Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Ik ben nu 88, hopelijk kan ik van dit alles en de leuke verhalen nog even genieten.
Ik hoop het ook voor je, Klaas. :wink:
Mooie ouwe dag toch? :-D

v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Klaas, ik denk zomaar dat je de oudste hier aan boord bent. Mooi dat je nog met de computer aan de gang kunt.
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ik ben blij, dat ik daar nog een beetje mee om kan gaan (met wat hulp). Geweldig toch, al die informatie en mooie verhalen op Kombuispraat. Dat varen van nu is toch heel anders (gelukkig maar). Die jachten waar ik op voer waren tussen de 2000 en 2500 pk, met Schotseketels. De Amsteldiep was al modern met waterpijpketels. Als ik dan die vermogens van nu zie, wast het maar behelpen. Maar we kwamen er ook. Ik geniet van de verhalen en de mooie foto's hier. Ik heb net mijn laatste borrreltje op en ga naar de kooi, morgen weer een dag. We genieten er nog van, zolang het kan.

Grt.

Klaas
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

informatie en mooie verhalen op Kombuispraat
Hallo Klaas bijzonder welkom hier in het Pikheethok op Kombuis waar je ongetwijfeld-net als Jan al zegt- gelijk tot DE Snr. hap behoort.Ik drukte nog "neussies" toen jij al naar zee ging, maar desondanks heppik ook nog met Schotse ketels gevaarn, voorwaar een unieke belevenis.In mijn jonge jaren stonden inderdaad de door jou genoemde kluppies niet bekend als " balletklasjes".....maaaar op de Reuzen van Heusden hoefde ik toen ook geen dansschoentjes in de koffer te doen.Ik heb toendertijd met bijzonder veel plezier o.a. " leren drinken" van een Vonkentrekker :lol: die DAT weer bij Rederij Amsterdam had geleerd en ik wou dat ik zijn klinkende verhalen toen had opgeschreven. Hij had het ook vaak over een of ander bakkie bij Rederij Amsterdam wat resulteerde dat een van hun schepen een heel pikheetje ergens op de Aleoeten bij Alaska vast zat, staat me vaag bij met krukas problemen....klinkt dat bekend??
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Harry, dat is goed mogelijk. Ik weet er niet van. Er doen vele verhalen de ronde over die club. In de beginperiode hadden ze behalve de 4 Liberties, 2 Oceans en 1 Empire. Maar daarnaast hadden ze van de SMN 4 afgetrapte/afgedankte motorvrachtschepen "gekregen". Die waren bij overkomst al bijna 35 jaar oud, dan weet je het wel. Volgens mij waren het oorspronkelijk ook nog stoomschepen geweest. Wat je daar over hoorde, was haast niet te geloven.
Ja, er waren daar veel vrienden van de "vierkante fles" .Haast allemaal mensen die in de oorlog de meest verschrikkelijke dingen hadden meegemaakt. Eigenlijk trieste figuren. Maar dat was niet specifiek voor de Rederij Amsterdam, bij de Halcyon en Vinke kwam je die ook tegen. Er waren er bij die volledig de weg kwijt waren. Onbegrijpelijk, dat die nog mochten varen. Maar met zo'n keuringsarts als die in Amsterdam, is dat niet verwonderlijk.

Ondanks alles, toch goede herinneringen aan al die Maatschappijen, ondanks de dubieuze reputatie die ze hadden.

Grt.

KLaas.
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Sparks316 »

Was Reederij Amsterdam van origine niet de "wilde-vaart-dochter" van de SMN?
Een collega van me destijds omschreef het in zijn boek "Reederij Amsterdam stond zeer slecht bekend. Bajesklanten kregen de keuze uit Brommen of Aanmonsteren bij Reederij Amsterdam". Ik citeer nu ff Johan Karels uit "Varen is leuk, maar je moet wel in een haven liggen".
Ongetwijfeld ook flink opgeblazen, maar het gaf wel wat aan. Als beginnend sparksje kwam daar vaak terecht, waren ze weer een pikheetje van je af.

En die keuringsarts in Amsterdam, als dat de "beroemde" dokter Klokke was, dan was ie volgens mij bedrijfsarts van de halve nederlandse koopvaardij plus de amsterdamse rosse buurt :mrgreen:
Louis
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Klopt, die reis was echte wilde vaart. Maar soms voeren ze in de lijndiensten van de V.N.S of de S.M.N zelf. Die naam van die dokter herinner ik me, nu je het zegt. Inderdaad keurde die niet alleen zeevarenden :-D :-D .
Inderdaad (soms) kleurrijke figuren op die schepen, maar de meesten waren prima kerels die goed de handjes konden laten wapperen. Behalve het geringe vermogen (2500 ps) waren het geen verkeerde schepen. De collega's voeren liever op de Liberties, dan op de afgedankte motorschepen van de S.M.N. Je kon er heel oud op worden, kijk maar aar mij. :lol:


Klaas
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14379
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

maar de meesten waren prima kerels die goed de handjes konden laten wapperen.
Meestal wel het geval met zgn."tough cookies" Klaas...zolang je maar " aan de goeie kant van hun schutting" blijft staan :lol: De toenmalige zgn. "wilde vaart" was natuurlijk WEL de "echte handels zeevaart"....varen waar er wat viel te verschepen en wat viel te verdienen en je wist van de ene dag ( nou jaaa week of maand!) niet wat de volgende reis zou brengen. Met de Reuzen van Heusden tankers heppik daar nog een " snufje" van meegemaakt.Het was natuurlijk veelal duidelijk dat we gingen laden in de P.G. en toendertijd ook wel bij de BP raffinaderij in Little Aden.......maaar waar je ging lossen was in vele gevallen pas veel later bekend. Zelfs het laden waaar in de P.G. werd vaak pas bekend als we al IN de P.G. waren en dan b.v. " orders Japan" of " Lands End" of "orders La Plata"....maaar de loshaven was dan ook pas bekend als je b.v. bij Nippon in de wereld was. Idem zo wanneer geladen met b.v. "orders Lands End" en de loshaven pas bekend als je IN het Kanaal zat en soms nog wel change orders als " de Blanke Top der Duinen" al bekant in zicht was en iedereen in z'n sterke pakkie in de starthouding stond! :mrgreen: Al met al natuurliijk geen vergelijk met die ECHTE Trampvaart....maar het was zeker geen lijndienstje waar je de klok op gelijk kon zetten, da's wel zeker.Breek me het gebitje niet los over een charter voor BP op de Engelse Oostkust....of een pendeldienstje van Kharg Island naar Karachi OF van Ras Tanurah naar Jeddah in de Rooie Zee op en neer tesamen met de "Lucigen" waar een Doxford in stond.....tjonge jonge wat waren wij toen blij dat "wij" er een MAN van Ome Cor in hadden staan :mrgreen:
Aaaahwel "Them were the days" en ik hoop maar dat je gelijk hebt Klaas en dat ik ooook " er oud bij kan worden" :roll:

PS.je: Het schiet me plotseling te binnen, niet 100% zeker??, dat er toendertijd een oudere dorpsgenoot-kollega massinist van me vroegaah ook bij Rederij Amsterdam heeft gevaar'n, klinkt de naam Cees van der Zee (R.I.P.) je soms bekend?? Cees is dus jammer genoeg er " niet oud bij geworden" :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door kabo »

NL-HaNA_2.24.01.04_0_908-0968.jpg
NL-HaNA_2.24.01.04_0_908-0968.jpg (163.31 KiB) 2699 keer bekeken
Een paar Liberty´s bij de Hoogovens op 10/8/1956. Er wordt flink getjet op de Archanax.
gr.Bas
Klaas Buytenwegh
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Ja, de tankvaart leek er ook. Helaas niet meegemaakt. Tijdens studie voor B, nog wel gesolliciteerd bij V.C.K. Die hadden een paar tankers in beheer. Maar dat is niets geworden. Ik ben weer terug naar Vinke gegaan, tot ze in 1985 op de fles gingen. Dus ik kan daar niet over meepraten.

Die naam zegt me nu even niets, maar misschien schiet die nog te binnen. Ik ben veel vergeten, dat zul je begrijpen. Vorige week, had ik bij de ingang van de Mediamarkt mijn tas in zo'n kluisje gedaan. Kwam ik er uit, wist ik niet meer in welke. Die dingen zijn niet genummerd. Een hoop gedoe natuurlijk. Voortaan ga ik daar maar zonder tas naartoe. Dat hoort er ook bij.

Klaas.


Plaats reactie