Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Geachte heer Komen,

Als U geen verstand van Modelbouw heeft meng u er dan niet in.
Ik bemoei mij ook niet met tankers en grote vaart.

Ik vond het zonde dat de Zwarte Zee IV gesloopt is omdat het museum in Maassluis honderd duizend tekort kwam.
Zo is het mij toendertijd verteld daar gaf ik mijn mening over.
En als je er boeken bij gaat halen waar altijd onwaarheden instaan heb ik al eens eerder aangehaald wat klopt er van de geschiedenis die wij geleerd hebben als je nu boeken leest waar onjuistheden instaan dan worden onze achterkleinkinder ook weer verkeerd voorgelicht.

Schrijvers willen een boek schrijven en verkopen of het op waarheid berust maakt hun niets uit ( hier kreeg ik eens als antwoordt het gaat om het verhaal )
Als Rinus dan aanhaalt dat de uitspraken in de film Op Hoop Van Zegen niet kloppen reageerde ik met ( maar hier gaat het ook om het verhaal Rinus )

Gr Jan

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Geachte heer Komen,
Dat was me even schrikken zeg!
Als Jan Vos zo begint, dan weet ik het wel weer.
Of ik heb iets verkeerds gezegd of Jan leest mijn berichten niet goed.
Zoals ik zei, heb ik geen verstand van modelbouw en ging ik er vanuit dat een modelschip een model is van een bestaand schip.
Dus gewoon nabouwen. Ik kan me niet voorstellen dat Jan eerst een modelsleepboot uit zijn hoofd bouwt die dan later door Smit wordt overgenomen om die als echte sleepboot na te bouwen.
Dat probeerde ik uit te leggen.
Verder mag eenieder zich in iedere discussie mengen als het over scheepvaart gaat, anders kan ik de tent wel sluiten. Komen alleen de experts aan het woord dus laten we op de oude voet verder gaan.
All the best
Jos
Jan Vos

Bericht door Jan Vos »

Hallo Jos,

Zal er maar niet weer ....... neerzetten je kan er wel in blijven.

Het heeft niets met deskundigheid te maken in het ene boek wordt dit genoemd in een ander boek dat.
Ik vermelde dat de Zwarte Zee beter in Maassluis had kunnen liggen om die honder duizend gulden dat het over gegaan is.
Hier kwam een vraag van Aad over welke ik bedoelde toevallig toen ik daar antwoordt op gaf plaatste jij de foto uit je zelf.

En in veel gevallen is het inderdaad zo dat in die tijd waar we het nu over hebben het model eerder klaar was dan het orgineel.
Voor 1980 werd dat door beroepsmodelbouwers gedaan had je modellen van veertigduizend en meer guldens.

Toen de werven ontdekten dat modelbouwers goedkoper leverden die hoefden er niet van te bestaan werden die dus gevraagd om modellen te bouwen.

En wat gebeurd er in het Waterkundig labotorium in Wageningen er wordt eerst een model gebouwd om te kijken hoe het schip zich gedraagd wat is er eerder in dit geval het orgineel of het model de tekeningen even buiten beschouwing gelaten.

Deze tekeningen worden later aangepast.

Gr Jan
Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius »

Geachte heren...

Wat een gedoe, en dat terwijl het toch algemeen bekand geacht mag worden dat er maar één sleepboot de mooiste is.

De Holland.

Gr, Ger :wink:
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Dat bedoel ik nou Ger.
Af en toe de wijze woorden van een nuchtere Fries.
Grunnigers zijn mensen van weinig woorden, zeggen ze.
Heb ik nooit iets van gemerkt.
All the best
Jos
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Verschil tussen tankers en sleepboten!

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Jos en Ger,

Zoooveel verschil is ter nou ook weer niet tussen een tanker en een sleepboot dacht ik?? :wink:

DE boeg zit aan de voorkant, het roer en de schroef aan de kont en het bittere einde aan het eind van de ankerketting en het middenzaadhout vlak boven de kielbalk, of niet tan??
DUS, een model is een model is een model en in het boek van de "Holland" -Paraat en Start Klaar- staat dat ze een prachtige mooie ronde kont had, dus dat MOET waar zijn!

Trouwens had die "Gulf Hollander" van Jos OOK niet een ronde kont? :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben even in de archieven van het oude, op turfblokken gestookte forum gedoken en daar kwam ik een hele mooie ouwe sleepboot tegen.
Deze foto is in het grijze verleden door Harry H. opgestuurd, ze ligt hier in Halifax.
Uut Haarlem met een mooie ronde kont.
All the best
Jos

Afbeelding
Ger Bauritius

Bericht door Ger Bauritius »

Geachte heer Komen :?

Ik zie toch echt PANAMA op die ronde kont staan. :?
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Nog nooit gehoord dat de Haarlemmerringvaart eigenlijk het Panamakanaal is Ger ? :wink:

Bert de Boer
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14434
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Haarlemmer Sleper.

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeeh uh Mannuh!! :shock:

Hep die ouwe Komen eindelijk een mooi slepertje met een aardige kont dat in zijn geliefde Haarlem thuishoort een scheepje waar hij een tankertje in kan herkennen, zoals ik hep uitgelegd (en DAT was duidelijk want zelfs Kees Bloemkool hep geen vragen gesteld!!!)
en NOU beginne jullie te katte over de Haarlemmer-ringvaart. ut Panama kanaaal enz.
IK weet b.v. dat de Homo in dit scheepje op Haarlemmer-Olie loopt maar daar begin ik toch OOK niet over te ouwehoeren. :wink: :wink:
Dus FF dimmuh, laat die ouwe stuurman nou een beetje plezier met die Simone, nou kan ut nog, ut scheepie wordt ook wat lang in de tanduh, ik hep ut plaatje speciaal voor hem hier in Hallifaks geschoote! :roll: :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie