Ferries

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

het is de veerpont van Olst naar Welsum! en niet andersom
Dus in Olst hebben ze de lading niet goed gesjord en niet in Welsum. :)
Maar ja, Olst is nu eenmaal een machinistendorp. :lol:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dus in Olst hebben ze de lading niet goed gesjord en niet in Welsum
Nee Jos, dat zie je dus niet goed in dit geval. Het is geen kwestie van sjorren, maar een kwestie van de veerpont "an de ketting leggen" als er een zware wagen op rijdt, die drukt de veerpont weg van de veerstoep .............ik hielp vroegaah daar de veerknechten wel mee!! Dat ging dan zo: " Boom legguh ie de ketting d'r eampies an" :lol:
Verder moet je natuurlijk wel in de peiling houden dat Welsum een buurtschap is in de gemeente Olst, het dorpje ligt wel in Gelderland...en dan fronsen wij in Salland toch wel onze wenkbrouwen een beetje, maar in het geval van Welsum "keken we dat door de vingers"......ik denk dat het was omdat ze daar vroegaah nog al wat Barnevelders hadden.........."doar in Welsum". De puntuh geet DUS ...van Olst noar Welsum en neet andersummuh!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10558
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ferries

Bericht door jdbvos »

Ze hadden die pont ook van Olst naar Wijhe moeten laten gaan....
Pastte hij gewoon op een dieplader, en had je al dit soort geneuzel niet.... :lol:
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

van Olst naar Wijhe moeten laten gaan....
Wijhe is sinds een paar jaar ingelijfd :oops: bij de Gemeente Olst Jan....vroeger zeiden we:
" In Wiehuh doar poetst ze de schoenuh met spiejuh".......maaar daar hebben we NU duur voor moeten betaaal'n Jan, want het niejuh gemeentehuus stoat NU in Wiehuh!! :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry G. Hogeboom schreef: Vroegaah met de ouwe en beknijsde veerknechten Biesterbosch en/of De Weerd toen gebeurde zo'n stomme streek nait! Die wisten dat je bij het oprijden van een zware wagen de veerpont even "een de ketting" moest leggen, ga maar kijken en dan kun je zien dat daarvoor een ouwe zuurstoffles in de beton was gezet om de handel even vast te leggen zodat de zware wagen de veerpont niet van de kant kon drukken......als jochie heb ik wel geholpen met de ketting te verslepen
Harry, je verhaal maakte me nieuwsgierig naar die zuurstoffles.
Het geval wil dat het in Raalte koopzondag was vandaag en we even zijn omgereden via Wijhe en Olst, naar de veerstoep.
En zowaar, verschillende zuurstofflessen in beton in de grond. Een aantal zag er zeer ongebruikt uit; alleen één aan de rechterkant leek me nog bedrijfsvaardig. :)
Zuurstoffles in betonblok-1.jpg
Zuurstoffles in betonblok-1.jpg (625.44 KiB) 4701 keer bekeken
Zuurstoffles in betonblok-2.JPG
Zuurstoffles in betonblok-2.JPG (352.86 KiB) 4701 keer bekeken
Ik ben niet naar de overkant gegaan, waar het ongeval gebeurde, maar ik neem aan dat de situatie daar niet veel anders is.
Harry, die ketting ziet er behoorlijk zwaar uit; je vingerafdrukken zijn er waarschijnlijk allang vanaf geregend. :lol:

Groeten, Paul G.

P.S. Dat is niet mijn fiets; wij waren met de auto. :)
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ferries

Bericht door v+d »

Zo zie je maar weer dat die oudjes zo gek nog niet waren, waarschijnlijk weet nu niemand weer waar dat flesje voor diende. Enfin, dat bleek wel met die zware trekker :x
Nog een mazzel dat het hele zooitje niet af borrelde :wink: Vandaag kijken we even op Google hoe we het bootje moeten afmeren, wie doet je wat :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, je verhaal maakte me nieuwsgierig naar die zuurstoffles.
Aan de Welsumse kant is het " Het zelfde Laken en Pak" Paul....een zuurstoffles in de beton weet ik zeker- erg onwaarschijnlijk dattie er uit is gebroken-, staat daar aan de OP-stroomse kant van de veerstoep, dus op jouw mooie foto- bedankt trouwens- voor de kijkers Links!
Vroegaaah in mijn jonge en ook ietwat wildere jaren " was ik bij de veerpont, ging naar de veerpont OF kwam terug van de veerpont".....d.w.z. "aaan de Ijssel"...dus kennelijk ook toen al "een oog voor een technisch detail"....bedankt voor het bevestigen, na nagenoeg een halve eeuw "in den vreemde":lol:

Als je weer terug naar de dijk rijdt om linksaf te gaan naar Zwolle....neem ik aan.... dan MOET je dat fraaie witgeschilderde ouderlijk huis van mij hebben gezien, net aan de andere kant van de dijk!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Patru (R.I.P)

Re: Ferries

Bericht door Patru (R.I.P) »

Harry,
Over de dijk is vanuit Zwolle-Zuid voor ons de kortste weg naar Deventer. Binnenkort gaan we wel weer eens naar die gezellige stad en dan stop ik even bij je ouderlijk huis. Gisteren wist ik dat niet dus heb ik er ook niet naar gekeken.
Ik heb nog 2 foto's gemaakt van een bouwsel met ervoor die zuurstoffles met ketting en, naar ik aanneem, een haspel met een reservekabel voor de pont. Maar mijn vraag is: weet je waar dat bouwwerkje voor diende?
Bouwsel-1.jpg
Bouwsel-1.jpg (395.46 KiB) 4613 keer bekeken
Bouwsel-2.jpg
Bouwsel-2.jpg (419.28 KiB) 4613 keer bekeken
Groeten, Paul G.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

weet je waar dat bouwwerkje voor diende?
Ja hoor Paul, dat was het "wachthokje"...........vroegaah toen geluk nog heel gewoon was stond daar een redelijk ruime houten keet met banken er in en zo'n ouderwetse boeren schuifdeur an rails, je kunt je wel voorstellen dat er "in mien tiet" veel gebruik werd gemaakt van deze keet " voor andere en ietswat zondiger doeleinden" :lol: ( ik laat dit verder maar aan het voorstellingsvermogen van de lezer over, ik heb zojuist op " Mooie Tankers" aangetoond dat er niks mis is met mijn geheugen! :mrgreen: )........en uiteindelijk werd dit bouwesel vervangen door dit min of meer onverwoestbare hokkie met hele kleine rotbankies :lol: Veerbaas Ties Geist trapte er nait meer in! :mrgreen:
met ervoor die zuurstoffles met ketting
Hier staan er 2 stuks Paul, eentje met de kont omhoog :lol: ...deze staan veel verder terug van de waterkant en zijn specifiek om de kabel te verankeren. Inderdaad die haspel is een reserve kabel....vroegaah waren er wel eens wilde sleepboot knakkertjes....die NU ver weg en overzee wonen :lol: .... op de rivier die dan met hun bagger- sleepbootje met een choleregang nog net even tussen de naderende pont en de Welsumse wal door wilden scheuren en dan stond veerbaas Ties of veerknecht Biesterbosch of de Weerd met de vuist te zwaaien als de roerhak van dat scheepie net over de kabel " hikte"..............er werd dan onmiddelijk bij de eerst volgende gelegenheid aan mijn Vader doorgegeven dat ie " dat rotjong van um" eens een schop onder z'n flikker moest geven want DIT werd toch wel een beetje AL te gek!!!
Ik zie uit naar een mooie foto van dat "Witte Huis".....just for 'Ol times sake :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14381
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ferries

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Deventer. Binnenkort gaan we wel weer eens naar die gezellige stad
Inderdaad Paul, nog niet zooo heel lang geleden wassik er weer eens ( vroegaah op school geweest!) het was een prachtige Zaterdagse Marktdag en je kon over de koppen lopen....ik dacht dat ik EN de weg kwijt was EN in een tijdmachine zat en op Steamers Point was :roll:
Doe bij een volgende bezoek even mijn Ome Albert de groeten van me, daar op de Brink, hij staat vast nog op z'n ouwe stekkie :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie