Sleepboten
Re: Slepers
Petje af, voor deze ploegende werkpaardjes.
Schitterende foto's.
Hollands glorie anno nu.
Schitterende foto's.
Hollands glorie anno nu.
Re: Slepers
Hoy Harry,
Dat was de DE ZHOU, zet morgenochtend wel een plaatje van haar op het forum
ook in slecht weer, ik moet nu gaan werken, dus weinig tijd.
Gr Jan
Dat was de DE ZHOU, zet morgenochtend wel een plaatje van haar op het forum
ook in slecht weer, ik moet nu gaan werken, dus weinig tijd.
Gr Jan
Re: Slepers
Hoi Harry
Hier wat gegevens van de John Ross & Wolraad Woltemade:
(Wolraad Woltemade)
Icon - Imo: 7342873
Call sign: J8FC
Owner: Smit International Shipping - Cape Town/South Africa
Ship manager: Smit Amandla Marine Pty Ltd - Cape Town/South Africa
Gross tonnage: 2918 GT / Length: 94,65 m /Beam: 15,85 m /Draft: 7,519 m
Home port: Kingstown
Flag: St.Vincent and Grenadines
Gebouwd 1976 als: S.A. Wolraad Woltemade / 1979 Wolraad Woltemade / 2010 Icon.
Yard: Robb Caledon Shipbuilders Ltd - Leith/England
motor gegevens: Fifi / salv. 1 cpp / 2 rudders / bowthr. 800hp / 2x diesel 4tew V16cyl Mirrlees-Blackstone type KVMR16 / 19200bhp-14132kW-26200ihp total.
Gesloopt: 20-01-2010.
(John Ross-zusterschip)
Smit Amandla - Imo: 7385215
Call sign: ZTUG
Owner/Ship manager: Smit Amandla Marine Pty Ltd - Cape Town/South Africa
Gross tonnage: 2899 GT / Length: 94,65 m / Beam: 15,85 m / Draft: 7,52 m
Home port: Cape Town
Flag: South Africa
Gebouwd 1976 als: S.A. John Ross / 1978 John Ross / 2003 Smit Amandla.
Yard: John Brown & Hamer Ltd - Durban/South Africa
motor gegevens: Fifi / salv. 1 cpp / 2 rudders / bowthr. 800hp / 2x diesel 4tew V16cyl Mirrlees Blackstone type KVMR16 / 19200bhp-14122kW-26200ihp total
Speed: 20 kn. / bp 210 t.
Jan: Het zijn prachtige foto's, bedankt dat je ze heb geplaatst.
Groetjes Willem
Hier wat gegevens van de John Ross & Wolraad Woltemade:
(Wolraad Woltemade)
Icon - Imo: 7342873
Call sign: J8FC
Owner: Smit International Shipping - Cape Town/South Africa
Ship manager: Smit Amandla Marine Pty Ltd - Cape Town/South Africa
Gross tonnage: 2918 GT / Length: 94,65 m /Beam: 15,85 m /Draft: 7,519 m
Home port: Kingstown
Flag: St.Vincent and Grenadines
Gebouwd 1976 als: S.A. Wolraad Woltemade / 1979 Wolraad Woltemade / 2010 Icon.
Yard: Robb Caledon Shipbuilders Ltd - Leith/England
motor gegevens: Fifi / salv. 1 cpp / 2 rudders / bowthr. 800hp / 2x diesel 4tew V16cyl Mirrlees-Blackstone type KVMR16 / 19200bhp-14132kW-26200ihp total.
Gesloopt: 20-01-2010.
(John Ross-zusterschip)
Smit Amandla - Imo: 7385215
Call sign: ZTUG
Owner/Ship manager: Smit Amandla Marine Pty Ltd - Cape Town/South Africa
Gross tonnage: 2899 GT / Length: 94,65 m / Beam: 15,85 m / Draft: 7,52 m
Home port: Cape Town
Flag: South Africa
Gebouwd 1976 als: S.A. John Ross / 1978 John Ross / 2003 Smit Amandla.
