Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Harry G. Hogeboom

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom » 24 mei 2017 00:21

Er zijn natuurlijk zo "links en rechts" allerlei veerdiensten, soms grote en soms kleine "pontjes"......en DAN is er vanzelf
" HET enige echte Olsterveer" stammende uit de tijden dat Columbus zo nodig moest proberen om van de wereld af te vallen en toen ergens in de Carieb "kats omhoog liep" :lol:
Nou wil het geval dat ik vannacht droomde op pad te zijn ergens in een woestijn in Verweggistan en daar plotsklap de Olde Ties Geist op de fiets voorbij zag komen, Ties Jnr. ( ietsie jonger dan ik!) was er ook bij. De Olde Ties zwaaide vrolijk en zei: " Hoi Harry"......je kunt het allemaal geloven of niet :lol:
Nou wil het geval dat beiden, de Olde en dus ook Jnr. Ties Geist de uitbaters waren van " HET OlsterVeer"; een veerpont waarachter ik vroegaaah, toen geluk nog heel gewoon was, achter ging waterskie-en op de ouwe houten strijkplank van mijn moeder :lol: Nou wie me dat kan na vertellen krijgt 24 uur onbeperkt drinken in de Ambuggie Bar :mrgreen:
Hierbij, aan het begin van het zomer seizoen dus wat reklame voor de nieuwe uitbater van " De Olster Veerpuntuh" die de handel van Ties Jnr. overnam.

http://www.olsterveer.nl/
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 29 mei 2017 12:27

Dit Olsterveer bedoel je, Harry?
Bijlagen
Foutje bedankt.jpg
Trekker te water
Foutje bedankt.jpg (64.64 KiB) 1426 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Martinus

Bericht door Martinus » 29 mei 2017 16:32

Is het nog ooit in de thuishaven aangekomen? :-D

Henk van der Moolen

Bericht door Henk van der Moolen » 29 mei 2017 17:22

Daar heeft Harry achter gehangen op zijn strijkplank denk ik. :-D :-D
Je hebt kunstenmakers en brokkenmakers.
Geef Harry er nog maar eentje van mij en draai die vent onder het biljart die zo vreselijk ligt te snurken even op zijn buik.

vr gr Henk

Patru

Bericht door Patru » 29 mei 2017 17:43

Op de pagina's 67 e.v. van dit topic is met veel informatie aandacht besteed aan dit ongeval met die aanhanger.
Vroeger heeft Harry (nu nog bestaande) voorzieningen geplaatst om dit soort dingen te voorkomen.
Maar ja, toen in april 2015 zijn ze even vergeten die te gebruiken. :-D :lol:
Groet, Paul G.

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 30 mei 2017 00:42

Daar heeft Harry achter gehangen op zijn strijkplank denk ik
Heppie goed onthouden Henk, maar dat was achter de voorganger van deze " mederne" veerpont :lol: Dat was in de dagen van weleer met Biesterbosch en DeWeert ( R.I.P.) op de Puntuh; ik was BIJ de Ijssel, of onderweg naar de Ijssel, OF kwam net terug van de Ijssel OF zat na te denken om naar de Ijssel te gaan :lol: De latere in zeilers kringen wel bekende ontwerper van het Waarschip, Klaas Kremer ( R.I.P.) was een goede kennis van mijn vader en had zijn eerste zelf ontworpen en gebouwde zeilboot, de Zilverster ook aan een strandje bij de Ijssel. ( Toen waren er nog PLENTY strandjes! :oops: )Ik ging dan OP het meertouw van zijn boot in de zon liggen pitten zodat hij onmogelijk kon gaan zeilen zonder mij mee te nemen als " verplaatsbare ballast" :lol:
Them were the days.
MVG HGH.

v+d

Bericht door v+d » 30 mei 2017 08:55

Gelukkig komen de strandjes weer terug maar helaas nu met de nodiggedachte regelgeving voor wat je wel en niet mag.
Nou ja, de moderne mens sjouwt ook veel meer zooi mee naar het strandje en laat het na gebruik achter.
Wie ben ik om daar over te mekkeren? Vroeger kiepten we alles over de muur tot complete cilinderkoppen aan toe :)

OLAU-fan

Bericht door OLAU-fan » 08 jun 2017 13:37

aegis

Bericht door aegis » 08 jun 2017 15:46

Het vorige schip de Spathoek ligt nu in BEIROET ALS LISA 1

Toch jammer dat de concurentie de nek is omgedraaid en alleen vaart nog Rederij Waddentransport als kleine concurent als EVT weer begint
zal Doeksen wel proberen dat te verhinderen.

groet Feike.
Varen of rijden met stoom cool!

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 08 jun 2017 23:59

Vroeger kiepten we alles over de muur tot complete cilinderkoppen aan toe
Ik zag die opmerking van Jan nu pas, zie hieronder het bewijs!
PS.je: Het verdiend melding dat de foto is gemaakt door de destijds meevarende Direktie :lol:
Bijlagen
ForestHill-Zuigertrek-Kopdump-1970.jpg
ForestHill-Zuigertrek-Kopdump-1970.jpg (74.66 KiB) 1113 keer bekeken
MVG HGH.

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof » 09 jun 2017 14:29

Was dit niet de motor uit de reddingsboot :lol:
Ik weet nog van een stuurman die ging liever zeilen met de
reddingsboot. Ik mee natuurlijk, alleen wist ik niet van tevoren dat hij niet
terug kon zeilen met tegenwind. :roll: dus blaren in je handen van het terug roeien. :lol:

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 09 jun 2017 14:46

Jacob, breek me nou het gebitje niet los over " stuurlui en reddingsboten" want dan raken we kompleet van koers af hier bij de veerpontjes :lol:
MVG HGH.

Erikdepooter

Bericht door Erikdepooter » 12 jul 2017 17:17

Zo, terug van een paar weekjes in Gambia. Waar mijn zwager aan de noordkant land heeft, waar hij pinda's, meloenen en cassaves kweekt. Dus een paar keer met de ferry heen en weer geweest. Zelfs met een auto, dan is het helemaal een belevenis! Doe het niet met je nieuwe auto, waar je nog zuinig op bent!!
Kon ik dus meteen een korte studie maken naar deze ferry tussen Banjul en Barra. Op dit topic (en op veerdienst Maassluis-Rozenburg) is dat al een paar keer aan de orde geweest.

Een nog onbeantwoorde vraag was: Heeft een van deze boten (Johé, Barra, Kanilai, Banjul of zelfs de Kansala en Aljamdu) ooit in de dienst Maassluis -Rozenburg gevaren? Nee. Wel op het Amsterdamse IJ, naar het schijnt, maar dat kreeg ik niet bevestigd.
Ook de kleinere bootjes verder stroomopwaarts hebben nooit Maassluis-Rozenburg gevaren.

De Barra en de Johé zijn ooit wel in Nederland gebouwd (bij Damen shipyards), en dat geldt ook voor de gloednieuwe Kunta Kinteh, die tijdens een van mijn overtochten met zijn feestelijke proefvaart bezig was.

De Kanilai is van Oekrainse makelij. Daar kon ik tijdens een overtocht ook op de brug een kijkje nemen. (Met dank aan Lamin, die "deuren voor ons kon open maken").

Op één overtocht stonden we eerst op de Johé, maar die werd na vertrek teruggeroepen om een ambulance mee te nemen. En aangezien wij helemaal achteraan stonden, moesten wij er weer af en op de volgende boot wachten.

Over de Kansala en Aljamdu is nog een bijzonder verhaal te vertellen, maar dat komt hierna.
Bijlagen
BSC00584 Kanilai.jpg
Kanilai vanaf de Barra
BSC00584 Kanilai.jpg (199.39 KiB) 825 keer bekeken
BSC00681 Johé.jpg
Johé terug voor ambulance
BSC00681 Johé.jpg (251 KiB) 825 keer bekeken
BSC00686a.jpg
Onze auto op de Kanlilai
BSC00686a.jpg (348.56 KiB) 825 keer bekeken
BSC00689a.jpg
Brug Kanilai
BSC00689a.jpg (276.5 KiB) 825 keer bekeken
BSC00690a.jpg
Brug Kanilai
BSC00690a.jpg (257.84 KiB) 825 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

v+d

Bericht door v+d » 12 jul 2017 21:27

Erik vertel rustig verder, zulke plaatjes vind ik prachtig :)

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 jul 2017 00:16

nog een bijzonder verhaal te vertellen, maar dat komt hierna.
Ik sluit me dus geheel naadloos bij Jan an Erik......1e vraagje: Neem je altijd je eigenste reddingsvlotje en zwemvessies mee op zulke reizen?? :lol:
MVG HGH.

Patru

Bericht door Patru » 14 jul 2017 19:41

Mooie foto's en goed verhaal. :-D
Groet, Paul G.
Laatst gewijzigd door Patru op 16 jul 2017 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie