Wickenburg

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
wim 1

Re: Wickenburg

Bericht door wim 1 »

Hoi Louis,

Sorry dat ik het niet helemaal begreep.

MAAR NU IS HET MIJ HELEMAAL DUIDELIJK.

Het schip is ook een plaatje,heeft veel eigenschappen van de Wickenburgh.

Groet Wim1

Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga
Contacteer:

Re: Wickenburg

Bericht door oyibo »

hier nog een foto van de ``spaanse`` wickenburgh ( knsm)
Bijlagen
wickenburgh002.jpg
wickenburgh002.jpg (171.51 KiB) 3068 keer bekeken
let love rule
Gebruikersavatar
oyibo
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 okt 2010 01:09
Locatie: Malaga
Contacteer:

Re: Wickenburg

Bericht door oyibo »

heeft iemand op dit forum foto`s en of anekdote`s van de ``spaanse`` wickenburg?
let love rule
Petie

Re: Wickenburg

Bericht door Petie »

Hey oyibo, nog wat afbeeldingen
WICKENBURGH KNSM
gr Petie
Bijlagen
WICKENBURGH 5.jpg
WICKENBURGH 5.jpg (91.04 KiB) 2630 keer bekeken
WICKENBURGH 1 1971.jpg
WICKENBURGH 1 1971.jpg (106.18 KiB) 2628 keer bekeken
Petie

Re: Wickenburg

Bericht door Petie »

WICKENBURGH
Bijlagen
WICKENBURGH 4.jpg
WICKENBURGH 4.jpg (73.34 KiB) 2630 keer bekeken
Petie

Re: Wickenburg

Bericht door Petie »

WICKENBURGH
Bijlagen
WICKENBURGH 2.jpg
WICKENBURGH 2.jpg (60.73 KiB) 2629 keer bekeken
Kees Hagen
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59

Re: Wickenburg

Bericht door Kees Hagen »

Van juni tot augustus 1975 heb ik als 17 jarige scholier een vakantiebaantje gehad bij de WISM. Eerst enkele weken werken op de MS Wickenburg aan de werf in de Waalhaven. De Wickenburg was even daarvoor verworven door de WISM. De spanjaarden hadden in de paar jaar dat ze eigenaar waren het schip aardig afgeleefd. Er was dus veel werk te doen, vooral in de bemanningsverblijven was het een enorme bende. Maar na een week of 3 was het zover. Aanmonsteren als handlanger en richting Marokko. De Wickenburg maakte reizen van Rotterdam, Casablanca, Safi, Agadir, Nantes, Lorient, Gravesend en Rotterdam.

In totaal heb ik 2 zulke reisjes gemaakt. In Zuid Marokko was het vooral bevroren sardines laden. Vooral de tweede reis was dat spectaculair, de buiten temperatuur was tegen de 50 graden en in het inmiddels goed werkende vriesruim was het -25 graden. Vreemd gezicht om bij die enorme hitte de bootwerkers met vele lagen dikke truien en mutsen het ruim te zien ingaan. In de havens van Safi en Agadir was in die hitte de visstank niet te harden.

Nantes was vooral spectaculair door de kunsten van kapitein Korsse, die het schip met veel vakmanschap in de snelstromende Loire wist te keren zonder boegschroef of sleepboot. Met die slecht onderhouden Barerras Deutz hoofdmotor was dat een spannende bezigheid. Ik weet nog dat we de eerste reis een lekke uitlaatklep hadden. Verwisselen op de normale manier lukte niet. Met hydraulische vijzels geprobeerd om de klep te lossen, maar dat lukte ook niet, dan maar de hele kop eraf. Dat soort werk. Ook kan ik me de hulpmotoren nog herinneren. Als ik me niet vergis ook Deutz motoren. Het bijzondere was dat deze motoren met startlonten gestart moesten worden.

Na deze reisjes heb ik de machinistenschool gevolgd en enkele jaren bij KNSM en vervolgens bij Nedlloyd een heel plezierige vaartijd opgedaan.
Ik ga op zoek in mijn fotoarchief of ik nog plaatjes heb van de Wickenburg.

Kees Hagen


Plaats reactie