De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

De "Halcyonlijn"

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

De Halcyonlijn uit Rotjeknor was ergens vergelijkbaar met de rederij Amsterdam wat reputatie aangaat..
Helaas heb ik nooit bij deze rederijen gevaren.
Inderdaad: een gebrek aan mijn opvoeding.
Op scheepspraat staan diverse foto's en verhalen over deze club, maar ik ben benieuwd of er via Kombuispraat nog meer omhoogkomt.
Een link naar de vloot

http://www.pust-norden.de/halcyon_nl.htm

En een mooie foto van de "Stad Kampen"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Op het topic "Mooie Kontjes" is een hele discussie aan de gang over schepen van de Halcyonlijn, vandaar dat ik dit hier plaats.
All the best
Jos

Treffen met de "Stad Haarlem".
In Maart 1961 kwamen mijn medeopvarenden en ik, op een wel heel bijzondere manier tot een treffen met de "Stad Haarlem". We kwamen met de "Fendo", van Londen met 300 Ton stukgoed voor de Navo en vanuit Sheerness nog eens 120 ton springstof trotyl ook voor de Navo. Stukgoed lossen bij Austerlits Paris en de trotyl in een voorhaven 30 km voor Paris. Dus van Sheerness door de Downs via Dover over naar Bologne, onder de wal naar Le Havre de Seine op naar Rouen, en zo naar Paris. Toen we bij de mond van de Seine kwamen zat het potdicht van de mist. Dus wij voor anker. Brugwacht en bakwacht op en machinekamer stand-by. En blazen en bellen. Op zeker moment hoorden we een zware hoorn loeien, je weet wel zo'n luguber geluid en dat kwam steeds dichter bij. Wij terug blazen maar hij naderde ons steeds dichter. De stuurman was onderhand ook naar de bak gegaan en stond met de bakwacht in de witte brij te turen. Plotseling zagen zij een hoge zwarte boeg uit de mist opduiken. Tegelijkertijd hoorde onze stuur LETGO ANKER boven zich schreeuwen. Onze stuur bedacht zich geen moment. Hij gooide onze Willem, de bakwacht, de voorkuil in en sprong hem achterna. Op dat moment een harde klap en het anker van de "Stad Haarlem" (want die was het) dwars door onze bak heen. Het anker is in Rouen eruitgebrand en aan de eigenaar terug gegeven. En dat met 120 ton trotyl en drie rode lampen op. Ging gelukkig net goed.
Leen Bal (oud WTK) van Scheveningen.

Afbeelding

Onderstaande foto's en verhaal van Pete, dit staat ook op Scheepspraat, maar voor de volledigheid"¦

Foto's van het ss STAD HAARLEM
Deze foto's zijn natuurlijk al zo'n 47 jaar geleden gemaakt, de kwaliteit is niet om over naar huis te schrijven, maar ik ben blij dat ik deze nog heb, niet dan? De opnames zijn gemaakt in Oktober 1954, op de Atlantische Oceaan, op weg van Wabana (Belle Isle) Canada naar het Continent. Het weer was zo slecht, dat de gehele bemanning stand-by moest zijn, het zo genaamde 'all-hands on deck'. Kort daarop heeft de kapitein het schip op de wind gelegd, het zo genaamde 'steken,' en de storm af liggen rijden.Het was zo erg, dat het 'zwarte koor'' en de roerganger en/of uitkijk, via de schroefas tunnel, via de machinekamer, naar de midscheeps moesten om af te lossen, want we mochten niet meer over dek. Dat heeft een dag of vier/vijf geduurd, je was op een gegeven moment iedere vorm van tijd of dag gewoon kwijt. Maar we hadden een heeeel goede kapitein, een echte vakman. Kapitein Stoker, uit IJmuiden, was ook een oorlogsveteraan vertelde twee keer getorpedeerd te zijn en twee maal heelhuids thuis gevaren. Ik kon heel goed met hem opschieten, want als we ergens voor anker lagen, gingen we altijd vissen, dat vond hij schitterend, de man stond ook erg dicht bij de bemanning, "we moeten het met z'n allen doen", zei hij altijd, "Niemand kan een schip alleen varen", was zijn motto!
Op deze foto draait het schip zich net uit een breker.
Afbeelding

Op deze brak er een breker over het achterschip en dan met +/- 10000 ton ijzererts, heb je weinig in handen, als de lading overgaat, niet dan?

Afbeelding

Dit is de oude "Stad Haarlem"
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Nog maar een verhaal over de Halcyonlijn, staat ook op Scheepspraat, maar voor degenen die alleen maar Kombuispraat bekijken.
All the best
Jos

STAD MAASTRICHT

Toen ik voor de eerste keer ging varen in 1955 kwam ik op de Stad Maastricht terecht, dat was toen het oudste schip wat er voer, in 1919 gebouwd. Ik was ketelbinkie van de matrozen, mijn maatje heette Fred, kwam uit Den Haag en was ketelbinkie voor de stokers. Je moest alles schoonhouden met vim en zeewater want zoetwater was er achteruit niet, en groene zeep met zoutwater werkt niet, ook moest je voor elke matroos dagelijks 2 emmers zoetwater halen in de midscheeps en voor de bootsman 4 emmers, plus het water om af te wassen. Als je je eigen de pleuris had gewerkt om de gang (allemaal kraaldeeltjes) schoon te krijgen kwamen die boeren terug van dek waar ze de hele tijd aan het bikken waren (nog met hamers) dan liepen ze tegen je schone wantje aan en de bootsman als laatste, ja je begrijpt het al, dan was de gang al weer vuil en kreeg je weer een paar schoppen onder je hol. Wanneer er eten over bleef was het motto van de matrozen, over de muur ermee anders krijgen we het morgen weer te vreten. Maar als je bij de kok kwam voor het eten van de tweede shift kreeg je daar op je donder omdat er niets over was.
Gelukkig brak de kok zijn poot in Savona, en omdat ik brood kon bakken (ik had aan de wal in een bakkerij gewerkt) en goed met de 2ekok-bakker kon opschieten werd ik bakker voor de rest van de reis en een onder de gage moest mijn werk overnemen.
Met die tweede kok kon ik goed opschieten want als hij de wal was opgeweest en lekker doorgezakt vroeg hij mij om brood te bakken, althans om vast zijn deeg te maken, als beloning zou hij me dan in Bona meenemen naar een echte hoerenkast.
Drie maanden me eigen de tering gewerkt en meer slaag dan eten, en bij het afmonsteren nog acht gulden over. Maar achteraf gezien toch een pracht ervaring. De bemanning van achteruit kreeg nog elke dag om 12 uur schootaan ofwel een oorlam bij de hofjood in de midscheeps, maar wel door de patrijspoort. Van hem kreeg je ook elke week rantsoenen voor de bemanning zoals koffie, thee, cacao, stroop, dikke melk enz. en geloof maar niet dat je ook maar een blikje extra kreeg. Stroop en cacao werd niet gebruikt tot ik op het idee kwam om het doorelkaar te doen, dan had je een soort chocopasta en dat werd WEL gegeten.( het gifmengen zat er toen al een beetje in denk ik)
Later heb ik alleen maar in de kombuis gewerkt van koksmaat tot chef-kok.
Mijn vader heeft ook een reis gemaakt bij de Halcyon lijn op de Stad Arnhem, dat was in 1930, hij vond het wel een goede maatschappij, maar ja hij was kajuitbediende, dus dan zit je dichter bij het vuur.
Jan Baldé

Afbeelding
Cornelis

halcyon lijn

Bericht door Cornelis »

in 1950 heb ik als matroos o/g gevaren op de
Stad Arnhem,sliepen voorin ook het zwarte koor.
zonder water leiding,dat haalde je midscheep,er zat ook een stoom
kraantje om het water te verwarmen,en een groente blikje daar je
met een hamer met een spijker in de bodem wat gaatjes sloeg en
je voor die tijd een moderne bad geizer

groeten
cor
Gebruikersavatar
Arie Hazebroek
Berichten: 2097
Lid geworden op: 03 jul 2005 11:14

Bericht door Arie Hazebroek »

Op onderstaande site van Arendnet staat ook een foto van de Stad Arnhem.
Gr. Arie.

http://www.arendnet.com/empire.htm
Cornelis

Stad Arnhem

Bericht door Cornelis »

arie,bedankt voor de tip,na 56 jaar eindelijk een
foto van mijn eerste koopvaardij schip,
als ik die foto bekijk gaat er een boek voor mij open.
groeten cor
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Halcyon Lijn

Bericht door DickG »

In het onlangs bij De Alk verschenen boekje NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 1 (Wilde Vaart) staan veel foto's van de naoorlogse Halcyon vloot en een korte historie van de rederij
Pluijm

Bericht door Pluijm »

Wel geen foto, maar deze val toch ook wel onder dit topic
Afbeelding
groeten
Jan van der Pluijm
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

En uitgerekend dit weekend is de "Johan de Witt" gerestaureerd en wel in Hindelopen aan het publiek getoond. Thans maak zij deel uit van de varende collectie van het Nationale Reddingmuseum in Den Helder.
Deze vloot bestaat verder uit de stalen motor reddingvlet "Tjerk Hiddes", de "Prins Hendrik" en de roemruchte "Insulinde".

m.v.g. Roy
Rijk

Halcyon line

Bericht door Rijk »

Erwas ook nog een s.s.Stad Rotterdam,
als ik het nog weet was dat jacht een in Canada gebouwde Empite standaard schip.
Heb er eind 1954 tot begin 1955 op gevaren en dat was genoeg.
Als er nog mensen zijn die de gegevens kunnen aanvullen dan graag.
met alvast dank
Rijk

Afbeelding


Plaats reactie