Yard: John Brown & Hamer Ltd - Durban/South Africa
motor gegevens: Fifi / salv. 1 cpp / 2 rudders / bowthr. 800hp / 2x diesel 4tew V16cyl Mirrlees Blackstone type KVMR16 / 19200bhp-14122kW-26200ihp total
Speed: 20 kn. / bp 210 t.
Jan: Het zijn prachtige foto's, bedankt dat je ze heb geplaatst.
Groetjes Willem
Re: Slepers
Mooie foto Jan. Lekker dichtbij genomen. het is echter wel een foto uit de zeventiger jaren, dus de "Zwarte Zee" in haar nieuwe tuniek.
Hierbij een foto van "net in de vaart". In haar eerste kleuren en.... inderdaad zonder de naamplaten op de brug.
Hierbij een foto van "net in de vaart". In haar eerste kleuren en.... inderdaad zonder de naamplaten op de brug.
- Bijlagen
-
- zwartezee4_kleur.jpg (99.65 KiB) 2617 keer bekeken
Re: Slepers
Die Wolraad Woltemade; wát een indrukwekkend schip en wat een mooie foto's
Wat ik me afvraag is waarom naar de sloper? Was de boel dan zo versleten dat ie op was? Waarom worden de exploitatiekosten zo hoog? Is het zo dat het een na het ander vervangen moet worden? Het lijkt me, als je de sterkste bent, je de enige bent en dus geen concurrentie hebt.
Wat ik me afvraag is waarom naar de sloper? Was de boel dan zo versleten dat ie op was? Waarom worden de exploitatiekosten zo hoog? Is het zo dat het een na het ander vervangen moet worden? Het lijkt me, als je de sterkste bent, je de enige bent en dus geen concurrentie hebt.
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14382
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Slepers
Willem,
Bedankt voor de info.........het waren dus " Mirlees-Blackstones"........NOG erger dan Rushton's......ik voel nu onmiddellijk grote sympathie voor de Machinisten die op die boot hebben gevaren en feitelijk "doen ze het goed" als er slechts "zo'n beetje rook op de pijp staat" als ie aan de rekker hangt.......
Ton die boten zijn in 1976 gebouwd en hebben dus "pak weg" 35 jaar gedraaid.........kernzaken bij het in de vaart houden van een schip zijn "in principe" als volgt:
1) Romp. Behalve als er sinds de neiuwbouw een goed onderhouden " anti roest systeem" is toegepast ( wat geloof het of niet; vaker NIET gebeurd dan wel!!) dan komen er na 35 jaar- da's dus de 7e 5 jaar cycle als Special Survey- vaak behoorlijke kosten om de hoek kijken om het staal op dikte te houden- vervangen-vernieuwen- repareren.
2) Voortstuwings installatie. Hoofdmotoren- In dit geval Mirlees Blackstones - tandwielkasten- schreofassen-lagers enz. Onderhoudskosten-onderdelen- alles wordt oud- kosten hoog- brandstofverbruik etc.
3) Hulp installatie- Generatoren- electrische hap, pijp leiding systemen enz.......kosten gaan omhoog.
4) Terwijl deze schepen " in hun jonge jaren" in de katagorie " Zware jongens" thuishoorden en zeker unieke slepers waren, is dat nu niet meer zo, er zijn plenty schepen in deze klasse. ( Ik durf te wedden dat als je die Mirlees Blackstones inderdaad VOLLE bak laat draaien en z'n "papieren pk's er uit perst" dat ie d'r "rappido uitligt"..........
Het wordt dus allemaal "een rekensommetje".
5) St. Vincent & Grenadines.......is volgens mij nou niet direct een " Vooraanstaande Vlag".verder wil ik me daar hier niet over uitlaten.
6) 35 jaar is zonder meer " een gerespecteerde leeftijd" voor een schip- er zijn altijd uitzonderingen EN verschillen afhangkelijk van het type schip.
7) De Voormalige " Zware Smit boten"- NU Svitzer.........durf ik zonder meer te stellen " steken flink boven het maaiveld uit" ( ik zal deze recentelijk nogal vaak gebruikte Kombuispraat uitdrukking nu maar eens in een beter daglicht gebruiken en zijn gegarandeerd "beter gebouwd" dan voornoemde schepen, met name omdat die jongens van " Smit" toendertijd tot het neusje van de zalm behoorden wat betreft " Sleepboot- Nieuwbouw Kennis"-ontwerp- machines- bouwwerf-bouwtoezicht etc. etc. was gegarandeerd " Eerste Klas"- kombineer DAT met " Goed onderhoud" en een bekwame en gekwalificeerde groep Swtk's aan boord en je hebt een paar werkpaarden waar "weinigen aan kunnen tippen"
Als dit NIET zo was, dan had Svitzer niet nog onlangs letterlijk "miljoenen" in deze schepen gestoken tijdens hun recente Special Surveys, ook deze boten zijn in de de "30-35 jaar" groep"
Zo over de jaren ben ik verschillende keren op "ouwe Smit boten" geweest- inclusief de "Singapore" en " je ziet het er aan af".........NIET alleen het varen met die schepen was/is Hollnads Glorie; OOK de kerels die ze hebben ontworpen en gebouwd kunnen rustig onder die vlag gaan staan........
En ZOO zit tat
PS. je 1. Zowel Smit als Wijsmuller en ook " om nou maar eerlijk te zijn" die jongens van Bugsier........waren " sleepboot mensen 1e klas" daar zat letterlijk 100+ jaren ervaring en DAT zag je in die schepen terug.......
Kijk maar eens naar die foto waar de WW en de Singapore tesamen op staan, de WW is een stuk langer, dus meer $$$, maar is het OOk een betere boot???? DAT zit in het ontwerp en de keuze van machines enz.
Bedankt voor de info.........het waren dus " Mirlees-Blackstones"........NOG erger dan Rushton's......ik voel nu onmiddellijk grote sympathie voor de Machinisten die op die boot hebben gevaren en feitelijk "doen ze het goed" als er slechts "zo'n beetje rook op de pijp staat" als ie aan de rekker hangt.......
Ton die boten zijn in 1976 gebouwd en hebben dus "pak weg" 35 jaar gedraaid.........kernzaken bij het in de vaart houden van een schip zijn "in principe" als volgt:
1) Romp. Behalve als er sinds de neiuwbouw een goed onderhouden " anti roest systeem" is toegepast ( wat geloof het of niet; vaker NIET gebeurd dan wel!!) dan komen er na 35 jaar- da's dus de 7e 5 jaar cycle als Special Survey- vaak behoorlijke kosten om de hoek kijken om het staal op dikte te houden- vervangen-vernieuwen- repareren.
2) Voortstuwings installatie. Hoofdmotoren- In dit geval Mirlees Blackstones - tandwielkasten- schreofassen-lagers enz. Onderhoudskosten-onderdelen- alles wordt oud- kosten hoog- brandstofverbruik etc.
3) Hulp installatie- Generatoren- electrische hap, pijp leiding systemen enz.......kosten gaan omhoog.
4) Terwijl deze schepen " in hun jonge jaren" in de katagorie " Zware jongens" thuishoorden en zeker unieke slepers waren, is dat nu niet meer zo, er zijn plenty schepen in deze klasse. ( Ik durf te wedden dat als je die Mirlees Blackstones inderdaad VOLLE bak laat draaien en z'n "papieren pk's er uit perst" dat ie d'r "rappido uitligt"..........
Het wordt dus allemaal "een rekensommetje".
5) St. Vincent & Grenadines.......is volgens mij nou niet direct een " Vooraanstaande Vlag".verder wil ik me daar hier niet over uitlaten.
6) 35 jaar is zonder meer " een gerespecteerde leeftijd" voor een schip- er zijn altijd uitzonderingen EN verschillen afhangkelijk van het type schip.
7) De Voormalige " Zware Smit boten"- NU Svitzer.........durf ik zonder meer te stellen " steken flink boven het maaiveld uit" ( ik zal deze recentelijk nogal vaak gebruikte Kombuispraat uitdrukking nu maar eens in een beter daglicht gebruiken en zijn gegarandeerd "beter gebouwd" dan voornoemde schepen, met name omdat die jongens van " Smit" toendertijd tot het neusje van de zalm behoorden wat betreft " Sleepboot- Nieuwbouw Kennis"-ontwerp- machines- bouwwerf-bouwtoezicht etc. etc. was gegarandeerd " Eerste Klas"- kombineer DAT met " Goed onderhoud" en een bekwame en gekwalificeerde groep Swtk's aan boord en je hebt een paar werkpaarden waar "weinigen aan kunnen tippen"
Als dit NIET zo was, dan had Svitzer niet nog onlangs letterlijk "miljoenen" in deze schepen gestoken tijdens hun recente Special Surveys, ook deze boten zijn in de de "30-35 jaar" groep"
Zo over de jaren ben ik verschillende keren op "ouwe Smit boten" geweest- inclusief de "Singapore" en " je ziet het er aan af".........NIET alleen het varen met die schepen was/is Hollnads Glorie; OOK de kerels die ze hebben ontworpen en gebouwd kunnen rustig onder die vlag gaan staan........
En ZOO zit tat
PS. je 1. Zowel Smit als Wijsmuller en ook " om nou maar eerlijk te zijn" die jongens van Bugsier........waren " sleepboot mensen 1e klas" daar zat letterlijk 100+ jaren ervaring en DAT zag je in die schepen terug.......
Kijk maar eens naar die foto waar de WW en de Singapore tesamen op staan, de WW is een stuk langer, dus meer $$$, maar is het OOk een betere boot???? DAT zit in het ontwerp en de keuze van machines enz.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Slepers
Indrukwekkend stukje Harry en je hebt gelijk. Om een aantal voorbeelden uit de praktijk te halen, waar het gaat om het verschil in kwaliteit in bouwen. Toen de oude "Hudson" van de sloop werd gered en op het droge ging voor een inspectie van de romp bleek op veel plaatsen de plaatdikte gelijk te zijn aan de dikte tijdens de bouw in 1938. Ik heb ooit een verslag gelezen over de voormalige "Clyde", die op dat moment op het punt stond omgebouwd te worden tot jacht. Ook daar was men onder de indruk van de kwaliteit van het onderwaterschip. En we praten hier toch over "oude dames" die tijdens hun werkzame leven niet in de watten zijn gelegd. Ze waren gebouwd om te werken en dat hebben ze gedaan.
Deze schepen zijn natuurlijk gebouwd in een tijd dat kwaliteit het won van kwantiteit. Tevens beschikte men over het vermogen om op lange termijn te denken.
Ik heb onlangs foto's gezien van de "Oceanic" die net van onder tot boven overhaald is en dat schip ziet eruit alsof ze zojuist aan haar eerste proefvaart gaat beginnen. En die dame is aan haar vierde jeugd begonnen. En hoewel haar taak in de Duitse Bocht is overgenomen heb ik het gevoel dat haar rol nog niet is uitgespeeld.
(Onderstaande foto is genomen door Jan Andresen)
Deze schepen zijn natuurlijk gebouwd in een tijd dat kwaliteit het won van kwantiteit. Tevens beschikte men over het vermogen om op lange termijn te denken.
Ik heb onlangs foto's gezien van de "Oceanic" die net van onder tot boven overhaald is en dat schip ziet eruit alsof ze zojuist aan haar eerste proefvaart gaat beginnen. En die dame is aan haar vierde jeugd begonnen. En hoewel haar taak in de Duitse Bocht is overgenomen heb ik het gevoel dat haar rol nog niet is uitgespeeld.
(Onderstaande foto is genomen door Jan Andresen)
- Bijlagen
-
- Oceanic uitdokken - kopie.jpg (427.4 KiB) 2491 keer bekeken