Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ferries

Bericht door jdbvos » 06 mar 2018 21:59

Dankjewel Cor !
Er ligt op die kleine fotootjes eentje op de kant van het Dordtse Kil, en daar valt me op dat hij helemaal niet zoveel diepgang heeft....
Waar laten ze die ketels en bijbehorende rambam dan, vraag ik me zo af....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor » 06 mar 2018 23:32

Hallo Jan

Op dit oude filmpje kun je zien dat er onder het wagendek toch
wel ruimte is voor een koelkast voor stoom en machine
https://www.youtube.com/watch?v=jdxFAlHtwNo

Nog een link over de wagenveer
http://schepenenwerk.blogspot.nl/2012/0 ... ingen.html

Cor Boer

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ferries

Bericht door jdbvos » 06 mar 2018 23:47

Nogmaals bedankt, Cor ! Toppie !
Greetz!
Jan DB Vos

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva » 07 mar 2018 00:15

Dit staat op het andere forum. Ik begrijp dat er ook omgebouwd zijn tot motorschip. Ik ben regelmatig met die dingen overgevaren van Vlaardingen naar de Vondelingeplaat. In mijn beleving waren het allemaal stoomschepen. Maar op latere leeftijd laat die beleving je regelmatig in de steek. Maar het is wel een goede vraag van Jan. Waar stond de ketel(s) en wat voor ketel was dat. De stoommachine zou een "liggend type"kunnen zijn. Ik ben in Zwitserland, op de Thunersee, eens op een radarboot geweest met zo'n liggende machine. Indrukwekkend. Ik ben benieuwd wat de diepgang was. Die foto op de Dordtse Kil zou kunnen bedriegen, vanwege het standpunt.

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic ... &start=430

http://schepenenwerk.blogspot.com/2012/ ... ingen.html

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor » 07 mar 2018 15:58

Hallo Jan en Da Silva

Hier een link waar je kan zien op tekening waar de ketels stonden
http://www.maritiemdigitaal.nl/index.cf ... =100028740
Ja Da Silva als je met deze wagenveren meevoer zat je dus op het bovendek welke
op en neer kon en zag je weinig van het beneden dek dus om die herinnering op te halen
is moeilijker.
Op een stoomlogger, sleepboot of ander schip zag je de koelkast en schoorsteen
dat was dus anders op die wagenveren.

Cor Boer

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva » 07 mar 2018 19:12

Goeie avond Cor.

Dat is geweldig. Ik zal eens kijken of ik de resolutie wat kan verhogen en dan de maten bekijken. Zo te zien zijn het gewoon "staande " stoommachines. Wat me opvalt is dat bij de bovenste (grote) tekening en de kleine links onder zie ik een hele- en een halve ketel. Dit zou kunnen betekenen dat er drie "Schotse ketels" in stonden. Maar op het kleine fotootje zie ik twee ketels. Mogelijk horen de tekeningen niet bij elkaar.

Ja Cor, het is inderdaad lang geleden en dan vergeet je wel eens wat. Toen ik die foto's van de Brons-motoren op de link van het Kustvaartforum zag, begon ik toch wel zwaar aan mij zelf te twijfelen. Ik dacht echt, dat ik alleen maar met "stoom"was overgezet. Maar nu ben ik daar ineens een stuk minder zeker van.

Ik ben vaak over geweest met die dingen. Als mijn vader met verlof was, gingen we zondags een rondje op de fiets (later de Berini) doen. Mijn vader voer bij de o.a. Halcyon Lijn. Eerst lang H.V.O om te kijken of er een schip lag. Daarna soms door naar Maassluis om te kijken bij de sleepboten van Smit. Dan terug naar de Vlaardingen. Op het hoekje van de Westhavenkade (nu zit daar een Chinees )dronken we wat en gingen met het wagenveer naar de overkant. Ik weet geen jaartal meer, maar we zijn daar ook wel eens geweest dan voer die niet op zondag en dan ging je met zo'n "Heen en Weer" voet/fietspontje. vervolgens bij de Waalhaven even naar de onderzeeërs op de basis van de K.M. kijken. en dan weer naar huis. Leuke relaxte tijd vond ik dat.

Grt.

Mario

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ferries

Bericht door jdbvos » 07 mar 2018 19:48

Geweldig Cor ! Dankjewel !
Inderdaad dus: alles benedendeks, en (minstens) 3m hoog...zelfs iets meer, schat ik.
Bijzonder ontwerp: het lijkt dat er 1 lange schroefas doorheen liep, evenals de as voor de vijzel van het wagendek...
Echt een bijzonder ontwerp....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor » 08 mar 2018 17:44

Hallo Jan

Ja er stonden 3 schotse ketels in en daarvan waren er altijd twee in bedrijf
en er stonden 3 cylinder compound machines a 400 pk het veer had 2 schroeven voor
en twee schroeven achter.

Ja Da Silvo ik kan mij als kind nog herinneren dat er bij dat cafe in de volksmond het Platjegenoemd
een ponton lag voor de Heen en Weer bootjes er was toen nog geen boulevard daar ook geen delta hotel
Mede door de uitbreidingen op Pernis en Rozenburg is er een tweede ponton bij gekomen en de boulevard aangelegd.
Daar werd op de zondagen heel wat afgewandeld om de zee kastelen die binnen kwamen of uitvoeren
te aanschouwen.
Wij woonde in de PKD vlakbij het oude station aan de Paralelweg ook vlak bij cafe Rotterdam waar altijd
wel wat te beleven viel bij de dronken zeelui daar.
Maar ook bij het station alwaar de stoomtrein naar Hoek van Holland vol met militairen die met verlof naar Engeland
gingen stopte die gooide dan sigaretten en chocolade uit het raam van de trein.
en klommen wij het hek over om die te pakken.
Langs de Paralelweg was toen een waterkering die liep vanaf de haven tot bij de overgang naar de Sunlight.
er tegen aan zat dan een hekwerk met gaas.
Die waterkering is nu weg en daar zullen ze wel spijt van hebben nu overal het waterpeil hoger wordt.
In die tijd verdronken er nogwel eens zeelui als ze met het laatste veerpontje terug naar Pernis wilde gaan
Dan kwam het RP bootje voorbij met een net langszij.
Nu rijd er helemaal geen trein meer daar.
Toen ik op de haringvisserij voer 1956 t/m eind 1958 was men bij Rozenburg een dok en tegelijk een tanker
aan het bouwen dat was Verolme toen.
Oude herinneringen komen zo weer boven en dat door de Wagenveer.
Hier onder wat foto's van die tijden en voor mijn tijd van het Platje
Door de uitbreiding dus van Pernis en Rozenburg kwamen er ook grotere veerboten bij vertrek begin werktijden
en einde werktijden zag het daar dan zwart van het werkvolk

Cor Boer
Bijlagen
001 hooft.jpg
met een ponton
001 hooft.jpg (65.71 KiB) 2507 keer bekeken
002  westerhooft-platje-2-2.jpg
met het platje
002 westerhooft-platje-2-2.jpg (82.53 KiB) 2507 keer bekeken
Boulavards jrn 60.jpg
Boulavards jrn 60.jpg (88.89 KiB) 2507 keer bekeken
Maasboulevard 3.jpg
Maasboulevard 3.jpg (149.27 KiB) 2507 keer bekeken
Paralelweg sch.jpg
Paralelweg sch.jpg (163.13 KiB) 2507 keer bekeken
Oranjeplaat.jpg
Oranjeplaat.jpg (264.63 KiB) 2507 keer bekeken
003  Westerhoofd-04.jpg
Te zien is waarom dit het platje genoemd werd
003 Westerhoofd-04.jpg (55.26 KiB) 2507 keer bekeken

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1074
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Ferries

Bericht door peelander » 08 mar 2018 18:05

Prachtig die Vlaardingse foto’s. Het platje; hoevaak ging ik dat op zondag niet met meisje en later vrouw een borrel met bittergarnituur eten. En er later bij de Chinees eten.
Groeten
Jan van der Pluijm

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva » 08 mar 2018 21:46

Cor,

Heel erg bedankt. Ik vind ze prachtig. Ook het verhaal erbij spreekt tot de verbeelding.

Doordat mijn computer het gisteren begaf, heb ik de tekeningen van de wagenveren nog niet kunnen vergroten. Ik werk ni vanaf de computer van het adres waar wij tijdelijk verdwijnen. Wat er loos weet ik niet maar het begon met email problemen en vervolgend rolde ik van het ene probleem in het andere. Hopelijk heb ik hem volgende week weer terug.

Behalve met mijn (brom)fiets tochten met mijn vader, kwam ik ook met mijn oma regelmatig in Vlaardingen. Hoe het allemaal zat weet ik niet meer, maar die had daar een vriendin en die woonden vlakbij de brandweerkazerne aan de Hoflaan. Het gebouw van die kazerne staat er nog. Er stond daar ook een Ahrens-Fox brandweerauto binnen. Volgens mij heetten die mensen Oostveen (of zo iets) en die man was gepensioneerd van de visserij. In mijn beleving waren die mensen toen al ouder als ik nu zelf ben. Dan weet je het wel.

