Ferries
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Ferries
Die lijkt op deze. Bij Vlaardingen, naast het Deltahotel. Dienstdoend tot de opening van de (1e) Beneluxtunnel. Daarna omgebouwd tot blusvaartuig.River Clyde Vehicle Ferry No 3
- Bijlagen
-
- wagenveerno4.jpg (112.41 KiB) 5954 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Ferries
Nieuws over de TESO veerboot SCHULPENGAT. Zie nieuws.
Blijkbaar is de reactie hier misgegaan of "verdwenen".
Blijkbaar is de reactie hier misgegaan of "verdwenen".
Re: Ferries
Erik...
Die spoorferry van Vlaardingen, weet jij wat voor diepgang zo'n ding had ?
Bij alle plaatjes van dergelijke veren valt mij op dat de schoorsteen (eigenlijk: uiteraard) 'gewoon' uit de scheepsromp komt..
Dat betekent dat daaronder een ketel staat, en een complete mk met stoommachines en alles wat er meer bij komt kijken.
(Met een hoge voedingwatertank-mét-deaerator ??)
Dat geheel staat op een verstevigde onderkant én een fundatie...een stoomketel voor een dergelijk schip heeft een diam van al gauw 2m
Dus bodem+fundatie+ketel+iets bovenruimte(voor appendages en bereikbaarheid) praat je gauw over minimaal 3 m hoog!
Een vrijboord van een kleine meter (zo te zien), geeft dan al gauw een diepgang van een 2,5 m....
Nou is een dergelijke diepgang met veel gewicht onderin een mooi gegeven bij een hooggeplaatste zware lading, maar 2,5 m diepgang voor een vaartuig dat van talud-oever naar talud-oever vaart.....
Heb je enig idee hoe dat zit ??
..en verder: die dingen waren ook voor stoomlocomotieven (toch ?). En dat soort dingen hebben ook nogal een gewichtige massa
Werd er ook geballast/ontballast met die veren ?
Die spoorferry van Vlaardingen, weet jij wat voor diepgang zo'n ding had ?
Bij alle plaatjes van dergelijke veren valt mij op dat de schoorsteen (eigenlijk: uiteraard) 'gewoon' uit de scheepsromp komt..
Dat betekent dat daaronder een ketel staat, en een complete mk met stoommachines en alles wat er meer bij komt kijken.
(Met een hoge voedingwatertank-mét-deaerator ??)
Dat geheel staat op een verstevigde onderkant én een fundatie...een stoomketel voor een dergelijk schip heeft een diam van al gauw 2m
Dus bodem+fundatie+ketel+iets bovenruimte(voor appendages en bereikbaarheid) praat je gauw over minimaal 3 m hoog!
Een vrijboord van een kleine meter (zo te zien), geeft dan al gauw een diepgang van een 2,5 m....
Nou is een dergelijke diepgang met veel gewicht onderin een mooi gegeven bij een hooggeplaatste zware lading, maar 2,5 m diepgang voor een vaartuig dat van talud-oever naar talud-oever vaart.....
Heb je enig idee hoe dat zit ??
..en verder: die dingen waren ook voor stoomlocomotieven (toch ?). En dat soort dingen hebben ook nogal een gewichtige massa
Werd er ook geballast/ontballast met die veren ?
Oost, west...ook best
Re: Ferries
Het waren geen treinferry's maar ( in de volksmond ) wagenveren, er lagen dus geen
rails op, ben zelf nog diverse malen op het tot blusfort verbouwde wagenveer geweest, en als er ee
ee; snelheid zat er niet in en als er een zeldzame inzet was werd er soms hulp ingeroepen van de buren,
de NRS had altijd wel een sleepboot vrij die dat dan wel even klaarde en bijna de bolders van het dek trok....
De eerste inzet van de wagenveren was waar nu de Maastunnel ligt en dat werd later van de Peroleumweg naar
Schiedam en van het Tankhoofd naar Vlaardingen, deze werden opgeheven toen de Beneluxtunnel werd
geopend.
rails op, ben zelf nog diverse malen op het tot blusfort verbouwde wagenveer geweest, en als er ee
ee; snelheid zat er niet in en als er een zeldzame inzet was werd er soms hulp ingeroepen van de buren,
de NRS had altijd wel een sleepboot vrij die dat dan wel even klaarde en bijna de bolders van het dek trok....
De eerste inzet van de wagenveren was waar nu de Maastunnel ligt en dat werd later van de Peroleumweg naar
Schiedam en van het Tankhoofd naar Vlaardingen, deze werden opgeheven toen de Beneluxtunnel werd
geopend.
Het leven is geen facebook
Re: Ferries
Blijkbaar waren er vele jaren na een ter ziele gegane veerdienst van rederij NEDLINES tussen IJmuiden en Harwich weer plannen voor een veerdienst vanaf IJmuiden. Nu naar het Engelse Great Yarmouth.
De rederij is/was SEAMAX FERRIES.
Afgelopen weekend op NHNieuws:
'Plannen voor dagelijkse veerdienst tussen IJmuiden en Engeland stilgelegd'
En op de website van SEAMAX FERRIES:
Vanwege de onduidelijkheid inzake de Brexit, is de start van de nieuwe route uitgesteld.
De rederij is/was SEAMAX FERRIES.
Afgelopen weekend op NHNieuws:
'Plannen voor dagelijkse veerdienst tussen IJmuiden en Engeland stilgelegd'
En op de website van SEAMAX FERRIES:
Vanwege de onduidelijkheid inzake de Brexit, is de start van de nieuwe route uitgesteld.
Re: Ferries
Ik vond nog een Alkmaars pontje.
Het archief van Alkmaar heeft het plaatje ook, een rechthebbende is niet bekend.
René
Het archief van Alkmaar heeft het plaatje ook, een rechthebbende is niet bekend.
René
Ik leit m'n tong hier altoid foin ofskrape