Sleepboten

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen
Contacteer:

Oude Sleepboten

Bericht door Jos Komen » 15 jan 2005 13:03

Van Jan van der Lugt

Goede Morgen Jos. Ik heb een oude foto gevonden maar weet niet waar hij gemaakt is en welke sleepboten het zijn wel van Smit en het passagiersschip. Denk Ik dat het de Brittania van voor de eerste wereld oorlog. Kan jij die foto op de site plaatsen misschien dat er mensen zijn die het wel weten. Met hartelijke gr. Jan

Afbeelding
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Aad v Staveren (RIP)

Oude sleepboten

Bericht door Aad v Staveren (RIP) » 15 jan 2005 20:37

De foto van die oude sleepboten is genomen in 1924 en betrefd het verslepen van de Mauretania van southampton naar Cherbourg.De sleepboten zijn de Zwarte Zee-Roode Zee-Poolzee-Humber en Schelde.Er was verwacht dat de afstand van 83 mijl in een etmaal overbrugd kon worden.Maar doordat er een storm opstak,waarbij verscheidene sleeptrossen zijn gebroken werd er 48 uur overgedaan om de Mauretania in Cherbourg te brengen.
HG Aad

Arie

Bericht door Arie » 19 jan 2005 11:44

Oude slepers..dan mag deze dame er zeker toch ook bij??
Vindt zelf dat dit type de mooiste en meest zeewaardige slepers, die er ooit gebouwd zijn.
En het getuigd er ook van dat ze betrouwbaar en degelijk zijn. De SW Rotterdam wordt dit jaar 30!
Afbeelding

willem v arendnet
Contacteer:

Bericht door willem v arendnet » 19 jan 2005 16:32

Afbeelding
Tug "FURIE"

.
--------------------------------------------------------------------------------
Sslb. FURIE (27.15590) PG.7605

Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bouwnummer 644.

Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,48 x 3,68 x 2,90 meter, verplaatsing 416 grt.

1 x 2 vuurs Fulton ketel nr.2077 uit 1916 verwarmd oppervlak 120 m2, werkdruk 13,5 atm.

1 x 3 cilinder Fulton uit 1916 vermogen 450 ipk. = 331 kW. bij 140 r.p.m.

Namen:

1916 GEBR. BODEWES VI Gebr. Bodewes, Martenshoek.

1918 HOLMEN III Holmens Burks'“& Fabriks, Norrköping, Zweden.

1969 HOLVIK Gustav A.Akerlund, Stockholm, Zweden.

1976 JAN VAN GENT A.V.R.O., Hilversum.

1976 FURIE S.C.Heise, Zaandam.

12-04-1979 FURIE Stichting Hollands Glorie, Maassluis.

FotO EN Data van de website WWW.TUGSPOTTERS.COM
grt.willem
grt.Willem van arendnet
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Elk probleem is
een uitdaging.

Albert

Bericht door Albert » 19 jan 2005 17:39

Kees,

Bedankt voor de foto van de Titan, daar heb ik in 1962 nog als o/g op gevaren.
De Titan was toen eerste SOS boot en had een grotere bemanning dan de andere boten in de havendienst om direct naar zee te kunnen.
Heb haar nog in 1984 of zo in de buurt van Rotjeknar zien liggen voor verkoop of sloop, werd er een beetje triest van.

Vr. gr.

Albert
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Leroy

Bericht door Leroy » 19 jan 2005 18:18

Beste Albert,
De "Titan" is op 26 april 1983 verkocht naar Illman Jones Including, Oakland, USA en herdoopt in "Titan A". In 1987 is zij verkocht naar Levine Shipping, Gibraltar zonder naamsverandering. Ze lag er dus niet voor de sloop.

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 19 jan 2005 20:00

Nog een Titan.
Zie ook Groeten uit IJmuiden en Captain Grantplaatjes, daar heb ik ook recent een Titan geplaatst.
All the best
Jos

Afbeelding

Jan Vos

Bericht door Jan Vos » 19 jan 2005 20:11

Leroy Van Smit wordt ik triest Maassluis had belang bij de Zwarte Zee maar dat is om 100.000 gulden overgegaan.

Zo is het mij toendertijd verteld tenminste.
Want de Zwarte Zee was in de zestiger jaren toch het vlaggeschip van Smit.

Gr Jan

Leroy

Bericht door Leroy » 19 jan 2005 21:11

Jan, ik ben het helemaal met je eens. Er werden verwoede pogingen ondernomen om de "Zwarte Zee" van een roemloos einde te redden door er een museumsleepboot van te maken. Iets wat nu wel is gelukt met de "Hudson" en de "Holland". Zij zou dan een ligplaats in de Rotterdamse Leuvehaven krijgen. Het zou echter ruim 400.000 gulden aan brandstof kosten om haar vanuit Singapore naar Nederland te halen en het onderhoud werd geraamd op ruim 2 a 300.000 gulden per jaar. Het is altijd weer dat geld, hè. Ik heb het schip nooit zelf gezien, ik ken(de) haar alleen van de talloze foto's en boeken maar toch doet het je wat als je leest over haar laatste gang. Hetzelfde geld mijns inziens overigens de "Mississippi", de sleepboot waar de "Zwarte Zee" op gebaseerd was. En de "Rode Zee". En alleen maar omdat de zogenaamd door de tijd waren ingehaald en niet lonend meer konden worden ingezet.

Aad v Staveren (RIP)

Oude sleepboten

Bericht door Aad v Staveren (RIP) » 22 jan 2005 20:19

Jan Vos welke sleepboot Zwarte Zee bedoel je.Delaatste of de voorlaatste.Allebij waren in de 60er jaren het vlaggenschip van LO.Smit & Co.De voorlaatste is na de indienst stelling van de laatste Zwarte Zee herdoopt in Ierse Zee.Leroy schreef dat de Mississippi de voorloper van de laatste Zwarte Zee was.Dit is niet juist,want de Zwarte Zee was een nieuw consept.En de rode Zee waarna verwezen wordt,was weer een ander type sleepboot ,met 2 rookkanalen.Hier waren de zusterschepen de poolzee,noordzee en rodezee.
Hg aad

Gast

Bericht door Gast » 23 jan 2005 00:52

Beste Aad, ik moet je toch corrigeren op een punt. De "Zwarte Zee" is gebaseerd op de "Mississippi". Het is in feite een vergrote versie. Verschil, afgezien van de schaalvergroting t.o.v. de "Mississippi", is dat de hoofdmotoren niet in het achterschip werden geplaatst maar midscheeps. Verdere verschillen zijn slechts details zoals de schoorsteen die bij de "Zwarte Zee" los staat van de kaartenkamer en de voormast die op de bovenbrug staat i.p.v. op het voordek.

Aad v Staveren (RIP)

Oude sleepboten

Bericht door Aad v Staveren (RIP) » 23 jan 2005 20:43

Beste gast ik denk toch dat wat u schrijft over de Zwarte Zee dat dat een vergrote versie van de Mississipi is,geheel bezijde de waarheid is.De Zwarte Zee en de wiite Zee waren van een nieuw ontwerp en niet een afgeleide van een vergrote type Clyde/Elbe en de kleinere sleepboten thames,Mississipi,Hudson.
HG Aad

Leroy

Bericht door Leroy » 24 jan 2005 14:42

Sorry, ik had mijzelf niet ingelogd toen ik reageerde vandaar dat ik als gast te boek stond. Overigens bekritiseer ik niemand, ik geef slechts weer wat ook duidelijk in het boek "De Vier Zwarte Zeeen" staat weergegeven n.l. dat het ontwerp van de vierde "Zwarte Zee" is gebaseerd op dat van de "Mississippi". In het boek staat ook een bouwtekening van de "Mississippi" om dat te illustreren. Ik zeg niet dat daardoor deze schepen hetzelfde zijn maar dat de "Mississippi" als uitgangspunt is gebruikt bij de totstandkoming van het uiteindelijke ontwerp van de "Zwarte Zee". Hetzelfde gebeurde in Engeland tijdens de Tweede Wereldoorlog toen de Britten met de Bustler-klasse voor de dag kwamen die duidelijk was gebaseerd op de derde "Zwarte Zee".

Jan Vos

Bericht door Jan Vos » 24 jan 2005 20:22

Leroy ik wordt kippig van mensen die zich anoniem houden bewust of onbewust.

Wat je niet vermeld zal dus niet in je boek staan, dit is letterlijk overgenomen uit het boek ( sterkste zeeslepers ter wereld ).

Een type dat uiterlijk deed denken aan de Zwarte Zee III werd aangeduid als V4-M-A1 en van deze klasse zijn er 49 gebouwd, die alle in beheer zijn gegeven van Moran Towing and Transportation Co. Inc., New York.
Deze slepers hadden een vermogen van 2.250 i.p.k

De Turmoil 1945 was ook weer afgeleid van de Zwarte Zee III maar dat zie ik alleen aan het uiterlijk.

Je zult de bouwtekeningen moeten hebben om te zien hoe ver de vergelijking opgaat.

Vroeger voor de oorlog werden hier kusters gebouwd waar geen tekeningen van waren.

Zo zijn mij ook modelbouwers bekend die van een foto een schip nabouwen maar als je soms de lijnen bekijkt.
Ik kan dat niet geef mij maar werftekeningen of goede modelbouwtekeningen.

Gr Jan

Harry G. Hogeboom

DE Vierde "Zwarte Zee"

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 jan 2005 00:14

Heeren!

Mag ik van deze gelegenheid gebruik maken om het volgende op te merken n.a.v. het bestuderen van het boek: "De Vier Zwarte Zeeen" van deHaas en Pilkes, quotaties als volgt:

1) Hoofdstuk 4, blz 276 derde kolom: referentie naar het tijdens het bouwkontrakt vergroten van het vermogen en DUS de lokatie van de Machienes.

2) blz 278. Verschillende voorstellen voor een "nieuwe grote sleepboot" van de Technische Dienst onder Langelaar voor de Direktie in Maart 1959.
" Het derde ontwerp (van die getoonde ontwerpen DUS!) was min of meer een afgeleide van de "Elbe" en de "Clyde", schepen die DUUR bleken i.v.m. hun lijnen!!

WEL komen al enigzins de lijnen te voorschijn van de latere "vierde Zwarte Zee"
3) Blz. 280. Plan uit December 1960. De "Vierde Zwarte Zee" is hier al duidelijk herkenbaar.
4) BLZ 282. De EERSTE ONTWERPEN van de 4e Zwarte Zee waren gebaseerd op ontwerpen van voorgaande SCHEPEN (MEERVOUD!!!!)
zoals de hier afgebeelde " Missisippi".

Er volgt dan een uitleg van de wijzigingen door het grotere vermogen enz. enz.

DE ontwerpen van de "Clyde" , "Elbe" EN "Misisippi" worden dus duidelijk alleen maar aangehaald ter ilustratie van het feit dat dit schip, de uiteindelijke VIERDE " Zwarte Zee" (MET het grotere vermogen) een product is van de Technische Dienst van Smit onder Langelaar EN het feit dat ervaringen, lijnen en andere van toepassing zijnde zaken van voorgangers van dit prachtige schip "Uit de stal van de TD van Smit" voor een groot deel waren gebaseerd OP ANDERE SCHEPEN UIT DE SMIT VLOOT.

ZOoooo lees ik het! :wink: :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen
Contacteer:

Bericht door Jos Komen » 25 jan 2005 17:29

Dit alles lijkt me een normale gang van zaken.
Je hebt een aantal zeeslepers en gaat nieuwe schepen bouwen.
Normaal dat je de goede eigenschappen van de bestaande schepen behoudt of probeert te verbeteren en daarnaast de nieuwste technieken gebruikt die op dat moment beschikbaar zijn om de mindere punten die na een aantal jaren de kop op staken te verbeteren.
En dat je dan naar de schepen van je eigen vloot kijkt lijkt me niet meer dan logisch. De concurrentie liep destijds jaren achterop, dus daar kijk je dan niet naar.
Ik heb totaal geen verstand van sleepboten, maar vind wel dat modelbouw hier niets mee te maken heeft, die modelschepen bouw je later pas na. (Heb dus ook geen verstand van modelbouw), maar probeer een beetje logisch na te denken.
All the best
Jos

Plaats reactie