De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Jan Sprong
Berichten: 1547
Lid geworden op: 02 aug 2004 19:45
Locatie: Hoorn

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Jan Sprong »

Ja Harry,in de goeie ouwe tijd en er stond een Lentz kleppenmachine met afgewerkte stoomturbine in.
In de Golf gingen we met wk 11 meer achteruit dan vooruit, de golfbreker bij het ankerspil was geheel plat gedrukt door de golven die overkwamen en m'n fles Blankenheim lag ,ondanks zeevasten, door m'n hut en bij het porren dachten ze dat ik het aardig op een zuipen had gezet, zo stonk het naar de ouwe klare.
Groet en een fijne jaarwisseling,
Jan

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

een Lenz Kleppenmachine met afgewerkte stoomturbine in.
Ai ai ai Jan..........zoooo maaak'n "ze" ze jaa nait meer :lol: All the best.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Hi allemaal, wat vind ik dit leuk. Jules Mellema was gezagvoerder op de ss Beverwijk. Hier te zien op dit schip. Weet niet precies in welke tijd, omdat hij op meer schepen gevaren heeft. Volgens overlevering vond hij het een slecht schip. Met ss Alwaki is hij getorpedeerd, maar geen doden.
Hij is in 1943 overleden en staat op div. Erelijsten van oorlogslachtoffers.
Bijlagen
2015-08-20 14.18.00.jpg
2015-08-20 14.18.00.jpg (556.36 KiB) 7598 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo Melle,

Jij weet eenvoudige mensen aardig op het verkeerde been te zetten, man! :-D
In je eerste bericht van twee weken geleden heb je het over Herman Jan Mellema, geboren in 1922 in Rotterdam en, voor zover ik dat kan nagaan, overleden in 2006 in Saint Bernard, Louisiana, USA.

Nu dacht ik eerste instantie dat de man op de foto hierboven die Herman Jan Mellema zou moeten zijn, maar dat kon dus nooit, gezien zijn geboortejaar. De jongeman hierboven is Jules Alphonse Mellema, geboren 24 februari 1892 in Rotterdam, maar op die foto was hj vast en zeker geen kapitein van de BEVERWIJK. Dat moet een veel eerdere foto zijn uit zijn tijd als stuurmansleerling, zo rond 1910, schat ik. Dat uniform, zonder ook maar een streepje of een ankertje en zelfs geen gouden knopen, is niet dat van een kapitein. Welk schip het wel zou kunnen zijn, kun alleen jij nagaan als je zijn monsterboekje nog ergens zou kunnen achterhalen, of anderszins achter zijn vaartijd zou kunnen komen.

Wat wel mogelijk is, dat is dat hij op 10 mei 1940, toen Nederland bij de oorlog betrokken raakte, kapitein was van de BEVERWIJK. Die lag toen bij de Hoogovens in IJmuiden en werd door de Duitsers in beslag genomen. In 1941 werd het schip teruggegeven aan de rederij, Erhardt & Dekkers en voer vervolgens tot 1944 onder Nederlandse vlag in Duitse dienst. Daarna werd het schip opnieuw in bslag genomen en aan de Duitse rederij August Bolten gegeven. In 1945 werd het in Hamburg door geallieerde bommen tot zinken gebracht, waarna het schip pas in 1954 werd gelicht en gesloopt.

Intussen moet Jules Mellema al hoog en breed in Engeland hebben gezeten en van daaruit zijn gaan varen. Als hij met de ALWAKI getorpedeerd is, was hij daar niet als kapitein aan boord, want dat was J.M. Schlögl. De Alwaki had een bemanning van 41 koppen en had bovendien nog 10 passagiers aan boord. Over die torpedering is nogal wat te doen geweest omdat er alleen maar een schok was gevoeld, waarna het schip water begon te maken en slagzij kreeg, maar geen explosie zoals van een torpedo. Daarom werd aan sabotage door een bemaningslid gedacht. Iedereen werd gered en al die mensen werden uitgebreid ondervraagd, maar nergens was een bewijs van sabotage te vinden. Pas na de oorlog bleek dat het schip door twee G7e torpedo's was getroffen, afgevuurd door de U-61 onder Jürgen Oesten. Die zat daar in de Pentland Firth in een bijna onmogelijke positie en liep gevaar te worden geramd, maar viel, geheel volgens de voorschriften wel aan. Hij vuurde die torpedo's af op een afstand van goed 200 meter. wat veel te weinig was. Om te voorkomen dat een torpedo te dicht bij de duikboot ontplofte, stelden ze zich pas tijdens de vaart op scherp en die goed 200 meter bleek te weinig. Toch sloegen ze gaten van voldoende grootte in het schip om het te doen zinken, maar wel zo langzaam dat er voldoende tijd was om het schip ordelijk te verlaten. Intussen ging Oesten er met de U-61 snel vandoor, zonder dat het escorte ooit in de gaten had dat een duikboot in de buurt was. Jürgen Oesten was een zeer succesvol duikbootcommandant. Hij overleed in 2010 op de gezegende leeftijd van bijna 97 jaar, maar dit geheel terzijde.

