Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Albert »

Hallo Harry, :-D

Alsnog een late reactie. Dat was een mooi tochie door een mooi stukkie Nederland. Marjanne en ik zijn een paar weken geleden ook door de kop vanOverijssel gevaren en hebben genoten van alle moois dat er te zien is. Jazeker Harry, het is daar bíjna net zo mooi als bij ons in Waterland. :wink: :lol:

Vr. gr. Albert :)
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Albert,

Grappig dat je "het onderwerp" nog weer even "opvist"..........

Ik dacht net afgelopen week.......de tijd "vliegt" en zat me af te vragen "ALS" ik over een jaar of wat "nog weer" eens zo'n ritje maak ( stijve- houten kont :roll: :oops: ) OF dan " het onderwerp" nog weer boven water te vissen is???

aaaah wel, "wie dan leeft wie dan zorgt" :lol:
Ik kreeg nog een e-mailtje van een Kombuizer, die speciaal voor me bij de brug aan de Blauwe Hand was gaan kijken en foto's stuurde van " mijn tandwielkassies" :roll: die daar nu alweer bijna 30 jaar "al of niet vrolijk" in de betonnen bunker onder de brug staan te draaien om de handel "op en neer" te halen :roll: :lol:
Toch leuk......... :lol:

Hang on to y'r Big Jib :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gerard

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Gerard »

Harry zei: ---,,mijn tandwielkassies"

Foto`s, Harry, foto`s......
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Gerard,
zie Zaterdag 17 Juli, hier een paar bladzijden terug met foto's. Ik was toendertijd bedrijfsleider bij Machine Fabriek van Tol aan de Waalhaven in Rotterdam, vlak voor mijn terugkeer naar Canada. van Tol ( eigenaar Stork!) had Machinefabriek Kuipers van redelijke tandwielkasten faam overgenomen en we fabriceerde toen o.a. die kasten voor de Blauwe Hand brug. (OOK een paar knijters van kasten voor de Jan Heymans, asphalt onderwater legger voor de Oosterschelde en OOk een grote lierkast voor de Ostrea en ook een paar voortstuwingskasten voor de (ik meen ??) Smit Singapore,nou we het toch net even over tandwielkasten hebben.
Ik zal de foto's van " vorige week" hier binnenkort plaatsen om jou gelukkig te maken.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande foto's van de Aandrijving van het " Blauwe Hand" Brugmechanisme via 3 Tandwielkasten met dank aan Bert.

TOCH mooi dat ze "nog steeds draaien" :lol:

Gegevens Tandwielkasten:

MachineFabriek van Tol ( Kuipers) - Waalhaven- Rotterdam
1) Verkoop: Ed R.
2) Ontwerp: Henk P.
3) Tekenwerk : Gerrit ? ( achternaam vergeten- persoon niet)
4) Produktie en medewerkers.: Harry H.
5) Rechte kast : Type kast : 6089/01 22.5 KW by 964 RPM ingaand en 48 toeren uitgaand.
6) Gewicht : 560 kg.
7) Orderno: 8018385.

Haakse Kasten:
1) Type : 70.03/01
2) In 48 RPM Uit 43.2 RPM.
3) Gewicht : 400 kg.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gerard

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Gerard »

Hallo Harry: Bedankt! Altijd interessant om te zien zo`n brugmechaniek, dat is nieuw voor mij :-D
Die blauwe noodgenerator, wat voor merk was dat? Gr. Gerard.
Hannes
Berichten: 1061
Lid geworden op: 05 jul 2008 13:31
Locatie: Ostfreesland
Contacteer:

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Hannes »

Hallo Gerard,

Als ik die motor zo bekijk, zou dat wel eens een luchtgekoelde DEUTZ F3L 912 kunnen zijn.
3 Cilinders, 2800cc, vermogen van 35 pk t/m 51 pk afhankelijk van het toerental.
Die motoren worden voor diverse doeleinden gebruikt bijv. landbouwtraktoren, bouwmaschines enz.
In de dijkbouw hadden we die motoren ook voor hulpagregaten en betonpompen staan.
Prima motoren, liepen als een naaimaschine.
Die motor op de foto van Harry ziet er overigens zeer goed onderhouden uit.

Groeten, Hans.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

ziet er overigens zeer goed onderhouden uit.
Heren, ik moet hierbij even enige opmerkingen maken :lol:

1) Dit zijn niet mijn foto's maar de foto's van Bert, hij heeft ze voor me gemaakt en ik mocht ze hier plaatsen van hem :lol:
2) Ik had niks te maken met "de installatie", ik was toendertijd " slechts tandwielkasten boer" :roll:
3) Dat Deutz karretje, want DAT is het, bedankt Hannes! is zeer waarschijnlijk inderdaad " goed onderhouden"........ECHTER ik wil een ieder er even op wijzen dat " schijn soms bedriegt"...IK zie slechts een " goed geschilderd karretje"..........het feit od ie wel/niet goed onderhouden is , DAT is slechts een "aanname" :lol: :lol: ( Maaar als ik zou moeten gokken , dan zou ik er WEL op gokken :lol: :lol: )
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gerard

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Gerard »

Aha, Deutz. Die stonden ook in die Fuchs kraantjes, op allerlei sloperijen en zo. Die heb ik lang geleden eentje opgepookt door de brandstof pompnokken een beetje steiler te slijpen, van een half gare motor van 1800 naar 2400 touren opgejast ghe ghe. Mijn baas zag dat niet zitten dus het moest stiekum, en toen die de laatste adem uitblies was ikke al wech..... :-D :mrgreen:
Ton van der Sluijs

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Ton van der Sluijs »

Een echte bankwerker die nog wat kan :!: Mensen met jouw kunde worden zeldzaam Gerard :cry: . wij hebben een jongen van 17 aangenomen die met zijn eerste gesprekje al in overall kwam en hij heeft het laatste half jaar laten zien dat iee werken kan en....modificeert z'n brommer... Zou dat er een zijn????


Plaats reactie