ik denk dat het met de Spanish Host net zo iets is. Maar daar zou Marco meer uitsluitsel over moeten geven.
Groeten Jeroen

lonelymechanic

Re: JR Shipping

Bericht door lonelymechanic »

Hallo,
Ben weer ff terug van "reis"op Endeavor van JR.
Sorry voor late reactie over spanish host gebeuren.
Was de laatste keer (ca 6 weken geleden) kort thuis en
ontdekte dat de site niet bereikbaar was.

Spanish host is iets wat de autoriteiten in spanje "eisen".
Het betekent dat, er ongeacht welke vlag er op het schip wappert,
50% van de opvarenden uit de EU moet komen. Dit geldt als het schip
door een spaanse verscheper gecharterd wordt.

Groeten, Marco
Cor Kr
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2010 17:18
Locatie: IJmuiden

Re: JR Shipping

Bericht door Cor Kr »

Na 2 jaar Shell Tankers en 33 jaar KM toch maar weer als herintreder bij JR Shipping aan het werk. De eerste 6 weken op het m.s. Encounter zitten er op. Nu nog 50 vaardagen dan hoop ik weer met VBB 1e stm alle schepen weer wat te verdienen. Hierbij een paar foto's van afgelopen reis okt/nov 2010.
Bijlagen
Afgemeerd te Bilbao
Afgemeerd te Bilbao
DSCN4780.JPG (302.38 KiB) 8872 keer bekeken
Afgemeerd te Bilbao
Afgemeerd te Bilbao
DSCN4781.JPG (161.7 KiB) 8872 keer bekeken
Vertrek Santander
Vertrek Santander
DSCN4793.JPG (170.12 KiB) 8872 keer bekeken
Aankomst Dublin
Aankomst Dublin
DSCN4786.JPG (165.06 KiB) 8872 keer bekeken
Cumulonimbus, zoals ze horen te zijn
Cumulonimbus, zoals ze horen te zijn
DSCN4795.JPG (165.53 KiB) 8872 keer bekeken
Aankomst te Dublin
Aankomst te Dublin
DSCN4788.JPG (169.12 KiB) 8872 keer bekeken
Rudi Visser

JR Shipping / Seazip

Bericht door Rudi Visser »

Harlinger scheepvaartondernemers van start met SeaZip Offshore Service BV HARLINGEN - Als antwoord op de vraag vanuit de sterk groeiende Europese markt voor windenergie, hebben scheepvaartondernemers J.R. Arends en S. Schakelaar besloten tot de oprichting van SeaZip Offshore Service BV.

Afbeelding

De onderneming, van start gegaan in december 2010, legt zich toe op de ontwikkeling en exploitatie van gespecialiseerde service schepen, met de nadruk op personen- en goederentransport van en naar offshore windparken. Hiermee gaat de scheepvaartonderneming bijdragen aan de opmars van duurzame energie. Deze ambitie is verwoord in het bedrijfsmotto: making renewable energy accessible.

SeaZip Offshore Service is een zelfstandige onderneming, opgericht naast rederijgroep JR Shipping, waarmee Arends en Schakelaar al meer dan tien jaar actief zijn in de markt voor containervaart. De nieuwe onderneming gaat een aantal specifieke maritieme taken, waaronder operationeel scheepsmanagement, onderbrengen bij diverse werkmaatschappijen van de rederijgroep. Net als JR Shipping is SeaZip Offshore Service actief vanuit thuishaven Harlingen. De onderneming begint met de ontwikkeling en realisatie van speciale service catamarans en accommodatie-/supportschepen. Deze zullen aan de markt worden aangeboden binnen zowel kort- als langlopende chartercontracten, met een compleet maritiem dienstverleningspakket.

Focus op offshore windparken
De oprichting van SeaZip Offshore Service komt voort uit de wens van JR Shipping tot verdere diversificatie. Met een vloot van 24 containerfeeder schepen, variërend in capaciteitsklasse van 340 tot 1.440 TEU, behoort JR Shipping tot de meest vooraanstaande Europese aanbieders van containerfeeder services. In 2008 heeft de rederijgroep twee multipurpose schepen besteld. Op deze scheepvaartmarkt is JR Shipping in haar beginjaren al met succes actief geweest. In 2009 is de directie een diepgaand onderzoek gestart naar ontwikkelingen en kansen binnen de offshore industrie. Daaruit is gebleken dat er op de markt voor offshore olie- en gaswinning nog altijd ruimte bestaat voor professionele aanbieders van maritieme diensten, maar dat vooral de markt voor windenergie de komende jaren een toenemende vraag naar maatwerk in maritieme dienstverlening zal laten zien. Dáár focust SeaZip Offshore Service in het bijzonder op.

Alleen al op de Noordzee zullen tussen nu en 2020 16 nieuwe windparken gerealiseerd worden. Daarnaast bestaat in Europa consensus over uitbreiding met nog eens 52 windparken tot 2030. Nederland gaat in de verdere ontwikkeling van offshore windenergie een belangrijke positie innemen, enerzijds door levering van kennis en deelname in innovatieve concepten, anderzijds door het inzetten van maritieme expertise ter ondersteuning van aanleg- en onderhoudswerkzaamheden. Meer informatie over de marktontwikkelingen en de Nederlandse positie hierin is te vinden in een speciale editie van JR Shipping Actueel, te downloaden van http://www.seazip.com.

Investeringsprojecten
Gesprekken met vertegenwoordigers uit de sector geven aan dat de behoefte aan een nieuwe generatie schepen in combinatie met vernieuwende logistieke concepten en processen groot is. “Door gebruik te maken van de bestaande rederijstructuur van JR Shipping, kunnen wij de sector niet alleen de juiste schepen bieden, maar ook de vereiste maritieme diensten, met unieke garanties op veiligheid en continuïteit, aldus directeur J.R. Arends. “JR Ship Management gaat uitvoering geven aan het scheepsmanagement en beschikt daarvoor over alle noodzakelijke internationale certificaten. Daarnaast heeft de rederijgroep erg veel ervaring met het optuigen en uitvoeren van financieringsprojecten voor zeeschepen. Ook daar kunnen klanten van SeaZip Offshore Service straks van profiteren. Voor de Nederlandse beleggersmarkt betekent dit dat er op korte termijn een aantal interessante investeringsprojecten te voorzien is.”

Dreigend tekort aan serviceschepen
Arends en Schakelaar verwachten de eerste klanten binnenkort aan zich te kunnen binden. Er bestaan nauwe marktcontacten en SeaZip Offshore Service heeft een kansrijke positie in diverse tenders. De eerste schepen – een aluminium service catamaran van bijna 20 meter en een accommodatie-/serviceschip van circa 74 meter – liggen al bij verschillende ontwerp- en consultancybedrijven op de tekentafel. Nauwe samenwerking met de VeKa Group, een vooraanstaand Nederlands scheepsbouwconcern, garandeert voldoende werfcapaciteit voor de bouw van aluminium casco’s. Dit is een belangrijk klantvoordeel, want er dreigt een flink tekort aan moderne en veilige serviceschepen. Wil de sector haar ambities waarmaken, dan zijn op korte en middellange termijn minstens 450 nieuwe serviceschepen vereist, heeft Arends laten berekenen.

Safety First
“Dankzij ons netwerk van maritieme specialisten kunnen wij snel inspelen op zeer specifieke klantbehoeften”, aldus Arends. “Dat is een groot voordeel, want de sector staat aan de vooravond van spectaculaire groei. Windparken nemen niet alleen in aantal, maar ook in omvang toe. Een interessante trend is dat ze steeds verder uit de kust komen te liggen, op grote diepten. Dat stelt bijzondere eisen aan de maritieme dienstverlening en de in te zetten schepen. Denk aan capaciteit en snelheid, maar ook aan comfort voor personeel dat langer op zee moet blijven. Maar de nadruk komt te liggen op veiligheid, wat in de offshore industrie letterlijk van levensbelang is. Het principe ‘Safety First’ begint bij ons in de ontwerpfase en is verankerd in alle procedures rond de operationele inzet van onze schepen. Dat maakt SeaZip Offshore Service tot de ideale maritieme partner waar het gaat om maximale bereikbaarheid en toegankelijkheid van offshore windenergie.”

