Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
gerard tenerife
Berichten: 6491
Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje

Re: Ambuggiebar

Bericht door gerard tenerife »

Jos Komen schreef
Morgen gaan we maar een fluitketeltje kopen.
Zoals vroeger, toen geluk nog heel gewoon was :roll: :lol: :lol: :lol:
Wel te rusten Gerard
een pessimist is een optimist met veel ervaring.

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Haa, standaard fout bij storingen.
Was toen ik nog storingsdienst liep altijd het eerste wat ik eruit trok...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Kijk stuurman, vroeger was je verwend, riep je wat in dat lulijzer (op de brug) naar de vetloods en binnen "no time" was het licht weer aan.
Maar ja, tegenwoordig met al die innovaties wordt alles ingewikkelder en moet je soms de "helpdesk" bellen.
Een kennis van mij hanteert tegenwoordig de stelregel: "Wat er niet inzit kan ook niet kapot" en sloop alle luxe en overbodige dingen uit zijn leefomgeving :lol:
Dit grapje met dat keteltje had ik wel telefonisch voor je op kunnen lossen, eerst alle stekkertjes eruit dan alle zekeringen er weer in en een voor een de stekkertjes er weer in. Waar het plof zegt zit het verkeerde apparaatje aangesloten :wink:
De volgende keer gooi je het probleem maar op het kombuis, dan komt het vast goed.
Jos Komen (R.I.P)

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Jinny schreef: 23 nov 2017 07:27 Haa, standaard fout bij storingen. Was toen ik nog storingsdienst liep altijd het eerste wat ik eruit trok...
Zoiets zouden ze toch in een eerder stadium kunnen vragen?
Maar ik meld de storing via een centraal nummer en die nemen contact op met de monteur.
En wij zitten meer dan twee uur te wachten.

Maar er was die middag zoveel veranderd, er was o.a. ook een nieuwe badkamerlamp opgehangen.
Dan denk je echt niet aan een waterkokertje die je al jarenlang dagelijks gebruikt.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10539
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ambuggiebar

Bericht door jdbvos »

"Wat er niet inzit kan ook niet kapot"
Is ook jarenlang mijn credo geweest; hoe meer schakels in de keten, hoe meer mogelijke storingen... Nog afgezien van de tijd die nodig is om de storing te determineren...
Tegenwoordig valt dat -mits voorzien van de juiste presentatie- zo op de loop-presentatie ( 'loop' engels voor kring) zien middels een (eveneens meestal) roodgekleurde storings-digit; een "0" die een "1" had moeten zijn, of omgekeerd...
Dan moet je met de loopschema's nog effe uitkijken dat je bij een 'logic'-systeem staat, en niet toevallig bij een 'reversed-logic'.....
Dus idd: hoe meer componenten, hoe meer kans op storingen...
Maar die electronica is tegenwoordig aardig stabiel, en vele zaken zitten op een printplaat waaraan jezelf toch al niks meer kan doen: zelfs de verschillende solderingen daarop worden al computergestuurd uitgevoerd op het juiste connectiemiddel en de juiste temperatuur.
Als je maar op je scherm kunt zien op welke print de storing zit, vervang je de printplaat...
De duurste installaties, waarbij elk uur stilstand al gauw in de miljoenen kan lopen, kan stil (blijven) staan omdat er een weerstandje, thyristortje, of diodetje van 1 cent stuk is gegaan... En al zet je 10 professoren op à E1000/uur/pp: dat componentje moet wél 'eventjes' worden gevonden...
Maar ach: op de Eemscentrale waren alle computers redundant; er liepen 3 gelijke systemen naast elkaar; een trip was dan ook een '2 out of 3'-systeem.(naast zowat alle signalen)....

Maar Jinny, je schreef dat je in de storingswachtdienst zat, en elders schreef je al eens dat techniek 'een passie' was....
Gezien je sexe is dat nog steeds niet een 'gebruikelijke combinatie', als ik me zo uit mag drukken..
Vertel eens, waarin zat je in de swd ? Want nou ben ik wel nieuwsgierig...

In het "lijfblad der oud-strijders van de leerlingen van de zeevaartschool "Abel Tasman" van Groningen en/of Delfzijl" staat ook al enige edities het verhaal van de dagelijkse beslommeringen van kapitein Barbara, waarin ik lees dat er in het eigenlijke varen afgezien van de techniek(en) niet zoveel is veranderd.
Alweer een 25 jaar geleden (??) las ik over een vrouwelijke hwtk (was dat niet bij Wijnne&Barends ?)... Eigenlijk jammer dat die ook niet zoiets plaatste in zo'n 'oudstrijdersorgaan'...
Zal wel weer met rederij-politics te maken hebben.... Ze willen allemaal de best opgeleide mensen hebben, maar feedback over de dagelijkse strubbelingen én de gevonden oplossingen is er niet meer bij
Tsja, waar wil je dan straks je 'best opgeleide mensen' vandaan halen ???
In mien tiet wilde men juist leren van fouten of gevonden oplossingen, met die huidige politics (hoe plausibel verklaard, ook) lukt dat niet meer...

Maria ! Ik krijg krampen in m'n denkraam en in m'n twee tiepvingers...doe nog ff een rondje.... Niet morsen met dat bier hè, zoals die waardin bij "Rijmen & dichten"... We willen echt Alles Er In !

In Hindeloopen was vroeger een oude man (in onze jeugdige ogen: stokoud), met de naam Wiebe.... Op joetjoep staat nog een leuk filmpje over Hindeloopen uit de jaren 60 (een gemeenteraadslid die vraagt hoe het ging met de industrialisatie van Hindeloopen nu de scheepswerf van Vos daar een vestiging had gesticht :-D ) waarin hij nog verteld over 'zien tiet' op de Zuiderzee of zo...
Het bleek nog een oude zeevaartcollega en vriend te zijn van mijn pake, dus als pake in Hindeloopen was gingen die 2 nog wel eens 'stappen'...
De man trilde nogal met z'n hand....wat hem in Hindeloopen de bijnaam 'Trillige Wiebe' opleverde.
In een dergelijke kleine inwoners-gemeenschap (toen ca 600 inw) praat iedereen met iedereen, dus wij jongelingen ook met de ouderen...geluk was toen nog heel gewoon..
We zeiden dan ook eens -in de Leugenbank, jawel !- tegen hem, toen hij weer naar de hotelbar op de haven (die er nog steeds is, en nog steeds dezelfde familie als eigenaar heeft) ging voor z'n dagelijkse borrel(s ?): "U dringt nogal wat, Wiebe.."
Hij stak z'n trillende rechterhand uit, en zei "Valt wel mee....de helft gaat over de rand..."
Hilariteit alom !

Voor de liefhebbers: Deel 1:https://www.youtube.com/watch?v=ZId8pJkliDM
Trillige Wiebe, op z'n vaste plekkie middenin het cafe, begint op 7'36" met het maken van zijn 'nationale bijdrage aan de geschiedenis'
Mijn God: ik ken ze, allemaal...en van sommigen zullen zelfs de graven alweer zijn geruimd...
ashes-to-ashes, en alleen de herinnering blijft....mits iemand dat opschrijft, of zoals hier: heeft gefilmd...
Toen geluk nog vanzelfsprekend was...

Jessus...wat drijf ik weer door....
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

@Jan, ik werkte in die tijd bij een klein electrabedrijfje welke gerund werd door de broer van een zwager.
Ik vind techniek leuk, altijd al gevonden ook.
Bedrijfje ging stuk, had niks met mij te maken, en toen kon ik bij Imtech aan de slag.
Via via en bekenden.
Ik was vrij snel favoriet bij collega's, een vrouw die iets kon en serieus was.
Er waren er die bij voorkeur met mij wilden werken.
Tot ook die tent stuk ging....
Toen ben ik van ellende maar voor mezelf begonnen.

Voor de electratijd heb ik in de autotechniek gezeten....
iets van 20 jaar....

@Jos, het was altijd mijn eerste vraag over de telefoon bij storingen in woningen....
Als ik niet heen hoefde, dan kregen de mensen ook geen rekening indien het toch een waterkoker was oid...
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Kijk dat is nog eens aardig, telefonisch consult en dan niets rekenen.ik bracht de kat naar de veearts met alleen maar een knik in haar staart. Krijg het beest terug als een kat van het eiland Man, dus zonder staart :( . Voor het verminken van het beest moest ik ruim 400,00 euries neer leggen. Omdat ik bij het vangen flink gebeten was en een dikke poot kreeg, moest ik nog even langs de mensenarts. Een prikkie en een Hand pillen!
Jos heeft gelijk er zijn van die dagen dat je beter in je nest kunt blijven liggen :x
Wat doe ik eigenlijk in deze kroeg, ik mag van de medicijnmannen geen alcohol, zelfs niet eraan nippen :shock:
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2199
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Ambuggiebar

Bericht door Jinny »

Jan, 5 minuten aan de storingstelefoon, daar ging ik niet voor rekenen.
Als ik wel heen moest ging de tijd lopen op het moment dat de telefoon afgegaan was....
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8104
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Ambuggiebar

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

Koop ik huizen,
dan heb ik steen.
Koop ik vlees,
dan heb ik been.
Maar koop ik van het edel nat,
dan heb ik wat.

En omdat het beter is te geven dan te nemen geef dan iedereen maar wat Maria.

En kunnen jullie het hier over het volgende hebben.

Is het wel goed om tegen de kou een borrel te drinken?
-------------------------------------------------------------------
Als we het koud hebben vernauwen zich de bloedvaten in de huid om er voor te zorgen
dat het bloed niet te veel warmte naar de oppervlakte vervoerd.
Maar een borrel verwijdt de bloedvaten, ook die in de huid, waardoor onze,
door het weinige bloed, koude huid, weer verwarmd wordt.
Dat geeft even een gevoel van warmte, maar het gevolg is dat onze lichaamswarmte
in een versneld tempo aan de buitenkant wordt afgevoerd.
Een borrel is dus bij langere bloodstelling aan lagere temperaturen zeer contra-produktief
Alcohol werkt niet als antivries, maar als koel vloeistof. Zo nu en dan een borrel is
als koelvloeistoaf genoeg.
Een mens verbrandt 7 gram alcohol per uur. Plm 1 borrel per twee uur.
Maar dat geldt wel voor in de tropen.

Proost dan maar en op jullie gezondheid.
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Ambuggiebar

Bericht door v+d »

Dat is goed nieuws, moet ik vandaag 12 borrels nemen om 24 uur vorstvrij te blijven :wink:
Gingen er niet 12 borrels uit een fles, dus Maria... :lol:


Plaats reactie