Scheepvaartfoto's diversen
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Prachtig verhaal Harry. Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat jij je weer in de MK had geluld.
Adri
Adri
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Toen wasje haar ook al niet zwart meer meneer Hogeboom
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Waarom zijn daar vier telegrafen? Het is toch een dubbelschroever? Weliswaar met gietijzeren schroeven staat ergens te lezen, ook bijzonder! Mooi dat het spul nog vaart dat is beter dan zo'n stilliggend museumding.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 29 dec 2010 10:30
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Inderdaad een dubbelschroever bemand door ex Navy knakkers.
Een telegraaf voor de orders en de andere voor de tegenorders.
Ave a nice day!
Een telegraaf voor de orders en de andere voor de tegenorders.
Ave a nice day!
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Jan, ik ben je zeer erkentelijk dat je die van superieure intelligentie getuigende vraag stelt en daarmee wederom duidelijk maakt " voor de onschuldige en niets vermoedende en van ware techniek verschoonde toeschouwers" dat het INzicht van ouderwetse massinisten VER boven dat van de gemiddelde toeschouwer uitsteektWaarom zijn daar vier telegrafen?
Het schip heeft namelijk 2 bruggen, eentje voor " normaal vooruit" en dan eentje op de kont, als ze "volle bak achteruit" met de kont voor de kant komen. Op het " moment supreme" dat ze EN het BB anker er in pleuren net tussen de havenhoofden van Manitowoc EN die Skinners even op volle peut achteruit gooien, komt het schip dus "over BB met het anker krabbende" tot stilstand. Op dat moment geven "ze" de kontrole over naar dat " manouvreer bruggetje op de kont met de eiegenste telegrafen" en scheuren vervolgens de hele handel voor de kant.
DAT heppie dus " kats verkeerd" meneer Breeze, op het moment dat HET de CE bekend was dat er een ervaren kollega van hem aan boord was heeft hij ons gelijk uitgenodigt.Als ik toen een " mooi pratende papieren tiger" was geweest dan was dat gesprek van zeer korte duur geweest- de beste kerel had zijn zakken meer dan vol van dezelfde zgn. slimme jongens waar ik ook mee te maken had, zij het bij een andere baas. Hij was een zeer beknijsde stoommassinist en had het klappen van de ketel veiligheids klep nog geleerd op " Stoom Lakers met o.a. Schotse ketels en een Triple Kar" er in.Hij had behoorlijk wat in de melk te brokkelen bij de eigenaren en we bespraken o.a. een transfer of Class, maar ik waarschuwde hem dattie dan zo goed als zeker " van de regen in een stortbui" terecht zou komen en heb het hem afgeraden, wel wetende dat ik ooook bezig was bij de " museum massinissies" te gerakendonkerbruin vermoeden dat jij je weer in de MK had geluld.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Wat die telegrafen betreft heppie dat dus kats verkeerd en wat ex Navy of zo??.....ik heb niet bij dat kluppie op Personeelszaken gewerkt waarde Kleppentrekker, maar wat ik WEL weet is het keiharde feit dat dit schip toen ik er in 1999 aan boord was door een stel zeer ervaren personen werd gerund.Zo'n schip varen op de brug is eeeen ding, met zo'n kolengestookte stoom installatie, DAT is niet voor iedereen wegelegd. NU bijna 20 jaren later vaart het nog steeds en da's toch een testament voor hun ervaring en kennis.Lake Michigan IS een mooi bekkie water waar niet mee valt te spotten.bemand door ex Navy knakkers.
Ik moet nu trouwens denken aan de "Edmund Fitzgerald", komt waarschijnlijk door Gordon Lightfoot.
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Edmund_Fitzgerald
Tjaaa Leo.... het stijgen der jaren brengt verval met zich mee......net als bij ouwe schepen is er steeds meer donkere verf nodig om de zaak toonbaar te houdenToen wasje haar ook al niet zwart meer meneer Hogeboom
et all.
Ik zie inmiddels op het Internet dat er meer informatie, plaatjes en fillumpies over die ouwe "Badger" te zien zijn dan ik maar kon dromen....vroegaah, als ik terug kwam van een lange reis, kon je nog wel eens een mooi verhaal ophangen, teugenswoordig slaat iedereen je gelijk met de " keiharde DEEP Internet feiten" om je rooie oortjes!
Por vavor signor: Terwijl ik een paar uur geleden nog zou hebben " gezworen" dat die gasten bij binnenkomst Manitowoc het BB anker er in pleurden, weet ik dus nu dat mijn geheugen na bekant 20 jaar wat in de knoop was en dat ze het SB anker er in knalden en dat zodoende de kont naar BB draaide......aaahwel ...WAAAR is de humor Meneer Sonnenberg.....de echte humor
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
-
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Vooral de wat oudere houten schepen lekten vaak als een zeef. Zeker als ze als lagerschip werden gebruikt was een windmolen wel een uitkomst. Maar ook in de vaart dus. Eigenlijk net als met ons landje: zolang je het water een beetje voor kunt pompen, blijf je in business. Hieronder een verslagje van William A. Coulter uit 1895. Uit de laatste alinea blijkt dat er ook werd nagedacht over elektriciteit en zelfs voortstuwing:
The old packet ship Dashing Wave, whose white sails have swelled to the breeze in every quarter of the globe and whose voyages have been made with chronometer-like regularity for almost half a century, carries an unnautical kind of motor on her quarter deck. It is not an ultra modern contrivance, intricate and wondrous, baffling the non-mechanical mind by the mystery of its hidden source of power, but a plain, every-day windmill. "And that windmill," said Captain Morehouse, from whose ingenious brain the idea sprang full armed and canvased, "is so sound and sturdy in its work that it should be rated A-1 at Lloyds like the old Wave herself.
"The ship has been in use continuously ever since her launching in 1853 at Portsmouth. N. H., and, after bumping through the billows of four oceans, it is not strange that her seams open when she labors and lets the ocean in. We carry eight men before the mast, when she used to have twenty-two, so I cast about for some other force outside of sailor power for pumping purposes." The novel contrivance for keeping the old leaky ship out of Davy Jones' locker is rigged with six arms, upon which are spread canvas sails, each having a surface of about one square yard. In a light breeze additional wings or "studding-sails," as Mate Wilson calls them, can be attached, and in the further dying out of the wind the sail area can be increased to startling proportions. It is said that the awful spectacle of these monster wings of canvas whirling between the main and mizzen masts of the Dashing Wave has driven many a good, though superstitious, sailor-man to drink.
First Officer Wilson, a truthful but tarry man of the sea, spoke feelingly and loyally of the captain's windmill and dwelt for several columns of space upon its further possibilities. "With a beam or quarter wind," said he, "and the lee tack of the mill hauled well aboard, the machine not only buzzes around about a million revolutions a minute, but it takes the place of all the sails on the mizzen ; in fact we seldom bend those sails during the voyage. "But when we clap all the canvas on the mill, cast off the stops and turn her loose, the thing draws strongly on your admiration. The long arms sweeping up among the rigging and down athwart the deck from starboard to port, make the bilge pumps suck emptily in a short time. That windmill, sir, would pump out the ocean from its basin in a dog-watch.
However, it is a source of danger also, for we lost our pet goat and half of the cook's head one night last trip. They ran into the wake of the mill in the dark -— didn't see it -— and were struck by the sail swinging silently through the air. "We stop the machine by bracing it sharp up on the wind and when the motion is checked throw a bowline over one of the arms. This part of the business isn't down very fine, as it was built to go and only a dead calm can really knock it out. The captain is thinking of getting a dynamo and having our own electric lights, and possibly we can use a propeller with the power generated from the windmill. The Dashing Wave is known as the 'lucky ship' because she never had an accident or wreck, and she never failed to meet expectations in any form or in any kind of weather, and water can't run into her faster than our windmill can run it out again."
Gert
- Varen is Leven -
- Varen is Leven -
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Jan Vos en Gert,
bedankt voor de reactie op het windmolentje.
bedankt voor de reactie op het windmolentje.