Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Oude Sleepboten

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Jan van der Lugt

Goede Morgen Jos. Ik heb een oude foto gevonden maar weet niet waar hij gemaakt is en welke sleepboten het zijn wel van Smit en het passagiersschip. Denk Ik dat het de Brittania van voor de eerste wereld oorlog. Kan jij die foto op de site plaatsen misschien dat er mensen zijn die het wel weten. Met hartelijke gr. Jan


Afbeelding

Aad v Staveren (RIP)

Oude sleepboten

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

De foto van die oude sleepboten is genomen in 1924 en betrefd het verslepen van de Mauretania van southampton naar Cherbourg.De sleepboten zijn de Zwarte Zee-Roode Zee-Poolzee-Humber en Schelde.Er was verwacht dat de afstand van 83 mijl in een etmaal overbrugd kon worden.Maar doordat er een storm opstak,waarbij verscheidene sleeptrossen zijn gebroken werd er 48 uur overgedaan om de Mauretania in Cherbourg te brengen.
HG Aad
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie »

Oude slepers..dan mag deze dame er zeker toch ook bij??
Vindt zelf dat dit type de mooiste en meest zeewaardige slepers, die er ooit gebouwd zijn.
En het getuigd er ook van dat ze betrouwbaar en degelijk zijn. De SW Rotterdam wordt dit jaar 30!
Afbeelding
willem v arendnet

Bericht door willem v arendnet »

Afbeelding
Tug "FURIE"

.
--------------------------------------------------------------------------------
Sslb. FURIE (27.15590) PG.7605

Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.

Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,48 x 3,68 x 2,90 meter, verplaatsing 416 grt.

1 x 2 vuurs Fulton ketel nr.2077 uit 1916 verwarmd oppervlak 120 m2, werkdruk 13,5 atm.

1 x 3 cilinder Fulton uit 1916 vermogen 450 ipk. = 331 kW. bij 140 r.p.m.

Namen:

1916 GEBR. BODEWES VI Gebr. Bodewes, Martenshoek.

1918 HOLMEN III Holmens Burks'“& Fabriks, Norrköping, Zweden.

1969 HOLVIK Gustav A.Akerlund, Stockholm, Zweden.

1976 JAN VAN GENT A.V.R.O., Hilversum.

1976 FURIE S.C.Heise, Zaandam.

12-04-1979 FURIE Stichting Hollands Glorie, Maassluis.

FotO EN Data van de website WWW.TUGSPOTTERS.COM
grt.willem
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Bericht door Albert »

Kees,

Bedankt voor de foto van de Titan, daar heb ik in 1962 nog als o/g op gevaren.
De Titan was toen eerste SOS boot en had een grotere bemanning dan de andere boten in de havendienst om direct naar zee te kunnen.
Heb haar nog in 1984 of zo in de buurt van Rotjeknar zien liggen voor verkoop of sloop, werd er een beetje triest van.

Vr. gr.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Bericht door Leroy »

Beste Albert,
De "Titan" is op 26 april 1983 verkocht naar Illman Jones Including, Oakland, USA en herdoopt in "Titan A". In 1987 is zij verkocht naar Levine Shipping, Gibraltar zonder naamsverandering. Ze lag er dus niet voor de sloop.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog een Titan.
Zie ook Groeten uit IJmuiden en Captain Grantplaatjes, daar heb ik ook recent een Titan geplaatst.
All the best
Jos

Afbeelding
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Leroy Van Smit wordt ik triest Maassluis had belang bij de Zwarte Zee maar dat is om 100.000 gulden overgegaan.

Zo is het mij toendertijd verteld tenminste.
Want de Zwarte Zee was in de zestiger jaren toch het vlaggeschip van Smit.

Gr Jan
Gebruikersavatar
Leroy
Berichten: 424
Lid geworden op: 30 okt 2004 18:11
Locatie: Rhenen

Bericht door Leroy »

Jan, ik ben het helemaal met je eens. Er werden verwoede pogingen ondernomen om de "Zwarte Zee" van een roemloos einde te redden door er een museumsleepboot van te maken. Iets wat nu wel is gelukt met de "Hudson" en de "Holland". Zij zou dan een ligplaats in de Rotterdamse Leuvehaven krijgen. Het zou echter ruim 400.000 gulden aan brandstof kosten om haar vanuit Singapore naar Nederland te halen en het onderhoud werd geraamd op ruim 2 a 300.000 gulden per jaar. Het is altijd weer dat geld, hè. Ik heb het schip nooit zelf gezien, ik ken(de) haar alleen van de talloze foto's en boeken maar toch doet het je wat als je leest over haar laatste gang. Hetzelfde geld mijns inziens overigens de "Mississippi", de sleepboot waar de "Zwarte Zee" op gebaseerd was. En de "Rode Zee". En alleen maar omdat de zogenaamd door de tijd waren ingehaald en niet lonend meer konden worden ingezet.
Aad v Staveren (RIP)

Oude sleepboten

Bericht door Aad v Staveren (RIP) »

Jan Vos welke sleepboot Zwarte Zee bedoel je.Delaatste of de voorlaatste.Allebij waren in de 60er jaren het vlaggenschip van LO.Smit & Co.De voorlaatste is na de indienst stelling van de laatste Zwarte Zee herdoopt in Ierse Zee.Leroy schreef dat de Mississippi de voorloper van de laatste Zwarte Zee was.Dit is niet juist,want de Zwarte Zee was een nieuw consept.En de rode Zee waarna verwezen wordt,was weer een ander type sleepboot ,met 2 rookkanalen.Hier waren de zusterschepen de poolzee,noordzee en rodezee.
Hg aad


Plaats reactie