Ambuggiebar

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jandikker

Re: Ambuggiebar

Bericht door jandikker » 13 sep 2018 11:37

December 1956 ging ik, na bijna drie jaar KPM, samen met twee maatsgezellen en de commodore terug naar Nederland. In de late nacht met de bus van het Logeergebouw naar het vliegveld (Kebajoran?) van waar we om acht uur zouden vertrekken met een Constellation. We werden vergezeld door een bubs afdouwers. Maar het vliegtuig zou later vertrekken wegens het wisselen van een motor. De verlofgangers vermaakten zich opperbest: roepiah's moesten op, want daar had je toch niets meer aan. Sorry hoor, maar ik kan me niet meer herinneren hoe laat we vertrokken. Ik weet wel dat we Singapore hebben over geslagen, althans ze hebben ons niet wakker gemaakt. Bangkok werd er weer een beetje peut in gedaan en weer op weg naar New Delhi. Ondertussen was het nacht geworden en we waren klaar wakker. Met behulp van een verslaggever van de Nieuwsgier, een krant die in Djakarta uitgegeven werd, als vierde maan en een vriendelijk stewardess konden we een kaartje leggen onder de afkeurende blikken van de commodore!
De reis werd vervolgd via Karachi, Beiroet en in plaats van Rome naar Cannes. 's Morgens omstreeks elf uur op Schiphol geland. Daar welkom geheten door een meute in klederdracht uit een plaatsje in de buurt van Staphorst. Maar dat was voor de tweede massinis die tot onze groep behoorde. Allemaal in zeer goede stemming uiteraard, misschien wegens de laatste door de KLM geschonken versnaperingen???
Mijn broer stond me op te wachten. Met een leren jas voor de kou, want ik had helemaal geen winterkleding meer. Met de KLM-bus naar het Surinameplein en dan verder naar het Centraal Station. Met de trein naar Almelo, naar het ouderlijk huis. Tijdens de reis kreeg ik het een beetje warm en deed een raampje open. Het lokte een protestactie op, die te vergelijken was met de actie voor die twee kinderen die nu toch in Nederland mogen blijven. Later kwam het bij me op, dat het een malaria aanval was.
Ja, in die tijd was een neut bij de KLM nog gratis.

Jan
Aait vedan :-D

Koos

Bericht door Koos » 13 sep 2018 12:24

Breeze schreef:
12 sep 2018 23:54
EN wat dacht je van de KLM weekeindvluchten vanuit Dhahran naar Sjiphol. Onze hardwerkende baggeraars in Dammam, Jubail, enz., vonden dat ze wel recht hadden op wat verfrissingen na een paar maanden droog te hebben gestaan in de droge woestijn.
Adri
Nou Adri, meen hier in jullie barretje te mogen zeggen, maar doe dat maar voorzichtig, dat het best wel mee viel met dat maanden droog staan.
Weet ik echt heel zeker.
Daarentegen was de woestijn wel droog.
En in het vliegtuig ging men vaak door met waar men gebleven was en zeker als het ook nog eens voor nop was.
Alleen mogelijk ietsjes uitbundiger na verlost te zijn van die eentonige woestijn.
Koos

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 sep 2018 13:57

dat het best wel mee viel met dat maanden droog staan.Weet ik echt heel zeker.Daarentegen was de woestijn wel droog.
Kan me- weliswaar vaag-bezoeken herinneren aan dat " Volker darp" daar in de zandbak en sluit me bij Koos aan...kwamen daar niks te kort :lol: Ik denk dat er een " boose fabriekie" daar binnen de " dorps muren" was waar de Soepjurken bij weg bleven.....wel staat me bij dat er gesodemieter was met drank smokkelen op een sleper van Smit....details zijn in de mist verdwenen. :roll:
in het vliegtuig ging men vaak door met waar men gebleven was
Da's baggeraars aangeboren....." produktie draaien" :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Breeze

Bericht door Breeze » 13 sep 2018 14:35

Tja, ik was op de compound van HAMDI in Dammam en weet ook wel dat er werd gesjoemeld. Met als meest in het oog springend natuurlijk de ballasttanks van die Smitboot met jonge (of ouwe?) klare. Maar zo liberaal als in de golfstaten was Saudi zeker niet. Daar had je weekrantsoenen voor bleekgezichten en het garantiepersoneel van mijn werf had in de hotelkamer van de Ramada Inn, grenzend aan het oude vliegveld van Abu Dhabi, een privébar ingericht. Daar was iedereen welkom, maar vooral (vrouwelijke) overblijfbemanningen van KLM en SABENA. Dat liep soms nooit uit de hand.

Een beetje buiten dit vrolijke onderwerp, maar de compoundbewoners van HAMDI waren, toen ik er was, nog onder de indruk van een ongeluk dat net was gebeurd. Een Merc-truck had op een kruising in volle vaart een personenauto met baggeraars omver gereden. Over de gevolgen is verder commentaar overbodig. Die Merc-trucks waren trouwens toch een fenomeen. Ik spreek nu over eind zeventiger jaren. Je zag ze regelmatig in de woestijn langs de weg staan, in min of meer staat van ontbinding. Als 40 tons tandem-assers werden ze consequent geladen met 80 t en dat ging altijd goed tot er b.v. een as brak. Maar geen nood, de woestijn is groot en de Merc-verdeler had zat nieuwe in de aanbieding.

Afbeelding
Zo zagen ze er nieuw uit

Afbeelding
en zo na een paar maanden

Adri

Edit: wat Harry zegt.

Jacob Bothof

Bericht door Jacob Bothof » 13 sep 2018 17:14

Hoor jij daar ook bij :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen:

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 13 sep 2018 20:36

Sparks316 schreef:
13 sep 2018 08:26
er stonden fauteuils van een kilo of 50. Op een gegeven moment pakt die dronken Noor zo'n fauteuil bij een poot en begint daarmee rond te zwaaien. Vervolgens klimt er een andere Noor op zijn rug om 'm tot bedaren te brengen en nog een ander loopt ook aan 'm te trekken maar Haakon de zoveelste liep met fauteuil in zijn hand en Hagar de Verschrikkelijke op zijn rug alsmede een trekkende Olaf gewoon de hele tent door van links naar rechts nog net zo makkelijk moeilijk te doen.
Het meubilair slopen is inderdaad een oude Noorse gewoonte. :wink:
In 1976 zat ik op de Deense bulkcarrier Casuarina.
casuarina-1.jpg
casuarina-1.jpg (181.59 KiB) 489 keer bekeken
We hadden boomstammen geladen in Tacoma, bestemd voor Japan met een overwegend Deense bemanning.
In Japan in diverse havens gelost, daarna ontratten in Hiroshima en toen in diverse havens staal geladen voor Santos en Angra dos Reis. Het lossen en laden in Japan heeft weken geduurd, dus er werd driftig gestapt door de maten. :wink:
Als ze achtervoeren was dit geen probleem, de Scandinavian Seamans Union had het destijds geregeld dat ze rustig hun roes aan de wal konden uitslapen en dan later op een ander Scandinavisch schip konden overstappen.
Vandaar dat er steeds meer Noren aan boord zaten.
Zo ook Ole, een Noorse matroos van 2 meter hoog en 1 meter breed.
Een prima zeeman en een hele vriendelijk man zolang hij nuchter was.
Maar in Kobe ging Ole toch een keer de wal op en kwam straalbezopen weer aan boord gekropen.
Op de een of andere manier is hij in de bemanningsmessroom beland en vond het toen nodig deze volledig te slopen.
Alle vaste tafels werden losgetrokken en door de tent gesmeten, de kasten van de muur enz.
Hier was niets tegen te doen, we moesten gewoon afwachten tot Ole der slaap des rechtvaardigen zou gaan slapen.
Toen hij de volgende dag wakker werd kon hij zich uiteraard helemaal niets meer herinneren. en was hij weer de vriendelijkheid zelve. :)
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.

http://www.scheepspraat.nl/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 13 sep 2018 21:08

en vond het toen nodig deze volledig te slopen.
Ik meen me te herinneren Jos dat we al eens eerder deze " Scandinavische gewoonte om Meubilair te slopen" op Kombuis hebben besproken, maar nog een keertje extra kan geen kwaad en is ook goed voor de omzet zegt Jan uut Warken :lol: ik moet dan altijd weer denken aan die bewuste avond in Yurong Shipyard in Singapore, toen een stel keurig geklede en uiterst vriendelijke Noren te gelijkertijd van de gangway van hun schip -in het dok naast de onze- kwamen met ondergetekende tesamen met de Direktie en naar de poort liepen. Vlak bij de poort was een " al fresco" werf-restaurant wat sowieso al niet de meest luxe uitvoering was, maaaaar waar je bier kon kopen en ONTIEGELIJK lekker kon vreten voor een habbekrats. Anywaaaay.....die Noren namen DUS een pilsje en wij namen een taxi om in de Batik Inn sateh te gaan bikken.De direktie keek me wat ongelovig aan toen ik haar vertelde dat die Noren dus NOOIT verder zouden komen dan die blikken toko EN dat dit hele spulletje er vanavond bij zou liggen alsof de gehele Amerikaanse luchtmacht daar bombardements oefeningen had gehouden........en ZO geschiede....de hele tent GESLOOPT......EN links en rechts uitgetelde Noren alsof ze in Vietnam aan het front waren geweest......gewoon niet te filmen :roll: Alhoewel ik er aan toe moet voegen dat ik veeeel jaren later gelijksoortige taferelen heb aanschouwd in Noord-West Alberta waar een stel Righand Rednecks - misschien wel Noors bloed in de aderen, wie zal't zeg'n? hun gezamelijke pay-checks EN het meubilair naar de galamiesjes hielpen!! :lol:
MVG HGH.

Allen

Bericht door Allen » 13 sep 2018 22:30

Kiek noe toch us an, kiek noe toch us an.
Men heeft in de Ambuggie enige glaasies 'verhaalwater' tot zich genomen en zie, de verhalen komen los.
👍 😉 😂 😁
Grtn

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 sep 2018 01:06

Hij die nooit gevaren heeft Weet niet hoe een zeeman leeft
En DAN zijn er diegenen die op Den Nederlandsche Christelijke Langen Omvaart de kost hebben verdiend :lol:
MVG HGH.

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 sep 2018 13:44

Deense matrozen...
Hier zijn ze nog rustig, tenslotte is het de ochtendpikheet. :wink:

pikheet op de Kambodia.jpg
pikheet op de Kambodia.jpg (77.68 KiB) 365 keer bekeken
Foto van http://www.snesejler.dk/

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 14 sep 2018 15:42

Ochtend Pikheet :mrgreen:
Klerekasten van Twee meter hoog, een meter breed EN Badslippertjes en lege flessies Tuborg :lol: :mrgreen: :roll:
MVG HGH.

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 sep 2018 20:18

Op de EAC-site kwam ik deze foto van de eerste stuurman van de Casuarina tegen (links), gemaakt op een ander schip.
In Osaka was hij er in kennelijke staat met de motor van de agent vandoor gegaan, maar dit werd niet gewaardeerd en de goede man mocht de volgende dag zijn koffers pakken.

EAC eerste stuurman Hansen.jpg
EAC eerste stuurman Hansen.jpg (60.5 KiB) 316 keer bekeken

jdbvos

Bericht door jdbvos » 14 sep 2018 20:38

...druk bezig met "Jeg har en fat fat...",de Deense versie van "Ik heb een potje met vet …" :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Jinny

Bericht door Jinny » 14 sep 2018 20:43

Heren, ik denk in beelden blijkbaar.
Ik zag dat hel gebeuren wat Sparks vertelde voor me en met de nabranders van Jos en Harrie erbij resulteerde dat in een gedwongen kuisbeurt voor het scherm en toetsenbord....
En de rest vd familie die kwam kijken waar dat gegier vandaan kwam...

Overigens heb ik in de jaren '80 kennis gemaakt met de Scandinavische dronkenmansgewoonte qua meubilair in Oostenrijk...
Bij de kroeg uitwandelen stond er een politie kordon ons op te wachten......
Rustig naar de taxi en nooit meer terugkomen was het motto van de wapenstok...
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Jos Komen (R.I.P)
Contacteer:

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 14 sep 2018 21:05

Avonddrankje bij EAC.

EAC poona 1966.jpg
EAC poona 1966.jpg (103.6 KiB) 604 keer bekeken

Toch viel het drankmisbruik daar in de praktijk wel mee, er werd veel gezopen, maar op zee dook je altijd 4 uur voordat je op wacht moest je kooi in.
Alleen in de havens en als er niet gewerkt werd dan gierde het soms uitgebreid uit de klauwen. :wink:

Harry G. Hogeboom

Bericht door Harry G. Hogeboom » 15 sep 2018 00:44

Toch viel het drankmisbruik daar in de praktijk wel mee, er werd veel gezopen,
HET drankmisbruik viel best mee.........maaar er werd veel gezopen :lol:
In mijn Reuzen van Heusden tijd vond ik het DE gewoonste zaak van de wereld als er een doossie bier per dag door ging in de tropen.....en " een doossie" was dus 24 flessies want blikkies waren er toen niet voor zover bekend.Vers van de vaart raakte ik aan de praat met een kollega ( R.I.P.) en volgens hem was een doossie 12 flessies......waaaant 12 flessies was voor een walslurp onder dagelijks toezicht van de direktie zo'n beetje een maandelijkse bier toelage......24flessies/dag????.....DAT geloofde geen mens toen.
Toch viel het drankmisbruik daar in de praktijk wel mee, er werd veel gezopen
:lol: :lol: :mrgreen:
Ik voer toen eens met een echte WW2 ouwe happer, die moest 'sochtends eerst een kruikje Bols flink aanspreken voor ie de WW2 demons kon sussen EN wat bij de mensen kwam en bedacht toen plotsklaps dat ik zelf al een mooi endje op diezelfde weg was - zonder die WW2 demons fanselluf :roll: - met routinely " even een paar slokken zoooo uit de fles" :roll: :lol: ...ik ben toen zwaar gaan minderen en dronk het edele soppie van Blankenheim & Nolet vervolgens uit een klein bloemen vaassie :mrgreen:
Ik ben nog steeds van mening dat die donderse vonkentrekkers mij op ut verkeerde pad hadden geholpen met o.a. " Jaaa zie je Meester, bij Erhard & Deckers daar heb ik leren drinken, je kreeg daar een fles jenever in de week, toch zonde om weg te gooien...niettan?? seg nous elluf :lol: ...eerst met citroen schillen er in, later met sinaasappel schillen en toen werd ik dat gelazer zat en dronk het maar puur!!! :lol: :mrgreen:

Maaar ik zit nog te wachten tot Adri langs komt met een paar flessen Single Malt "The Balvenie"....als je dat spul op je ouwe dag moet leren drinken dan moet je d'r wel even een paar vaklui bij halen fanselluf :mrgreen:
MVG HGH.

Plaats reactie