Tankerervaring als stuurman

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joop Kieviet (RIP)

Tankerervaring als stuurman

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Gebouwd voor de pech?

Eind vijftig begin zestiger jaren voeren wij met een tanker diverse reizen vanuit Zwarte Zee naar Oost Duitsland, Italië en Egypte. Het laden gebeurde in Novorossisk en het bunkeren in Tuapse. Zomer 1960 hadden wij weer
een lading crudeolie geladen in Novorossisk en werd er in Tuapse even stookolie en dieselolie gebunkerd. Na verloop van een paar uur kwam er nog een tanker de Peter Zoranec aan de andere zijde van de pier langszij wat naar later bleek een volle lading van diverse geraffineerde soorten moest innemen. In de tussentijd lagen wij nadat de slangen waren aangekoppeld te wachten op onze bunkers en bewonderde de naast ons liggende tanker die pas zes maanden oud was en er nog piekfijn in de verf uitzag. Na een tijdje kregen we een gil van de wal of alles openstond en zoja dan zouden ze beginnen met pompen aan de wal. OK riepen wij en daar begint de pompman aan de wal een afsluiter open te draaien en een moment later kwam de stookolie eraan maar niet door onze slang maar daar waar geen slang aanzat en wel de opening die gericht was op de tanker naast ons.
Het was zomerdag en de tanker had geen air-conditioning dus alle poorten stonden open, ik heb nog nooit zoveel medelijden gehad met een eerste stuurman als op dat schip. Voordat de pomp aan de wal was afgebeld en de afsluiter dicht was kun je je wel voorstellen wat een puinhoop dat op de Peter Zoranec gaf. Na een paar uur bunkeren door de goede aan ons gekoppelde slang zijn we vertrokken, terwijl we toekeken hoe men met tranen in hun ogen de boel op de Peter Zoranec een beetje probeerden te fatsoeneren. Een paar reizen later waren we weer geladen uit Novorossisk vertrokken richting Bosporus , kregen we bericht buitengaats bij de Bosporus te wachten omdat we met een paar schepen in konvooi zouden gaan.Wat is dat nou nog nooit meegemaakt en het toen nog aanwezige net was open gezet, maar even later kwam de aap uit de mouw. Ons werd medegedeeld dat wij met volledige brandrol van de bemanning erdoor zouden varen, dus slangen aan dek ,dekwas bij om het schip aan bakboord nat te houden. Toen de loods aan boord kwam kregen we te horen dat twee tankers op elkaar waren geknald en samen al brandend op een Turks passagierschip waren gedreven. Dus dat was fototoestellen klaar om dat vast te leggen op de gevoelige plaat (ramptoerisme noemen we dat tegenwoordig), maar de schrik was groot want wat we zagen was, dat het de Peter Zoranec betrof die was aangevaren door de World Harmony. De World Harmony was in ballast, geen loods aan boord en voer aan de verkeerde zijn van de Bosporus. Het is voorschrift om in de Bosporus verplicht mede door de sterke stroming daar links te houden en de World Harmony zat rechts. Door de aanvaring was er een explosie geweest en stonden drie schepen in brand er waren toen ook over de honderd doden te betreuren. De reizen daarna heb ik de opbouw van de Peter Zoranec gewoon door de hitte zien wegsmelten, deze beelden blijven je altijd bij. Ik heb er nog dia's van maar ik weet niet of die in normale foto's kunnen worden omgezet.

Groetjes Joop :( :(

Joop Kieviet (RIP)

Tankerervaring als stuurman

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Tanker ervaring als 4e stuurman.

In Curacao diverse geraffineerde partijen olie (85% octaan, kerosine, diesel) geladen. Na het laden worden in de pompkamer, die zich in de midscheeps bevind, uiteraard alle afsluiters dichtgezet. Vanzelfsprekend is de gang van zaken dat de stuurman van de wacht dit alles controleert. Tenslotte moet in het zeemansgebed in het journaal duidelijk en expliciet staan dat het schip hecht, dicht en sterk is en volkomen zeewaardig om de voorgenomen reis te kunnen ondernemen. Als de stuurman dit meldt dan mag je toch aannemen dat hij zoveel ervaring heeft en de werkzaamheden dus ook daadwerkelijk heeft gecontroleerd. Wat schets mijn verbazing dat ik bij de 1e stuurman op het matje moest komen en mij werd verteld dat ik in gebreke was gebleven omdat niet alle afsluiters dicht waren en nog wel één rechtstreeks naar buitenboord. Op hetzelfde moment dat hij het over een buitenboord afsluiter had aan stuurboord boven de onderste stringerplaat, begreep ik de ware toedracht. In de pompkamer zit namelijk een terugslagklep van het sanitair in de midscheeps daar zit voor de beveiliging een draadspindel op om eventueel deze klep dicht te zetten bij lekkage van de leiding. Vroeger had men nog wel eens de gewoonte verstopte leidingen met caustic-soda te behandelen met alle gevolgen van dien. Ik heb hem dan ook gewaarschuwd dat als de Gezagvoerder zijn noodzakelijke dagelijkse boodschappen wegbracht deze bij de eerste stuurman in de hut, het algemene toilet alsmede de afvoer van de douche te voorschijn zouden komen en hijzelf ook verstoken zou zijn van deze wenselijke voorziening om de hoogstnoodzakelijke en overbodige inwendige roerselen te laten verdwijnen. Ik heb hem dan ook op ingetogen vriendelijke wijze verteld dat het mij verstandig leek om deze afsluiter c.q. terugslagklep maar weer open te zetten. Het was de man ook niet kwalijk te nemen het was zijn eerste reis op een tanker en had te weinig vertrouwen in die tankermensen en moest alles controleren. Dit was ook een stukje onderlinge miscommunicatie van de brug.


Groetjes Joop
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Als je wilt kan ik de dia's op 2400 dpi voor je inscannen Joop maar dan zul je ze op moeten sturen.
Laat maar even weten als je het wilt , dan mail ik je mijn adres.

bert de Boer
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joop,
Na bijna 45 jaar zie je het nog steeds voor je.
Kan ik me heel goed voorstellen.
Ik ben ook wel benieuwd naar die foto's, ik heb op internet nog niets over deze ramp kunnen vinden.
All the best
Jos
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joop,
Een mooi verhaal, uit het oude tankerleven gegrepen.
Welk schip was dit, met de pompkamer in de midscheeps? Wel een heel oudje..
Ik heb het ook meegemaakt dat er stuurlui van pakjesschepen zomaar naar een tanker werden overgeplaatst. Daar konden deze stuurlui niets aan doen, maar het is toch een vak apart en voordat je alles een beetje onder de knie hebt ben je al gauw een half jaartje verder.
All the best
Jos
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Er is wel het een en ander over te vinden. Tik op Google beide namen in, World Harmony en Peter Zoranic, niet Zoranec en dan rolt er het een en ander uit. Er waren 20 doden te betreuren.

Vooral die eerste link is aardig omdat dit schip in de overige berichten helemaal vergeten wordt.

http://www.ussharrylee.com/history.htm

http://www.turkishpilots.org/majoracc.html

http://www.turkishdailynews.com/old_edi ... eature.htm

Maar nergens foto's, dus ook ik ben benieuwd! Moet spectaculair zijn geweest.
Joop Kieviet (RIP)

Tankerervaring als stuurman

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

De berichten die wij toen ontvingen waren nogal paniekerig, maar volgens de loods waren de bemanningen van de twee tankers en een gedeelte van het turkse schip omgekomen.
Groetjes Joop
Joop Kieviet (RIP)

Tankerervaring als stuurman

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Hallo Jos,
Ik begin het zenden een beetje door te krijgen, de tanker was het m.s. Scherpendrecht een fantastisch ouderwetse zeevaartuig met een zeeg dat geen zee over de boeg nam alleen buiswater.
Groetjes Joop
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Joop,
Hier wat foto's van dit mooie oude schip.
All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op welke tanker zat je toen Joop?
Misschien heb ik daar ook foto's van.
All the best
Jos


Plaats reactie