Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter »

Super, Jan!
War heb ik nu een spijt dat ik destijds niet heb teruggemaild naar die goede man. Je hoort soms van die rare verhalen over dit soort zaken uit Nigeria. Blijkt die meneer toch te goeder trouw te zijn . . . . . :-D :-D :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Geertje Buisman.

Bericht door Jan Smith »

Ik las net wat over de Geertje Buisman.
Mijn vader, Cor Smith, ging met mijn oom, Henk Appelo, met de auto van oom Henk naar Genua. De kapitein dronk regelmatig te veel en ze wilden hem "betrappen". Maar dat was toendertijd nog een aardige reis met de auto. Nu wilde het dat de kapitein naar Buisman had gebeld en naar dhr. Henk Appelo had gevraagd. Nee, die is er niet, die is naar Genua toe. Toen mijn vader en oom Henk daar kwamen was de kapitein geheel nuchter. Plan mislukt.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

zooo....de spinrag tussen de tapkranen en de krukken verwijderd....
dan hier maar even een discussie-item.....:
19657249_10213710318139343_3221262821759170925_n.jpg
19657249_10213710318139343_3221262821759170925_n.jpg (52.97 KiB) 3621 keer bekeken

Tsja.....daar moet je effe over nadenken, nietwaar ?
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter »

Nou ja, in elk geval naar boven gericht. En zeker niet naar de machinekamer . . . :mrgreen:
Dat kun je wel hebben, he Jan? Zo bij de borrel van Maria.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Lupo
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door Lupo »

In die tijd moest je ook nog voor het middagmaal in uniform en schoongewassen aan tafel verschijnen, dat op zich was al een hele opgave als je in een Storkcarter geweest was. En je moest ook nog tussen 12 en 13 uur bamzaaien, bierdrinken en aan tafel netjes met mes en vork eten.
:lol: Ja zo ging dat bij de SMN. De 3e wtk zat bij de "officieren" van 3 en lager. Wij van de CD noemden dat de "Cowboy-tafel".
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob R.I.P. »

Moesten we bij de SMN ook jassie toepoep bij de eerste tafel? Als leerling telegrafist op de Gabonkust gevaren en ik kan me wel herinneren dat voor de tweede tafel, waar de hoge druk en eventuele passagiers kwamen dineren, we in jassie toepoep moesten komen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Ja Bob, iedereen die gelijktijdig met de hoge druk in de salon iets te bikken haalde moest met een hoog kraagje en in lange broek verschijnen.
De cowboytafel, daar had je de meeste schik. Vooral als Nico bediende die kon altijd perfect voorspellen hoe het gezag zou reageren als er weer eens iets aan mijn kleding ontbrak of niet deugde. Te korte broek, bruine schoenen of slippers, sokken in plaats van kousen, streepjes op de schouders vergeten of zomaar eens die rot knoopjes bij je nek los. :)
Nou ja, al die discipline kwam mij later goed van pas :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Dat kun je wel hebben, he Jan? Zo bij de borrel van Maria
Natuurlijk joh... :lol: :lol:
Ik kan wel een por van een ezel verdragen.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Leuk gevonden, trouwens, met die 'blik omhoog' ! Zover had zelfs ik nog niet gedacht ! 8)

In het eerste jaar dat ik bij de Nedlloyd kwam, was het jasje toetoep nog in zwang...
Met de kerst vroeg de hofmeester of we in die outfit aan de kerstdiners wilden verschijnen, hetgeen uiteraard plaatsvond...
Ik vond het wel wat, hoor: een hele chique bedoening. En het gaf idd behoorlijk cachet aan het gebeuren. Ook de civiele dienst was op hun paasbest (met de kerst)...
Maar nogmaals: ik vond het bijzonder indrukwekkend...het werd eigenlijk een spontane ceremonie....
Er was 1 nadeel: ik had die vreemde kogelknoopies eens bekeken, en was van mening dat dat mooie platte paarlemoeren gedeelte waarschijnlijk aan de buitenkant moest komen, en het zilveren kogeltje aan de binnenkant....
Ik heb me even geëxcuseerd na de amuse om mijn fout te herstellen en mijn pijnlijke adamsappel respijt te geven... :roll: :oops:
Zo'n fout maak je maar 1 keer....
Maar (gezien het feit dat het uniform doorgang bleef houden) werd toch de toetoep afgeschaft....
De andere kerstdiners waren altijd weer geweldig, en toch miste het het cachet van die toetoep-uitvoering...ondanks het 'lang wit'...
En ik kan me voorstellen dat dat ook effect heeft gehad op de civiele dienst; het was tóch een blijk van waardering voor hun tomeloze inzet...

Ik praat mezelf hiermee nogal tegen, want ik was destijds enigszins anti-uniform, maar je kunt niet ontkennen dat de degeneratie van het aanzien van de zeeman versneld werd met de afschaffing van datzelfde uniform cq decorum....
M'n eerste vrouw vroeg nog of ik in uniform wilde trouwen, wat van mij de reactie ontlokte "...als ik in m'n werkpak moet trouwen, kom ik in spierwitte overall met een kanariegele brightstar 'op de kont'..."
Ze was de enige van ons beiden 'in het wit'....

Nu pas, op m'n ouwe dag, kan ik "het uniform" los zien van het militaristische 'gedoe'.....
Een uniform staat voor traditie, waardering, erkenning, en zelfs eerbied...
In m'n prille jeugd herinner ik me de Prinsjesdag-outfits van de ministers: de knopen-billetikkers-met sjerpen, en de ministerssteek (in mijn geheugen vooral een Jozef Luns)...
Toen een minister nog een "Excellentie" was, ipv de 'politieke onbenul'
Oost, west...ook best
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob R.I.P. »

Die kledingvoorschriften waren een ramp voor de telegrafisten. Zelfs als je naar de Never Come Back Line ging moest je alles meenemen. Je kon onderweg overgeplaatst worden naar een Heren maatschappy.
Ik ben getrouwd in uniform. Om een paar redenen. Ik had een nieuw uniform nodig, (lekker goedkoop dus, niks geen huur of koop van een deftig pak) en schoonmoeder was apentrots op me, vooral in uniform. Het blauw slechts 1 reisje naar de West gedragen. Wat erna mee is gebeurd, is verborgen in de nevelen van de tijd. Dat is mooi gesproken om 0900 uur op een drijfnatte camping. De bar is te ver, of het regent te hard. Hoe wil je het zien?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Ach Bob zolang het ding nog drijft is er nog hoop, wij moesten al eens ergens in Frankrijk omstreeks 09.00 uur evacueren vanwege snel stijgend water in een of ander onbenullig stroompje. Met een camper is dat zo gepiept, maar al die sleurhutbewoners sliepen nog dus porren, voortentjes afbreken en meer van dat gedoe, het duurde even maar liep goed af.
Nou ja zwemvestje om en toch maar naar de bar! Op een fatsoenlijke tanker had je vroeger een kippenloopje speciaal voor de Sparks, soms zelfs met een schuilhokje voor onderweg. We waren verwend in die tijd :)


Plaats reactie