Re: Ferries
Geplaatst: 24 apr 2015 22:21
Dus in Olst hebben ze de lading niet goed gesjord en niet in Welsum.het is de veerpont van Olst naar Welsum! en niet andersom
Maar ja, Olst is nu eenmaal een machinistendorp.
Sinds 2001 Het Forum waar een zeeman zich thuisvoelt
https://www.kombuispraat.com/
Dus in Olst hebben ze de lading niet goed gesjord en niet in Welsum.het is de veerpont van Olst naar Welsum! en niet andersom
Nee Jos, dat zie je dus niet goed in dit geval. Het is geen kwestie van sjorren, maar een kwestie van de veerpont "an de ketting leggen" als er een zware wagen op rijdt, die drukt de veerpont weg van de veerstoep .............ik hielp vroegaah daar de veerknechten wel mee!! Dat ging dan zo: " Boom legguh ie de ketting d'r eampies an"Dus in Olst hebben ze de lading niet goed gesjord en niet in Welsum
Wijhe is sinds een paar jaar ingelijfd bij de Gemeente Olst Jan....vroeger zeiden we:van Olst naar Wijhe moeten laten gaan....
Harry, je verhaal maakte me nieuwsgierig naar die zuurstoffles.Harry G. Hogeboom schreef: Vroegaah met de ouwe en beknijsde veerknechten Biesterbosch en/of De Weerd toen gebeurde zo'n stomme streek nait! Die wisten dat je bij het oprijden van een zware wagen de veerpont even "een de ketting" moest leggen, ga maar kijken en dan kun je zien dat daarvoor een ouwe zuurstoffles in de beton was gezet om de handel even vast te leggen zodat de zware wagen de veerpont niet van de kant kon drukken......als jochie heb ik wel geholpen met de ketting te verslepen
Aan de Welsumse kant is het " Het zelfde Laken en Pak" Paul....een zuurstoffles in de beton weet ik zeker- erg onwaarschijnlijk dattie er uit is gebroken-, staat daar aan de OP-stroomse kant van de veerstoep, dus op jouw mooie foto- bedankt trouwens- voor de kijkers Links!Harry, je verhaal maakte me nieuwsgierig naar die zuurstoffles.
Ja hoor Paul, dat was het "wachthokje"...........vroegaah toen geluk nog heel gewoon was stond daar een redelijk ruime houten keet met banken er in en zo'n ouderwetse boeren schuifdeur an rails, je kunt je wel voorstellen dat er "in mien tiet" veel gebruik werd gemaakt van deze keet " voor andere en ietswat zondiger doeleinden" ( ik laat dit verder maar aan het voorstellingsvermogen van de lezer over, ik heb zojuist op " Mooie Tankers" aangetoond dat er niks mis is met mijn geheugen! )........en uiteindelijk werd dit bouwesel vervangen door dit min of meer onverwoestbare hokkie met hele kleine rotbankies Veerbaas Ties Geist trapte er nait meer in!weet je waar dat bouwwerkje voor diende?
Hier staan er 2 stuks Paul, eentje met de kont omhoog ...deze staan veel verder terug van de waterkant en zijn specifiek om de kabel te verankeren. Inderdaad die haspel is een reserve kabel....vroegaah waren er wel eens wilde sleepboot knakkertjes....die NU ver weg en overzee wonen .... op de rivier die dan met hun bagger- sleepbootje met een choleregang nog net even tussen de naderende pont en de Welsumse wal door wilden scheuren en dan stond veerbaas Ties of veerknecht Biesterbosch of de Weerd met de vuist te zwaaien als de roerhak van dat scheepie net over de kabel " hikte"..............er werd dan onmiddelijk bij de eerst volgende gelegenheid aan mijn Vader doorgegeven dat ie " dat rotjong van um" eens een schop onder z'n flikker moest geven want DIT werd toch wel een beetje AL te gek!!!met ervoor die zuurstoffles met ketting
Inderdaad Paul, nog niet zooo heel lang geleden wassik er weer eens ( vroegaah op school geweest!) het was een prachtige Zaterdagse Marktdag en je kon over de koppen lopen....ik dacht dat ik EN de weg kwijt was EN in een tijdmachine zat en op Steamers Point wasDeventer. Binnenkort gaan we wel weer eens naar die gezellige stad