De zeillogger
Hallo Cor
Naar aan leiding van wat je schreef over de visgronden .Je kan alleen maar gissen alleen als je tijd weet dan kan je dat benaderen.
Wat betrefd de visseinen daar moet je niet aaan beginnen.
Ik hebhet meegemaakt dat dev het vissein in de Vlaardingse haven nog
opgehesen was. Er is door de politiekruiser gecontroleerd en aanmerkingen gemaakt .Er werd door vissers de hand meegelicht.
Het vissein moest bestaan toenddertijd uit een zwartte bal met een diameter van 61 cm.Er werd toen van alles gebruikt zoals manden kurkenzakken als het maar op leek Met vr Gr Jan
Naar aan leiding van wat je schreef over de visgronden .Je kan alleen maar gissen alleen als je tijd weet dan kan je dat benaderen.
Wat betrefd de visseinen daar moet je niet aaan beginnen.
Ik hebhet meegemaakt dat dev het vissein in de Vlaardingse haven nog
opgehesen was. Er is door de politiekruiser gecontroleerd en aanmerkingen gemaakt .Er werd door vissers de hand meegelicht.
Het vissein moest bestaan toenddertijd uit een zwartte bal met een diameter van 61 cm.Er werd toen van alles gebruikt zoals manden kurkenzakken als het maar op leek Met vr Gr Jan
Hallo Jan ik vermeld die gegevens zoals de bal en de kegel omdat er
ook mensen kijken die deze visserij enz niet kennen maar wel geinteresseerd zijn vandaar dat ik dit vemerlde, maar in iedergeval
bedankt voor je reactie.
Het uitzetten van de vleet op de motorlogger de rol ligt klaar
en het nettenruim staat open op het achterschip ligt een Joon klaar
Hieronder ziet u de reep waaraan de stuurman de seizing van het net vast maakt
Op onderstaande 2 foto's zijn de stoepen te zien die tussen de opstaande
luikhoofden van het netten ruim liggen
Dan twee foto's van het uitzetten van de netten van de stoomfiets
VL 216 Hennie de laatste schipper op de VL 216 Hennie was Henk van Roon
Rechts ziet u de stoomspil waarmee de reep wordt ingehaald door de afhouder
De vleet is uit
Ook deze man mag niet vergeten worden de kok die hier in de kombuis
staat hij werkte zowel als kok en als matroos
Hieronder een mooi nachtelijk plaatje u ziet hier linksonder de krebbe en de geestrollen en rechtsonder last waar de plankenstaan
Het halen van de vleet
Onder wordt de vleet ingehaald het vinkennetje staat rechtop om de haringen in de last te houden de blazen worden weer los geknoopt
Hieronder ziet u de koksrol tussen de twee krebben in waarlangs de
netten in het netten ruim rollen veelal stond de kok in het nettenruim
vandaar koksrol
De haringen moeten gekaakt en gepekeld worden en in tonnen gedaan
om later dicht te kuipen
Hier zitten ze te kaken
Hier worden de haringen netjes in de tonnen gelegen
Als de haring verwerkt is en tonnen dicht gekuipt worden de tonnen
overgegeven aan de jager die dan bij voldoende hoeveelheid naar
Vlaardingen stoomd
Hier naderen twee loggers elkaar de geest rollen zijn ingehaald zodat
de logger bij elkaar langszij kunnen komen.
Bij dit naast elkaar liggen kunnen de loggers behoorlijk te keer gaan
Hieronder naderd de VL 208 Frida de VL 216 Hennie een lijn is al
over
Cor Boer
ook mensen kijken die deze visserij enz niet kennen maar wel geinteresseerd zijn vandaar dat ik dit vemerlde, maar in iedergeval
bedankt voor je reactie.
Het uitzetten van de vleet op de motorlogger de rol ligt klaar
en het nettenruim staat open op het achterschip ligt een Joon klaar
Hieronder ziet u de reep waaraan de stuurman de seizing van het net vast maakt
Op onderstaande 2 foto's zijn de stoepen te zien die tussen de opstaande
luikhoofden van het netten ruim liggen
Dan twee foto's van het uitzetten van de netten van de stoomfiets
VL 216 Hennie de laatste schipper op de VL 216 Hennie was Henk van Roon
Rechts ziet u de stoomspil waarmee de reep wordt ingehaald door de afhouder
De vleet is uit
Ook deze man mag niet vergeten worden de kok die hier in de kombuis
staat hij werkte zowel als kok en als matroos
Hieronder een mooi nachtelijk plaatje u ziet hier linksonder de krebbe en de geestrollen en rechtsonder last waar de plankenstaan
Het halen van de vleet
Onder wordt de vleet ingehaald het vinkennetje staat rechtop om de haringen in de last te houden de blazen worden weer los geknoopt
Hieronder ziet u de koksrol tussen de twee krebben in waarlangs de
netten in het netten ruim rollen veelal stond de kok in het nettenruim
vandaar koksrol
De haringen moeten gekaakt en gepekeld worden en in tonnen gedaan
om later dicht te kuipen
Hier zitten ze te kaken
Hier worden de haringen netjes in de tonnen gelegen
Als de haring verwerkt is en tonnen dicht gekuipt worden de tonnen
overgegeven aan de jager die dan bij voldoende hoeveelheid naar
Vlaardingen stoomd
Hier naderen twee loggers elkaar de geest rollen zijn ingehaald zodat
de logger bij elkaar langszij kunnen komen.
Bij dit naast elkaar liggen kunnen de loggers behoorlijk te keer gaan
Hieronder naderd de VL 208 Frida de VL 216 Hennie een lijn is al
over
Cor Boer
Hallo Cor,
Schitterend die teksten bij de plaatjes! Het gaat nu veel meer leven.
Ga vooral door op de ingeslagen weg wat mij betreft.
Ik probeer al sinds gisteravond op je PBtje te antwoorden, maar op de één of andere manier blijven m'n berichtjes in de elektronische pijplijn steken, want ze komen blijkbaar niet verder dan Postvak Uit.
Schitterend die teksten bij de plaatjes! Het gaat nu veel meer leven.
Ga vooral door op de ingeslagen weg wat mij betreft.
Ik probeer al sinds gisteravond op je PBtje te antwoorden, maar op de één of andere manier blijven m'n berichtjes in de elektronische pijplijn steken, want ze komen blijkbaar niet verder dan Postvak Uit.
- Cor Leliard
- Berichten: 3418
- Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
- Locatie: Breda
Mannen allemaal bedankt voor uw reactie maar de meeste LOF gaat toch
naar Mariner die deze foto's geplaatst heeft van een verdwenen Vlaardingse cultuur mag je toch wel stellen en u allen hiervan laat
mee genieten.
Ik heb alleen een beetje uitleg gegeven zodat u weet waar u naar
kijkt vanavond zal ik nog het een en ander plaatsen
Cor Boer
naar Mariner die deze foto's geplaatst heeft van een verdwenen Vlaardingse cultuur mag je toch wel stellen en u allen hiervan laat
mee genieten.
Ik heb alleen een beetje uitleg gegeven zodat u weet waar u naar
kijkt vanavond zal ik nog het een en ander plaatsen
Cor Boer
Ik heb enkele foto's nu van tekst voor zien wat het een en ander is
voor de geinteresseerden.
Als de vleet uitgezet wordt(geschoten)vaart de logger achteruit en stond
de machinist op de brug en de schipper aan het voorroer.
Dit voorroer werd bediend met touwen aan weerzijde van de verschanzing naar de helmstok(ijzer) zodat dit roer kon bediend kon worden.
Op de meeste logger waren deze roeren ingebouwd maar er waren ook
loggers waar het roer aan een roerstang zat en dat men dit roer kon
laten zakken.
Hieronder een foto van de VL 97 waar ik aangegeven heb waar het
roer zit en als u goed kijk ziet u het water er tussendoor lopen.
Alvorens het zo ver was deed de schipper eerst zijn pet af boog iets
en riep op hoop van zegen zo ook toen ik op de visserij in 1956 voer
het was altijd maar afwachten of er iets in de netten zwom.
Er was geen electronica om iets te zien.
Hier onder heb ik op enkele foto's gezet wat u ziet, zoals de winch waar
het vinkenet om zit en waar u reep ziet staan daar ging bij het halen de reep om (links) op de foto en aan de rechterkant de runner om de tonnen
ofwel kantjes in de tierruimen te latren zakken
Hieronder de stoomspil waaromheen de reep ging om in te halen recht op
de stoomspil ziet u vaag een ronde schijf daaraan weren de tonnen/Kantjes mee gehesen.
De geest rollen die u op onderstaande foto ziet moesten als de schepen naast elkaar gingen om de tonnen/kantjes over te laden losgeschroeft
en binnen boord gehaald worden de grote geestrollen zaten in een sleuf
en konden naar binnen getrokken worden en met een pen vergrendeld worden, immers de schepen gingen vaak zo te keer ook met mooi weer als er een behoorlijke deining stond.
Hieronder op de eerste foto konden ze de geestrol naarbinnen trekken en de kleine geestrollen kantelen ook deze zaten wel aan de verschanzing geschroefd
Op de foto onder zitten houten balken met de geestrollen er aan en
die moesten ook van de verschanzing losgeschroef worden maar als
u kijkt ziet u er ogen aan zitten waarmee die vast gehouden kan worden
Aan de verschanzingen hangen dan buiten boord vele autobanden
om de zo min mogelijk schade te hebben.
Hieronder heb ik het een en ander gezet wat u ziet.
met dank aan Mariner Cor Boer
voor de geinteresseerden.
Als de vleet uitgezet wordt(geschoten)vaart de logger achteruit en stond
de machinist op de brug en de schipper aan het voorroer.
Dit voorroer werd bediend met touwen aan weerzijde van de verschanzing naar de helmstok(ijzer) zodat dit roer kon bediend kon worden.
Op de meeste logger waren deze roeren ingebouwd maar er waren ook
loggers waar het roer aan een roerstang zat en dat men dit roer kon
laten zakken.
Hieronder een foto van de VL 97 waar ik aangegeven heb waar het
roer zit en als u goed kijk ziet u het water er tussendoor lopen.
Alvorens het zo ver was deed de schipper eerst zijn pet af boog iets
en riep op hoop van zegen zo ook toen ik op de visserij in 1956 voer
het was altijd maar afwachten of er iets in de netten zwom.
Er was geen electronica om iets te zien.
Hier onder heb ik op enkele foto's gezet wat u ziet, zoals de winch waar
het vinkenet om zit en waar u reep ziet staan daar ging bij het halen de reep om (links) op de foto en aan de rechterkant de runner om de tonnen
ofwel kantjes in de tierruimen te latren zakken
Hieronder de stoomspil waaromheen de reep ging om in te halen recht op
de stoomspil ziet u vaag een ronde schijf daaraan weren de tonnen/Kantjes mee gehesen.
De geest rollen die u op onderstaande foto ziet moesten als de schepen naast elkaar gingen om de tonnen/kantjes over te laden losgeschroeft
en binnen boord gehaald worden de grote geestrollen zaten in een sleuf
en konden naar binnen getrokken worden en met een pen vergrendeld worden, immers de schepen gingen vaak zo te keer ook met mooi weer als er een behoorlijke deining stond.
Hieronder op de eerste foto konden ze de geestrol naarbinnen trekken en de kleine geestrollen kantelen ook deze zaten wel aan de verschanzing geschroefd
Op de foto onder zitten houten balken met de geestrollen er aan en
die moesten ook van de verschanzing losgeschroef worden maar als
u kijkt ziet u er ogen aan zitten waarmee die vast gehouden kan worden
Aan de verschanzingen hangen dan buiten boord vele autobanden
om de zo min mogelijk schade te hebben.
Hieronder heb ik het een en ander gezet wat u ziet.
met dank aan Mariner Cor Boer