De bouw van het Delta Hotel kan ik me ook nog wel herinneren. Maar wij gingen altijd naar "De Maas", mijn vader was tot het laatst van mening, dat "Delta" niet voor "Jan met de pet" was. Ik heb daar veel genoten van al die schepen die daar voorbij kwamen. Al die nieuwere havens waren er toen nog niet. Jij woonde er vlak bij, dat is helemaal prachtig natuurlijk. Ik begreep eerst niet wat je bedoelde met PKD, maar na wat zoeken kwam ik erachter. Als de metro naar HvH gaat rijden (als ik dat nog meemaak), ga ik daar weer eens kijken. Het visserij museum schijnt ook vernieuwd te zijn. Aan de Brede Havenstraat zat toen een goeie Griek.

Van die waterkering heb je gelijk, laatst zag ik op de tv nog een keer dat de boel daar blank stond.
Vlaardingen-0.jpg
Vlaardingen-0.jpg (62.27 KiB) 2459 keer bekeken
Cor nogmaals bedankt. Dit roept zoveel herinneringen op, dat ik weer dagen speurwerk op Google voor de boeg heb.

Grt.

Mario Da Silva

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor » 08 mar 2018 22:58

Hallo Jan en Da Silva

In die jaren was er nog niet zoveel haast, helaas heb ik de opbloei na de oorlog
niet zo ervaren als menig ander mijn vader die huisschilder was werd afgekeurd
i.v.m reuma en dan was je in die tijd toch wel afhankelijk van de bedeling.
Van de Kerk kregen ze kolengeld en oude kleren kregen we ook waardoor je
op school weer alles kreeg te horen enz enz
Later kreeg je de beschutte werkplaats voor deze invalide mensen in een oud
schoolgebouw in de Emmastraat zakjes kalk wegen en inpakken wat ik wel altijd
heel vreemd gevonden heb was er ook een lokaal waar contactdozen gedompeld
werden in een heel groot vat met allemaal kwalijke dampen van de verf met vluchtige troep.
En mochten ze elke keer een x aantal minuten dompelen op adem komen en weer dompelen
Toen waren het nog allemaal ijzeren contactdozen.
Deze mensen ook mijn vader stonden daar te dompelen zonder beschermende kleding
of maskers hadden ze nooit van gehoord in die tijd.
Later is er ander werk gekomen boekbinden, wielenspaken enz en is men naar de Oosterstraat
verhuisd de oude ambachtschool.

De PKD staat voor Pieter Karel Drossaardstraathet gedeelte waar we toen woonde kon je tot
an Maassluis en soms Hoek van Holland kijken dat weet ik nog later is helemaal vol gebouwd.

Ik doe hier een foto bij daar staat de VL 50 Elise op daar ben ik voor het eerst van mijn leven
mee naar zee geweest als 11 a 12 jarige in de vakantie prenter of kostjongen genoemd
en kreeg ik de smaak van varen te pakken
Er ligt ook nog een schip voor van de Pontonniers

In die zelfde jaren liepen wij als pubers jongeren vanaf dat stuk de haven op en af tot de west
Havenplaats tweede foto en weer terug op de zaterdagen en zondagen en ook heel veel leuke meiden
We slenterde van de luxor filmtheater tot de ijswinkel van van Oudheusden op de west havenplaats
Uiteraard mochten mijn ouders niet weten dat ik er op zondag liep.
Menig een heeft daar verkering aan over gehouden

De brandweer garage doet geen dienst meer als brandweer garage en dat stuk Hoflaan is nu
een soort villa wijk

Eens per jaar ga ik naar het visserij museum bij de reunie van de Vlaardingse visserij en is het
altijd wel gezellig daar Kuipers, Boetsters oud visverwerkers zijn daar dan

Groeten Cor Boer
Bijlagen
VL 50 Elise.jpg
VL 50 Elise.jpg (142.02 KiB) 2435 keer bekeken
Brede havenstraat jaren.jpg
Brede havenstraat jaren.jpg (147.04 KiB) 2435 keer bekeken

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6642
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ferries

Bericht door jdbvos » 08 mar 2018 23:13

Wat een mooi scheeppie, die VL50....
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
cor
Berichten: 1718
Lid geworden op: 16 sep 2005 23:47
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door cor » 09 mar 2018 00:02

