Sleepboten
Oude Sleepboten
Van Jan van der Lugt
Goede Morgen Jos. Ik heb een oude foto gevonden maar weet niet waar hij gemaakt is en welke sleepboten het zijn wel van Smit en het passagiersschip. Denk Ik dat het de Brittania van voor de eerste wereld oorlog. Kan jij die foto op de site plaatsen misschien dat er mensen zijn die het wel weten. Met hartelijke gr. Jan
Goede Morgen Jos. Ik heb een oude foto gevonden maar weet niet waar hij gemaakt is en welke sleepboten het zijn wel van Smit en het passagiersschip. Denk Ik dat het de Brittania van voor de eerste wereld oorlog. Kan jij die foto op de site plaatsen misschien dat er mensen zijn die het wel weten. Met hartelijke gr. Jan
Oude sleepboten
De foto van die oude sleepboten is genomen in 1924 en betrefd het verslepen van de Mauretania van southampton naar Cherbourg.De sleepboten zijn de Zwarte Zee-Roode Zee-Poolzee-Humber en Schelde.Er was verwacht dat de afstand van 83 mijl in een etmaal overbrugd kon worden.Maar doordat er een storm opstak,waarbij verscheidene sleeptrossen zijn gebroken werd er 48 uur overgedaan om de Mauretania in Cherbourg te brengen.
HG Aad
HG Aad
Tug "FURIE"
.
--------------------------------------------------------------------------------
Sslb. FURIE (27.15590) PG.7605
Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.
Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,48 x 3,68 x 2,90 meter, verplaatsing 416 grt.
1 x 2 vuurs Fulton ketel nr.2077 uit 1916 verwarmd oppervlak 120 m2, werkdruk 13,5 atm.
1 x 3 cilinder Fulton uit 1916 vermogen 450 ipk. = 331 kW. bij 140 r.p.m.
Namen:
1916 GEBR. BODEWES VI Gebr. Bodewes, Martenshoek.
1918 HOLMEN III Holmens Burks'“& Fabriks, Norrköping, Zweden.
1969 HOLVIK Gustav A.Akerlund, Stockholm, Zweden.
1976 JAN VAN GENT A.V.R.O., Hilversum.
1976 FURIE S.C.Heise, Zaandam.
12-04-1979 FURIE Stichting Hollands Glorie, Maassluis.
FotO EN Data van de website WWW.TUGSPOTTERS.COM
grt.willem
Kees,
Bedankt voor de foto van de Titan, daar heb ik in 1962 nog als o/g op gevaren.
De Titan was toen eerste SOS boot en had een grotere bemanning dan de andere boten in de havendienst om direct naar zee te kunnen.
Heb haar nog in 1984 of zo in de buurt van Rotjeknar zien liggen voor verkoop of sloop, werd er een beetje triest van.
Vr. gr.
Albert
Bedankt voor de foto van de Titan, daar heb ik in 1962 nog als o/g op gevaren.
De Titan was toen eerste SOS boot en had een grotere bemanning dan de andere boten in de havendienst om direct naar zee te kunnen.
Heb haar nog in 1984 of zo in de buurt van Rotjeknar zien liggen voor verkoop of sloop, werd er een beetje triest van.
Vr. gr.
Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Jan, ik ben het helemaal met je eens. Er werden verwoede pogingen ondernomen om de "Zwarte Zee" van een roemloos einde te redden door er een museumsleepboot van te maken. Iets wat nu wel is gelukt met de "Hudson" en de "Holland". Zij zou dan een ligplaats in de Rotterdamse Leuvehaven krijgen. Het zou echter ruim 400.000 gulden aan brandstof kosten om haar vanuit Singapore naar Nederland te halen en het onderhoud werd geraamd op ruim 2 a 300.000 gulden per jaar. Het is altijd weer dat geld, hè. Ik heb het schip nooit zelf gezien, ik ken(de) haar alleen van de talloze foto's en boeken maar toch doet het je wat als je leest over haar laatste gang. Hetzelfde geld mijns inziens overigens de "Mississippi", de sleepboot waar de "Zwarte Zee" op gebaseerd was. En de "Rode Zee". En alleen maar omdat de zogenaamd door de tijd waren ingehaald en niet lonend meer konden worden ingezet.
Oude sleepboten
Jan Vos welke sleepboot Zwarte Zee bedoel je.Delaatste of de voorlaatste.Allebij waren in de 60er jaren het vlaggenschip van LO.Smit & Co.De voorlaatste is na de indienst stelling van de laatste Zwarte Zee herdoopt in Ierse Zee.Leroy schreef dat de Mississippi de voorloper van de laatste Zwarte Zee was.Dit is niet juist,want de Zwarte Zee was een nieuw consept.En de rode Zee waarna verwezen wordt,was weer een ander type sleepboot ,met 2 rookkanalen.Hier waren de zusterschepen de poolzee,noordzee en rodezee.
Hg aad
Hg aad