Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ons nieuwste lid is Meester Drie
De derde meester, altijd een van de meest ondergewaardeerde machinisten.
Ze hielden het licht gaande als plaatsvervangend elec omdat de elec was wegbezuinigd.
Ze waren chef watermaker...een echte 3e wtk vond zijn zelfgemaakte water zelfs beter smaken dan een kouwe klets. :lol:
Ze moesten tijdens de hondewacht altijd roetblazen, gelukkig ging dat vaak in goed overleg met de stuurman van de wacht, maar soms ging dat minder goed en kwam de bootsman 's ochtends om zes uur even verhaal halen.

Dus meester Drie heeft wel een paar drankjes van het huis verdiend. :wink:
Salute!

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Dus meester Drie heeft wel een paar drankjes van het huis verdiend
Vroegaaah in de vorige eeuw en grijs en ver verleden was ik ooit 3e meester EN op de Hondewacht EN op een Reus van Heusden, dank zij het bezuinigende inzicht van Ome Cor hadden we gelukkig geen watermaker( maar wel airco, vriezerij,en een zware oliehap waar je spontaan van achteruit ging lopen; om over die donderse Schotse ketels maar even te zwijgen!) en kon ik dus gewoon bier blijven drinken met de 2e stuurman " na de wacht".....waaraaan vele en goede herinneringen. :roll: HET doet vanzelf deugd dat een ouwe tijdgenoot " uit de SB gang" :mrgreen: :lol: zich na zovele jaren deze sublieme karakter eigenschappen van " de 3e meester" nog herinnert en zal dus in dank een kouwe Grolsch drinken van Maria :lol: Dat je ze nog maar lang mag lusten daar tussen de groene dreven Jossie!! :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Ha, ik ben nooit verder gekomen als derde machinist en van Tankers en de Karakorum naar zo'n Neder... Boot, dat viel niet mee.
Daar heerste bepaald andere omgangsvormen en had iedere rang zijn eigen werkzaamheden. De eerste keer dat ik op zo'n Neder... Boot als derde mee mocht gingen we zuigertrekken bij zo'n SW-Hotlo. Ik had het blauwe ketelpakkie al aan en meldde mij keurig bij de tweede. Hij keek mij ietwat verbaasd aan en vroeg: "Wat gaan wij doen Tiga" " Ik dacht zuigertrekken meneer " "Moet je daarvoor een blauw ketelpak aan?" "Niet als u in het carter die moeren los gaat halen meneer" "Wij hebben hier handlangers en Chinezen of is je dat nog niet opgevallen" "Jij gaat het onderdelen magazijn en de voorraadlijst bijwerken" "Ja meneer, weet u zeker dat er iemand is die met dat hydraulische gereedschap om kan gaan? "
De aanwezige Chinezen hadden nog nooit een Hotlo gezien en de machinisten waren liefhebbers van B & W motoren.
Binnen de kortste keren was ik in het carter en in de spoelluchtleiding om die rottige zuiger er via de SW methode zonder de kop te lichten uit te halen. En wat een k..klussie is dat, daar moet je geen B & W mannen bij hebben :wink:

In die tijd moest je ook nog voor het middagmaal in uniform en schoongewassen aan tafel verschijnen, dat op zich was al een hele opgave als je in een Storkcarter geweest was. En je moest ook nog tussen 12 en 13 uur bamzaaien, bierdrinken en aan tafel netjes met mes en vork eten.

Maria, doe al die gasten maar een drankje vanwege de goede herinneringen :lol:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en aan tafel netjes met mes en vork eten.
En DAT was met "verzilverd bestek" uiteraard en niet met RVS gereedschap.....DAT was voor "gewone zeelui op tankers" of zo :roll: :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Elec Ridderhof aan tafel op de Gulf Hansa als we weer eens Labskous, American Hash of Boston Baked Beans kregen:

De bediendes lopen af en aan met de heerlijkste gerechten. :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Had m'n vrouw gevonden, en meegenomen: stroopwafel-likeur...! Gewoon bij Appie....

Zojuist de tongtest uitgevoerd....
...mij persoonlijk als 'glaassie' wat aan de té zoete kant, maar de stroopwafelsmaak is voortreffelijk !

....een heerlijk koek-aroma wat frivool de neus prikkelt, met een bijbehorende ronde bruine stroopwafelkleur.... komt zachtjes en gedwee over de lippen om dan rond de tong te walsen, en aansluitende tegen het verhemelte te spetteren.....een ronde koek-met-likeur-afdronk....kortom: een aanrader :lol:
Bijlagen
WP_20170609_13_59_53_Pro.jpg
WP_20170609_13_59_53_Pro.jpg (163.71 KiB) 4050 keer bekeken
Oost, west...ook best
Jacob Bothof
Berichten: 1474
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jacob Bothof »

Een gedeelte van het verhaal van v+d , tussen de middag netjes in vol ornaat aan tafel komen zegt mij wel iets. :-D
Heb het zelf meegemaakt, kom snel aan tafel aangeschoven, zegt de 2e stuurman, hé Bot , ga even snel je schoenen
aantrekken want met slippers mag je niet aan tafel komen. :roll:
Dus weer minder tijd om te eten.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Hebbikweer....de man heeft mij diverse malen gemaild......
Maar ja: Nigerianen vinden bij mij nou niet bepaald een luisterend uur.....
Ben je alsnog genaaid door zo'n kolerelij.....
:lol:
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (140.19 KiB) 3864 keer bekeken
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter »

Super, Jan!
War heb ik nu een spijt dat ik destijds niet heb teruggemaild naar die goede man. Je hoort soms van die rare verhalen over dit soort zaken uit Nigeria. Blijkt die meneer toch te goeder trouw te zijn . . . . . :-D :-D :-D
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Jan Smith
Berichten: 48
Lid geworden op: 19 dec 2010 18:24

Geertje Buisman.

Bericht door Jan Smith »

Ik las net wat over de Geertje Buisman.
Mijn vader, Cor Smith, ging met mijn oom, Henk Appelo, met de auto van oom Henk naar Genua. De kapitein dronk regelmatig te veel en ze wilden hem "betrappen". Maar dat was toendertijd nog een aardige reis met de auto. Nu wilde het dat de kapitein naar Buisman had gebeld en naar dhr. Henk Appelo had gevraagd. Nee, die is er niet, die is naar Genua toe. Toen mijn vader en oom Henk daar kwamen was de kapitein geheel nuchter. Plan mislukt.


Plaats reactie