Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6555
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos » 17 jun 2017 19:25

Hebbikweer....de man heeft mij diverse malen gemaild......
Maar ja: Nigerianen vinden bij mij nou niet bepaald een luisterend uur.....
Ben je alsnog genaaid door zo'n kolerelij.....
:lol:
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (140.19 KiB) 2484 keer bekeken
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 487
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter » 25 jun 2017 23:40

Super, Jan!
War heb ik nu een spijt dat ik destijds niet heb teruggemaild naar die goede man. Je hoort soms van die rare verhalen over dit soort zaken uit Nigeria. Blijkt die meneer toch te goeder trouw te zijn . . . . . :-D :-D :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Jan Smith
Berichten: 45
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Geertje Buisman.

Bericht door Jan Smith » 04 jul 2017 14:10

Ik las net wat over de Geertje Buisman.
Mijn vader, Cor Smith, ging met mijn oom, Henk Appelo, met de auto van oom Henk naar Genua. De kapitein dronk regelmatig te veel en ze wilden hem "betrappen". Maar dat was toendertijd nog een aardige reis met de auto. Nu wilde het dat de kapitein naar Buisman had gebeld en naar dhr. Henk Appelo had gevraagd. Nee, die is er niet, die is naar Genua toe. Toen mijn vader en oom Henk daar kwamen was de kapitein geheel nuchter. Plan mislukt.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6555
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos » 06 jul 2017 12:43

zooo....de spinrag tussen de tapkranen en de krukken verwijderd....
dan hier maar even een discussie-item.....:
19657249_10213710318139343_3221262821759170925_n.jpg
19657249_10213710318139343_3221262821759170925_n.jpg (52.97 KiB) 2176 keer bekeken

Tsja.....daar moet je effe over nadenken, nietwaar ?
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 487
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter » 11 jul 2017 17:20

Nou ja, in elk geval naar boven gericht. En zeker niet naar de machinekamer . . . :mrgreen:
Dat kun je wel hebben, he Jan? Zo bij de borrel van Maria.
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Lupo
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jul 2017 12:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door Lupo » 11 jul 2017 19:06

In die tijd moest je ook nog voor het middagmaal in uniform en schoongewassen aan tafel verschijnen, dat op zich was al een hele opgave als je in een Storkcarter geweest was. En je moest ook nog tussen 12 en 13 uur bamzaaien, bierdrinken en aan tafel netjes met mes en vork eten.
:lol: Ja zo ging dat bij de SMN. De 3e wtk zat bij de "officieren" van 3 en lager. Wij van de CD noemden dat de "Cowboy-tafel".

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob » 11 jul 2017 19:40

Moesten we bij de SMN ook jassie toepoep bij de eerste tafel? Als leerling telegrafist op de Gabonkust gevaren en ik kan me wel herinneren dat voor de tweede tafel, waar de hoge druk en eventuele passagiers kwamen dineren, we in jassie toepoep moesten komen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d » 11 jul 2017 20:09

Ja Bob, iedereen die gelijktijdig met de hoge druk in de salon iets te bikken haalde moest met een hoog kraagje en in lange broek verschijnen.
De cowboytafel, daar had je de meeste schik. Vooral als Nico bediende die kon altijd perfect voorspellen hoe het gezag zou reageren als er weer eens iets aan mijn kleding ontbrak of niet deugde. Te korte broek, bruine schoenen of slippers, sokken in plaats van kousen, streepjes op de schouders vergeten of zomaar eens die rot knoopjes bij je nek los. :)
Nou ja, al die discipline kwam mij later goed van pas :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6555
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos » 11 jul 2017 23:58

Dat kun je wel hebben, he Jan? Zo bij de borrel van Maria
Natuurlijk joh... :lol: :lol:
Ik kan wel een por van een ezel verdragen.... :lol: :lol: :lol: :lol:
Leuk gevonden, trouwens, met die 'blik omhoog' ! Zover had zelfs ik nog niet gedacht ! 8)

In het eerste jaar dat ik bij de Nedlloyd kwam, was het jasje toetoep nog in zwang...
Met de kerst vroeg de hofmeester of we in die outfit aan de kerstdiners wilden verschijnen, hetgeen uiteraard plaatsvond...
Ik vond het wel wat, hoor: een hele chique bedoening. En het gaf idd behoorlijk cachet aan het gebeuren. Ook de civiele dienst was op hun paasbest (met de kerst)...
Maar nogmaals: ik vond het bijzonder indrukwekkend...het werd eigenlijk een spontane ceremonie....
Er was 1 nadeel: ik had die vreemde kogelknoopies eens bekeken, en was van mening dat dat mooie platte paarlemoeren gedeelte waarschijnlijk aan de buitenkant moest komen, en het zilveren kogeltje aan de binnenkant....
Ik heb me even geëxcuseerd na de amuse om mijn fout te herstellen en mijn pijnlijke adamsappel respijt te geven... :roll: :oops:
Zo'n fout maak je maar 1 keer....
Maar (gezien het feit dat het uniform doorgang bleef houden) werd toch de toetoep afgeschaft....
De andere kerstdiners waren altijd weer geweldig, en toch miste het het cachet van die toetoep-uitvoering...ondanks het 'lang wit'...
En ik kan me voorstellen dat dat ook effect heeft gehad op de civiele dienst; het was tóch een blijk van waardering voor hun tomeloze inzet...

Ik praat mezelf hiermee nogal tegen, want ik was destijds enigszins anti-uniform, maar je kunt niet ontkennen dat de degeneratie van het aanzien van de zeeman versneld werd met de afschaffing van datzelfde uniform cq decorum....
M'n eerste vrouw vroeg nog of ik in uniform wilde trouwen, wat van mij de reactie ontlokte "...als ik in m'n werkpak moet trouwen, kom ik in spierwitte overall met een kanariegele brightstar 'op de kont'..."
Ze was de enige van ons beiden 'in het wit'....

Nu pas, op m'n ouwe dag, kan ik "het uniform" los zien van het militaristische 'gedoe'.....
Een uniform staat voor traditie, waardering, erkenning, en zelfs eerbied...
In m'n prille jeugd herinner ik me de Prinsjesdag-outfits van de ministers: de knopen-billetikkers-met sjerpen, en de ministerssteek (in mijn geheugen vooral een Jozef Luns)...
Toen een minister nog een "Excellentie" was, ipv de 'politieke onbenul'
Greetz!
Jan DB Vos

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob » 12 jul 2017 08:52

Die kledingvoorschriften waren een ramp voor de telegrafisten. Zelfs als je naar de Never Come Back Line ging moest je alles meenemen. Je kon onderweg overgeplaatst worden naar een Heren maatschappy.
Ik ben getrouwd in uniform. Om een paar redenen. Ik had een nieuw uniform nodig, (lekker goedkoop dus, niks geen huur of koop van een deftig pak) en schoonmoeder was apentrots op me, vooral in uniform. Het blauw slechts 1 reisje naar de West gedragen. Wat erna mee is gebeurd, is verborgen in de nevelen van de tijd. Dat is mooi gesproken om 0900 uur op een drijfnatte camping. De bar is te ver, of het regent te hard. Hoe wil je het zien?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

v+d
Berichten: 5305
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d » 12 jul 2017 10:27

Ach Bob zolang het ding nog drijft is er nog hoop, wij moesten al eens ergens in Frankrijk omstreeks 09.00 uur evacueren vanwege snel stijgend water in een of ander onbenullig stroompje. Met een camper is dat zo gepiept, maar al die sleurhutbewoners sliepen nog dus porren, voortentjes afbreken en meer van dat gedoe, het duurde even maar liep goed af.
Nou ja zwemvestje om en toch maar naar de bar! Op een fatsoenlijke tanker had je vroeger een kippenloopje speciaal voor de Sparks, soms zelfs met een schuilhokje voor onderweg. We waren verwend in die tijd :)

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6555
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos » 12 jul 2017 10:39

Ja, het was altijd een heel gesleep....
Daarentegen hadden we altijd die "Dutch Gouvernement"-tickets, waarbij we (was het niet) 75 kg bagage mee konden nemen, waarvan 40 kg "begeleid" en 35 kg als vracht....andere passagiers hadden iets van 20 kg vrij....
De douane pikte de zeelui zonder moeite eruit.. :roll:

De blauwe "Nedlloydkoffer' zat vol met uniformen; alles in 6-voud behalve 1 x pakkie blauw (en bij mij: + 1 blauw ex ZVS extra als reserve), 1 koffer met witte overalls (was dat niet 12 stuks ??), 1 hutkoffer met persoonlijke kleding en wat je verder zoal meenam, en 1 koffer met een stereo-radiocassetterecorder en ca 250 cassette's + 1 gitaar (met mondharmonica's -blues-harps- ivm het hoog gehalte Bob Dylan repertoire)
En een fotokoffer met S8-filmcamera, spiegelreflex-fotocamera, statief en lenzen (Uiteraard ná de eerste reizen met een plastic Agfa camera in een lederen hoes (jawel !)

Ja, op Schiphol kon je mij alleen zien vanaf de zijkant, want recht van voren zag je alleen een berg bagage aankomen.... :lol:

Later kreeg je overalls van de Nedlloyd, dus hoefde je die godzijdank niet meer mee te slepen....en ook de 'persoonlijke rimram' wist je uiteindelijk flink terug te brengen....
Op het laatst, terug bij de KHV: 1 aluminium Hongkong hutkoffertje en een flinke handbagagetas (incl m'n ZX-spectrum computertje en m'n Casio 'progammable' [in Basic te programmeren veredelte calculator] met thermoprintertje en modem)

Als ik nu weer op een KHV-schip een reissie zou maken, zou ik weer terug bij het begin (bij Beck) zijn: 1 weekendtas en een tasje met zo'n enorme mono-cassetterecorder en cassettes. Die laatst zou nu vervangen worden door een laptoptasje... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 487
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter » 12 jul 2017 17:23

Ik ben de eerste keer getrouwd in uniform. Maar dat hield niet stand.
De tweede keer zonder uniform. Nu bevalt het beter . . . . :-D :twisted:
De douane pikte de zeelui zonder moeite eruit.. :roll:
Inderdaad. Als je uit Singapore terugvloog was er altijd die bitse vrouw bij de douane, die je eruit pikte en feilloos in de gaten had, dat je je apparatuur had moeten invoeren en die vond, dat zes horloges aan één arm ook een beetje apart was. Na wat gesteggel was je een half maandkatje lichter en was goedkoop duurkoop geworden. Volgens mij wóónde ze op Schiphol. Goh, wat hadden wij de schurft aan dat mens! :?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11661
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 jul 2017 00:31

Goh, wat hadden wij de schurft aan dat mens!
Ik heb " dat mens" nog eens flink belazerd met een komplete Sony Tuner/Amplifier/Speaker set, allemaal verpakt in een geheel op maat en handgestikte canvas tas gemaakt door de Chinese Bootsman. Had er vandaag nog een partijtje gereedschap in mee naar de boot. :lol: Maaaar.....ik zag die bui al hangen komende van Singapore en een Japans stereo spulletje bij elkaar de grootte van een hutkoffer. DUS zowel bij de amplifier als ook bij de tuner op enkele kritieke en zorgvuldig genoteerde plaatsen met een klein tangetje wat draden door geknipt en toen heel netjes en beleefd aan " dat mens gevraagd" wat ik hier nou mee moest , met als verhaal dat ik aan boord de hele zaak had "op geblazen" op de verkeerde spanning en dat er helegaar naks meer werkte en dat het volgens de " telegrafist" aan boord, die VEEEL verstand van radio's had, een klauw met geld zou kosten op het te repareren.....ALS het gerepareerd kon worden, HIJ kon er verder niks mee! :roll: Ik drong zelfs heeeeel zachies aan dat ik het wel eventjes wilde aansluiten, maaaar de hele handel was kaput.......Niet nodig Meneer..........veeel sukses er mee :mrgreen: :roll:
Zoals Paul van Vliet reeds zei: " De mens'n wil'n jaaa belaaazerd word'n mien jong :roll: :lol: "
Na enig soldeer werk heeft het toen nog vele jaren trouwe dienst gedaan..........las ik hier ergens op Kombuis dat de " op zoek naar intelligentia antenne's niet naar beneden waren gericht"????? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Bob
Berichten: 3141
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob » 13 jul 2017 17:18

Dat mens had waarschijnlijk een vriendje (soort zoekt soort) die ik tegen kwam toen ik voor het eerst en laatst op Schiphol aan kwam. Ik kwam uit Port Said en moest Ali die de bagage woog en de douane omkopen met sigaretten. Zodoende had ik in Dusseldorf, waar we moesten overstappen naar A'dam, geen sigaretten meer. Een slof gekocht, die weliswaar aangebroken in een netje aan mijn vinger hing bij de douane op Schiphol. "Hoelang ben je weg geweest?" vroeg hij zuur.
"13 maanden".
"Ga het daar dan maar even aangeven". Een aangebroken slof sigaretten!!!!
Dan ga je terwijl je ouders en verloofde achter de ketting staan te wachten.
Ik hoop dat een dergelijk ras uitgestorven raakt, maar veel hoop heb ik daar niet op. Ken je nagaan hoe hoog me dit nog zit. Het gebeurde in 1964.
Neem er maar eentje om de vieze smaak weg te spoelen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6555
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos » 13 jul 2017 18:09

Ik had (in 1974) in Japan een bouwdoosje gekocht van een nieuw type motorfiets. Niet zomaar een modelletje, maar echt alles: motorblok met zuigers met drijfstangetjes (niet alles was los mogelijk),krukas, tandwielen van de versnellingsbak, afijn je kunt je er wel een voorstelling van maken...
Een prachtig modelletje, dat in m'n koffer in een vrijgehouden ruimtetje mooi beschermd zat.
De 2e strm en ik werden afgelost in S'pore...
Aankomst Schiphol, waar (alleen !!) de 2 zeelui richting douane werden gedirigeerd, en 2 norskijkende mannen ons vroegen of we iets aan hadden te geven. Op ons beider (eelijke !) "nee", werd ons gesommeerd alle koffers op de tafel te leggen en te openen.
Zij trokken daarna letterlijk alles uit de koffers, en alles lag op de tafels verspreid, of inmiddels al op de grond.
Er werd met de duim naar de koffers gewezen, en kregen gezegd "Inpakken en wegwezen".
Op mijn vraag of ze iets gevonden hadden, keerden ze zich als door de bliksem getroffen om en vroegen "hoezo?"
"Nou," zei ik, "als u niets gevonden heeft dient u weer in te pakken..."
Alles werd in de koffer geperst, met in het midden een extra hoge bult. Daar werd het motortje bovenop gelegd en de deksel dichtgegooid en daarna met luid gekraak grijnzend dichtgedrukt.
Ik heb geen spier vertrokken, en dat stond ze overduidelijk niet aan. "Geen bodysearch ?? Dat vinden jullie slag toch altijd erg plezierig ?" was m'n afscheidsgroet.
En weg was het modelletje van USD 120....
Sinds die tijd strooide ik altijd een doosje punaises in elke koffer.
Thuis (of aan boord) haalde ik die er met een magneetje wel weer uit voor de volgende keer Schiphol

Dat los vervoeren van punaises schijnt niet meer te mogen, teugenswoordigs....
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie