Pagina 4 van 788

Geplaatst: 29 jan 2005 22:37
door Jos Komen (R.I.P)
Hallo Ger,
Harry is nu druk bezig om dit in een van zijn boeken op te zoeken.
Dat krijg je op die leeftijd. Ik ben twee weken jonger dan Harry en heb alles wat ik schrijf nog in het koppie zitten.
Dus af en toe commentaar van Jan Vos als ik er soms even naast zit, maar Harry heeft dat ook als hij iets uit een boek citeert.
Maar dat hoort er allemaal bij op een scheepvaartforum.
En een woonboot, zit ik af en toe ook aan te denken en Akkie denkt aan een dijkhuisje in Groningen en als ik daaraan denk als er 's winters noordoosten wind staat ga ik weer aan een strandwoninkje op Cabo Verde denken.
Op deze manier plannen we dus waar we over een paar jaar gaan wonen als ik in de vut ga.
Als er maar Kabel of ADSL is, want ik wil dan echt met Scheepspraat gaan beginnen en mijn memoires en een spannend jongensboek gaan schrijven.
All the best
Jos

Ja ja ja jaaaa!

Geplaatst: 29 jan 2005 23:14
door Harry G. Hogeboom
OOOooooit heb ik eens een verhaaltje geschreven over "Drooooomen" :lol:
Er kwam ook " Go West Young man , Go West" in voor!! :wink:

Trouwens van dat Cabo Verde klinkt helemaal nog niet zo gek, waarom gaan we daar niet naar toe met de Kustvaarder die we in de vaart gaan brengen met Kees Bloemkool as bootsman!!

DAT had jij nou mooi glad mis Bauritius, van die omgebouwde tanker dan eeh! (ik MOET overal eeeh! achteraan zeggen want DAT is ECHT Canadees, begrijpie eeeh!)
Laat ik nou die ITC jongens uit Haarlem redelijk gevolgd heppe! en van die omgebouwde tanker afweete'n!! Had je niet gedacht eeeeh!

Wat is dat VUT gebeuren nou Kome eeeeh! Gewoon door blijve draaie!!
Mazzel mannuh, ga morrege FF kijke op een doosjesboot! :wink:

Een spannend jongensboek!!! Het lijkt me een moeilijke zaak om tegenswoordig "in tune" te geraken met de jeugd!! Maar misschien heb ik dat falikant verkeerd!

Geplaatst: 29 jan 2005 23:39
door Ger Bauritius
Had ik niet gedacht, neeeh.

groeten Harry,

van Ger.

EeeeH

Geplaatst: 30 jan 2005 04:43
door Harry G. Hogeboom
Ger,
Het speciale zware liftschip waar jij het waarschijnlijk over had is de Spaanse Tanker Conoco Espana van zo'n 150.000dwt.
Ze werd ingekort en afgevlakt en versterkt en kwam als Sibig Venture in de vaart bij ITC tot 1992 opgelegd in Jebel Ali.
1993 voor sloop naar Taiwan gesleept door de Neftegaz 61; tyfoon Koryn parkeerde haar op de rotsen van het eiland Wuzhu Zhou (positie 21-35-5 N en 112-54E maar da's voorde stuurlui zodat ze de weg niet kwijt raken!!)
Ze vervoerde o.a. die gigantische betonnen ringen voor het Ekofisk Veld toen dat wat opgekrikt werd, ook is er die beroemde foto waar ze een tanker in 2 helften aan dek heeft staan.
Allemaal bedacht in Haarlem!!!!! :wink:

