Bericht
door Erikdepooter » 12 jul 2017 17:17
Zo, terug van een paar weekjes in Gambia. Waar mijn zwager aan de noordkant land heeft, waar hij pinda's, meloenen en cassaves kweekt. Dus een paar keer met de ferry heen en weer geweest. Zelfs met een auto, dan is het helemaal een belevenis! Doe het niet met je nieuwe auto, waar je nog zuinig op bent!!
Kon ik dus meteen een korte studie maken naar deze ferry tussen Banjul en Barra. Op dit topic (en op veerdienst Maassluis-Rozenburg) is dat al een paar keer aan de orde geweest.
Een nog onbeantwoorde vraag was: Heeft een van deze boten (Johé, Barra, Kanilai, Banjul of zelfs de Kansala en Aljamdu) ooit in de dienst Maassluis -Rozenburg gevaren? Nee. Wel op het Amsterdamse IJ, naar het schijnt, maar dat kreeg ik niet bevestigd.
Ook de kleinere bootjes verder stroomopwaarts hebben nooit Maassluis-Rozenburg gevaren.
De Barra en de Johé zijn ooit wel in Nederland gebouwd (bij Damen shipyards), en dat geldt ook voor de gloednieuwe Kunta Kinteh, die tijdens een van mijn overtochten met zijn feestelijke proefvaart bezig was.
De Kanilai is van Oekrainse makelij. Daar kon ik tijdens een overtocht ook op de brug een kijkje nemen. (Met dank aan Lamin, die "deuren voor ons kon open maken").
Op één overtocht stonden we eerst op de Johé, maar die werd na vertrek teruggeroepen om een ambulance mee te nemen. En aangezien wij helemaal achteraan stonden, moesten wij er weer af en op de volgende boot wachten.
Over de Kansala en Aljamdu is nog een bijzonder verhaal te vertellen, maar dat komt hierna.
-
Bijlagen
-

- Kanilai vanaf de Barra
- BSC00584 Kanilai.jpg (199.39 KiB) 2559 keer bekeken
-

- Johé terug voor ambulance
- BSC00681 Johé.jpg (251 KiB) 2559 keer bekeken
-

- Onze auto op de Kanlilai
- BSC00686a.jpg (348.56 KiB) 2559 keer bekeken
-

- Brug Kanilai
- BSC00689a.jpg (276.5 KiB) 2559 keer bekeken
-

- Brug Kanilai
- BSC00690a.jpg (257.84 KiB) 2559 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)