Brochure;

http://seazip.com/wp-content/uploads/20 ... ACT-14.pdf
Cor Kr
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 dec 2010 17:18
Locatie: IJmuiden

Re: JR Shipping

Bericht door Cor Kr »

Vervolg van mijn herintredersstage in jan/feb 2011. Nu met de OOCL St. Petersburg in het ijs.
Bijlagen
Aanloop St. Petersburg.jpg
Aanloop St. Petersburg.jpg (177.56 KiB) 8904 keer bekeken
Congestie vanwege strenge vorst nabij St. Petersburg.jpg
Congestie vanwege strenge vorst nabij St. Petersburg.jpg (199.02 KiB) 8904 keer bekeken
Lees voor licht ten rechte: light
Lees voor licht ten rechte: light
Gevolg N9 met licht icing conditions (1).jpg (188.43 KiB) 8904 keer bekeken
Gevolg N9 met licht icing conditions (2).jpg
Gevolg N9 met licht icing conditions (2).jpg (190.96 KiB) 8904 keer bekeken
Gevolg N9 met licht icing conditions (3).jpg
Gevolg N9 met licht icing conditions (3).jpg (173.22 KiB) 8904 keer bekeken
Gevolg N9 met licht icing conditions (4).jpg
Gevolg N9 met licht icing conditions (4).jpg (195.78 KiB) 8904 keer bekeken
Icetrack nabij St. Petersburg.jpg
Icetrack nabij St. Petersburg.jpg (182.95 KiB) 8904 keer bekeken
Sluis Kielerkanaal.jpg
Sluis Kielerkanaal.jpg (178.65 KiB) 8904 keer bekeken
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: JR Shipping

Bericht door albert s »

Rederijdirectie vraagt faillissement m.s. Electron aan

Verdere financiële ondersteuning m.s. Electron niet langer realistisch

Faillissement komt niet als verrassing

De directie van rederijgroep JR Shipping maakt bekend faillissement te hebben aangevraagd voor het m.s. Electron. De aanvraag lag in de lijn der verwachting. Begin dit jaar is al per nieuwsbrief aan de betrokken investeerders meegedeeld dat er nog maar weinig perspectieven waren voor het schip dat dienst doet in één van de zwaarst getroffen segmenten van de containerfeedervaart. De directie betuigt haar spijt over het vermogensverlies dat met het faillissement gepaard gaat. Ook investeerders die hebben deelgenomen in JR Vloot Support CV lijden verlies als gevolg van het faillissement. Eerder dit jaar gingen om vergelijkbare redenen al vier schepen van JR Shipping failliet: de Elusive, Electra, Elation en Elevation. De rederij blijft alles in het werk stellen om andere schepen binnen haar vloot buiten de gevarenzone te houden.

Sinds het begin van de crisis presteert de Electron uitzonderlijk slecht. Van de korte opleving in de eerste helft van 2011 heeft het schip nauwelijks geprofiteerd. Het is daarna wel gelukt de Electron te verhuren, maar daarbij moesten tarieven worden geaccepteerd die ver onder het voor 2012 vastgestelde budget lagen. De verdiensten van de Electron wijken dan ook sterk af van de uitgangspunten in het vervolgreddingsplan dat in 2010 voor het schip werd gerealiseerd. Binnen deze erbarmelijke situatie, waarin de Electron Exploitatie CV een negatief werkkapitaal heeft opgebouwd, doet zich de urgentie van onderhoud aan de hoofdmotoren voor. Dit onderhoud, beraamd op € 210.000,-, moet dit jaar plaatsvinden. Voor 2013 is bovendien een survey dokking verplicht.

Geen kans op vermogensherstel
De rederijgroep heeft de opnieuw dreigende financiële problematiek al in een vroeg stadium bij de financierende bank, de Duitse HSH Nordbank, onder de aandacht gebracht. Deze heeft vrij snel aangegeven onvoldoende perspectieven te zien voor verdere financiering. Voor de rederijgroep zelf is het evenmin verantwoord om het schip verder te ondersteunen. De reserves van de rederijgroep hebben door de aanhoudende crisis een kritiek punt bereikt. Om na te gaan of een nieuw reddingsplan zinvol zou zijn, heeft de rederijdirectie nieuwe berekeningen losgelaten op de zogeheten ‘eigen vermogen recovery ratio’. De optelsom van dramatische verdiensten, slechte vooruitzichten, een torenhoge schuldenlast en noodzakelijke onderhoudskosten, leidt tot de conclusie dat er geen kansen meer zijn op vermogensherstel. Een faillissementsaanvraag is derhalve de enige uitweg om verliezen op groepsniveau te vermijden.

