Sleepboten
:D hoi jongelieden
even de feiten op een rijtje:
ssl Drente
Hudson (I) 1894, Rijkee & Co., Rotterdam, 352 brt, 1000 pk, ssl.
1919 gekocht, ex 'Titan' (A. D. Zurmuhlen, Amsterdam)
1919 'Drente' (Bureau Wijsmuller, IJmuiden).
19 oktober 1935 bij Egmond gestrand tijdens poging het s.s. 'Kerkplein' vlot te slepen, ter plaatse gesloopt.
(De 'Hudson' werd direct na aankoop van Zurmühlen opgelegd en is na 6 maanden overgedaan aan Bureau Wijsmuller.)
ssl Atlas
Humber (I) 1907, Rijkee & Co., Rotterdam, 519 brt, 1250 pk, ssl.
1919 gekocht, ex' Atlas' (A. D. Zurmuhlen, Amsterdam).
Van 24 augustus tot 19 december 1939 in dienst bij de Kon. Marine als bewakingsvaartuig 'B. V. 37'.
Mei 1940 te Maassluis door de Duitsers in beslag genomen.
Van maart 1941 tot 8 februari 1942 als Hilfs- Flugsicherungsschiff bij de Luftwaffe.
Van 8 februari 1942 als B.S.XII'
Van september 1944 af bij de Kriegsmarine.
1 april 1945 bij Kiel na geallieerde luchtaanval gezonken.
1946 gelicht en gesloopt.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Groets Bram :D
even de feiten op een rijtje:
ssl Drente
Hudson (I) 1894, Rijkee & Co., Rotterdam, 352 brt, 1000 pk, ssl.
1919 gekocht, ex 'Titan' (A. D. Zurmuhlen, Amsterdam)
1919 'Drente' (Bureau Wijsmuller, IJmuiden).
19 oktober 1935 bij Egmond gestrand tijdens poging het s.s. 'Kerkplein' vlot te slepen, ter plaatse gesloopt.
(De 'Hudson' werd direct na aankoop van Zurmühlen opgelegd en is na 6 maanden overgedaan aan Bureau Wijsmuller.)
ssl Atlas
Humber (I) 1907, Rijkee & Co., Rotterdam, 519 brt, 1250 pk, ssl.
1919 gekocht, ex' Atlas' (A. D. Zurmuhlen, Amsterdam).
Van 24 augustus tot 19 december 1939 in dienst bij de Kon. Marine als bewakingsvaartuig 'B. V. 37'.
Mei 1940 te Maassluis door de Duitsers in beslag genomen.
Van maart 1941 tot 8 februari 1942 als Hilfs- Flugsicherungsschiff bij de Luftwaffe.
Van 8 februari 1942 als B.S.XII'
Van september 1944 af bij de Kriegsmarine.
1 april 1945 bij Kiel na geallieerde luchtaanval gezonken.
1946 gelicht en gesloopt.
ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.
Groets Bram :D
Frans,
Hier enkele foto's en gegevens van de Hendrik P Goedkoop.
De gegevens en eerste foto zijn van de site van Red. Gebr. Goedkoop.
Gebouwd 1962 bij de A.S.M. te Arnhem, bouw no. 407.
L. over alles 28.50 B. 6.60 B. over berghout 6.96 D. 2.35
H. 3.20B.
Hoogste vastepunt 5.60
Motor 2 x Bolnes diesel type 6 L.
Elk 300 epk bij 430 omw/min.
1125 epk met korte straalbuis.
Motoren elk met Vulcan vloeistofkoppelingen.
Met één Brevo vertragingskast.
Aantal omw. van de schroef 170.
1968 houtenbrug & Stuurhut vervangen door staalbouw, compl.
met schoorsteen, mast en schavotje met water & schuimkanon.
Deze ombouw heeft plaatsgevonden bij de A.S.M. Arnhem.
1970 motor overhaald naar 1500 epk (16 ton trekkracht),
tevens voorzien van een drie blads verstelbare schroef.
Januari 1974 één jaar verhuurd aan Smit Internationale,
voor werkzaamheden op Curacao herdoopt in MULA.
1975 weer terug in de havendienst.
December 1981 ingebracht bij schepenverhuurbedrijf Amsterdam B.V.
1982 voorzien van intrekbare 360 graden draaibare
boegschroef, gekoppeld aan een Cumminsmotor 500 ipk.
Verkocht aan Multraship B.V. Terneuzen
18-12-2003 vertrokken naar Terneuzen.
Herdoopt in Multratug 15
Voor de verbouwing in 1968 nog met mooie houten brug.
Persoonlijk vond ik dit veel mooier, maar ja onderhoud hé.
Hendrik P Goedkoop wordt voor transport naar de Ned. Antillen op de Happy Pioneer gezet in december 1973. Als "Mula"
Weer voor Red. Goedkoop in havendienst in 1996
Hier de Multratug 13 de ex Willemina Goedkoop een zusterschip van de Mutratug 15 ex Hendrik P Goedkoop welke in 2003 naar Terneuzen is verkocht.
Hopelijk je voldoende geinformeerd te hebben.
Kijk ook eens op de site www. rederijgebrgoedkoop.nl
Groeten Bertus. Almere
Hier enkele foto's en gegevens van de Hendrik P Goedkoop.
De gegevens en eerste foto zijn van de site van Red. Gebr. Goedkoop.
Gebouwd 1962 bij de A.S.M. te Arnhem, bouw no. 407.
L. over alles 28.50 B. 6.60 B. over berghout 6.96 D. 2.35
H. 3.20B.
Hoogste vastepunt 5.60
Motor 2 x Bolnes diesel type 6 L.
Elk 300 epk bij 430 omw/min.
1125 epk met korte straalbuis.
Motoren elk met Vulcan vloeistofkoppelingen.
Met één Brevo vertragingskast.
Aantal omw. van de schroef 170.
1968 houtenbrug & Stuurhut vervangen door staalbouw, compl.
met schoorsteen, mast en schavotje met water & schuimkanon.
Deze ombouw heeft plaatsgevonden bij de A.S.M. Arnhem.
1970 motor overhaald naar 1500 epk (16 ton trekkracht),
tevens voorzien van een drie blads verstelbare schroef.
Januari 1974 één jaar verhuurd aan Smit Internationale,
voor werkzaamheden op Curacao herdoopt in MULA.
1975 weer terug in de havendienst.
December 1981 ingebracht bij schepenverhuurbedrijf Amsterdam B.V.
1982 voorzien van intrekbare 360 graden draaibare
boegschroef, gekoppeld aan een Cumminsmotor 500 ipk.
Verkocht aan Multraship B.V. Terneuzen
18-12-2003 vertrokken naar Terneuzen.
Herdoopt in Multratug 15
Voor de verbouwing in 1968 nog met mooie houten brug.
Persoonlijk vond ik dit veel mooier, maar ja onderhoud hé.
Hendrik P Goedkoop wordt voor transport naar de Ned. Antillen op de Happy Pioneer gezet in december 1973. Als "Mula"
Weer voor Red. Goedkoop in havendienst in 1996
Hier de Multratug 13 de ex Willemina Goedkoop een zusterschip van de Mutratug 15 ex Hendrik P Goedkoop welke in 2003 naar Terneuzen is verkocht.
Hopelijk je voldoende geinformeerd te hebben.
Kijk ook eens op de site www. rederijgebrgoedkoop.nl
Groeten Bertus. Almere