De "Halcyonlijn"

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Bob R.I.P. »

Ik heb een tijdje gezocht maar kan geen foto vinden van de 2e "Stad Alkmaar". Wat ik vernomen heb is dat deze boot al in de oorlog op stapel stond en door vakkundige sabotage pas na de oorlog afgebouwd kon worden. Hou me te goede, het is van horen zeggen en een 50 jaar geleden.
De "Stad Alkmaar" hier op het topic lijkt wel heel erg op haar opvolgster.
Heeft iemand een foto van de 2e "Stad"Alkmaar"? Op dit schip begon ik als zelfstandig telegrafist. Vandaar een foto.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Afbeelding

Dit is de Stad Alkmaar die in 1948 in de vaart kwam.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Bob R.I.P. »

Bedankt Theo.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Bob R.I.P. »

De foto van de "Stad Alkmaar" neergezet op 25 februari door Willem Oldenburg is niet de 1e "Stad Alkmaar". Duidelijk is een radarmast te zien. Dit moet dus de 2e zijn.
Ik kan geen verschillen vinden tussen de foto van 25 febr en die van 24 april van Theo Horsten, behalve dat bij de laatste nog geen radarmast staat.

mvg
Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Afbeelding

Dit was de eerste "Stad Alkmaar" van 1940. Die werd op 7 september 1940, nog gloednieuw, door een Duitse "Schnellboot" getorpedeerd.
Ze begon op 25 april 1940 aan haar eerste en tevens laatste reis, naar Buenos Aires om voor de Nederlandse regering een lading graan op te halen. Lees het hele verhaal in Bezemer deel I, pagina 314 en 315.
ArnoldW
Berichten: 435
Lid geworden op: 03 mar 2013 19:47
Locatie: rotterdam

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door ArnoldW »

Voor de liefhebbers. Een plaatje van de Stad Utrecht.

Mvrgr. Arnold.
stad utrecht.jpg
stad utrecht.jpg (201.47 KiB) 10085 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Roy »

Had dit type schip eigenlijk wel tussendekken ?.
De Halcyon Lijn vercharterde haar schepen n.l. ook wel aan lijnvaart rederijen zoals de V.N.S., maar van dit type schip ben ik het nooit tegengekomen.
Infeite waren ze ook ontworpen en gebouwd voor het vervoer van massagoederen. Het zou dus makkelijk als een bulkcarrier beschouwd kunnen worden.
Heeft iemand ooit tekeningen van deze schepen gezien ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Willem Oldenburg

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Willem Oldenburg »

Hoi Heren

Mijn excuses voor het plaatsen van de verkeerde gegevens bij de "Stad Alkmaar" op de vorige pagina, Theo had gelijk mijn foto's zijn van de "Stad Alkmaar" uit 1948, heb het veranderd en de juiste gegevens erbij gezet, + nog twee foto's.
Gelukkig hebben we scherpzinnige mensen op het forum en als ik wat fout doe, corrigeer ik het graag.

Groetjes Willem
Mariner (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

De "Stad Maastricht";

Afbeelding

Groets,

Mariner
Mariner (R.I.P.)

Re: De "Halcyonlijn"

Bericht door Mariner (R.I.P.) »

En de "Stad Vlaardingen" mag hier zeker niet ontbreken;

Afbeelding

Groets,

Mariner


Plaats reactie