Scheepvaartfoto's diversen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Bron: Maritime Reporter 1995
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Het Flettner-rotorschip Barbara (1926)
IDNo: 5102724 Year: 1926
Name: BARBARA Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 3050
Country of build: DEU Builder: Deschimag Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
[engines included Flettner rotors, removed in 1933] - [1948 re-engined] - 33 BIRKENAU - 47 ELSE SKOU - 63 FOTIS P. - 67 STAR OF RIYADH
scuttled off Jeddah 8.78
HIER meer over de Flettner rotors.
IDNo: 5102724 Year: 1926
Name: BARBARA Type: Cargo ship Flag: DEU DWT: 3050
Country of build: DEU Builder: Deschimag Weser Location of yard: Bremen
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 1D-
[engines included Flettner rotors, removed in 1933] - [1948 re-engined] - 33 BIRKENAU - 47 ELSE SKOU - 63 FOTIS P. - 67 STAR OF RIYADH
scuttled off Jeddah 8.78
HIER meer over de Flettner rotors.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Wie kent hem nog, de luchtvervuiler voor onze kust.
Groet Arnold.
Groet Arnold.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik las toevallig van de week een artikel in een blad hier over
gaan ze denk het wiel weer uitvinden ?
Maersk gaat varen met rotorzeil
Rederij Maersk gaat een tankerschip uitrusten met draaiende zuilen genaamd Flettner-rotoren. Die moeten leiden tot een brandstofbesparing van 7 tot 10 %.
Maersk laat een van zijn Longe Range2-tankerschepen uitrusten met twee Flettner-rotoren. Draaien die door een motor aangedreven snel rond, dan hebben ze bij zijwind een effect vergelijkbaar met dat van een vleugel: aan weerzijden van de zuil ontstaat een drukverschil en de resulterende stuwkracht beweegt het schip voort, het zogeheten magnus-effect.
Zuilen van 30 m
Het tankerschip is met een lengte van 250 m en een breedte van 44 m een van de grotere in zijn soort. De twee rotoren zijn ook niet mis: ze hebben een lengte van 30 m en een diameter van 5 m. Leverancier Norsepower Rotor Sails maakt ze van composiet. Om beide te plaatsen, is een flinke verbouwing van het schip nodig om ze te verankeren en de aandrijving mogelijk te maken.
Het voordeel van de rotoren ten opzichte van zeilen is dat ze veel minder plaats innemen, gemakkelijk zijn te bedienen en gemeten naar het oppervlak meer stuwkracht leveren. Staat de wind gunstig, dan worden de beide rotoren aangezet en kunnen de scheepsmotoren op een lager pitje draaien. Op die manier wordt een brandstofbesparing van 7 tot 10 % verwacht.
Nederlands ontwerp
Maersk wil zijn tanker met rotoren vooral gebruiken om na te gaan wat de rotoren in de praktijk aan energiebesparing opleveren en hoe ze het beste zijn te gebruiken. Het is de bedoeling dat de twee rotoren begin volgend jaar worden geplaatst.
In Nederland werkt C-Job Navel Architect aan een speciaal voor het gebruik van Flettner-rotoren ontworpen schip, met naar verwachting een veel hogere brandstofbesparing (lees: ‘Schip met rotorzeil in de maak’). Ergens dit jaar worden proeven gedaan om meer zekerheid te krijgen over het gedrag van het bijzondere scheepsontwerp.
Achter iedere deur schuilt wel een verhaal !
LEO
LEO
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Bij Lemmer (binnenwateren) scharrelde vroeger altijd zo'n klein bootje met zo'n rotor rond....
Geen idee of ie daar nóg is....
Geen idee of ie daar nóg is....
Greetz!
Jan DB Vos
Jan DB Vos
Re: Scheepvaartfoto's diversen
HIER staat alles over het schip.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
De Igor, meer weet ik niet van dit schip, want mijn Russisch is ook niet meer wat het geweest is.

- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 11044
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Dit zooitje "aangebakken ijs" los je niet meer op met een paar flinke matrozen en wat houten hamertjes! 

MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
Re: Scheepvaartfoto's diversen
De Grote Beer, nog uitgerust met vlotten, dus vlak na de oorlogstijd.
Groet Arnold.
Groet Arnold.
-
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Op de Groote Beer heb ik in 1960 nog een paar dagen gewerkt en reserve gestaan voor dat
hij , ik dacht voor zijn laatste reis naar de Oost vertrok.
Deze reis had ik graag mee willen maken maar jammer genoeg ging dat voor mij niet door.
De laatste keer dat ik hem heb gezien was in Rotterdam toen hij vertrok vol met Feijenoord-
supporters voor de finale Benfica - Feijenoord.
hij , ik dacht voor zijn laatste reis naar de Oost vertrok.
Deze reis had ik graag mee willen maken maar jammer genoeg ging dat voor mij niet door.
De laatste keer dat ik hem heb gezien was in Rotterdam toen hij vertrok vol met Feijenoord-
supporters voor de finale Benfica - Feijenoord.

- Jan Hendrik
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Scheepvaartfoto's diversen
GROOTE BEER – Launched in 1944 as COSTA RICA VICTORY, - built by Permanente Shipyard -1 , yard no V529, converted in 1951, Gross tonnage 9191.
Jacob, ja dat was me een happening.
Heel toevallig heb ik deze maand in de lokale Hollandse krant in Melbourne een stukje geschreven.
Hierbij een deel van dit artikel.
quote
In 1960 sold to Scheepvaart Mij Trans-Oceaan.
Sold to John S. Latsis in 1963. Broken up in Eleusis June 1970
I remember to have passed the GROOTE BEER in the Waalhaven in Rotterdam many times beginning 1960’s. She was laid up and positioned at buoy 25 until sold to Latsis.
Many migrants found their way to Australia on one of these vessels.
The story of FEIJENOORD
In 1963 it was the first time that a football club of the Netherlands reached the semi-final of the European Cup (what today is called the Champions League).
They reached the semi’s by beating a Swiss, a Hungarian and a French team.
Feijenoord (now spelled Feyenoord) had to play the upcoming semi finals against Benfica of Lisbon. Benfica had their European Player of the year under contract: Eusebio.
The first game had to be played in the “KUIP” in Rotterdam where 60.000 supporters packed the stadium. Their idol was Coen Moulijn, however, he did not succeed to score or create any goals, like the rest of the team and in the end they seemed to be very happy with the result against one of the top teams in Europe at the time. A nil all draw: 0-0.
As the return was to take place in Lisbon, then some supporters came with an illustrious idea of visiting the Estadio da Luz (Stadium of light) by chartering a vessel instead of taking the trip by road or rail.
Het Vrije Volk, the main newspaper in Rotterdam became very much involved and after checking the possibilities to charter the WATERMAN they offered an all in price for the voyage including meals and basic accommodation.
The reaction from the club’s supporters was as such that within hours 750 tickets were sold for this 9 days event.
It is to be understood that the home game in Rotterdam had yet to be played, but the supporters took the chance on getting a good result at home, prior to heading off to Portugal.
As the interest was overwhelming, the organizers decided to charter the GROOTE BEER as well, so in total 1500 fans could come along this way. In fact many more tickets could be sold, however, there were no other short term possibilities.
Some fans still managed to go there in the traditional way i.e. road or rail.
The cost ranged from 250 to 350 guilders; in today’s buying power this would be around 1500 to 2000 dollars I guess.
The result of the home game ended in a draw which gave the Feyenoord supporters a lot of confidence. Few thousand people stood ashore near the Nieuwe Maas and the Nieuwe Waterweg to wave these two ships goodbye, GROOTE BEER and WATERMAN.
Football fever in the Netherlands on a scale it was never experienced before.
LISBON here we come.
Unfortunately they lost 3-1 which ended this fairy tale.
For most supporters, however, this has been a highlight in supporting their team over many years.
Eventually Feyenoord could claim the title of European Champion seven years later in 1970.
Some trivia:
the name FEIJENOORD initially was named after the suburb in which their home stadium is located
In 1974 they anglicised the name to FEYENOORD.
The name of the suburb remains unchanged.
unquote
Beste groeten
Jan
Ik zal nog een paar fotos plaatsen.
Jacob, ja dat was me een happening.
Heel toevallig heb ik deze maand in de lokale Hollandse krant in Melbourne een stukje geschreven.
Hierbij een deel van dit artikel.
quote
In 1960 sold to Scheepvaart Mij Trans-Oceaan.
Sold to John S. Latsis in 1963. Broken up in Eleusis June 1970
I remember to have passed the GROOTE BEER in the Waalhaven in Rotterdam many times beginning 1960’s. She was laid up and positioned at buoy 25 until sold to Latsis.
Many migrants found their way to Australia on one of these vessels.
The story of FEIJENOORD
In 1963 it was the first time that a football club of the Netherlands reached the semi-final of the European Cup (what today is called the Champions League).
They reached the semi’s by beating a Swiss, a Hungarian and a French team.
Feijenoord (now spelled Feyenoord) had to play the upcoming semi finals against Benfica of Lisbon. Benfica had their European Player of the year under contract: Eusebio.
The first game had to be played in the “KUIP” in Rotterdam where 60.000 supporters packed the stadium. Their idol was Coen Moulijn, however, he did not succeed to score or create any goals, like the rest of the team and in the end they seemed to be very happy with the result against one of the top teams in Europe at the time. A nil all draw: 0-0.
As the return was to take place in Lisbon, then some supporters came with an illustrious idea of visiting the Estadio da Luz (Stadium of light) by chartering a vessel instead of taking the trip by road or rail.
Het Vrije Volk, the main newspaper in Rotterdam became very much involved and after checking the possibilities to charter the WATERMAN they offered an all in price for the voyage including meals and basic accommodation.
The reaction from the club’s supporters was as such that within hours 750 tickets were sold for this 9 days event.
It is to be understood that the home game in Rotterdam had yet to be played, but the supporters took the chance on getting a good result at home, prior to heading off to Portugal.
As the interest was overwhelming, the organizers decided to charter the GROOTE BEER as well, so in total 1500 fans could come along this way. In fact many more tickets could be sold, however, there were no other short term possibilities.
Some fans still managed to go there in the traditional way i.e. road or rail.
The cost ranged from 250 to 350 guilders; in today’s buying power this would be around 1500 to 2000 dollars I guess.
The result of the home game ended in a draw which gave the Feyenoord supporters a lot of confidence. Few thousand people stood ashore near the Nieuwe Maas and the Nieuwe Waterweg to wave these two ships goodbye, GROOTE BEER and WATERMAN.
Football fever in the Netherlands on a scale it was never experienced before.
LISBON here we come.
Unfortunately they lost 3-1 which ended this fairy tale.
For most supporters, however, this has been a highlight in supporting their team over many years.
Eventually Feyenoord could claim the title of European Champion seven years later in 1970.
Some trivia:
the name FEIJENOORD initially was named after the suburb in which their home stadium is located
In 1974 they anglicised the name to FEYENOORD.
The name of the suburb remains unchanged.
unquote
Beste groeten
Jan
Ik zal nog een paar fotos plaatsen.
- Erikdepooter
- Berichten: 436
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Scheepvaartfoto's diversen
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- Jan Hendrik
- Berichten: 942
- Lid geworden op: 22 mar 2006 07:27
- Locatie: Melbourne
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ja, mooi Erik.
Ik heb ook wat fotos maar krijg het niet voor mekaar via tinypics. ik weet niet of zij iets veranderd hebben, anders moet ik een ander (makkelijk!) systeem vinden om fotos te plaatsen.
Iemand suggesties?
Jan
Ik heb ook wat fotos maar krijg het niet voor mekaar via tinypics. ik weet niet of zij iets veranderd hebben, anders moet ik een ander (makkelijk!) systeem vinden om fotos te plaatsen.
Iemand suggesties?
Jan
-
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Mooi Jan,
Dat er na zoveel jaar iemand in Australie een artikel
plaatst over een paar passagierschepen in een plaatselijke krant aldaar die
betrokken waren bij een voetbalwedstrijd Feijenoord (Feyenoord)- Benfica.
De Groote Beer en de Waterman waren wel heel bekende schepen in die tijd
toen mensen een nieuw bestaan wilden opbouwen in den vreemde.
Misschien lees ik nog wel eens iets van mensen uit die periode die met deze
schepen de grote reis naar het onbekende hebben gemaakt.
Groet, Jacob
Dat er na zoveel jaar iemand in Australie een artikel
plaatst over een paar passagierschepen in een plaatselijke krant aldaar die
betrokken waren bij een voetbalwedstrijd Feijenoord (Feyenoord)- Benfica.
De Groote Beer en de Waterman waren wel heel bekende schepen in die tijd
toen mensen een nieuw bestaan wilden opbouwen in den vreemde.
Misschien lees ik nog wel eens iets van mensen uit die periode die met deze
schepen de grote reis naar het onbekende hebben gemaakt.
Groet, Jacob
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Een mooi reisverslag van Joop Kap.
03 t/m 12 mei 1963 reis 19: ss Groote Beer met ss Waterman naar Lissabon vv
viewtopic.php?f=1&t=5280
03 t/m 12 mei 1963 reis 19: ss Groote Beer met ss Waterman naar Lissabon vv
viewtopic.php?f=1&t=5280
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Op de crewlist van de Groote Beer staan bij het MK-personeel twee Koperslagers.
Ik ben toch wel benieuwd wat voor werk ze precies deden.
Ik ben toch wel benieuwd wat voor werk ze precies deden.
