Maritiem op TV

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5157
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Maritiem op TV

Bericht door jdbvos » 29 okt 2016 12:20

CONF OM CUL

zo goed ?? :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Knisten
Berichten: 393
Lid geworden op: 24 mar 2005 15:57
Locatie: Abbeville, LA, USA

Re: Maritiem op TV

Bericht door Knisten » 02 nov 2016 13:29

't Is gelukt, m'n Duits weer even "opgehaald" en de hele docu heeft nu geluid.
Machtig interressant.
Nogmaals vriendelijk dank voor 't delen.

Groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 5157
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Maritiem op TV

Bericht door jdbvos » 02 nov 2016 16:09

OK, Dirk, ga ik nu de linkjes weer ff verwijderen....
Blij dat je blij bent....iedereen blij maakt mij blij :lol: :lol:
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 4227
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Maritiem op TV

Bericht door gerard tenerife » 05 dec 2016 19:14

Ik weet het,het is Sint Nikolaas avond maar mogelijk op Catchup. Vanavond (Maandag) BBC 2 om 9.00 (Engelse tijd) Titanic's tragic Twin : The Britannic Disaster. zij zonk in 55 minuten op 21 November 1916. 3 x sneller dan de Titanic. Interview met Violet "Miss Unsinkable" Jessops die beide rampen overleefde.

mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Maritiem op TV

Bericht door Erikdepooter » 17 dec 2016 19:48

Zojuist een op zich mooie documentaire gezien op NGC of Discovery over refractie, zijnde de voornaamste oorzaak dat het zo mis ging destijds op de Titanic. Zie ook: http://www.telegraph.co.uk/news/science ... ather.html
Op zich was het een plausibel verhaal: Ik heb zelf wel eens een eilandje in Malacca Strait gezien, dat in zicht kwam als een zuiver bolletje boven die kim en pas veel dichterbij afplatte tot zijn werkelijke vorm en je zag dat het überhaupt een eiland was.
titanic-mirage-3.jpg
titanic-mirage-3.jpg (10.52 KiB) 470 keer bekeken
titanic-mirage-2.jpg
titanic-mirage-2.jpg (21.26 KiB) 470 keer bekeken
Maar het moet me toch van het hart, dat het werkelijke zinken volgens mij toch wel aan iets anders, en zelfs wel fundamenteel doms, heeft gelegen:
Op het moment dat de ijsberg wordt gespot (rijkelijk laat, maar dat kan wel degelijk worden verklaard uit die refractieverschijnselen), doet men twee m.i. onverantwoorde dingen tegelijk:
1. Ze wijken heftig uit
2. Ze slaan vol achteruit.

Het eerste zou op zich nog te begrijpen zijn, maar wordt sterk tegen gewerkt door het tweede.
Met "vol achteruit" verlies je je stuurwerking en zullen de schroeven bij die hoge voorwaartse snelheid alleen maar gaan caviteren. De machine alleen op "stop" was een veel beter idee geweest!
Maar ook over het uitwijken zelf kun je redetwisten. Zeker in het licht van de kleine roeren en de positie achter het schip.
Op zo'n korte en onvermijdelijke afstand was rechtuit op die ijsberg klappen een veel beter idee geweest. Het had je de voorpiek gekost en waarschijnlijk nog wel een paar andere ruimtes en er waren vast de nodige gewonden gevallen. Maar ze was dan nooit en te never gezonken.
Jaja, makkelijk praten, een dikke honderd jaar later, maar toch, je mag toch verwachten dat dit soort zaken bij vaklui bekend zijn, zelfs in die tijd?
Bijlagen
titanic-mirage-1.jpg
titanic-mirage-1.jpg (47.56 KiB) 470 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Jos Linders, MSNbot Media, rspeur en 21 gasten