Scheepvaartfoto's diversen
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Beste Cor Boer,
U zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik dacht in eerste instantie, dat dit een schip van de geallieerden was en dat de foto aan het einde van WO 2 genomen was in Antwerpen (1944). Maar als ik naar de auto's op de kade kijk, denk ik toch het een opname uit de oorlog is. Ik zie een Opel Blitz leger vrachtwagen staan en een Mercedes. Op zich zegt dat nog niets, het zou kunnen dat ze vergeten waren, die mee terug te nemen naar de heimat. Ik zet mijn geld op Cor.
Grt.
Klaas
U zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik dacht in eerste instantie, dat dit een schip van de geallieerden was en dat de foto aan het einde van WO 2 genomen was in Antwerpen (1944). Maar als ik naar de auto's op de kade kijk, denk ik toch het een opname uit de oorlog is. Ik zie een Opel Blitz leger vrachtwagen staan en een Mercedes. Op zich zegt dat nog niets, het zou kunnen dat ze vergeten waren, die mee terug te nemen naar de heimat. Ik zet mijn geld op Cor.
Grt.
Klaas
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Hallo Klaas
Ik denk dat de foto genomen in tussen 1939 en begin 1940 het schip is in 1944 getorpodeerd
Daarbij zijn veel Amerikaanse en Engelse soldaten om het leven gekomen.
Op de foto zie je ook volgens mij vlotten liggen op een dekhuis.
Maar veel schepen van deze reederij lijken toch wel op elkaar maar ik houd het nu nog
even op dit schip.
Cor Boer
Ik denk dat de foto genomen in tussen 1939 en begin 1940 het schip is in 1944 getorpodeerd
Daarbij zijn veel Amerikaanse en Engelse soldaten om het leven gekomen.
Op de foto zie je ook volgens mij vlotten liggen op een dekhuis.
Maar veel schepen van deze reederij lijken toch wel op elkaar maar ik houd het nu nog
even op dit schip.
Cor Boer
Re: Scheepvaartfoto's diversen
gr.Bas
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Deze reis van de Pasteur werd onder management van de SMN gemaakt, in opdracht van de regering. Die prominente schoorsteen was geel met een zwarte top, maar die SMN-kleuren had ze van haar zelf al.
Op deze foto ligt het schip op 24 februari 1950 aan de Javakade. Helemaal links op de kop van de Sumatrakade ligt de Tabinta.
Een mooie reportage over deze reis staat hier.
http://members.chello.nl/a.verhoef2/de%20Pasteur.htm
Groet, Paul G.
Op deze foto ligt het schip op 24 februari 1950 aan de Javakade. Helemaal links op de kop van de Sumatrakade ligt de Tabinta.
Een mooie reportage over deze reis staat hier.
http://members.chello.nl/a.verhoef2/de%20Pasteur.htm
Groet, Paul G.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Ik heb De Pasteur gezien, toen op het IJ achter het Centraal Station. Amsterdam.
Vond het een gigantisch groot schip, vooral door die imponerende pijp.
Wat mij toen opviel dat zij strak gebouwd was. Weinig zeeg. Of ik er mooi vond!!!
Weet ik nu nog niet.
Vrgr.Geep
Vond het een gigantisch groot schip, vooral door die imponerende pijp.
Wat mij toen opviel dat zij strak gebouwd was. Weinig zeeg. Of ik er mooi vond!!!
Weet ik nu nog niet.
Vrgr.Geep
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Het schip heeft later als Regina Magna nog wel eens in de IJ-haven gelegen aan de Oostelijke Handelskade bij de oude Passengers Terminal.
Maar toen was die bizarre schoorsteen al vervangen.
Groet, Paul G.
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Hier nog wat gegevens van de Pasteur. geb. 1938 werf Penhoet, St Nazeire red. Cie. Sudatlantique, Bordeaux. afm. 212,40 x 26,80, 4 schroeven en 60.000 pk. Parsons turbine. snelheid max. 25,5 knoop.
gr.Bas
gr.Bas
Re: Scheepvaartfoto's diversen
Dit indrukwekkende passagiersschip kennen we ook als "Bremen" van de N.D.L. want daar werd ze in 1957 aan verkocht.
Hierop is ze flink verbouwd bij de Bremer Vulcan. In de zomer van 1959 werd ze pas in dienst genomen. Later heeft ze meer aanpassingen in de m.k. moeten ondergaan.
Ruim een jaar na de fusie met de HAPAG is ze aan Chandris verkocht en in januari 1972 overgedragen aan Chandris die er geen passagier lijndienst meer mee ging varen maar haar als cruiseschip inzette. Ik meen dat ze op haar, ( gesleepte ), reis naar Far East breakers gekapseisd en gezonken is. Dat overkwam in die dagen wel meer passagiersschepen, vreemd genoeg...………….
m.v.g, Roy
Hierop is ze flink verbouwd bij de Bremer Vulcan. In de zomer van 1959 werd ze pas in dienst genomen. Later heeft ze meer aanpassingen in de m.k. moeten ondergaan.
Ruim een jaar na de fusie met de HAPAG is ze aan Chandris verkocht en in januari 1972 overgedragen aan Chandris die er geen passagier lijndienst meer mee ging varen maar haar als cruiseschip inzette. Ik meen dat ze op haar, ( gesleepte ), reis naar Far East breakers gekapseisd en gezonken is. Dat overkwam in die dagen wel meer passagiersschepen, vreemd genoeg...………….
m.v.g, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Scheepvaartfoto's diversen
gr.Bas