Ja jdbvos

Dit waren mooie stomers na die VL 50 ben ik gaan varen op de VL 114 Voorlichter
Beiden loggers zijn gebouwd op de werf van v.d Windt te Vlaardingen het was een
lust voor het oog om bij uitvaren van deze stomers na vlaggetjes achter elkaar zien te
vertrekken met rook en stoompluimen en de diverse stoomhoorns te blazen

VL 114 gebouwd op de werf van v.d Windt voor reederij Doggermaatschappij
De Hoogendijkers bouwjaar 1915 LxBxH is 35,71x6,95x3,63.
2 Vuurs schotse ketel en een triple expansie machine 190 pk
In 1940 gevorderd door de Duitsers en voer als HHO1
In 1945 weer VL 114 Voorlichter in 1957 omgebouwd tot motorlogger(ik heb er de laatste
teelt op gevaren als afhouder en reepschieter op stoom 1956)een 400 pk 8 cilinder Bolnes motor
1961 opgevoerd naar 440 pk en in 1963480 PK in 1965 oogelegd voor sloop.

De VL 50 ook gebouwd bij de werf van v.d Windt voor de reederij Vlaardingsche Stoomvisserij
LxBxH 35,52x6,80x3,71
Een 180 pk triple expansie machine en 2 vuurs schotse ketel
1940 gevorderd door de Duitsers als vorpostenboot v1232 en v627
Na de oorlog verbouwd ik dacht in Amsterdam en in 1952 een nieuwe ketel geplaatst
In 1957 voor sloop verkocht

Cor Boer

Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Ferries

Bericht door Da Silva » 09 mar 2018 11:10

Ja Cor,

De "goede oude tijd" was niet in alle opzichten even goed. Als je ziek werd, zoals jouw vader, dan was je aan de goden overgeleverd. En dan de werkomstandigheden in zo'n sociale werkplaats waren ook nog eens slecht.

Overigens wat ik me niet meer herinneren kon, was dat er vanaf Vlaardingen eigenlijk twee bestemmingen naar de overkant waren. Ik dacht, dat hij alleen naar de Vondelingeweg ging. Toch een minder geheugen dan ik had gehoopt.

Naar aanleiding van jouw verhaal schiet me toch weer wat te binnen over die (al dan niet verplichte) fietstochtjes in de regio. Als het mooi weer was werden de rondjes verlengd, richting de Hoekse Waard. Bij Pernis staken we dan de Groene Kruisweg over richting Rhoon. Daar door de polder naar een voet/fiets veer naar Goidschalxoord. En dan afhankelijk van de omstandigheden terug via de Barendrechtse brug, of via het pontje van Nieuw-Beijerland-Hekelingen terug naar het wagenveer van de Vondelingeweg. Ik ben daar afgelopen zomer nog eens wezen kijken en zoals overal is er wel erg veel veranderd. Alleen die pont bij Hekelingen is er nog. Wel een groter en moderner exemplaar.
Ferry is een groot woord voor deze scheepjes, maar toch wel leuk.
Rhoonse Veer _001_.jpg
Rhoonse Veer _001_.jpg (166.07 KiB) 2352 keer bekeken
Rhoonse Veer _002_.jpg
Rhoonse Veer _002_.jpg (73.18 KiB) 2352 keer bekeken
Rhoonse Veer _003_.jpg
Rhoonse Veer _003_.jpg (81.71 KiB) 2352 keer bekeken
Rhoonse Veer _002_.jpg
Rhoonse Veer _002_.jpg (73.18 KiB) 2352 keer bekeken
Blaaksedijk .jpg
Blaaksedijk .jpg (104.86 KiB) 2352 keer bekeken
Hekelingse Veer.jpg
Hekelingse Veer.jpg (76.74 KiB) 2351 keer bekeken

Grt,

Mario

Jacob Bothof
Berichten: 443
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ferries

Bericht door Jacob Bothof » 09 mar 2018 15:07

Was dat het moordenaartje wat van R.Zuid naar Oostvoorne reed?

Jancorjoh
Berichten: 687
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Ferries

Bericht door Jancorjoh » 09 mar 2018 15:34

Jacob Bothof schreef:
09 mar 2018 15:07
Was dat het moordenaartje wat van R.Zuid naar Oostvoorne reed?
De moordenaar was de tram van Rotterdam-zuid naar de Hoekse Waard.

https://hoekschewaard.wordpress.com/201 ... stoomtram/

Plaats reactie