Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De Rivier "de Ijssel" heeft in mijn leven een bijzondere rol gespeeld "en nog" en je vraagt je dan wel eens af " hoe komt dat nou" :lol: Kwam het nou door die " put-pot-put-puttende" Potjes die in mijn jonge jaren met een dek-vracht hout en hun ploffende Bronsjes tegen de stroom op kwamen kachelen en me deden denken aan " verre landen en vreemde volkeren" OF was het de enorme klappen water en de snelle stroom die in de winter en voorjaar naar " beneden" kwam scheuren.........als er een Noorden wind stond resulteerde dat in kneiters van golven op " Ut Voeluh Stuk" zoals m'n Vader dat placht te noemen..de woorden spreken boekdelen.
Schippers Weemeijer, Wiltens, Appe de Vries en veerlieden Bijsterbosch en de Weerd hebben naast m'n vader er voor gezorgd dat " kan niet schelen hoever je weg gaat" die rivier blijft toch "bij je" en dus noem ik de Ijssel nou " The River of my Dreams".........

Er zijn inderdaad " Boeken over geschreven" en daar wil ik jullie aandacht even op vestigen-in willekeurige volgorde en "slechts een greep uit m'n kollektie"

1) Magie langs de Ijssel. van Dick van den Dool.
2) De Ijssel. Levende Rivier. van Marion Groenewoud en Dick Laning.
3) Wijhe en de Ijssel. van G.J. Veerman.
4) Vijtig Eeuwen Volk langs de Ijssel. van Willy h.Heitling en Leo Lensen. ( een heel bijzonder boek!!)
5) Omarmd door Ijssel en Zwarte Water. Zeven Eeuwen Mastenbroek. Redaktie Pereboom, Kummer en Stalknecht.
6) De Ijssel. van Jac. P. Thysse. ( Heruitgave van boek uit 1916- Een Klassieker!!)
7) Portret van de Ijssel. van Willy H.Heitling en Leo Lensen met foto's van Con Monnich.

Verder wil ik er even de aandacht op vestigen dat er "op dit moment" door Rijkswaterstaat hele grote projekten aan de gang zijn die een twee-delige doelstelling hebben :

a) Een sterk verbeterde waterhuishouding- afvoer en controle. ( Een stukje Nederlandse Waterbouw waar de lieden uit New Orleans eens naar zouden moeten komen kijken :roll: )
b) Als een onderdeel van het onder a) gestelde technische doel worden er " hele lappen grond" op de Uiterwaarden van de Rivier weer zoveel mogelijk " terug gegeven aan de natuur"

Terwijl ik jammer genoeg niet voldoende tijd had om de Hele rivier weer af te reizen, durf ik zonder meer te stellen dat een bezoek aan " de Ijssel vallei" tussen Deventer en Zwolle Kampen een absolute "winner" is :lol: Een bijzonder en uniek " Hollands Landschap" ( inclusief de Molens :lol: ) en dan " Die Luchten"......
Afbeelding

Afbeelding
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Albert »

Moi Harry,

Een lekker tochie door een prachtig gebied. :-D
Ken je deze vissers wijsheid die ik ooit op een vooronder deurtje van een botter zag staan?

"Wie Zijn Zeil Ten Hoge Stelt, Wordt Lichtlijk Door De Wind Geveld".

Vervang de woorden, "Zeil" en "Wind" door, "Mast"en "Brug" en je kan het met met bladgoud sierletters op je nagelbank zetten. :lol:
Maar zonder gekheid, dat van die noodstop roept herinnerigen op die ik liever vergeet. :oops:

Ben benieuwd naar het vervolg.

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding

Uiteraard wil ik jullie het befaamde Ijssellied niet onthouden :lol:

Afbeelding

EN, op de hoogte houden van ontwikkelingen betreffende de Waterhuishouding in Nederland.

