Wickenburg
Re: Wickenburg
Hoi Louis,
Sorry dat ik het niet helemaal begreep.
MAAR NU IS HET MIJ HELEMAAL DUIDELIJK.
Het schip is ook een plaatje,heeft veel eigenschappen van de Wickenburgh.
Groet Wim1
Sorry dat ik het niet helemaal begreep.
MAAR NU IS HET MIJ HELEMAAL DUIDELIJK.
Het schip is ook een plaatje,heeft veel eigenschappen van de Wickenburgh.
Groet Wim1
Re: Wickenburg
hier nog een foto van de ``spaanse`` wickenburgh ( knsm)
- Bijlagen
-
- wickenburgh002.jpg (171.51 KiB) 3068 keer bekeken
let love rule
Re: Wickenburg
heeft iemand op dit forum foto`s en of anekdote`s van de ``spaanse`` wickenburg?
let love rule
Re: Wickenburg
Hey oyibo, nog wat afbeeldingen
WICKENBURGH KNSM
gr Petie
WICKENBURGH KNSM
gr Petie
- Bijlagen
-
- WICKENBURGH 5.jpg (91.04 KiB) 2630 keer bekeken
-
- WICKENBURGH 1 1971.jpg (106.18 KiB) 2628 keer bekeken
-
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 20 mei 2012 19:59
Re: Wickenburg
Van juni tot augustus 1975 heb ik als 17 jarige scholier een vakantiebaantje gehad bij de WISM. Eerst enkele weken werken op de MS Wickenburg aan de werf in de Waalhaven. De Wickenburg was even daarvoor verworven door de WISM. De spanjaarden hadden in de paar jaar dat ze eigenaar waren het schip aardig afgeleefd. Er was dus veel werk te doen, vooral in de bemanningsverblijven was het een enorme bende. Maar na een week of 3 was het zover. Aanmonsteren als handlanger en richting Marokko. De Wickenburg maakte reizen van Rotterdam, Casablanca, Safi, Agadir, Nantes, Lorient, Gravesend en Rotterdam.
In totaal heb ik 2 zulke reisjes gemaakt. In Zuid Marokko was het vooral bevroren sardines laden. Vooral de tweede reis was dat spectaculair, de buiten temperatuur was tegen de 50 graden en in het inmiddels goed werkende vriesruim was het -25 graden. Vreemd gezicht om bij die enorme hitte de bootwerkers met vele lagen dikke truien en mutsen het ruim te zien ingaan. In de havens van Safi en Agadir was in die hitte de visstank niet te harden.
Nantes was vooral spectaculair door de kunsten van kapitein Korsse, die het schip met veel vakmanschap in de snelstromende Loire wist te keren zonder boegschroef of sleepboot. Met die slecht onderhouden Barerras Deutz hoofdmotor was dat een spannende bezigheid. Ik weet nog dat we de eerste reis een lekke uitlaatklep hadden. Verwisselen op de normale manier lukte niet. Met hydraulische vijzels geprobeerd om de klep te lossen, maar dat lukte ook niet, dan maar de hele kop eraf. Dat soort werk. Ook kan ik me de hulpmotoren nog herinneren. Als ik me niet vergis ook Deutz motoren. Het bijzondere was dat deze motoren met startlonten gestart moesten worden.
Na deze reisjes heb ik de machinistenschool gevolgd en enkele jaren bij KNSM en vervolgens bij Nedlloyd een heel plezierige vaartijd opgedaan.
Ik ga op zoek in mijn fotoarchief of ik nog plaatjes heb van de Wickenburg.
Kees Hagen
In totaal heb ik 2 zulke reisjes gemaakt. In Zuid Marokko was het vooral bevroren sardines laden. Vooral de tweede reis was dat spectaculair, de buiten temperatuur was tegen de 50 graden en in het inmiddels goed werkende vriesruim was het -25 graden. Vreemd gezicht om bij die enorme hitte de bootwerkers met vele lagen dikke truien en mutsen het ruim te zien ingaan. In de havens van Safi en Agadir was in die hitte de visstank niet te harden.
Nantes was vooral spectaculair door de kunsten van kapitein Korsse, die het schip met veel vakmanschap in de snelstromende Loire wist te keren zonder boegschroef of sleepboot. Met die slecht onderhouden Barerras Deutz hoofdmotor was dat een spannende bezigheid. Ik weet nog dat we de eerste reis een lekke uitlaatklep hadden. Verwisselen op de normale manier lukte niet. Met hydraulische vijzels geprobeerd om de klep te lossen, maar dat lukte ook niet, dan maar de hele kop eraf. Dat soort werk. Ook kan ik me de hulpmotoren nog herinneren. Als ik me niet vergis ook Deutz motoren. Het bijzondere was dat deze motoren met startlonten gestart moesten worden.
Na deze reisjes heb ik de machinistenschool gevolgd en enkele jaren bij KNSM en vervolgens bij Nedlloyd een heel plezierige vaartijd opgedaan.
Ik ga op zoek in mijn fotoarchief of ik nog plaatjes heb van de Wickenburg.
Kees Hagen