pegasus

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

pegasus

Bericht door arij »

Ik zoek een afbeelding van het passagiersschip Pegasus. Rederij weet ik niet, wel dat het een Griekse is. Het schip voer in lijndienst van Pereus naar Haifa via Cypres. In de jaren 60.
gr arij

Werner

Bericht door Werner »

Ik denk, You are looking for this ship :

"Pegasus" (Epirotiki-Lines, Piraeus)
ex "Princess Elizabeth" (Canadian Pacific), built 1930, 5251 GT
1960 sold to Greece, about 1975 broken up.

Epirotiki has later a new "Pegasus" (ex "Svea Corona", 1975, later burned out), See the "Princess Elizabeth" on :

http://www.simplonpc.co.uk/CP5.html#anchor28763

Sorry, meer weet ik niet !
Groeten uit Oostenrijk
Werner

AfbeeldingP
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Hallo Werner,

Ik weet niet of deze het was, volgens mij was het een twee pijper. En deze heeft er drie.
Ik ben in 1968 met de boot naar Israel gegaan. Dat was met de Enotria van de Adriatica lijn. Een vriend die ik later ontmoette in de Kibbutz waar ik gewerkt hebt, was met een Pegasus naar Israel gekomen. Ik heb haar wel eens in de haven van Haifa zien liggen. Maar mijn herrinneringen zijn daar wat vaag in.
Nu heb ik een buurman hier bij ons in het dorp, en die heeft ook in Israel gewoond. En is ook met de Pegasus naar Israel gekomen.
Vandaar mijn vraag om een afbeelding. Hij wist ook niet meer welke rederij het was.
De Pegasus op jouw afbeelding zou haar wel kunnen zijn, maar dan moet zij verbouwd zijn geweest. Het was vergeleken bij de Enotria een groot schip. Zij was te groot voor het kanaal door Korintie. En deEnotria ging daar wel doorheen.

gr arij
Werner

"Pegasus"

Bericht door Werner »

AfbeeldingP

Hoi Arij,

deze was het, maar dat schep is van Epirotiki echt verbouwd geworden.
Ik heb nu een bildje (Geen goede Kwaliteit..) in een van mijne oude boekjes gevonden.
De Datas :

"Pegasus" (ex "Princess Elizabeth")
"Hermes" (ex "Princess Joan")

Bj : 1930, Fairfield & Co. Ltd, Glasgow
(Canadian Pacific Railways Co.)
for Victoria-Seattle-Vancouver lijn.
5251 BRT, 107,5 x 15,8 x 4,9 m
Stoommaschine, 2 propellers, 15,5 Kn
Pass.: 1.Kl=180, Cabin-Class=140, Tourist=150
120 Autos moogelijk

1959/1960 gekocht door Epirotiki-Lines, Piraeus, verbouwd, (1 pijp !!),Swimming-Pool
Lijndienst Venezia-Corfu-Piraeus-Famagusta-Limassol-Haifa

Over de verblijf weet ik echt nix, maar ik denk, dar zij al oude ijzer zijn !!

Groetjes uit Oostenrijk
Werner

P.S. maag jij ook een foto van de "Enotria" hebben ??
arij
Berichten: 203
Lid geworden op: 24 jul 2004 15:02
Locatie: goudswaard

Bericht door arij »

Werner dat moet haar dan zijn. Maar ik blijf maar denken dat het een twee pijper was. Een vriend van mij, en een buurman zijn met de Pegasus
naar Israel gegaan, in de jaren zestig. Het schip kon niet door het kanaal door Korintie. Was daar te groot voor. In jouw lijstje komen de havens voor die zij aan deed. Maar zij zijn in Istanbul ingescheept??
Was er dan soms nog een Pegasus die op Israel voer?
Ik heb de Pegasus eenmaal gezien in Haifa, en in mijn herrinnering had zij 2 schoorstenen. Het is echter lang geleden, en mijn herrineringen zijn wat vaag.
In mijn gedachten had ze ook rechte schoorstenen en niet zo gestroomlijnt als op jouw afbeelding.
Ik heb inmiddeles enkele afbeeldingen van de Enotria.
gr arij
Ruud (R.I.P.)

Bericht door Ruud (R.I.P.) »

Ahoy Arij,
Misschien kan je hier eens gaan vragen om foto's, dit is nlm. de rederij:
http://www.epirotiki.gr/
groetjes ruud


Plaats reactie