Re: Ferries
Geplaatst: 16 jul 2017 13:24
OK, dan nu het verhaal achter de Kansala en Aljamdu.
Gambia is een arm land. Ze hadden ook last van een president, die na enkele jaren goed voor zijn volk was geweest grootheidswaanzin kreeg en steeds meer interesse kreeg voor een vloot Hummers en dure luxe, waar zijn volk krom voor moest gaan liggen.
Een belangrijke inkomstenbron (naast toerisme) was de ferry Banjul-Barra. Maar die boten waren in slechte staat en vielen regelmatig uit.
Verbetering was dus noodzakelijk.
Dit verhaal is zoals het op de steiger de ronde doet. Een deel kon ik verifiëren, maar er zit een net zo groot deel gevoel van teleurstelling bij. En da's zacht uitgedrukt! Dus neem me enige gekleurdheid niet kwalijk.
Er was in 2013 een welwillende en met president Yahya Jammeh bevriende Griek, die hem wel wilde helpen. Want hij had de beschikking over twee "vrijwel nieuwe" schepen, die met nauwelijks aanpassing geschikt konden worden gemaakt om deze ferrydienst te komen versterken.
Kostte natuurlijk een paar centen (6,5 miljoen Euro), maar dan had je ook wat! Twee schepen die ruim 2x zo groot waren als wat er voordien rond voer en die meteen een stuk zeewaardiger zouden zijn. Dat waren dus de Kansala en Aljamdu.
Althans, dat was zijn verhaal. President in zijn nopjes: Dat zou hem veel Dalasi's opleveren ! Al was de andere helft van de winst voor die Griek, maar deze weldoener had dat ook wel verdiend, zeg maar.
Toen ze, strak in de groene verf, waren aangekomen werd ermee gevaren. Althans, dat probeerden ze. Want de ramp paste niet helemaal / helemaal niet, zat klem en van één van de boten werd de halve kop eraf getrokken. Die is in het water gevallen en nooit meer opgevist. Behalve de verf waren ze ook niet zo heel nieuw, bleek achteraf. Ouwe, afgeragde schuiten, die al 27 jaar rondvoeren!: Eentje in dienst van Sierra Leone, een land waar het met scheepvaartinspecties ook niet zo nauw werd genomen.
Klapstuk was, dat ze allebei hetzelfde IMO-nummer bleken te hebben. Voor de leken onder ons: twee auto's met hetzelfde kenteken is ook niet erg koosjer!
Het personeel voelde zich dus aardig bedonderd.
De schepen hebben het enkele dagen geprobeerd en liggen nu aan de kant weg te rotten. (Theo: misschien wil jij ze wel naar de sloop varen ?)
Veel is er in elk geval niet mee verdiend, behalve een bak ellende.
Hoe het uiteindelijk met de vriendschap tussen Yahya Jammeh en onze Griekse snuiter is afgelopen weet ik niet.
Anyway: uiteindelijk moest er toch iets "groots" gebeuren. Nadat op een kwade dag er nog maar een oude pont in de vaart was, werd die bestormd, waarbij er zelfs doden zijn gevallen, was de maat voor iedereen wel vol.
Voor nog eens 9,5 miljoen (wat voor Gambia écht heel veel geld is!!) hebben ze in 2016 bij Damen Shipyards een helemaal nieuwe besteld, die wél paste aan het systeem van de laadramp, mét garantie en mét garantiecrew. In de scheepswerf Damen hadden ze wel vertrouwen, en dat is mede een compliment aan de twee andere schepen, die daar heel lang geleden ook waren gebouwd.
Toen ik er was waren ze net bezig met wat feestelijke proefvaarten van de nieuwe Kunta Kinteh. Daarover straks meer.
Gambia is een arm land. Ze hadden ook last van een president, die na enkele jaren goed voor zijn volk was geweest grootheidswaanzin kreeg en steeds meer interesse kreeg voor een vloot Hummers en dure luxe, waar zijn volk krom voor moest gaan liggen.
Een belangrijke inkomstenbron (naast toerisme) was de ferry Banjul-Barra. Maar die boten waren in slechte staat en vielen regelmatig uit.
Verbetering was dus noodzakelijk.
Dit verhaal is zoals het op de steiger de ronde doet. Een deel kon ik verifiëren, maar er zit een net zo groot deel gevoel van teleurstelling bij. En da's zacht uitgedrukt! Dus neem me enige gekleurdheid niet kwalijk.
Er was in 2013 een welwillende en met president Yahya Jammeh bevriende Griek, die hem wel wilde helpen. Want hij had de beschikking over twee "vrijwel nieuwe" schepen, die met nauwelijks aanpassing geschikt konden worden gemaakt om deze ferrydienst te komen versterken.
Kostte natuurlijk een paar centen (6,5 miljoen Euro), maar dan had je ook wat! Twee schepen die ruim 2x zo groot waren als wat er voordien rond voer en die meteen een stuk zeewaardiger zouden zijn. Dat waren dus de Kansala en Aljamdu.
Althans, dat was zijn verhaal. President in zijn nopjes: Dat zou hem veel Dalasi's opleveren ! Al was de andere helft van de winst voor die Griek, maar deze weldoener had dat ook wel verdiend, zeg maar.
Toen ze, strak in de groene verf, waren aangekomen werd ermee gevaren. Althans, dat probeerden ze. Want de ramp paste niet helemaal / helemaal niet, zat klem en van één van de boten werd de halve kop eraf getrokken. Die is in het water gevallen en nooit meer opgevist. Behalve de verf waren ze ook niet zo heel nieuw, bleek achteraf. Ouwe, afgeragde schuiten, die al 27 jaar rondvoeren!: Eentje in dienst van Sierra Leone, een land waar het met scheepvaartinspecties ook niet zo nauw werd genomen.
Klapstuk was, dat ze allebei hetzelfde IMO-nummer bleken te hebben. Voor de leken onder ons: twee auto's met hetzelfde kenteken is ook niet erg koosjer!
Het personeel voelde zich dus aardig bedonderd.
De schepen hebben het enkele dagen geprobeerd en liggen nu aan de kant weg te rotten. (Theo: misschien wil jij ze wel naar de sloop varen ?)
Veel is er in elk geval niet mee verdiend, behalve een bak ellende.
Hoe het uiteindelijk met de vriendschap tussen Yahya Jammeh en onze Griekse snuiter is afgelopen weet ik niet.
Anyway: uiteindelijk moest er toch iets "groots" gebeuren. Nadat op een kwade dag er nog maar een oude pont in de vaart was, werd die bestormd, waarbij er zelfs doden zijn gevallen, was de maat voor iedereen wel vol.
Voor nog eens 9,5 miljoen (wat voor Gambia écht heel veel geld is!!) hebben ze in 2016 bij Damen Shipyards een helemaal nieuwe besteld, die wél paste aan het systeem van de laadramp, mét garantie en mét garantiecrew. In de scheepswerf Damen hadden ze wel vertrouwen, en dat is mede een compliment aan de twee andere schepen, die daar heel lang geleden ook waren gebouwd.
Toen ik er was waren ze net bezig met wat feestelijke proefvaarten van de nieuwe Kunta Kinteh. Daarover straks meer.