Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob R.I.P. »

Die kledingvoorschriften waren een ramp voor de telegrafisten. Zelfs als je naar de Never Come Back Line ging moest je alles meenemen. Je kon onderweg overgeplaatst worden naar een Heren maatschappy.
Ik ben getrouwd in uniform. Om een paar redenen. Ik had een nieuw uniform nodig, (lekker goedkoop dus, niks geen huur of koop van een deftig pak) en schoonmoeder was apentrots op me, vooral in uniform. Het blauw slechts 1 reisje naar de West gedragen. Wat erna mee is gebeurd, is verborgen in de nevelen van de tijd. Dat is mooi gesproken om 0900 uur op een drijfnatte camping. De bar is te ver, of het regent te hard. Hoe wil je het zien?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Ach Bob zolang het ding nog drijft is er nog hoop, wij moesten al eens ergens in Frankrijk omstreeks 09.00 uur evacueren vanwege snel stijgend water in een of ander onbenullig stroompje. Met een camper is dat zo gepiept, maar al die sleurhutbewoners sliepen nog dus porren, voortentjes afbreken en meer van dat gedoe, het duurde even maar liep goed af.
Nou ja zwemvestje om en toch maar naar de bar! Op een fatsoenlijke tanker had je vroeger een kippenloopje speciaal voor de Sparks, soms zelfs met een schuilhokje voor onderweg. We waren verwend in die tijd :)
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Ja, het was altijd een heel gesleep....
Daarentegen hadden we altijd die "Dutch Gouvernement"-tickets, waarbij we (was het niet) 75 kg bagage mee konden nemen, waarvan 40 kg "begeleid" en 35 kg als vracht....andere passagiers hadden iets van 20 kg vrij....
De douane pikte de zeelui zonder moeite eruit.. :roll:

De blauwe "Nedlloydkoffer' zat vol met uniformen; alles in 6-voud behalve 1 x pakkie blauw (en bij mij: + 1 blauw ex ZVS extra als reserve), 1 koffer met witte overalls (was dat niet 12 stuks ??), 1 hutkoffer met persoonlijke kleding en wat je verder zoal meenam, en 1 koffer met een stereo-radiocassetterecorder en ca 250 cassette's + 1 gitaar (met mondharmonica's -blues-harps- ivm het hoog gehalte Bob Dylan repertoire)
En een fotokoffer met S8-filmcamera, spiegelreflex-fotocamera, statief en lenzen (Uiteraard ná de eerste reizen met een plastic Agfa camera in een lederen hoes (jawel !)

Ja, op Schiphol kon je mij alleen zien vanaf de zijkant, want recht van voren zag je alleen een berg bagage aankomen.... :lol:

Later kreeg je overalls van de Nedlloyd, dus hoefde je die godzijdank niet meer mee te slepen....en ook de 'persoonlijke rimram' wist je uiteindelijk flink terug te brengen....
Op het laatst, terug bij de KHV: 1 aluminium Hongkong hutkoffertje en een flinke handbagagetas (incl m'n ZX-spectrum computertje en m'n Casio 'progammable' [in Basic te programmeren veredelte calculator] met thermoprintertje en modem)

Als ik nu weer op een KHV-schip een reissie zou maken, zou ik weer terug bij het begin (bij Beck) zijn: 1 weekendtas en een tasje met zo'n enorme mono-cassetterecorder en cassettes. Die laatst zou nu vervangen worden door een laptoptasje... :-D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Erikdepooter
Berichten: 630
Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
Locatie: Driebergen-Rijsenburg

Re: Ambuggiebar

Bericht door Erikdepooter »

Ik ben de eerste keer getrouwd in uniform. Maar dat hield niet stand.
De tweede keer zonder uniform. Nu bevalt het beter . . . . :-D :twisted:
De douane pikte de zeelui zonder moeite eruit.. :roll:
Inderdaad. Als je uit Singapore terugvloog was er altijd die bitse vrouw bij de douane, die je eruit pikte en feilloos in de gaten had, dat je je apparatuur had moeten invoeren en die vond, dat zes horloges aan één arm ook een beetje apart was. Na wat gesteggel was je een half maandkatje lichter en was goedkoop duurkoop geworden. Volgens mij wóónde ze op Schiphol. Goh, wat hadden wij de schurft aan dat mens! :?
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Goh, wat hadden wij de schurft aan dat mens!
Ik heb " dat mens" nog eens flink belazerd met een komplete Sony Tuner/Amplifier/Speaker set, allemaal verpakt in een geheel op maat en handgestikte canvas tas gemaakt door de Chinese Bootsman. Had er vandaag nog een partijtje gereedschap in mee naar de boot. :lol: Maaaar.....ik zag die bui al hangen komende van Singapore en een Japans stereo spulletje bij elkaar de grootte van een hutkoffer. DUS zowel bij de amplifier als ook bij de tuner op enkele kritieke en zorgvuldig genoteerde plaatsen met een klein tangetje wat draden door geknipt en toen heel netjes en beleefd aan " dat mens gevraagd" wat ik hier nou mee moest , met als verhaal dat ik aan boord de hele zaak had "op geblazen" op de verkeerde spanning en dat er helegaar naks meer werkte en dat het volgens de " telegrafist" aan boord, die VEEEL verstand van radio's had, een klauw met geld zou kosten op het te repareren.....ALS het gerepareerd kon worden, HIJ kon er verder niks mee! :roll: Ik drong zelfs heeeeel zachies aan dat ik het wel eventjes wilde aansluiten, maaaar de hele handel was kaput.......Niet nodig Meneer..........veeel sukses er mee :mrgreen: :roll:
Zoals Paul van Vliet reeds zei: " De mens'n wil'n jaaa belaaazerd word'n mien jong :roll: :lol: "
Na enig soldeer werk heeft het toen nog vele jaren trouwe dienst gedaan..........las ik hier ergens op Kombuis dat de " op zoek naar intelligentia antenne's niet naar beneden waren gericht"????? :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Ambuggiebar

Bericht door Bob R.I.P. »

Dat mens had waarschijnlijk een vriendje (soort zoekt soort) die ik tegen kwam toen ik voor het eerst en laatst op Schiphol aan kwam. Ik kwam uit Port Said en moest Ali die de bagage woog en de douane omkopen met sigaretten. Zodoende had ik in Dusseldorf, waar we moesten overstappen naar A'dam, geen sigaretten meer. Een slof gekocht, die weliswaar aangebroken in een netje aan mijn vinger hing bij de douane op Schiphol. "Hoelang ben je weg geweest?" vroeg hij zuur.
"13 maanden".
"Ga het daar dan maar even aangeven". Een aangebroken slof sigaretten!!!!
Dan ga je terwijl je ouders en verloofde achter de ketting staan te wachten.
Ik hoop dat een dergelijk ras uitgestorven raakt, maar veel hoop heb ik daar niet op. Ken je nagaan hoe hoog me dit nog zit. Het gebeurde in 1964.
Neem er maar eentje om de vieze smaak weg te spoelen.
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

Ik had (in 1974) in Japan een bouwdoosje gekocht van een nieuw type motorfiets. Niet zomaar een modelletje, maar echt alles: motorblok met zuigers met drijfstangetjes (niet alles was los mogelijk),krukas, tandwielen van de versnellingsbak, afijn je kunt je er wel een voorstelling van maken...
Een prachtig modelletje, dat in m'n koffer in een vrijgehouden ruimtetje mooi beschermd zat.
De 2e strm en ik werden afgelost in S'pore...
Aankomst Schiphol, waar (alleen !!) de 2 zeelui richting douane werden gedirigeerd, en 2 norskijkende mannen ons vroegen of we iets aan hadden te geven. Op ons beider (eelijke !) "nee", werd ons gesommeerd alle koffers op de tafel te leggen en te openen.
Zij trokken daarna letterlijk alles uit de koffers, en alles lag op de tafels verspreid, of inmiddels al op de grond.
Er werd met de duim naar de koffers gewezen, en kregen gezegd "Inpakken en wegwezen".
Op mijn vraag of ze iets gevonden hadden, keerden ze zich als door de bliksem getroffen om en vroegen "hoezo?"
"Nou," zei ik, "als u niets gevonden heeft dient u weer in te pakken..."
Alles werd in de koffer geperst, met in het midden een extra hoge bult. Daar werd het motortje bovenop gelegd en de deksel dichtgegooid en daarna met luid gekraak grijnzend dichtgedrukt.
Ik heb geen spier vertrokken, en dat stond ze overduidelijk niet aan. "Geen bodysearch ?? Dat vinden jullie slag toch altijd erg plezierig ?" was m'n afscheidsgroet.
En weg was het modelletje van USD 120....
Sinds die tijd strooide ik altijd een doosje punaises in elke koffer.
Thuis (of aan boord) haalde ik die er met een magneetje wel weer uit voor de volgende keer Schiphol

Dat los vervoeren van punaises schijnt niet meer te mogen, teugenswoordigs....
Oost, west...ook best
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat ik daar in 1978/79 ook schuldig aan ben geweest. :(
Na mijn diensttijd heb ik toen 9 maanden bij KLM operations gewerkt en daar verstuurde ik o.a. telexen over bijzonderheden van de vertrekkende vlucht naar de luchthaven van aankomst.

150 pax, 2 wheelchairs, 1 prisoner and 12 seamen.

En zeelui waren makkelijk te herkennen. :lol:
Na 9 maanden KLM zou ik promotie gaan maken, maar ik koos er toch maar voor om weer te gaan varen. :wink:
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Ambuggiebar

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Met het schaamrood op de kaken
ZULK gedrag........daaar zijn geen woorden voor Komen!! Maaaar je zou kunnen proberen om het AF te kopen met " 3 weken vrij drinken" of zo!!! :lol:
Notitie:
Met de bus werd de hele handel afgelost in Wilhelmshafen, we schrijven nu 27-04-1966, van Hare Christelijke Langen Omvaart Reus van Heusden " Tahama".Ik zie net toevallig in HET Groene Boekie dat het mijn 2e en laatste reis als 7e Massinist was en -achteraf-ook mijn laatste reis met een Spaanse bemanning - voor dat de Chinezen inclusief Rooie Boekies werden ingeschoren.De Asiatische Thee-servicen, kneiters van toenmalige bandrecorders, tuners, amplifiers, kamelen zadels en poeffies van Ali en " vul het verder zelf maar in" trammelant in dozen en kissies en canvas tassen met dik touw er om heen stonden opgestapeld tot ver over de helft in het gangpad van de bus.Aangekomen bij de douane aan de grens met Grunning'n stapten er 2 van die duane knakkers voor in de bus en vroegen of er iets aan was te geven; waarop een ijselijke stilte :lol: Toen de gozer tegen de chauffeur zei: " Zet de bus daaar maar op de parkeerplaats en dan zullen we even kijken.......toen vertrok de ganse meute naar het aangifte kantoor" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor de goede wensen, maar vanaf 24.00 uur is het pas vrij drinken van mij. :wink:
Tot die tijd is alles op rekening van die Donderse Hogeboom, die was vorige week jarig en is een paar dagies ouder dan ik.
Harry, nog van Harte gefeliciteerd!!
SALUTE!!! :-D


Plaats reactie