De Electron is het vijfde schip waarvoor JR Shipping dit jaar moet erkennen dat reddingsacties niet langer zinvol en verantwoord zijn. Eenzelfde teleurstellende route moest eerder worden gevolgd voor m.s. Elusive en Electra, gefinancierd binnen JR Vlootfonds III, en m.s. Elation en Elevation, gefinancierd binnen JR Vlootfonds II. Ook voor deze schepen stond verplicht onderhoud op de agenda, waar, gezien de dramatische verdiensten, geen geld meer voor in kas was. Net als bij de andere schepen zal de rederijgroep alles op alles zetten om eventuele schade voor derden te voorkomen. De informatievoorziening rond de verdere formele afhandeling van het faillissement zal na de effectuering ervan verlopen via JR Ship Investments BV. Het behoeft geen betoog dat de rederijdirectie en haar medewerkers de gang van zaken ten zeerste betreuren.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: JR Shipping

Bericht door Joost.R »

albert s schreef: Eerder dit jaar gingen om vergelijkbare redenen al vier schepen van JR Shipping failliet: de Elusive,
NJORD. ex ELUSIVE.
033.JPG
033.JPG (132.81 KiB) 8530 keer bekeken
ENERGIZER. ook wachtend op faillissement :?:
109.JPG
109.JPG (174.37 KiB) 8530 keer bekeken
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: JR Shipping

Bericht door Ragnar »

De Njord blijft in ieder geval wel in Nederlandse handen, wens de huidige eigenaar (Orion en Pride of Sneek) er een goede vaart mee.

Beetje jammer voor alle investeerders in die CV's maar, blijkbaar leert men niet van de geschiedenis (Armawa, Gen Chart en Amasus heeft volgens mij ook wel eens zo'n geintje geflikt met een aantal schepen) Heb zo maar het gevoel dat ze een aantal schepen gaan inzetten op de droge-lading markt, cell guides eruit en papier varen voor Finse clubs. Is niet voor niks dat ze iemand van Flinter hebben aangetrokken, ben benieuwd, zou mooi zijn als ze er nog iets positiefs van kunnen maken.
albert s
Berichten: 260
Lid geworden op: 10 dec 2005 17:06

Re: JR Shipping

Bericht door albert s »

Twee schepen JR Shipping in de verkoop
Sinds 6 sepember 2012 te koop aangeboden:

mv Echo, mv Eclips – NTH Flag
- 12,320 tdw on 7.80 mtr Bow & Stern thruster
- Blt 5/1999 and 7/1997 SEDEF Shipbuilding GL class
- Loa 149.00 Lbp 136.80 Beam 22.70 Depth 11.30 m
- Gear 2 x 40 / 35 ton Pontoon hatches
- 1136 TEU, 706 TEU/14 ton, 240 Reef Plugs
- 1 MAN B&W 6L60MC 14,040 KW 19.5 kts

Trading Carribs. Try usd 4mn each although Ows ideas higher

ECHO
Bouwjaar: 1999, imonummer: 9165449, gt:10384
Eigenaar: Echo Shipping B.V., Harlingen (JR Shipping B.V.)
Beheer: Confeeder Shipping & Chartering B.V.
Gebouwd: Sedef Gemi Endüstrisi AS, Tuzla / 113
LxBxH: 136,80 x 22,70 x 11,30 meter
Vermogen: 15600 pk, snelheid: 19,0 knoop
Roepnaam: PHKX, indienst: 18-08-2007
Ex name; Selma Kalkavan (Until 2007 Aug 14)
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Re: JR Shipping

Bericht door Ragnar »

Begreep dat ze onlangs een aantal van die bulk scheepjes hebben laten bouwen, zelfde als R-type van Arklow en Navigia. Waar opereert deze vloot ? Denk dat Arklow vrij stevig en stabiel in deze markt zit als het op Europa aankomt.

In de wandelgangen vernam ik dat de Elevation en Elation beide voor onder de 1mln Euries zijn doorverkocht. Niet de 1.8 waar de Rabobank op hoopte.

Die Echo, overgenomen in 2007, zal wel aan z'n special survey zitten, dok in, Tulza gebouwd zal wel een hoop werk inzitten. Al hoewel de $ tegenover de € nog gunstig is. Heeft kraantjes, veelzeidig inzetbaar. (Afrika, Zuid-Amerika ect.) Zou je toch werk voor moeten kunnen vinden, vermoed dat het geld er voor de dokking niet is ;-) Kan het fout hebben maar, gaat nu wel erg rap met de verkoop van hun schepen.

Benieuwd waar ze heengaan, Offshore markt is toch al vrij verzadigd, gelloof er niks van dat ze daar zo makkelijk op kunnen inspringen. Ach ja flink veel bij Harry Mens langsgaan en hopen dat mensen er weer in gaan geloven ;-) Mooie plaatjes en een mooie website met hoge bedragen doen een hoop.


Plaats reactie