Hoe het Jules Mellema in Engeland vergaan is en waar hij gevaren heeft en in welke rangen, kan ik niet onmiddellijk nagaan.
Hij overleed op 5 juni 1943 in Wolverhampton (UK). Verder vond ik dit nog over hem...
      • Afbeelding
Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat hij bij het uitbreken van de oorlog in Enschede woonde en daar pas in december 1943 is ingeschreven als overleden. Het bericht van zijn overlijden in Engeland zal via het Rode Kruis in Nederland zijn gekomen, wat vaak lang kon duren.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door jdbvos »

...en btw, Melle: mocht je het monsterboekje vinden, daarin staan nooit z'n reizen als kapitein....
Een kapitein monstert z'n bemanning, maar monstert zelf nooit áán....

Nu ik dit zo tik, vraag ik me af of ergens een lijst is van kapiteins....nooit eerder over nagedacht...
Weet jij daar iets over, Theo ? Daar zou toch ook eoa, officiele, lijst van moeten zijn.....

De functie heeft justitiele aspecten én vertegenwoordigt op zijn stukkie territorium de NL staat....Ik zou haast denken dat zelfs ambassades zo'n lijst kregen......
Tòch...??
Oost, west...ook best
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Een kapitein monstert z'n bemanning, maar monstert zelf nooit áán.
Nooit is iets te veel gezegd. Meestal niet komt dichter bij de waarheid. Sommige Ambtenaren van Aanmonstering deden dat wel. In 1967 en 1968 heb ik drie keer "Gezagv." in mijn monsterboekje staan. Twee keer in IJmuidsen en een keer in Delfzijl. Vraag me niet waarom.

Waarom een lijst van kapiteins? Welk doel zou dat dienen? Welke kapitein op welk moment op welk schip zat, was in vroeger jaren zo op te vragen in Den Haag, bij Verkeer en Waterstaat. In de jaren dat ik daar beroepshalve nog wel eens kwam om gegevens van anderen op te vragen, maar gewoonlijk alleen maar om een praatje te maken en de goede relatie te onderhouden die ik daar had opgebouwd, zat daar een ontzettend geschikte man die dat geheel beheerde, maar van wie me de naam helaas ontschoten is. Ik had hem in vroegere jaren meerdere malen per week aan de telefoon, wat voor mij dan aanleiding is om zo iemand ook eens persoonlijk de hand te gaan schudden. Maar die aardige man was dus het hoofd van de afdeling Monsterboekjes, Dispensaties en andere bemanningseisengerelateerde kwesties. Het hart van het systeem op die afdeling was een indrukwekkende mechanische kaartenbak die een half kamertje vulde en waarin de kaart van iedere zeevarende zat die ooit een monsterboekje had ontvangen. Na wat intoetsen van gegevens, begon dat geheel te draaien en kon hij de kaart van iedereen naar boven halen. Op mijn verzoek toverde hij toen ook mijn gegevens tevoorschijn. Hieronder de kopieën daarvan. Een beetje rommelig geheel, alles met de hand geschreven en ook niet volledig voor wat de schepen betreft.

Afbeelding---Afbeelding

Later werd het systeem iets "gemoderniseerd" en veranderden de kaarten. Ze werden kleiner. Hier van mijn eerste en tweede monsterboekje, maar nog altijd niet helemaal volledig.

Afbeelding---Afbeelding

Afbeelding---Afbeelding

Als eenvoudig christelijk zeeman zou je nu toch mogen aannemen dat ze daar in Den Haag in de afgelopen 33 jaar voldoende tijd, mankracht, hardware en ook geld hebben gehad om die hele handel te digitaliseren zodat je met een paar toetsaanslagen of muisklikken iedere zeeman, oud-zeeman en dooie zeeman zo op het scherm kan brengen en dus zou ook Jules Aphonse Mellema zo op te roepen moeten zijn. Maar bij wie moet je dan tegenwoordig aankloppen? Of nog veel beter: wie probeert eens om zijn hele vaartijd tevoorschijn te laten halen? Dat moet toch mogelijk zijn. Waarom zo'n database eigenlijk niet voor iedereen toegankelijk gemaakt? Het zijn toch geen staatsgeheimen? De privacy, dat zal het wel weer zijn.

Maar wat dit alles nu eigenlijk in het topic "De Halcyonlijn" doet, ontgaat me volledig. :-D
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Hi, boven de foto heb ik gemeld dat het Jules Alphonse Mellema betreft. Achter op staat : Papa op ss Beverwijk.
Kan het nog ingewikkelder maken, er zijn heel veel Mellema's die gevaren hebben. Ook bv zijn broer Marie Wilhelm, die met ss Zaan twee maal op een mijn gelopen is en aangespoeld op Schier. Maar als je bij Ships hit by U-boats 10 juli 1940 crew list kijkt zie je Jules vermeld, op de Alwaki. Zijn eerste schip als aflos kapitein was de Alcyone.
In de Dorpsbode Schier kun je desgewenst van alles lezen.
Na de Alwaki vaart hij op ss Alcor. Denk overigens niet dat hij in vol ornaat op die schepen liep rond te stappen.
In de lijst van orlogslachtoffers in den Haag kun je hem vermeld zien, in Schier, en op het ereveld Mill Hill in Londen waar hij begraven is.

Wat betreft de Halcyonlijn, daar vond ik alle foto's van de Beverwijk. Neemt u mij vooral niet kwalijk als dit niet goed is. Ik heb overigens alles gewoon op internet gevonden. Niks gesloten. Tik de naam van het schip in en de wereld ligt voor je open.
Gr. mm
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat googelen verschafte duidelijkheid. Je zet boven die foto dat Jules Mellema gezagvoerder was op het s.s. Beverwijk, maar dat klopt dus niet. Die foto kan best op de Beverwijk zijn genomen, maar dan voer hij daar toch echt als stuurmansleerling, zoals ik aan dat pakkie van hem al meende te zien. Hij ging in 1913 naar de zeevaartschool dus hij zal in 1915 of 1916 als leerling naar zee zijn gegaan, wat dan weer klopt met die foto.

Na zijn leerlingentijd gaat hij naar Van Nievelt Goudriaan. In 1937 maakt hij een aflosreis als kapitein op de Alcyone. Als Nederland op 10 mei 1940 bij de oorlog betrokken raakt, vaart hij als 1ste stuurman op de Alwaki en kan, zoals zovelen, waaronder mijn vader, net niet meer in Nederland komen. Op 10 juli 1940 volgt die torpedering in de Pentland Firth. Dan gaat hij naar de Alcor. Was dit ook weer als 1ste stuurman, of werd hij nu dan toch kapitein? Met de Alcor is tijdens de oorlog verder niets gebeurd, dus zoeken wie daar toen kapitein op was, is wat moeilijker. Het is verder ook niet belangrijk. In 1942 wordt hij ziek, vaart na een ziekteverlof nog wel weer even, maar moet in januari 1943 opnieuw door ziekte worden afgelost, waarna hij op 5 juni 1943 in Wolverhampton overlijdt.

Geeft niet, hoor, dat we dit in het topc "Halcyonlijn" zo uitgebreid uit de doeken doen. We zijn hier niet zo streng in de leer als elders. :wink:
En we hebben ook altijd houvast aan de wijze woorden van een bekend Braziliaans filosoof die gezeten onder zijn eigen bananenboom en genietend van een Presidente zei: "Recht zo ie gaat, Mart... Een beetje zigzaggen mag ook!" Dus we zizaggen zo heel wat af. :-D
Denk overigens niet dat hij in vol ornaat op die schepen liep rond te stappen.
Ja, dat denk ik toch wel. Daar hechtte men heel lang aan, en speciaal tijdens de oorlog.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En we hebben ook altijd houvast aan de wijze woorden van een bekend Braziliaans filosoof die gezeten onder zijn eigen bananenboom en genietend van een Presidente zei: "Recht zo ie gaat, Mart... Een beetje zigzaggen mag ook!"
En dat zigzaggen bleek ook in WW2 een goede zaak te zijn op de Noord Atlantic een ook elders op de woelige baren. :lol: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
melle

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door melle »

Hi, wat Theo antwoordt heb ik zelf ook gemaild Als je toch wilt googlen ga dan naar oorlogsslachtoffers Koopvaardij in Den Haag, Binnenhof. Als je zijn naam intikt zie je Jules vermeld staan als gezagvoerder op de Alwaki. Ook op de reeds eerder vermelde lijst in Londen.
Ook op andere sites trouwens, waar de crewlist staat.
Wat het uniform betreft, dat draagt hij op geen enkele foto.


Plaats reactie