Een klassiek verhaal

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Theo Horsten (R.I.P.)

Een klassiek verhaal

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

DE VUURTOREN

Een verhaal geschreven door Piet Verhoog

Eens, lange jaren geleden, in de tijd nog toen kleine stoomschepen wel 'n machine met één enkele kruk hadden (die bij het manoeuvreren de hardnekkige neiging had om te blijven staan in het dooiepunt), vertrok een vrachtbootje uit 'n Italiaanse haven.
't Was laat op de avond voordat ze reê waren. Wachten op papieren, wachten op de bemanning, die weinig zin had om nou al te verlaten het land-waar-pret-goedkoop-was. Glorieus-dronken struikelden ze aan dek, over de brakkig-krakende loopplank. En de vier matrozen en de vier man machinekamerpersoneel snoefden en bralden om 't hardst. De twee stuurlui en de twee machinisten bralden niet, doch waren verre van nuchter. Zo was de kapitein. Het vertrek liep zonder ongevallen. Er werd gesnauwd, geschreeuwd, gevloekt. Maar niet één die in 't aardedonker knijp kwam tussen 'n tros, het ankerspil begon ineens de goeie kant uit te draaien, er was stoom genoeg en water genoeg in de ketel, en bij het manoeuvreren bleef de "ene poot"

Kees Bloemkool

Bericht door Kees Bloemkool »

Hallo Manne,
Mooi verhaal.
Kees zat as klein jongetje al in keilewinkels in Rotterdam en luisterde dan met rooie oortjes naar de verhalen van die ouwe zeelui die daar zate te happe.
Most van me moeder me ouwe heer uit de keilewinkel hale omdat de piepers gaar ware.
Maar meestal ware daarna de rape gaar.

Afbeelding
jaspar

Bericht door jaspar »

Bedankt Theo ik heb het gevonden - Henk
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ha! Kijk eens aan, dat is snel.

Welkom! :)


Plaats reactie