Copyright ja of nee

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Copyright ja of nee

Bericht door Compass »

Heb onlangs op een boekenmarkt een boekje op de kop getikt

"De Scheepvaaart in Nederland in oude Ansichten"

ISBN 90 288 34427
Vijfde druk 2001 (herdruk van 1978)
Europese Bibliotheek
Postbus 49
5300 AA Zaltbommel
publisher@eurobib.nl

De prijs was 5,25 Euro en dus heel leuk plaatjes- en leeswerk voor dat geld.

Nu wil het geval dat er diverse plaatjes bij zijn die ik eigenlijk wel op het forum zou willen planten maar op het titelblad staat het overbekende "Niets uit de ze uitgave etc...."

Nu vraag ik mij af of een beroep op copyright hier wel gerechtvaardigd is want uiteindelijk zijn de gereproduceerde ansichtkaarten alle tussen de 100 en 50 jaar oud en van allerlei verschillende en niet meer bestaande uitgevers die zelf ooit wellicht coyright geclaimd hebben. Het lijkt mij sterk dat de uitgever bij al deze niet meer bestaande uitgeverijtjes toestemming hebben gevraagd voor publicatie en dus lijk (naar mijn mening) het beroep op copyright van nul en generlei waarde.

Ik hoor graag wat meningen.

Bert de Boer

Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Daar kan onmogelijk nog copyright op zitten, lijkt me. Copyright vervalt 70 jaar na de dood van de eerste rechthebbende, tenzij het wordt verlengd, dus opnieuw geclaimd door de erven. Het lijkt me sterk dat dit met oude ansichtkaarten is gebeurd.
Ik zou me er in elk geval niet druk over maken.
rinus

Bericht door rinus »

gewoon plaatsen bert komt er kommetaar kan je ze er altijd weer afhalen .
gr.rinus
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Koppie koppie right

Bericht door Eric »

In dit geval liggen de rechten kennelijk bij de uitgever van het boekje zelf, en is het "onze zaak niet" hoe die aan zijn rechten gekomen is.
Gewoon aan die uitgever vragen of je mag publiceren op dit forum.
Lijkt mij geen probleem, want als het mooie plaatjes (en verhalen) zijn, onstaat wellicht de drang om het boekje ook te kopen.
Gratis publiciteit dus, lijkt me niet dat ze daar moeilijk over doen.

Groeten,

Eric
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Leen B

Copyright.

Bericht door Leen B »

Hai Bert ben het met Rinus eens gewoon plaatsen en mocht je komentaar krijgen dan kan je het er altijd nog afhalen. Je kan ook het schutblad waar dat Copyright staat gedrukt er uit scheuren, weet jij dan veel met zo,n oud boekje dat je op een rommelmarkt kocht Ja toch? Leen.
Gast

Bericht door Gast »

ben het voledig met het bovenstaande eens.
als er coopy op zit dan hoor je het wel en een beetje reclame zullen ze wel fijn vinden denk ik zo.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Ik had zelf ook al in de richting van Theo Horsten gedacht dat copyright een limiet kent maar wist niet precies hoe lang.

Wat Eric stelt dat de rechten kennelijk bij de uitgever liggen lijkt mij sterk gezien de diversiteit van uitgevers.

Ik denk dat ze zichzelf die rechten hebben toegekend.

De eerste staat inmiddels onder Groeten uit IJmuiden.

Bert de Boer
Danny

Bericht door Danny »

Zet er gewoon een bronvermelding bij

dan lijkt het mij geen probleem, tis ook reclame en gratis
en voor de prijs van dat boekje lijkt het mij niet zo moeilijk

Ik weet wel dat Flying Focus lastig kan doen maar ik het op mijn ex website (inmiddels plat) ook foto`s van hun erop staan en nooit wat van gehoord dus.

en bij gezeur haal het er af en zeg sorry :D


Gr

Danny
G.R.Bauritius

Bericht door G.R.Bauritius »

Het is een boek uit 2001, van een waarschijnlijk nog bestaande uitgeverij. Dat begrijp ik tenminste uit het eerste bericht. Wanneer er in dat boek, op de titelpagine of ergens achterin, iets afgedrukt staat in de trant van: Niets uit deze uitgave mag worden vermeingvuldigd, etc etc zonder schriftelijke toestemming van de uitgever, etc etc; dan dient men zich daaraan te houden, denk ik.
En wat let je om gewoon toestemming te vragen?

Ik ben wel benieuwd naar die plaatjes, en anderen ook. Daar wil die uitgeverij graag geld aan verdienen. Het publiceren van foto's uit dat boek op een internet site, kan ertoe leiden dat die uitgever minder inkomsten heeft. En dat kan niet de bedoeling van een onderneming zijn.

Groet, Ger
G.R.Bauritius

Bericht door G.R.Bauritius »

Het is een boek uit 2001, van een waarschijnlijk nog bestaande uitgeverij. Dat begrijp ik tenminste uit het eerste bericht. Wanneer er in dat boek, op de titelpagine of ergens achterin, iets afgedrukt staat in de trant van: Niets uit deze uitgave mag worden vermeingvuldigd, etc etc zonder schriftelijke toestemming van de uitgever, etc etc; dan dient men zich daaraan te houden, denk ik.
En wat let je om gewoon toestemming te vragen?

Ik ben wel benieuwd naar die plaatjes, en anderen ook. Daar wil die uitgeverij graag geld aan verdienen. Het publiceren van foto's uit dat boek op een internet site, kan ertoe leiden dat die uitgever minder inkomsten heeft. En dat kan niet de bedoeling van een onderneming zijn.

Groet, Ger


Plaats reactie