Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1048
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door peelander » 06 aug 2018 14:57

kabo schreef:
05 aug 2018 16:26
Die hebben geen last van de warmte.
gr.Bas
Dezen wat dichter bij huis ook niet. Lekker boven de kweekbassins op Neeltje Jans.
29 maart 2013 neeltje jans (7).JPG
29 maart 2013 neeltje jans (7).JPG (133.82 KiB) 1656 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3352
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen » 06 aug 2018 15:10

S.S. CASINO (Zie vorige pagina)

Testen met de vertaalmachine van Google.
Tis maar een klein stukkie tekst, vandaar.
:)

@Jos, sorry, tis wat langer dan ik had gedacht. :oops: :mrgreen:

S.S. CASINO

Anchor presented by the Apollo Bay and District Historical Society commemorates the fiftieth anniversary of the sinking of the "S.S. Casino".

The loss of the SS Casino was a tragedy for Victoria’s West Coast. For fifty years, the iron steamship took cargo and passengers between Melbourne and Portland, stopping at Apollo Bay, Warrnambool and Port Fairy. Although the ship’s departures and arrivals were seldom punctual, the SS Casino was an important feature of local life.

The SS Casino made 2,500 voyages in the treacherous waters of Bass Strait and was considered one of the "immortals" of Port Phillip. It was involved in several incidents but each time the steamer was repaired and returned to its West Coast run.

On 10th July 1932, the SS Casino sank while trying to secure a mooring at Apollo Bay pier.
This time, the steamer could not be saved and the captain and several crewmen lost their lives.
The wreck of the SS Casino lies beyond the breakers at Apollo Bay and is a popular dive.

S.S. CASINO Vertaling via Google van bovenstaande.

Anchor gepresenteerd door de Apollo Bay en District Historical Society herdenkt de vijftigste verjaardag van het zinken van het "S.S. Casino".

Het verlies van het SS Casino was een tragedie voor Victoria's West Coast. Vijftig jaar lang nam het ijzeren stoomschip vracht en passagiers tussen Melbourne en Portland en stopte bij Apollo Bay, Warrnambool en Port Fairy. Hoewel de vertrek- en aankomsttijden van het schip zelden punctueel waren, was het SS Casino een belangrijk kenmerk van het lokale leven.

Het SS Casino maakte 2.500 reizen in de verraderlijke wateren van Bass Strait en werd beschouwd als een van de 'onsterfelijken' van Port Phillip. Het was betrokken bij verschillende incidenten maar elke keer werd de steamer gerepareerd en teruggebracht naar de westkust.

Op 10 juli 1932 stortte het SS Casino in terwijl het probeerde een ligplaats te bemachtigen bij de pier van Apollo Bay.
Deze keer kon de stoomboot niet worden gered en de kapitein en verschillende bemanningsleden verloren hun leven.
Het wrak van het SS Casino ligt achter de branding bij Apollo Bay en is een populaire duik.


S.S. CASINO

A monument commemorates those who lost their lives in the sinking of the S.S. Casino off Apollo Bay in 1932. A plaque was added to the memorial in 1982 to commemorate the 100th anniversary of the registration of the vessel and the 50th anniversary of the sinking.

The monument is a pillar of eight courses of bluestone blocks, 2.5 metres high with the propeller of the ship affixed to the west face, and the wreck bell which originally hung in the yard of the Customs House at Port Fairy mounted on the top of the cairn.

Flagship of the Belfast and Koroit Steam Navigation Company based in Port Fairy. The tragic loss of the SS Casino was felt particularly by people of Victoria`s western district. For fifty years, the iron steamship took cargo and passengers between Melbourne and Portland, stopping at Apollo Bay, Warrnambool and Port Fairy. The SS Casino was an important feature of local maritime life.

The SS Casino made 2,500 voyages in the treacherous waters of Bass Strait and was considered one of the “immortals” of Port Phillip. The steamer had several brushes with disaster; it collided with another boat off Point Gellibrand, ran aground on a reef near Grey River, and was beached at Warrnambool while entering Lady Bay in a power blackout. Following each incident, the steamer was repaired and returned to its west coast run. On the 10th July, 1932 the SS Casino sank while trying to secure a mooring at Apollo Bay pier.

This time, the steamer could not be saved and the Captain and nine other crew lost their lives.


Casino001.JPG
Casino001.JPG (24.3 KiB) 1653 keer bekeken
Casino002.JPG
Casino002.JPG (102.8 KiB) 1653 keer bekeken
Casino003.JPG
Casino003.JPG (114.48 KiB) 1653 keer bekeken
Casino004.JPG
Casino004.JPG (99.31 KiB) 1653 keer bekeken
Casino005.JPG
Casino005.JPG (37.04 KiB) 1653 keer bekeken
Casino006.JPG
Casino006.JPG (42.86 KiB) 1653 keer bekeken
Casino007.JPG
Casino007.JPG (46.91 KiB) 1653 keer bekeken
Casino008.JPG
Casino008.JPG (51.12 KiB) 1653 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 06 aug 2018 17:15

Bedankt voor de aanvulling, Allen! :-D
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3352
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen » 07 aug 2018 18:01

In de krochten van m'n archieffie kwam ik onderstaande afbeelding tegen.
Waarom ik deze afbeelding ooit heb opgeslagen is mij volkomen onduidelijk. :(
Dus plaats ik um maar op dit item. :-D
Wie weet, misschien komt er wel een reactie. :mrgreen:


Carpentier.JPG
Carpentier.JPG (48.84 KiB) 1478 keer bekeken
Grtn

kabo
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door kabo » 07 aug 2018 21:29

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (208.32 KiB) 1411 keer bekeken
Harry, hier wordt even opgestookt door de machinisten en stokers. Daar konden ze in Genua van genieten. En de vrouwen de witte was binnen halen. De Roma geb. 1926 bij Ansaldo afm. 216.1 x 25.2. 4 schroeven, 32583 brt. en 44.000 pk. Gesloopt in 1951 nadat hij gelicht was na torpedering in 1945.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11664
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 07 aug 2018 21:53

Harry, hier wordt even opgestookt door de machinisten en stokers.
En ZOOOO hoort het ook Bas.........stuurlieden " even bukken" en huisvrouwen " haal de witte binnen" :lol: :mrgreen:
Volgens mij zijn ze hier gelijktijdig aan het roetblazen bij het opstoken :lol:
Een mooi bossie paarden uit de twintiger jaren......DAT moeten haast wel een stuk of 8 hele dikke Schotse ketels zijn :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 08 aug 2018 16:48

Ik heb geen gegevens van onderstaande foto.
Waar zou die windpropellor voor gediend hebben?
Om het licht aan te houden? :wink:

Chance.jpg
Chance.jpg (110.05 KiB) 1288 keer bekeken
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

kabo
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door kabo » 08 aug 2018 17:04

scannen0002.jpg
scannen0002.jpg (134.08 KiB) 1276 keer bekeken
Harry, hoeveel stokers en machinisten waren er wel niet nodig om die snelheid van max. 26,35 kn. te halen en al die schoorstenen te laten roken.
Hij had 4 schroeven en 76,000 pk en bwj. 1906.
gr.Bas

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3352
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen » 08 aug 2018 17:16

RIVER FAL


Reefers for Hire
On the 31st July 2017 the "Swedish Reefer" (1992, 13,930DWT) arrives in the River Fal for lay-up
assisted by the local tug "St.Piran" (1979).
The "Sweedish Reefer" arrived from St.Petersburg to join sister vessels "Hellas Reefer" (1991, 13,930DWT)
and "Nederland Reefer" (1991, 13,958DWT).


The sight of elderly reefers being laid up in the River Fal, Cornwall during the Southern Hemisphere winter
is becoming common but time is running out for these ships as container vessels carry more of the chilled food.
River Fal001.JPG
River Fal001.JPG (84.72 KiB) 1267 keer bekeken
River Fal002.JPG
River Fal002.JPG (93.68 KiB) 1267 keer bekeken
River Fal003.JPG
River Fal003.JPG (85.18 KiB) 1267 keer bekeken
River Fal004.JPG
River Fal004.JPG (100.67 KiB) 1267 keer bekeken
River Fal005.JPG
River Fal005.JPG (141.16 KiB) 1267 keer bekeken
River Fal006.JPG
River Fal006.JPG (84.35 KiB) 1267 keer bekeken
Grtn

kabo
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door kabo » 08 aug 2018 17:27

scannen0004.jpg
scannen0004.jpg (210.34 KiB) 1256 keer bekeken
Dezelfde locatie de Fal in 1958 met 27 opgelegde geladen tankers, waarvan 9 zichtbaar op de foto en een paar Liberty.s.
gr.Bas

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6560
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 08 aug 2018 20:25

Het gaat niet goed met de reefers; alles gaat idd met containers...
Vroeger was het fruitjagen: zo rijp mogelijk geplukt/gekapt om de reis naar de afnemer na te rijpen, om dan precies rijp genoeg in de winkelschappen te liggen...
Nu wordt een container met onrijp fruit volgegooid, op een feeder gezet die z'n route vervolgd, dan overslag naar de wal, en vandaar naar een grote dozenboot, die eveneens z'n route vervolgd tot de loshaven waar ze -vlak voordat ze worden opgehaald- even gegast worden om rijp te lijken.
In de winkel barsten ze al uit hun velletjes, en anders na een dag op de fruitschaal...
Totaal smakeloos...
Toevallig vertelde ik dat vorige week aan m'n gezin, en brak een banaan om aan te tonen dat het gewoon waardeloze bananen waren 'gemaakt'....
Een schande ! Maar ja: het vervoer per reefer is duurder, en aangezien de winkel dezelfde verkoopprijs wil aanhouden zou dat verschil ten koste van de expediteur/tussenhandel gaan....
Je voelt dus met je klompen aan dat dat niet doorgaat: als de klant niet wil betalen vreet-ie maar rotzooi.
Binnenkort waarschijnlijk diepvriesbananen: dan zijn ze wel rijp, maar als je ze niet ontdooit (dan is het smots) eet je een heerlijk bananenijsje...Maar nóg goedkoper transport !
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3352
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen » 08 aug 2018 21:08

(dan is het smots)
Even zigzaggen; :-D
@Jan, laat ik nou familie hebben die woont op de grens van Groningen-Friesland-Drenthe
en die noemen appelmoes SMOTS. :mrgreen:
Grtn

v+d
Berichten: 5307
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d » 09 aug 2018 09:38

Nu we toch even zigzaggen: Jan heeft daar wel een punt. Het was hier zo warm dat de pruimen aan de bomen warmer waren als 38 graden(Als oude machinist kan je dat eenvoudig voelen) dus binnen in de pruimen zat smots maar die smaakten pas echt lekker.
Bij de supers hier ligt slechts onrijpe glimmende zooi.
Nou ja gevaarlijk onderwerp voelen aan warme pruimen dus laat je niet afleiden :wink:

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11664
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 09 aug 2018 17:00

Harry, hoeveel stokers en machinisten waren er wel niet nodig om die snelheid van max. 26,35 kn. te halen en al die schoorstenen te laten roken.Hij had 4 schroeven en 76,000 pk en bwj. 1906.
@ Bas et all.
Om in 1906 al die 76000 ezels uit kokend water te frutselen ....daaaar had je een mooi zooitje Schotse ketels voor nodig, da's wel zeker......DAN 4 schroeven, dus dat is dan bekant 20.000 pk per as. Dat doet me denken aan stoomturbines, maar ik weet zo niet 1-2-3 of die er toendertijd wel waren met dit vermogen.Toendertijd had de befaamde Titanic en haar zuster schepen loeressen van quadruple expansie machienes dus zeer waarschijnlijk ook bij dit fraaie jacht, misschien wel met een kombinatie van een dikke lage druk turbine!
Al met al had je dan zomaar een mannetje of 30 aan tremmers en stokers in de ketelruimen en zeker een kleine 20 man massinisten in de MK........PER wacht!!....vul maar in in een 3 wachten systeem praat je dus zomaar over tussen de 120 en 150 man orde van grootte in de MK om die handel aan de praat te houden :roll:
Nou FF niet om het een of ander, maaar op dat kleine spotprentje bij mijn naam sta ik IN de MK bij de dubbele voor & achter telegrafen van een van de laatste nog kolen gestookte Ferries in de wereld, de " Badger" welke op Lake Michigan vaart. ( En voor zover ik weet nog steeds!)Daar staan Skinner Unaflow Stoom " motoorn" in en zijn vroegaah gebouwd als ijsbrekende ferries.Toen "we" tijdens de oversteek van Lake Michigan eventjes gingen roetblazen, toen riep een ander schip ons aan om te vragen of er misschien BRAAAND was!! :mrgreen:
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Badger
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 10 aug 2018 11:03

De nieuwe schroef van de Cathay.

On 14 December 1933 the SS Cathay lost a screw while trying to make up time between Colombo and Fremantle. It had to wait for repairs in Sutherland Dock, Australia, and returned to service in March 1934.
Wikipedia

Cathay-2.jpg
Cathay-2.jpg (258.76 KiB) 936 keer bekeken
Cathay-1.jpg
Cathay-1.jpg (261.68 KiB) 936 keer bekeken
Cathay.jpg
Cathay.jpg (98.81 KiB) 934 keer bekeken
IDNo: 1148843 Year: 1925
Name: CATHAY Type: Passenger/cargo (rf) Flag: GBR Tons: 15104
Country of build: GBR Builder: Barclay, Curle & Co Location of yard: Whiteinch
Number ofscrews/Mchy/Speed(kn): 2Q-16.5
ac/b off Bougie 11.11.42 whilst landing troops (1*) - sank 12.11.42 in 36.44.35N/5.06.41E
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6560
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 10 aug 2018 15:33

Even terugkomend op de windmolen (of propellor :-D ) op dat gestrande zeilschip.
Vlgs Jan Visser, met wie ik hierover contact had, is het
qoute:
Het edele "pompen of verzuipen" werd hier wat makkelijker voor de boys gemaakt, want dat molentje dreef bij mijn weten de (een) lenspomp aan.
Er is een foto van Delfzijl haven in de jaren twintig waar een aantal houtslepers met zo'n windmolen op zijn afgebeeld en daar stond die verklarende tekst bij.
Dus die mannen waren blij als er wind stond.


En op bovenstaande foto: daar staat in spiegelbeeld op het schroefblad geschreven "StarbP", en de geschreven tekst op de foto staat wél goed. Zoals de foto is, is dat de "PortsP".... Dus ook toen zat met al met het probleem welke kant om het negatief moest worden afgedrukt :lol: :lol:
Gelukkig heb je daar geen last meer van met de digitale technieken... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie