Ferries
Re: Ferries
Voor de liefhebbers:
Vanavond start om 19.00 uur op Nostalgienet een serie over de Hollandse rivierpontjes.
René
Vanavond start om 19.00 uur op Nostalgienet een serie over de Hollandse rivierpontjes.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape
Re: Ferries
Een recent artikel over de TESO-veerboot SCHULPENGAT, te Amsterdam Oranjewerf en binnenkort te koop:
Te koop: gigantische TESO-veerboot
Te koop: gigantische TESO-veerboot
Re: Ferries
Bijgaande affiche van de Stoomvaartmaatschappij Zeeland kwam ik tegen in het archief van de spoorwegen. De datering is: 1930/1940.
Blijkbaar was er zoiets als een nachtparade als de ferries vertrokken, maar naspeuringen op internet levert geen nadere informatie op.
Groeten, Paul G.
Blijkbaar was er zoiets als een nachtparade als de ferries vertrokken, maar naspeuringen op internet levert geen nadere informatie op.
Groeten, Paul G.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
- Locatie: London, UK
Re: Ferries
Mooie affiche!
Hoe zat het met de "nachtparade"?
Op 1 januari 1923 werd de fusie van de vele Engelse spoorwegmaatschappijen een feit, wat de vorming van de 'Grote Vier' teweegbracht. De 61 jaren van de Great Eastern Railway, die tot dan toe de dienst Harwich-Hoek onderhield, kwamen tot een eind en de Harwich-vloot werd overgedragen aan de Londen & North Eastern Railway Company, oftewel afgekort de LNER, natuurlijk de voorloper van British Rail / Sealink.
De meest opmerkelijke verandering in 1927 vond plaats op 1 januari, toen de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) haar Engelse aanloophaven Folkestone verwisselde voor Harwich Parkeston Quay.
De nieuwe overeenkomst tussen de voormalige concurrenten regelde, en nu komt het, dat de LNER de nachtdienst zou voortzetten vanuit en naar Hoek van Holland, terwijl de SMZ in de toekomst de dagdienst vanuit en naar Vlissingen zou uitvoeren.
We moeten niet vergeten dat zowel de LNER-dienst als de SMZ-dienst zich konden beroemen op hun uitstekende spoorverbindingen met Duitsland. De eerste via Rotterdam, Utrecht en Arnhem, terwijl de andere via de nu gedeeltelijk niet meer in gebruik zijnde route vanuit Vlissingen via Bergen op Zoom, Breda Tilburg, Uden en Beugen ging.
Sedert de oprichting van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) in 1875 voer ze op Engeland vanuit Vlissingen. Oorspronkelijk naar Queenborough, daarna naar Folkestone en vanaf 1 januari 1927 naar Harwich Parkeston Quay.
Het duurde tot begin 1947, voordat de SMZ uiteindelijk besloot dat haar toekomst in Hoek van Holland lag, hoewel de Nederlandse regering daar anders over dacht. Dit verschil van mening bleef tot 1953 bestaan. Hoewel de SMZ in juli 1947 haar kantoren naar Hoek van Holland verhuisde, werden de werkplaatsen herbouwd in Vlissingen en dat was tevens de plaats waar de schepen werden opgelegd tot het eind van 1978, toen het laatste conventionele SMZ passagiersschip, de Koningin Wilhelmina naar Griekenland werd verkocht. Na deze tijd werden de werkplaatsen in Vlissingen afgebroken en de historische band tussen de scheepvaartmaatschappij SMZ en de stad werden verbroken.
De scheepvaartmaatschappij die de dienst Harwich - Hoek van Holland tot 1947 verzorgde was de Britse LNER. De schepen op de affiche zijn dus Britse schepen.
Op de affiche zien we geheel links de "Archangel" en de drie schepen vooraan in kiellinie zijn de drie zusterschepen "Amsterdam", "Prague" en "Vienna". Het witte schip weet ik niet. De Britse schepen hadden een gele schoorsteen met bovenaan een dikke zwarte band. De SMZ schepen hadden een gele schoorsteen met de Nederlandse vlag bovenaan.
LNER schepen die tussen 1920 en 1940 in dienst waren zijn de:
ss "Roulers" (1894 / 1920-1930)
ts "Archangel" (1910 / 1916-1941)
ss "Felixtowe" (1918 / 1918-1941 en 1946-1948)
ss "Frinton" (1903 / 1919-1929)
ts "St. George" (1906 / 1919-1929)
ts "Antwerp" (1920 / 1920-1950)
ts "Bruges" (1920 / 1920-1940)
ts "Malines" (1922 / 1922-1942)
ss "Sheringham" (1926 / 1926-1958)
ts "Vienna" (1929 / 1929-1960)
ts "Prague" (1930 / 1930-1948)
ts "Amsterdam" (1930 / 1930-1944)
Het eerste schip was overigens de ps "Avalon" gebouwd in 1864 en in dienst van 1864-1866, en het laatste schip voor de overname door Stena Line het ms "St. Nicholas" (ex-"Prinsessan Birgitta") uit 1981 en in dienst van 1983-1991. Wat de Britse bijdrage aan de vloot betreft althans.
De Nederlandse deelname op de route Hoek van Holland - Harwich begon dus in 1947. Samen met de Engelse schepen, die de nachtafvaarten verzorgden, voeren de Nederlandse schepen de dagdienst. Deze situatie bleef zo tot 1968, toen een gezamenlijke car-ferry dienst werd geopend, met de ferries St. george en de Koningin Juliana.
met vriendelijke groeten,
Robert
Hoe zat het met de "nachtparade"?
Op 1 januari 1923 werd de fusie van de vele Engelse spoorwegmaatschappijen een feit, wat de vorming van de 'Grote Vier' teweegbracht. De 61 jaren van de Great Eastern Railway, die tot dan toe de dienst Harwich-Hoek onderhield, kwamen tot een eind en de Harwich-vloot werd overgedragen aan de Londen & North Eastern Railway Company, oftewel afgekort de LNER, natuurlijk de voorloper van British Rail / Sealink.
De meest opmerkelijke verandering in 1927 vond plaats op 1 januari, toen de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) haar Engelse aanloophaven Folkestone verwisselde voor Harwich Parkeston Quay.
De nieuwe overeenkomst tussen de voormalige concurrenten regelde, en nu komt het, dat de LNER de nachtdienst zou voortzetten vanuit en naar Hoek van Holland, terwijl de SMZ in de toekomst de dagdienst vanuit en naar Vlissingen zou uitvoeren.
We moeten niet vergeten dat zowel de LNER-dienst als de SMZ-dienst zich konden beroemen op hun uitstekende spoorverbindingen met Duitsland. De eerste via Rotterdam, Utrecht en Arnhem, terwijl de andere via de nu gedeeltelijk niet meer in gebruik zijnde route vanuit Vlissingen via Bergen op Zoom, Breda Tilburg, Uden en Beugen ging.
Sedert de oprichting van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland (SMZ) in 1875 voer ze op Engeland vanuit Vlissingen. Oorspronkelijk naar Queenborough, daarna naar Folkestone en vanaf 1 januari 1927 naar Harwich Parkeston Quay.
Het duurde tot begin 1947, voordat de SMZ uiteindelijk besloot dat haar toekomst in Hoek van Holland lag, hoewel de Nederlandse regering daar anders over dacht. Dit verschil van mening bleef tot 1953 bestaan. Hoewel de SMZ in juli 1947 haar kantoren naar Hoek van Holland verhuisde, werden de werkplaatsen herbouwd in Vlissingen en dat was tevens de plaats waar de schepen werden opgelegd tot het eind van 1978, toen het laatste conventionele SMZ passagiersschip, de Koningin Wilhelmina naar Griekenland werd verkocht. Na deze tijd werden de werkplaatsen in Vlissingen afgebroken en de historische band tussen de scheepvaartmaatschappij SMZ en de stad werden verbroken.
De scheepvaartmaatschappij die de dienst Harwich - Hoek van Holland tot 1947 verzorgde was de Britse LNER. De schepen op de affiche zijn dus Britse schepen.
Op de affiche zien we geheel links de "Archangel" en de drie schepen vooraan in kiellinie zijn de drie zusterschepen "Amsterdam", "Prague" en "Vienna". Het witte schip weet ik niet. De Britse schepen hadden een gele schoorsteen met bovenaan een dikke zwarte band. De SMZ schepen hadden een gele schoorsteen met de Nederlandse vlag bovenaan.
LNER schepen die tussen 1920 en 1940 in dienst waren zijn de:
ss "Roulers" (1894 / 1920-1930)
ts "Archangel" (1910 / 1916-1941)
ss "Felixtowe" (1918 / 1918-1941 en 1946-1948)
ss "Frinton" (1903 / 1919-1929)
ts "St. George" (1906 / 1919-1929)
ts "Antwerp" (1920 / 1920-1950)
ts "Bruges" (1920 / 1920-1940)
ts "Malines" (1922 / 1922-1942)
ss "Sheringham" (1926 / 1926-1958)
ts "Vienna" (1929 / 1929-1960)
ts "Prague" (1930 / 1930-1948)
ts "Amsterdam" (1930 / 1930-1944)
Het eerste schip was overigens de ps "Avalon" gebouwd in 1864 en in dienst van 1864-1866, en het laatste schip voor de overname door Stena Line het ms "St. Nicholas" (ex-"Prinsessan Birgitta") uit 1981 en in dienst van 1983-1991. Wat de Britse bijdrage aan de vloot betreft althans.
De Nederlandse deelname op de route Hoek van Holland - Harwich begon dus in 1947. Samen met de Engelse schepen, die de nachtafvaarten verzorgden, voeren de Nederlandse schepen de dagdienst. Deze situatie bleef zo tot 1968, toen een gezamenlijke car-ferry dienst werd geopend, met de ferries St. george en de Koningin Juliana.
met vriendelijke groeten,
Robert
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
- Locatie: London, UK
Re: Ferries
Nu we het toch over de Stoomvaart Maatschappij Zeeland hebben, dit is de complete vlootlijst:
1865 "Stad Middelburg" (1875-1888) - raderboot
1865 "Stad Vlissingen" (1875-1879) - raderboot
1863 "Stad Breda" (1875-1883) - raderboot
1878 "Prinses Elisabeth" (1878-1898) - raderboot
1878 "Prinses Marie" (1878-1898) - raderboot
1880 "Prins Hendrik" (1880-1902) - raderboot
1883 "Willem, Prins van Oranje" (1883-1909) - raderboot
1886 "Duitschland" (1886-1922) - raderboot
1886 "Engeland" (1886-1911) - raderboot
1887 "Nederland" (1887-1910) - raderboot
1895 "Koningin Wilhelmina" (1) (1895-1916) - raderboot
1895 "Koningin Regentes" (1895-1918) - raderboot
1895 "Prins Hendrik" (2) (1895-1922) - raderboot
1909 "Prinses Juliana" (1) (1909-1916) - stoomschip
1909 "Oranje Nassau" (1909-1954) - stoomschip
1909 "Mecklenburg" (1) (1909-1916) - stoomschip
1920 "Prinses Juliana" (2) (1920-1940) - stoomschip
1922 "Mecklenburg" (2) (1922-1960) - stoomschip
1939 "Koningin Emma" (1939-1968) - motorschip
1939 "Prinses Beatrix" (1) (1939-1968) - motorschip
1960 "Koningin Wilhelmina" (2) (1960-1978) - motorschip
1968 "Koningin Juliana" (1968-1984) - motorschip / car-ferry
1978 "Prinses Beatrix" (2) (1978-1985) - motorschip / car-ferry
1986 "Koningin Beatrix" (1986-1989, daarna bij Stena Line) - motorschip / car-ferry
in charter:
1973 "Zeeland" (ex-"Peter Wessel" (Larvik Line, Noorwegen) (03-1984 - 04-1986) - motorschip / car-ferry
met vriendelijke groeten,
Robert
1865 "Stad Middelburg" (1875-1888) - raderboot
1865 "Stad Vlissingen" (1875-1879) - raderboot
1863 "Stad Breda" (1875-1883) - raderboot
1878 "Prinses Elisabeth" (1878-1898) - raderboot
1878 "Prinses Marie" (1878-1898) - raderboot
1880 "Prins Hendrik" (1880-1902) - raderboot
1883 "Willem, Prins van Oranje" (1883-1909) - raderboot
1886 "Duitschland" (1886-1922) - raderboot
1886 "Engeland" (1886-1911) - raderboot
1887 "Nederland" (1887-1910) - raderboot
1895 "Koningin Wilhelmina" (1) (1895-1916) - raderboot
1895 "Koningin Regentes" (1895-1918) - raderboot
1895 "Prins Hendrik" (2) (1895-1922) - raderboot
1909 "Prinses Juliana" (1) (1909-1916) - stoomschip
1909 "Oranje Nassau" (1909-1954) - stoomschip
1909 "Mecklenburg" (1) (1909-1916) - stoomschip
1920 "Prinses Juliana" (2) (1920-1940) - stoomschip
1922 "Mecklenburg" (2) (1922-1960) - stoomschip
1939 "Koningin Emma" (1939-1968) - motorschip
1939 "Prinses Beatrix" (1) (1939-1968) - motorschip
1960 "Koningin Wilhelmina" (2) (1960-1978) - motorschip
1968 "Koningin Juliana" (1968-1984) - motorschip / car-ferry
1978 "Prinses Beatrix" (2) (1978-1985) - motorschip / car-ferry
1986 "Koningin Beatrix" (1986-1989, daarna bij Stena Line) - motorschip / car-ferry
in charter:
1973 "Zeeland" (ex-"Peter Wessel" (Larvik Line, Noorwegen) (03-1984 - 04-1986) - motorschip / car-ferry
met vriendelijke groeten,
Robert
Re: Ferries
Hallo Robert,
Mooi. Bedankt voor de toelichting.
Alleen is mij nog niet duidelijk of die Nachtparade een incidentele gebeurtenis was (ter gelegenheid van het een of ander) of dat het altijd zo was dat die schepen tegelijk vertrokken.
Groeten, Paul G.
Mooi. Bedankt voor de toelichting.
Alleen is mij nog niet duidelijk of die Nachtparade een incidentele gebeurtenis was (ter gelegenheid van het een of ander) of dat het altijd zo was dat die schepen tegelijk vertrokken.
Groeten, Paul G.
Re: Ferries
Was het niet zo, dat Sealink de dag afvaarten uit de Hoek verzorgde? Of gebeurde dat alleen op top dagen zoals 26 april 1970, toen ik mijn huwelijksreis startte a/b van de AVALON, een ferry, waar de auto's nog met een kraan in het ruim gezet. Het was die dag nogal heftig buitengaats. In Harwich moesten diverse passagiers met een brancard van boord worden gedragen.Robert Delhaye schreef: De Nederlandse deelname op de route Hoek van Holland - Harwich begon dus in 1947. Samen met de Engelse schepen, die de nachtafvaarten verzorgden, voeren de Nederlandse schepen de dagdienst. Deze situatie bleef zo tot 1968, toen een gezamenlijke car-ferry dienst werd geopend, met de ferries St. george en de Koningin Juliana.
met vriendelijke groeten,
Robert
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Ferries
Update voor op een druilerige, trieste dag:
Update m.b.t. de snelle Stena HSS-1500 schepen.
- De voormalige Stena Discovery ligt al enige jaren werklooos, nu te Curacao.
- De Stena Explorer ligt werkloos te Holyhead (Wales).
