M/V Theano

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: M/V Theano

Bericht door ferryvaneeuwen »

De Tyro was bijna uit mijn herinnering ontsnapt. Ik heb indertijd toen ik bij de Nieuwbouwafdeling van RH zat de montage van het radiostation begeleid en er mee proefgevaren. Het schip ging vee varen, halen in Ierland en naar NL vervoeren. Het schip werd hier in mijn dorp bij van der Giessen gebouwd. Dat was wel makkelijk. Of 's ochtends eerste werk erheen of 's middags erop eindigen. De weduwe van werfdirecteur Piet Jan van der Giessen is een paar maanden geleden overleden. Piet Jan was een uiterst beminnelijk mens wat je wel meer ziet bij oud geld. Die hoeven zich nergens meer druk om te maken. Ze was tegen de honderd. Het huis met een groot stuk grond lag naast de vroegere burgemeesterswoning, die had je toen nog, en is inmiddels gesloopt. Er wordt nu een wat patserig in Frank Lloyd stijl ontworpen villa op de plek gebouwd.

Leuke naam heeft het schip nu....

Ferry

Mariner (R.I.P.)

Re: M/V Theano

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

Afbeelding

Groets,

Mariner
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: M/V Theano

Bericht door Roy »

'k Heb effe geen tijd om het allemaal na te zoeken, maar ik meen toen de "Tyro" in de vaart kwam dat de ""Theano" en "Trito" overbodig maakten. Die werden eerst opgelegd voor de verkoop, ik meen in de Lek nabij Groot Ammers.
Kombuizer Pete van Wissen voer op deze schepen, die op hun rondreis ook nog even gauw A'dam aan deden. Het moet een erg drukke dienstvaart op Ierland geweest zijn.
H.& V. hebben tegenwoordig de "Heenvliet" en "Geervliet", maar laten het door derden berederen.
De Mij Zeevaart / Hudig & Veder heeft best wel een interessante historie. Zover mij bekend is daar nog geen boek van uitgebracht.............
Enne als onverbeterlijke boekenworm doen we natuurlijk niet aan evt. een CD rom. :roll:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
20Veere19
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jan 2019 17:50

Re: M/V Theano

Bericht door 20Veere19 »

Hallo Pete,

Ik ben net lid geworden van dit zeemanscorps. Ik ben een dochter van een oude zeeman die vroeger,eind jaren '40 en begin '50 bij Hudig & Veder heeft gevaren op de Theano, Trito, Hagno, Themisto, Kreeft en Callisto als werktuigbouwkundige cq machinist en ik ben op zoek naar zeelieden die hem gekend hebben. Hij is inmiddels 95 jaar, veel collega's zullen er dus niet meer zijn, maar al is het er maar 1, dan zou hij dat erg leuk vinden. Zijn naam is John van Sas uit Rotterdam. Aan boord werd hij aangesproken met Sas of Vansas. Hij ging in Rotterdam of Amsterdam aan/van boord.

Alvast bedankt voor je reactie!
Vr. groet, Margaret van Sas
koosbos
Berichten: 38
Lid geworden op: 11 okt 2011 19:56

Re: M/V Theano

Bericht door koosbos »

de tyro werd in begin jaren 80 op gekocht door de de nederlandse raad van zeeonderzoek en veel gebruik door nios uit texel groetjes koos bos
Patru (R.I.P)

Re: M/V Theano

Bericht door Patru (R.I.P) »

Helaas is op dit topic de mooie tekening van Durk Monsma uit het boek van Amstleven (1954) verdwenen.
Voor de verzamelaars hier wederom de plaat met de bijbehorende informatie.

Theano 1953-1.jpg
Theano 1953-1.jpg (171.55 KiB) 3453 keer bekeken
Theano-1953-2.jpg
Theano-1953-2.jpg (243.12 KiB) 3453 keer bekeken
Groet, Paul G.
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Re: M/V Theano

Bericht door shipwis »

Margaret van Sas.
sorry voor het lange uitblijven van mijn reactie,
maar nee de naam van uw grootvader zegt mij niets,
ik heb van 1961 tot en met 1964 op dit schip gevaren.
en ben 10 jaar jonger, momenteel
dus dat is voor mijn tijd geweest.
groet pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Henk van Beest
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 aug 2020 15:05

Re: M/V Theano

Bericht door Henk van Beest »

Heren,
Kan iemand mij aan foto's van de hoofdmotor van de Theano sturen ik ben nl. een boekje aan het samenstellen van alle door J&K Smit gebouwde SMIT M.A.N. motoren maar de kar van de Theano mis ik nog.
Vriendelijke groet ,
Henk van Beest
Patru (R.I.P)

Re: M/V Theano

Bericht door Patru (R.I.P) »

Hallo Henk,
Helaas géén foto, maar wél een afbeelding van de motor in de brochure van Smit-M.A.N.
Maar misschien heb je die al.

J&K Smit-MAN RB667.jpg
J&K Smit-MAN RB667.jpg (82.11 KiB) 964 keer bekeken
Groet, Paul G.


Plaats reactie