Februari 1953

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jaap5
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 nov 2005 04:06

Februari 1953

Bericht door Jaap5 »

Goedenavond kombuisvrienden

Ik zal nu beginnen met het relaas van de ramp zoals die door een
18 + jarige leerling van de zeevaartschool "De Ruyter"" te Vlissingen ervaren is.
Om te beginnen nog het volgende. Ik ben geboren en getogen op het eiland Goeree en Overflakkee. Dus de zee en de zeesromen tussen de eilanden waren mij bekend en ik had in mijn leven dan ook meerdere stormen en hoog water meegemaakt'
Ik was n.l altijd als opgroeiende jongen te vinden bij het water en bij het laden van de coasters die met uien en graan naar Engeland gingen enz.De roep van de zee was enorm. Ik ben dan ook op de zeevaartschool terecht gekomen in Vlissingen . eerlijk gezegd had ik liever aan dek gewerkt,maar scheepswerktuigkundige leek mij een goede tweede.Alleen zo,n opleiding werd bekostigd door een rederij en daar er geen geld was ,was de keuze gauw gemaakt.
Zodoende kwam ik in 1951 in Vlissingen en lag daar met twee andere
leerlingen n,.l Peet Rietveld en Ties Bronsvoort bij twee oudere dames in de kost
De regels van school waren streng en dat komt later ook weer wel ter sprake.
Op de Zaterdagavond 31 Januari was ik zoals gewoonlijk na een paar rondjes door de binnenstad in het Katholiek zeemanshuis terecht gekomen. Dat tehuis was daar omdat Vlissingen ook een Marineplaats was. Veel Jantjes waren er niet en zodoende werden wij BLIKKEN zoals wij daar genoemd werden ,ook toegelaten.
Het was daar echt niet verkeerd toeven.
Om elf uur ongeveer ben ik naar buiten gegaan en het was noodweer . Vooral in de buien. Het tehuis was op het Bellamypark dat is onderaan de afrit bij het standbeeld van Michieltje .
Ik wilde dan ook via de oprit en de boulevard tot aan de strandtrap naar mijn kosthuis.Het was hardstikke hoog water en de golven sloegen over de boulevard Maar ik kwam vooruit. Ik zag toen het gevaar nog niet