Sleepboten
Nieuwere Tempest / Typhoon
Het moet een geweldig ontwerp zijn, nu na bijna 30 jaar worden er weer nieuwere schepen gebouwd geschoeid op een oude leest.Zien jullie de overeenkomsten c.q. verschillen?
en dan de Primus van Harms bergung uit Duitsland, tevens zijn er 2 in aanbouw voor een maatschappij uit Suez.
Wijsmuller was z'n tijd vooruit!!
en dan de Primus van Harms bergung uit Duitsland, tevens zijn er 2 in aanbouw voor een maatschappij uit Suez.
Wijsmuller was z'n tijd vooruit!!
nieuwere tempest / tyfhoon
Misschien was Wijsmuller haar tijd inderdaad ver vooruit.
Allen die Duitser heeft tenminste nog patrijspoorten in de zij. Dat moest het duo van Wijsmuller wel ontberen.
Ik heb 30 jaar terug eens critisch aan een p.r. man van Wijsmuller op een Europoort tentoonstelling gevraagd of dit "modern" was.
Hierop kreeg ik een bevestigende antwoord. Patrijspoorten bleken helemaal uit de mode te zijn.
Het blijkt nu dus dat dit niet helemaal juist was...........
m.v.g. Roy
Allen die Duitser heeft tenminste nog patrijspoorten in de zij. Dat moest het duo van Wijsmuller wel ontberen.
Ik heb 30 jaar terug eens critisch aan een p.r. man van Wijsmuller op een Europoort tentoonstelling gevraagd of dit "modern" was.
Hierop kreeg ik een bevestigende antwoord. Patrijspoorten bleken helemaal uit de mode te zijn.
Het blijkt nu dus dat dit niet helemaal juist was...........
m.v.g. Roy
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
- Locatie: Velserbroek
De schapen zijn ook hetzelfe ontwerp. Deze, evenals de schepen die gebouwd worden in Suez zijn van het bouwbureau Worldwisemarine. Dit is de oude ontwerpafdeling van Wijsmuller.
Website: http://www.worldwisemarine.com/main.html
De ontwerpen zijn iets aangepast aan de modernere tijd.
Dirk
Website: http://www.worldwisemarine.com/main.html
De ontwerpen zijn iets aangepast aan de modernere tijd.
Dirk
oude sleepboten
Hallo Arie,
De hierboven geplaatste foto van het ss Christiaan Brunings is geen sleepboot of geweest. Dit is het oude directievaartuig annex ijsbreker van Rijkswaterstaat geweest van 1900 tot 1968. Toen is dit schip "verkocht" aan het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Heb er zelf 15 jaar,eerst als stuurman later als kapitein op gevaren. Wij waren met 3 man aan dek en 3 in de machinekamer en allen als vrijwilliger. Indien we niet voeren deden we onderhoud. Dit is ook nu nog een originele kolengestookte schotse ketel met 2 vuren en een verwarmd oppervlakte van 100m2 met een compoundmachine van 375 ipk. We konden een snelheid van 22 km/u halen, maar ook kolen zijn duur.
Als je op binnenvaart forum, onder zoet waterneuzen kijkt heb ik een foto geplaatst dat we samen met raderboot Kapitein Kok op he helling van de Oranje werf zitten. Daar is goed de ijsbreker steven te zien. De Brunings was vroeger samen veel met de Siberie van P. Smit op de beneden rivieren aan het breken. Ik kan er nog heel veel over vertellen, en heb er nog vele foto's van, maar dat wordt hier te lang. Kan er nog wel een foto bijzetten toen ze beneden aan het "stoken "waren en wat er boven dan te zien was.
Zal dit eerst plaatsen, anders is misschien m'n hele tekst weg.
Gr Bertus.
De hierboven geplaatste foto van het ss Christiaan Brunings is geen sleepboot of geweest. Dit is het oude directievaartuig annex ijsbreker van Rijkswaterstaat geweest van 1900 tot 1968. Toen is dit schip "verkocht" aan het Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Heb er zelf 15 jaar,eerst als stuurman later als kapitein op gevaren. Wij waren met 3 man aan dek en 3 in de machinekamer en allen als vrijwilliger. Indien we niet voeren deden we onderhoud. Dit is ook nu nog een originele kolengestookte schotse ketel met 2 vuren en een verwarmd oppervlakte van 100m2 met een compoundmachine van 375 ipk. We konden een snelheid van 22 km/u halen, maar ook kolen zijn duur.
Als je op binnenvaart forum, onder zoet waterneuzen kijkt heb ik een foto geplaatst dat we samen met raderboot Kapitein Kok op he helling van de Oranje werf zitten. Daar is goed de ijsbreker steven te zien. De Brunings was vroeger samen veel met de Siberie van P. Smit op de beneden rivieren aan het breken. Ik kan er nog heel veel over vertellen, en heb er nog vele foto's van, maar dat wordt hier te lang. Kan er nog wel een foto bijzetten toen ze beneden aan het "stoken "waren en wat er boven dan te zien was.
Zal dit eerst plaatsen, anders is misschien m'n hele tekst weg.
Gr Bertus.
Hallo Bertus
Leuk te horen dat je hier op gevaren heb, het was toen wel een bezienswaardigheid tussen al die jammers, en byzonder mooi weer.
Zal ook die andere foto`s gaan bekijken op het andere forum waar je het over had.
Bertus fijn dat je gereageerd heb hierop, en wens je the best of good luck..
Arie Ros
Leuk te horen dat je hier op gevaren heb, het was toen wel een bezienswaardigheid tussen al die jammers, en byzonder mooi weer.
Zal ook die andere foto`s gaan bekijken op het andere forum waar je het over had.
Bertus fijn dat je gereageerd heb hierop, en wens je the best of good luck..
Arie Ros
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14438
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Christiaan Brunings
Hallo Bertus,
Hartelijk dank voor je reaktie en je unieke foto's, (Jos jij natuurlijk ook voor je toevoeging!)
Dit schip heeft mijn bijzondere interesse, met name haar ijsbreker verleden , maar ook de wijze waarop ze is gebouwd. Ik heb redelijk wat dokumentatie van haar in mijn archief en ben een paar jaar geleden speciaal naar Amsterdam gegaan om haar te zien, maar kon er toen natuurlijk net niet op.
Dus Bertus wat mij betreft mag je hier net vertellen wat je wil en ik zal er gaarne naar luisteren, mocht je speciefieke foto's hebben van je tijd aan boord dat staan m'n oren gespitst en de scanner stand by. Ik neem gaarne kontakt met je op via Kombuispraat.
Hartelijk dank voor je reaktie en je unieke foto's, (Jos jij natuurlijk ook voor je toevoeging!)
Dit schip heeft mijn bijzondere interesse, met name haar ijsbreker verleden , maar ook de wijze waarop ze is gebouwd. Ik heb redelijk wat dokumentatie van haar in mijn archief en ben een paar jaar geleden speciaal naar Amsterdam gegaan om haar te zien, maar kon er toen natuurlijk net niet op.
Dus Bertus wat mij betreft mag je hier net vertellen wat je wil en ik zal er gaarne naar luisteren, mocht je speciefieke foto's hebben van je tijd aan boord dat staan m'n oren gespitst en de scanner stand by. Ik neem gaarne kontakt met je op via Kombuispraat.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Met dank aan Dirk Dijksman
Hallo Jos,
Hier een paar plaatjes voor het onderwerp "oude sleepboot".
Dit is ondergetekende in de mk, afgelopen jaar op de sleepboot Adelaar. Is iets heel anders dan een gas gestookte installatie zoals op het werk. de stijve armen en schouders zaten gratis bij de trip inbegrepen, na een dag scheppen.
Met vriendelijke groet,
Dirk Dijksman
Hallo Jos,
Hier een paar plaatjes voor het onderwerp "oude sleepboot".
Dit is ondergetekende in de mk, afgelopen jaar op de sleepboot Adelaar. Is iets heel anders dan een gas gestookte installatie zoals op het werk. de stijve armen en schouders zaten gratis bij de trip inbegrepen, na een dag scheppen.
Met vriendelijke groet,
Dirk Dijksman