Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

en dan heb je klinken, en klinken...
We hebben al eens eerder een heel stel bomen over omgezaagd betreffende dit zeer interessante onderwerp en ik meen te kunnen zeggen dat "in de kern" het wel tot in de 1960ties duurde voooor dat de lastechniek voldoende " kennis en vertrouwen en ervaring" had verzameld om de klinkhamers samen met de nagels EN de rest van de spullen bij het ouwe ijzer te flikkeren.
Ondanks het feit dat lassen vanzelf een behoorlijke besparende kosten post was bij het bouwen van een schip ( en ook andere zaken!) Kan ik hier vermelden dat de bovenste dekgang bij DE " Reus van Heusden" en bij haar zusters nog was geklonken! De rest van het schip was gelast.Ome Cor was een grote VOOOORstaaander van " kosten en centen besparen" maaaar die bovenste dekgang lassen DAT durfde hij toch nog niet an! Jaren later bij flinke schade dank zij de Griekse Savina op de " Forest HIll" gaf dat nog wat geouwehoer in dok in Singapore....dat klinken waren ze bekant vergeten daar toen.
EN " Ter Leeringhe ende Vermaaaeck"... voornamelijk voor Jan uut Warken zijn kleinzoon :lol: ...nog even het volgende betreffende mijn vroegere " geliefde" Schotse ketels schreef ik als volgt op Maandag 23 Augustus van het Jaaar des Heren 1965 als de befaamde 7e Massinist a/b van DE enige en ook echte " Reus van Heusden" de " Tahama" in mijn Memoriaal, waarvan akte.

( Na een introduktie over het overhalen van de ketels etc. etc.)

1) De ketel is geheel gelast op de volgende uitzonderingen na.
a) De langsnaden op de romp zijn 2 dubbele stripnaden, drievoudig geklonken en enkel gedund.
b) De verbinding van het front met de romp is een tweevoudig geklonken lapnaad.
c) De verbinding van de vlampijpen met het front en de pijpplaat zijn normaal gerold.

Notitie:
1) Alle vuurgang verbindingen zijn gelast.
2) De vlamkasten zijn gelast.
3) Alle steunen zijn gelast.

Ik kan slechts concluderen dat "ze" voor die nog steeds geklonken naden " HET lassen" nog niet vertrouwden en aandurfden!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

A riveting squad at work at John Brown's shipyard, Glasgow in 1949.

https://www.youtube.com/watch?v=DLtfgM2xabo
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

A riveting squad at work at John Brown's shipyard, Glasgow in 1949.
Mooi fillumpie Jos, maar ik denk niet dat dit in 1949 was......hoe dan ook, je moet de nagels nog steeds smeden als ze wit of rood-heet zijn :lol: Nu we het toch even over klinken hebben, hier een paar plaatjes van de enige echte " Nieuw Amsterdam" uit 1936....voor zover mij bekend een geheel geklonken schip.Mede door mijn vroegere gescharrel met geklonken " Schotse Ketels", heeft me deze wijze van 2 stalen platen aan elkaar knopen altijd bijzonder aangesproken, zodanig dat ik NU nog een " fraai stukkie oud klinkwerk" in m'n oud ijzer verzameling heb bewaard van de oude dokdeur van het Halifax gegraven dok. Toen ik daar op de loonlijst stond hebben we dat stukkie klinkwerk naar de sloop gebracht nadat we een neiuwe en gelaste deur hadden gemaakt.Zo maar voor de grap en wellicht " Ter Leeringhe ende Vermaaaeck" doe ik er dan maar een plaatje bij van m'n verzameling van " diverse las proefstukkies" :lol:
Bijlagen
Nwadam36.jpg
Nwadam36.jpg (120.64 KiB) 3589 keer bekeken
Nieuw-Amsterdam-klinkers.jpg
Nieuw-Amsterdam-klinkers.jpg (118.18 KiB) 3589 keer bekeken
LAS01.jpg
LAS01.jpg (39.32 KiB) 3589 keer bekeken
LAS03.jpg
LAS03.jpg (41.56 KiB) 3589 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Harry, moet je niet eens een museumpje beginnen?
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Sparks316 »

Natuurlijk niet, dan kan ie niet meer aan zijn ouwe whisky komen...
Louis
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry, moet je niet eens een museumpje beginnen?
Jan....om je eigen woorden nu maar even ten dele te citeren " ik probeer m'n eigen rotzooi op te ruimen" :lol:....maaar dat valt om de drommel nait met! :lol: als voorbeeld....gisteren wassik toevallig bij de lieden van de boot-winterstalling en daar stommelde ik zomaar tegen een dik pak ouwe zeekaarten uit de 1980tiger jaren van de St'Lawrence Rivier aan, alsmede een ogenschijnlijk kompleet pak kaarten van de Rideau Waterway ( van Ottawa naar Smith's Falls)...iemand had dat daar gedumpt "voor de liefhebber" :roll: DUS i.p.v. de rotzooi op te ruimen liggen er nu weer een heel stel ouwe zeekaarten hier op de vloer van m'n whiskey hokkie :roll:
Natuurlijk niet, dan kan ie niet meer aan zijn ouwe whisky komen..
Dat zie je toch verkeerd Louitje, die flessies staan keurig in een fraai eiken kassie en nu je het zegt..'tis tiet voor een slokkie :lol:

PS.je: EN..laten we in vredesnaam maar niet over mijn boekenverzameling gaan ouwenelen.....met de vooruitziende woorden van mijn dochter tegen een toenmalige bezoeker, nu zeker 15 jaar geleden...."as tie d'r niet meer is, steken we het allemaal in de braand!" :mrgreen:
PS.je 2.
Nog even een plaatje van het betere klinkwerk :lol:
Bijlagen
HetBetereKlinkwerk.jpg
HetBetereKlinkwerk.jpg (93.14 KiB) 3506 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2208
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jinny »

Had zomaar ik kunnen zijn :mrgreen:, maar foto is in scene gezet.
Zo een hagelwit blousje blijft geen 5 minuten wit met ijzer...
Wel een mooie foto..
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
v+d
Berichten: 7164
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d »

Ik denk dat die foto werd gemaakt in het kader van vrouwen werven voor de productie van verdedigingstuig tijdens WW2, het is ook geen scheepsklinkwerk :wink:
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos »

Nee, dit is aluminium, bij de produktie van de B17 (?)…
De foto komt van de serie van Kodak...ergens bij topic ww2 heb ik daar al eens een kleine serie geplaatst, geloof ik...
Ging idd over de inzet van vrouwen tijdens ww2. En die inzet van die Amerikaanse vrouwen hebben de geallieerden de oorlog door geholpen !
1 Van dergelijke vrouwen gaf mij ooit een cd/dvd met die foto's.... Maar vele staan tegenwoordig ook gewoon online, ter meerdere eer en glory van deze unsung heroes !
Lest we not forget !
Oost, west...ook best
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Sparks316 »

Waarschijnlijk/mogelijk is naar aanleiding van die foto de beroemde poster Rosie the Riveter gemaakt?
Afbeelding
Daar zag ze er wat meer uit als "smoezelig" :wink:
Louis


Plaats reactie