Afbeelding

Dat Kleine Jill nog vele harten zal veroveren, moge heel duidelijk zijn :lol:

Wat betreft die " Spoorbrug" Albert....DAT wil je niet weeeet'n hoe kort dat langs de " klungels" ging..........
Vlak erna waren we in Hasselt ( tjonge jonge wat een verschil met vroeger..zo'n mooi motorretje :roll: vroeger moesten we zonder motor eerst helemaal door Zwolle- de Willemsvaart bomen en trekken met een touw aan de kant, peddelen of een sleepieh als we mazzel hadden totdat we weer buiten Zwolle waren op het Zwarte Water voor een zuchtje wind, je leert er WEL zeilen van! Enfin jaren geleeeejuh in Hasselt, met nog de ouwe brug, dacht ik het er af te stropen met de gaffel even neer te laten en zo onder de brug door te schieten, nou DAT heb ik geweeeet'n, de mast lag net vrij, tussen de spanten van de brug, dus met de gaffel neer, de zeilen fladderend en met man en macht de boot op eeeen oor houdend zijn we er onder door gescharreld, ik herinner me niet dat we de handel kapot hadden :oops: Reken maar dat ik met "een klap" overeind schoot Maandag 14 Juni :roll: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar net als met alles in het leven, "Het zijn de mensen die het 'um doen" :lol: , bootjes al of niet lekkend zijn slechts " bijzaak"

Afbeelding

Ik mag hier best een beetje reklame maken voor Zwager Frans zijn museum van " Oud Keukengerei" ( in de familie wandelgangen liefelijk betiteld met " Ouwe Troep"......tussen het " Ie mut heuij'n as de zunnuh schient" door werden er bootjes omgedraaid, massies opgepikt, trailer met de trekker versleept en "Wat Dies meer zei".........ga gerust eens in het Museum een kijkje nemen, het IS de moeite waard. ( en wat kan een mens een hoop ouwe troep bij elkaar slepen!!! :lol: )

Afbeelding
Anne had me deze keer bij het Katerveer al in het snotje voooor ik z'n nummer kon draaien, Albert was in geen velden of wegen te zien en Wil en Louk had ik de Zaterdag ervoor in Nunspeet op een reunie ontmoet en later dronken we in Wanneperveen nog weer een pilsje. :lol:

Afbeelding
Jeroen en Erik ( MET ook kleine aanhang deze keer :lol:) maakten het een ware familie-affaire. Gerhardus Snr. werd node gemist.........maaar " Ik ben er nog zolang je aan me denkt" en dat was zeker van toepassing.

Afbeelding
Gerhardus C. Jnr. heeft ons dit voorjaar op veel te jonge leeftijd verlaten......wat kan ik zeggen.......2008 is nog maar zo kort geleden,je was er dus ook deze keer in gedachten weer bij.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Ton Pekel »

Hallo Harry,
Ik moest bijna aan het zuurstof van alle informatie die je zomaar hebt geplaatst inclusief foto's
Ik wist wel dat je het kon..... :mrgreen:
Mooi BM-ertje geworden
Bedankt voor je verslag dat heeft wel een paar uur van je vrijetijd gekost maar echt de moeite waard hoor
en tenslotte...DOORGAAN HARRY... je kan het... 8)
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ja Ton, steek jij de gek er OOK maar mee.........eigenlijk moeten we Theo hiervoor erkentelijk zijn, wat "velen niet lukte" :roll: :mrgreen: is hem wel gelukt..........het uitleggen " HOE je DAT doet" :lol: :lol:

Nu ik het "zelf OOK kan" zijn " jullie ALLEmaal" :roll: trouwens wel een heel eind in "mijn achting gedaald"..........want " het is feitelijk een fluitje van een cent" :roll: :lol: :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Ton Pekel »

Dag Harry,
Dat laatste... jullie zijn in mijn achting gedaald.... had je niet moeten noteren
Wacht maar dat we gaan klagen omdat we RODE KRUISJES zien
Dan weten we je echt wel te vinden hoor.....! met je leermeester erbij...... :mrgreen:
Maar tussen de regels door merken we toch wel dat je een beetje trots op je zelf bent
En jos 2 is als intermediar nu werkloos das wel weer jammer.
Trouwens die horen/lezen we maar heel weinig... :shock:
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Afbeelding

Vlak voor de Bruggen in Zwolle kwam ons een 2 "samen gebonden" RWS bootjes achterop lopen, dat herinner ik me nog goed van vroeger op de rivier, die lieden hadden altijd "ALLE tijd" en weinig haast........allemaal "pensionable time" zullen we maar zeggen :lol:

Afbeelding

We waren dus "met de middag" door de Sluis bij Spoolde, letterlijk onder toezicht van Anne en schoten met een lekker gangetje door het " Nieuwe Willemskanaal" ( of hoe dat dan ook maar heten mag- ik zal het eens nakijken) achter Zwolle langs en waren binnen de korste keren bij de bruggen aan de rand van de stad en op het Zwarte water. Allemaal bekend terrein " vanaf de weg, maar " geheel nieuw vanaf het water.
Afbeelding

Afbeelding
Jachthaven rand Zwolle. Er was nagenoeg geen wind en ook nog eens " uit de verkeerde hoek" dus we kachelden gewoon door :lol:

Afbeelding
Deze rij boerderijen lag er nog precies zo als laatst gezien, een goeie halve eeuw geleden; ik heb er toen wel met de kano tegen de kant gelegen, na een dag peddelen tegen de wind in vanaf Zwartsluis, alles opgebikt onderweg en nog een heel stukkie te gaan tot Olst :roll:

Afbeelding
Net een stukkie op het Zwarte Water kwam er een mooie opgeknapte PB?? twee-motorig watervliegtuig overkachelen, zo eentje met een knijter van een bovenliggende vleugel; in WW2 vlogen ze hier lange afstand patrouilles mee geloof ik

Afbeelding
Het bootje deed het niet al te slecht, we hielden de kont droog, ook DAT was vroeger wel eens anders.....

Afbeelding
De prachtige "Noorderlicht" kwam als een schim uit het verleden , ware het niet dat een jankende Detroit de sfeer verpeste :roll:

Afbeelding
Vlak bij Hasselt werd er gebaggerd op een 'droogplekkie" in het Zwarte Water.
Afbeelding
Mooi alle vier de roeren " dwars voor de kont"
Afbeelding
Hasselt, altijd weer een prachtig gezicht.
klagen omdat we RODE KRUISJES zien
Daarvoor moet je toch bij het Rode Kruis zijn Ton :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Albert
Berichten: 3183
Lid geworden op: 04 jan 2005 14:10
Locatie: Purmerend

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Albert »

Hallo Harry, :-D

Een pracht van een fotoreportage, ik wil zo meevaren. :-D
Op de laatste foto staat een prachtig gerestaureert origineel Hasselteraakje, daarvan zijn er nog maar heel weinig over. Gelukkig is deze gered van de sloop.

Maar uh, ik weet niet of jij het weet, maar een BM is een zeilschip en geen motorjoekel, dus wordt er nu nog gezeild of hoe zit dat? :roll: :wink: :-D

Vr. gr. Albert :-D
"MAY YOUR BIG JIB DRAW"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14380
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Roeiboottocht van Harry G.H. over de IJssel

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Beste Appie........... :lol:

In het voornoemde verslag bevinden wij ons nu " electronisch" :mrgreen: ter hoogte van Hasselt , het is ongeveer 13.30 PM en ik ben erg blij dat je dat Hasselter aakje opmerkte. Dit is de eerste dag van de tocht, we zijn net pak weg "sinds 10.30 AM onderweg" zijn de Ijssel afgezakt tot Zwolle en zijn via het Zwarte Water nu onderweg naar het volgende kritieke punt, da's de brug en de sluis in Zwartsluis ( maaaar daar zijn we nog niet :lol: )
Het is een prachtige dag, heel weinig wind ( en wat er is komt recht op de kop) ik ben net een beetje aan het bijtrekken van een weekje "HEEL ouderwets buffelen"......heb een relatief onervaren bootjes bemanning, de motor loopt als een zonnetje en NU begin jij te ouwehoeren over zeilen........... :mrgreen:

IK ben gadverdakke blij dat het ding drijft en dat we geen pompies van de brandweer hoeven te bellen :roll: :lol:
Afbeelding

Maar om dat jij het bent, zal ik hier alvast een prentje plaatsen van "Waar het allemaal om ging"........dit was geloof ik Dinsdag 15 Juni.........ik bleek niet de goede fok bij me te hebben, de stagspanners waren ook niet helemaal " je dat" en er waren 2 zeillatten met de muziek mee, maar " Het zeilt als de Brandweer".....................aah wel ik ben nou weer helemaal uit m'n " verslag ritme" omdat jij weer zo nodig moest " voor dringen" :mrgreen:
We zijn dus "in't verslag" in Hasselt en ik moet NU eerst even als de gesmeerde bliksum weg naar " Where they wish you that your big jib draw's" :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie