Marpessa

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Jos Komen (R.I.P)

Marpessa

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik kwam bij toeval deze foto tegen.
De Marpessa die begin 70-tiger jaren in de buurt van Dakar, als ik het me goed herinner explodeerde en zonk.
Wat ik me nog kan herinneren is dat ze een nieuw systeem gebruikten om te butteren. (butterworth)
Inplaats van met slangen aan dek te lopen slepen hadden ze een vaste installatie in de tanks gebouwd en die zou statische electriciteit veroorzaakt hebben waardoor het gasmengsel in een tank explodeerde.
Het zeewater in de buurt van West Afrika werd als verdacht beschouwd evenals de te grote waterkracht van de ingebouwd butterworthinstallatie.
Maar wat er nou precies aan de hand geweest is weet ik niet meer en kan er op internet even niets over terugvinden.
Misschien weet iemand er iets meer van?
All the best
Jos

Afbeelding

Werner

"Marpessa"

Bericht door Werner »

Hoi, Jos

daar is een (english) bericht op :

http://www.plimsoll.org/WrecksAndAccide ... ankers.asp

dat probleem med de statische oplading is daar (english) verklaart :

http://www.purgit.com/static.html

de datas en fotos zijn op Auke Visser's site ;

http://supertankers.topcities.com/part-2/id91.htm

Ik hoop, dat was n' betje van interest
hGroeten uit Oostenrijk

Werner
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Bedankt Werner,
Ik weet wel dat ik destijds blij was niet meer op tankers te varen.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Huidige Tankers- Inert gas systeem

Bericht door Harry G. Hogeboom »

:D Ha Jos,

Op de huidige tankers, is dit vrijwel geschiedenis met de continue aanwezigheid van inertgas boven de lading en IN de tank! Procedures en training maken dit NU 'Haast" onmogelijk!

NU mot ik onmiddelijk op m'n ouwe houten hoofie kloppe'n want we weten allemaal dat "onmogelijk" helemaal NIET bestaat als het op menselijke fouten aankomt!

WIJ ventileerden vroeger de tanks met zuurstof rijke lucht met de GOLARFAN (met een turbine d'r op! meen van een Curtis wieltje!) ken je NAAAaagaan!! OF met van die grote kanvas windhappers!!! Om dus vooral te zorgen dat er VOLDOENDE zuurstof in de tank was dat ALS er de juiste kombinatie van GAS en een MOGELIJKE VONK ontstond het dan NIET aan gebrek aan zuurstof zou liggen om de handel op te blazen!!

KEN JE NAAaaagaaaan!!!

Door zuurstof rijke lucht met INERTGAS te vervangen deel je natuurlijk wel een ijzersterke klap uit op het VEILIGHEIDS ranglijstje!! Nog ff LOS van vonken en gas en weet ik veel wat!!

We zien natuurlijk nog steeds kans om tankers op te blazen, maar op geen stukken NA meer te vergelijken met de "Marpessa" dagen dacht ik!!
Je vraagt je natuurlijk AF waar toen "ons gemeenschappelijke verstand" was in de Oliehandel??? Maar WIE ben ik zei de gek!

En de "Marpessa" was van een van de meest vooraanstaande en best gerunde kluppies die d'r toen rondvoeren!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Werner

"Marpessa"

Bericht door Werner »

Harry, I completely agree with You !

After changing the system of tank-cleaning as a result of those three incidents, there were no loss of Tankers on that cause since..
All the others from "Amoco Cadiz", "Braer", Exxon Valdez" up to the "Erika" had clearly other reasons..

Nice Groetjes
Werner
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1119
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Bericht door Co »

Mag ik zo vrij zijn een aanvulling te plaatsen:

De genoemde statische electrische lading werd opgewekt doordat men WATER gebruikte met de vaste tankwas installatie.
Door het gebruikt van CRUDE in de vast aangebrachte butterworth installatie of te wel: "COW" staat voor crude oil washing, en natuurlijk inert gas is het probleem met de statische ontladingen in de tanks opgelost.
Betekent overigens wel dat de tankers ook SLOB tanks moesten hebben.

Groeten van Co de Rijk
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dit is de Pendrecht uit 1916 bezig met Gassiefree maken.
All the best
Jos



Afbeelding
John van der Doe

Marpessa

Bericht door John van der Doe »

Na het zinken was voor ons het tankcleanen afgelopen.
Wij hadden de Chinezen afgelost in Mena aan boord van de "Metula".
Geluk bij een ongeluk.
Vr.gr.
Jan.


Plaats reactie