- De Stena Voyager zal inmiddels geheel zijn gesloopt.
In 1998 voer deze Stena Voyager tijdelijk op de lijn Hoek van Holland - Harwich toen de Stena Discovery gehavend uit de storm voor reparatie naar de werf moest.
Stena Voyager in 2012 opgelegd te Belfast:
Enkele bijdragen van de demontage/sloop uitgevoerd in eigen beheer door Stena te Landskrona (Zweden):
Op 05 mei 2013 op haar trip richting sloopwerf:
Een driedelig verslag van de Stena Voyager tijdens de sloop:
Afsluitend, nog in actieve dienst in 2011:
Het lot van de oudste HSS (de Stena Explorer, bouwjaar 1996) is dus ook onzeker.
p.s. Promotiefilmpje van Stena Recycling, met beelden van de Stena Voyager tijdens demontage:
Update m.b.t. de snelle Stena HSS-1500 schepen.
- De voormalige Stena Discovery ligt al enige jaren werklooos, nu te Curacao.
- De Stena Explorer ligt werkloos te Holyhead (Wales).
- De Stena Voyager zal inmiddels geheel zijn gesloopt.
In 1998 voer deze Stena Voyager tijdelijk op de lijn Hoek van Holland - Harwich toen de Stena Discovery gehavend uit de storm voor reparatie naar de werf moest.
Stena Voyager in 2012 opgelegd te Belfast:
Enkele bijdragen van de demontage/sloop uitgevoerd in eigen beheer door Stena te Landskrona (Zweden):
Op 05 mei 2013 op haar trip richting sloopwerf:
Een driedelig verslag van de Stena Voyager tijdens de sloop:
Afsluitend, nog in actieve dienst in 2011:
Het lot van de oudste HSS (de Stena Explorer, bouwjaar 1996) is dus ook onzeker.
p.s. Promotiefilmpje van Stena Recycling, met beelden van de Stena Voyager tijdens demontage:
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 09 jun 2013 12:45
- Locatie: London, UK
Re: Ferries
@ Patru,
Hallo Paul G.,
Wat men met die 'nacht parade' bedoeld is mij ook niet meteen duidelijk. Maar ik neem aan dat de ferries gewoon achter elkaar vertrokken als de trein(en) aankwamen. En die zullen zo nu en dan best wel vol gezeten hebben!
Ik heb best wel veel informatie en materiaal over de Sealink maatschappij en al hun routes en schepen, maar vind dit niet zo meteen.
Als het goed is komt op 30 maart het boek "Sealink and Before" uit bij uitgeverij Ferry Publications. Twee maanden geleden brachten ze het boek "Sealink and Beyond" uit, dat gaat over de periode ongeveer 1970 tot het einde van de rederij, wie het overnam en waar enkele schepen gebleven zijn.
Het boek "Sealink and Before" gaat over de periode tot 1970, en over alles wat aan Sealink vooraf ging. Mischien staat het antwoord daar wel in?
met vriendelijke groet,
Robert
Hallo Paul G.,
Wat men met die 'nacht parade' bedoeld is mij ook niet meteen duidelijk. Maar ik neem aan dat de ferries gewoon achter elkaar vertrokken als de trein(en) aankwamen. En die zullen zo nu en dan best wel vol gezeten hebben!
Ik heb best wel veel informatie en materiaal over de Sealink maatschappij en al hun routes en schepen, maar vind dit niet zo meteen.
Als het goed is komt op 30 maart het boek "Sealink and Before" uit bij uitgeverij Ferry Publications. Twee maanden geleden brachten ze het boek "Sealink and Beyond" uit, dat gaat over de periode ongeveer 1970 tot het einde van de rederij, wie het overnam en waar enkele schepen gebleven zijn.
Het boek "Sealink and Before" gaat over de periode tot 1970, en over alles wat aan Sealink vooraf ging. Mischien staat het antwoord daar wel in?
met vriendelijke groet,
Robert