oude sleepboten

Geplaatst: 30 jan 2005 12:10
door Roy
Wat ik tot nog toe mis in deze discussie is het volledig achterhaalde ontwerp van het duo "Zwarte Zee"/"Witte Zee". De ideeen van hoe een zeesleper eruit moest zien, c.q. ingericht moest worden, was volledig achterhaald toen deze schepen van stapel liepen.
Wijsmuller deed een verwoede poging door de schoorsteen weg te laten en te vervangen door 2 rookkanalen.
Het bleven echter simpel weg enkelschroevers. De Duitsers voeren met hun dubbelschroefs "Seefalcke" al voor de oorlog en bleek een van de grootste concurenten voor de "Zwarte Zee"(III). Ze hebben hem trouwens ook als museumschip in Bremerhaven geconserveerd...........
De ideeen om een zeesleper anders in te richten stamt overigens uit de tijd dat het duo "Clyde"/"Elbe" op het tekenbord stond. De man die totaal anders wilde kreeg geen kans. Dit vanwege de oer conservatieve inslag van mede ontwerpers.
De man, zijn naam ben ik even kwijt, kreeg een goede kans bij de oprichting van Smit Lloyd. Bij Smit & Co kon hij z'n ei niet kwijt, maar bij z'n nieuwe werkgever des te meer. Zijn ontwerp was er wel op gebaseerd dat als het offshore avontuur niets werd de 6 boten relatief simpel tot lange afstand slepers verbouwd konden worden. Ze bleken echter een doorslaand succes. In totaal zijn 21 van deze suppliers gebouwd die door hun werkzame leven als de A-klasse bekend stonden.
Voor de insiders; de A-bootjes of de rooie deuren bootjes. De opvarenden stonden bekend als wasbakkenpissers. Maar dit terzijde.
Nog steeds noemen de Amerikanen de rookkanalen die op het A-dek van een supplier staan; North Sea stacks. Deze uitdrukking komt van de A klasse van Smit Lloyd.
Terwijl deze klasse in een ijltempo van stapel liep, bouwde Smit & Co ijskoud het trio van de "Rode Zee" klasse als enkelschroefs zeeslepers. !.
Zonder assistentie van havenslepers konden ze geeneens voor de Parkkade komen.
Wat betreft de conservering van een oude sleper kunnen we ook heel kort zijn. Nadat de beroemde "Zwarte Zee" (III) bij Frank Rijsdijk aan gort gebrand was wist de directie van Leen de Zaaier enige jaren later toch te kraaien; "dit had nooit mogen gebeuren".
Vervolgens is het duo "Zwarte- & "Witte Zee" heel strategisch in de Far East opgeborgen en vervolgens met stille trom naar de smeltkroes gesleept. Ondanks de inzet van Smit bij het conserveren van resp. de "Gangus", "Hudson" & "Elbe" ben ik geen fan van deze club m.b.t. het conserveren van industrieel/maritiem erfgoed.
Dit had veel beter gekunt en gemoeten !!!.
De "Zwarte- & "Witte Zee" waren overigens zeer fraaie boten, ondanks het altijd verkeerd opgeven van hun vermogen. Ik heb het genoegen mogen smaken om de tewaterlating van de "Witte Zee" bij te wonen en heb toen ook de hoofdmotoren in de machinefabriek zien staan. Dat was 2 x 3600 pk. De rest van het vermogen is er, naar goede Nederlandse zeesleepvaart gewoonte, bijgelogen. Het vermogen van de shaver van die Ouwe en de Hobart van de kok werden er net zo vrolijk bijopgeteld !.
Wie heeft nog een paar slordige dollars liggen om de oude "Titan", ( die met de scheven beting weet u nog ), of een oude provincie klasse van ex Wijsmuller naar Holland te halen !?.
M.i.z. zijn ze het waard.
m.v.g. Roy

Geplaatst: 30 jan 2005 13:23
door janvanduin
Daar ben ik het helemaal mee eens!
toen de Witte zee in Bahrain arriveerde had ze een sleepboot (ons) nodig om voor de wal te komen.
schepen waren puur gebouwd om van ree tot ree te slepen. en dat was toen al volledig achterhaald.
was wel een mooie boot om te zien trouwens.

Geplaatst: 31 jan 2005 16:06
door Jos Komen (R.I.P)
Van Harry H.
Jos, hier ligt de "Solano" voor de kant in Galveston Texas in 2000.

Toch mooie bootjes die Haarlemmer slepers!
MVG HH



Afbeelding

Geplaatst: 10 feb 2005 13:51
door Jan Vos
Roy De Wolraad Woltemade heeft 1 schroef met een trekkracht van 210 Ton 14.122 kW daar kan de Smit Singapore niet eens tegenop met twee schroeven.

Dacht dat het aantal schroeven voor een Zeesleper niet veel uitmaakt.

Smit rekende de scheerapparaten van de bemanningsleden ook mee om het vermogen van de sleper aan te geven.
Daar is de Bollardpull voor ingevoerd vooral met het slepen met meerdere slepers van een Booreiland vanuit een Fjord.

Smit heeft zich in het verleden wel vergallopeerd in het opgegeven vermogen.

Afgelopen week was er op Discovery de sterkse havensleper 122 ton Bollardpull meende ik te horen tweemaal 10000 pk.
Heb het hele verhaal niet kunnen volgen maar hoorde deze gegevens.

Gr Jan

Geplaatst: 11 feb 2005 15:37
door Jan Vos
Afbeelding

Oude Sleepboten

Geplaatst: 11 feb 2005 16:35
door jan
Is er misschien nog 'n foto van de Friesland uit 1957 die ons (Leendert-B) van de Noordzee plukte in slecht weer met roerschade.
Gr.Jan