Scheepvaartfoto's diversen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 25 sep 2018 11:44

Ik heb ook al vaak naar die foto zitten kijken, en ik denk dat het -vooral gezien het vermelde jaartal- al een creatieve bewerking is, of het gevolg is van een fisheye-lens of zo...
Ik baseer mijn wantrouwen op de waterlijn van het schip... ik denk (!) dat bij de scheg toch een wijziging in die waterlijn had moeten zijn...zo niet de hele scheg zichtbaar...en vlgs mij zie je dan ook geen mensen meer aan dek, die ik op de foto wél meen te zien...
Maar wie ben ik
Voor hetzelfde geld is de foto waarheidsgetrouw, en stel ik me voor dat met een groothoeklens vanaf een schip in een golfdal nét dat momentje heeft gepakt van het andere schip op een golftop. Dan zou -volgens deze theorie- dit beeld schuin omhoog zijn gemaakt, met dit effect als gevolg.
In ww2 was het op de NA uitzonderlijk slecht weer, dat is bekend, dus wie weet.
Ik houd het daarom maar op m'n 2e versie: de foto is schuin omhoog gemaakt...
Maar het is en blijft een prachtig plaatje !
Golven van 30m heb ik -vlgs het logboek op de AbelTasman, voorbij Ille 'd Amsterdam-, en later aan 'daandre kaant van Tierra del Fuego' alleen maar gezien op de zuidkant van de grote plassen, in of nabij de roaring fourties. 2 x dus slechts, in nét over 18 jaar varen...
Ze zijn dus niet bijzonder wijdverspreid, die golven van 30m...
...dus 40m??? Da's een net spannen tussen de masten, en zo vissen op zoute haring
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3351
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen » 25 sep 2018 12:03

@Robert & @Jan,

Ik heb de foto hier geplaatst daar ik wel eens een reactie wilde lezen.
Er bestaat/bestond ook geen HMAS VIDAL, althans ik kan het niet boven water krijgen.
Wel een HMS VIDAL, maar die is van 1950-1954.
Bovendien: deze VIDAL voert een roostermast, dus is het zeker geen 1940.
Althans voor zover mijn kennis reikt. :shock: :-D
EN: Zelfs in die jaren was fotomanipulatie in het pre-digitale tijdperk springlevend.

Name: HMS Vidal
Builder: Chatham Dockyard
Laid down: 5 July 1950
Launched: 31 July 1951
Completed: 29 March 1954
Commissioned: 1954
Fate: Broken up in June 1976



HMS VIDAL in 1967.
HMS Vidal in 1967.jpg
HMS Vidal in 1967.jpg (22.35 KiB) 808 keer bekeken
Grtn

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 25 sep 2018 13:46

Met die hoge golven van 30 was nog een belangrijk detail, wat hier ook niet bepaald van toepassing is...
..over een lengte van een ongeveer 1 mijl had je maar een 'bergtop' of 3, hooguit.
Ondanks dat het schip behoorlijk haalde, en de stabilizers door het water brulden, ging je eigenlijk als een snelle lift op & neer...
Dwarsscheeps, die golven, maar dat snapt een ieder wel..
Ik vond het een heel speciaal iets, vooral als je je bedenkt dat die golven uit zuidelijke richting kwamen... Dus waar krijgen die 'de aanloop' vandaan ??
Aan de Pacific-kant zaten er brekers bovenop, maar stelden in de praktijk niet veel voor. Afijn, de stuurlui zullen het wel beter weten: die kijken er urenlang naar; ik zie ze "bij tijd en wijle" en voel en zie (en hoor) grotendeels de gevolgen.
Op de Indische Oceaan was het niet eens zulk verschrikkelijk weer, dat was op de Pacific wel wat anders... Dat laatste was, wat wij zo euforisch noemen, poepieslecht weer..
Die deining liep wel erg door...tot over de evenaar bleef die frequentie zicht- en voelbaar..
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 sep 2018 13:48

de stuurlui zullen het wel beter weten
Ik zeg niet dat ik het beter weet, maar volgens mij is het een nep-foto. :wink:
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

v+d
Berichten: 5307
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d » 25 sep 2018 14:03

Als je de foto vergroot zie je dat er een paar mensen aan dek met een lijntje staan te klooien, bij zulke bakkies water sta je niet rustig bij de reling toch?

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 25 sep 2018 14:08

...en als je 'm 40' draait om de scheefstand van de foto te proberen, zie je nog beter dat zo'n waterlijn op zo'n golftop wel heel erg onwaarschijnlijk wordt....
En Ja ! de tros loopt zelfs dóór tot in de golftop !! :lol: :lol: Het bb anker is uit en de ankerbal hangt in de mast... Nou: da's toch knap in zulk weer !
Aan bakboord staat zelfs iemand met een hengel of zoiets...
HMAS%20Vidal,%20Big%20Swell.%201940.jpg
HMAS%20Vidal,%20Big%20Swell.%201940.jpg (28.42 KiB) 759 keer bekeken
Laten we de hoax wat geloofwaardiger maken: de ankerbal en het trosje weg, bb anker weer thuis, en het schegje een beetje spetterend door de golftop brekend, én uiteraard het hengeltje binnengehaald....

En weet iemand met een marine verleden of dat klopt: die nationaliteitsvlag in het geusmastje, midden op (hoge) zee ?
Bijlagen
Vidal.jpg
Vidal.jpg (69.21 KiB) 743 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jdbvos op 25 sep 2018 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11663
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 sep 2018 14:42

Ze zijn dus niet bijzonder wijdverspreid, die golven van 30m......dus 40m???etc.
Kennelijk is dat met de hedendaagse "toverdoos" en/of ruimtevaart observatie/registratie technieken een ietwat achterhaald perspectief Jan, ook de Noord Atlantic en de Noord-NoordZee doen kennelijk wel degelijk mee met grote golven.En waar vroegaah dat soort "wilde verhalen" naar de Fabeltjeskrant werden verwezen, kan het nu wel degelijk worden aangetoond.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 sep 2018 14:54

Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 25 sep 2018 15:13

Ik weet het Harry, incidenteel kunnen golven heel hoog worden, of lijken.
De eerste keer dat ik ooit zo'n freakwave meemaakte was bij aanloop van de haven van Durban. We hadden de loods al aan boord, van die mooie stoomsleper, en resp. stoomden en motorden we gezamenlijk stampend richting de haven.
In de mk stel je je loopcadans in op de cadans van het schip, je schrapzettend als het neusje weer naar beneden duikt....je kent het wel...
Maar na 1 zo'n golf dook het neusje weer, en in tegenstelling tot 'normaal' bleef het neusje vallen...!
De hwtk en ik keken meteen elkaar aan en wisten dat we beide schrokken en ons vastgrepen aan 'iets'. De general alarmbel begon te rinkelen, en toen kwam het stuitermoment... Een klap, idioot gewoon. En alle vloerplaten die niet zaten vastgeschroefd kwamen los en begonnen te glijden. Heftig schuddend kwam het neusje langzaam weer omhoog, de bel werd weer stopgezet en de weg werd weer vervolgd alsof er niks had plaatsgevonden.
In de bar vóór het eten werd dit uiteraard HET gesprek, en trouwens nog dagenlang. Stuurlui vertelden dat alles in de stuurhut wat niet vaststond tegen de ramen sloeg, het groene water tot over luik 2 liep, de sleepboot als een dobber omhoog plopte, en wonderbaarlijk iedereen die aan dek (beide schepen) aanwezig waren was niets was overkomen. Er bleek dus een freakwave te zijn langsgekomen, maar een negatieve...! Dat moet uiteraard verklaard worden (zoals de loods deed). Er lopen daar veel stromingen, en veel golfpatronen. Die laatste door diverse deiningen, maar ook de opgewaaide, en dat mot allemaal zonodig tussen Afrika en Madagaskar de Straat Mocambique door... Waar de frequentietoppen samenkomen, krijg je een idioot grote golf, de freakwave. Daar, waar de frequentiedalen samenkomen, krijg je ahw een gat in het water, een negatieve freakwave.
Op de Noordelijke Noordzee is zo'n toevallige samenloop van die 2 fenomenen in 1 frequentie samenkomend gefilmd door een filmcamera: eerst viel het water weg, en meteen daarna een hele hoge golf erna, die bijkans de romp (of hoe heet dat in de offshore) raakte....
En idd: tegenwoordig meten ze die dingen vanuit de ruimte in het kader van tsunami-opsporing.
Volgens Pake kon het op de 100-vademlijn vaak spoken: die metingen geven hem postmortaal gelijk: daar moeten lange deiningen ineens 'omhoog'...
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11663
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Harry G. Hogeboom » 25 sep 2018 16:41

incidenteel kunnen golven heel hoog worden, of lijken.
Ik zit hier nu bekant 30 jaar aan de Atlantic kust en er schieten me pak weg 3 " Apeldoorn bellen bakkies" te binnen van grote schepen op de N.A, met ontiegelijke schade, waar ik persoonlijk bij was betrokken en welke duidelijk een gevolg waren van zo'n "freakwave"...mot NU eerst even een bakkie doen :lol:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Jos Komen (R.I.P)
Berichten: 32270
Lid geworden op: 21 jul 2004 19:44
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 26 sep 2018 11:28

Brixham Quay.jpg
Brixham Quay.jpg (95.46 KiB) 591 keer bekeken
Brixham Harbour.jpg
Brixham Harbour.jpg (238.27 KiB) 591 keer bekeken

https://nl.wikipedia.org/wiki/Brixham
Hij die nooit gevaren heeft
Weet niet hoe een zeeman leeft.


http://www.scheepspraat.nl/

Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 3351
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Allen » 27 sep 2018 23:45

Klinken.
Klinken001.JPG
Klinken001.JPG (96.18 KiB) 470 keer bekeken
Klinken002-1942.JPG
Klinken002-1942.JPG (82.17 KiB) 470 keer bekeken
Grtn

v+d
Berichten: 5307
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door v+d » 28 sep 2018 09:02

En dat moest nog waterdicht ook! Wat een rotwerk, nou ja het was werk en je kreeg wellicht een plakkie kaas op je brood.
Elke keer als ik zulke plaatjes zie en iemand zegt tegen mij dat vroeger alles beter was dan denk: "Lees eens een boek of kijk eens plaatjes en vooral van vroeger". Soms als mijn kleinzoon mij ergens bij helpt en hij al een paar keer op zijn handen gemept heeft met een hamer zegt hij: "Opa hoe kan dat nou dat jij nooit op je handen slaat?"
Als ik dan uitleg dat wij vroeger van die grote Storkmoeren staande op glad ijzer bij een kojangend schip moesten vastslaan en dat je dan vanzelf leert je klompen te sparen haalt hij zijn schouders op en zegt welgemeend: "Wat een kutwerk was dat!"
Enfin hij is te groot om hem een draai om zijn oren te geven dus leer ik hem een hamer aan het eind van de steel vast te houden en meer van die gein, we maken vorderingen :wink:

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 28 sep 2018 11:47

en dan heb je klinken, en klinken...
Op de bovenste foto is het 'the modern way' met een luchthamer.... Wát een kolereherrie was dat: zo'n 4 a 5 klinkers (+ netzoveel plaatsers/tegenhouders + 1 a 2 stokers met een veldoven-met-handgedreven-aanjaagfan) De hele romp trilde mee... Soms had je per klink 2 klinkers, dan ging het sneller. Dus 8 a 10 klinkers, 4a 5 tegenhouders, 2 stokers... En nou meen ik dat er ook nog een gooier en een vanger was....
Kortom: nogal wat mensen !
De onderste foto zie ik geen luchtslangen, dus ga ik ervan uit dat ze aan het ouderwetse handklinken zijn...
Héél vaag kan ik me nog handklinken (op de 'moeilijke plekjes', denk ik) herinneren: dat begon met een harde ping wat langzaam aan naar boem ging, aan de mate van veranderen van geluid wist de klinker of deze vastzat. Zo'n klinkhamer was niet eens zo zwaar: hooguit 1 kg denk ik, een stukkie rond van ca 5cm diam en een 20 cm lang aan het einde van een lange steel. Althans, in mijn herinnering....
Ook het eerste binnenvaartschip op de dependance van de werf in Hindeloopen was onder de waterlijn geklonken, de rest was gelast. Vlgs pa wilde de eigenaar dat persé… Geen idee waarom
Greetz!
Jan DB Vos

Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 286
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door Jinny » 28 sep 2018 12:33

Omdat klinken de naam heeft iets flexibeler te zijn?
Een vrouw is van nature een Engel.
En als je haar haar vleugels afneemt, dan vliegt ze wel verder op haar bezem..
Eigen schuld.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 6559
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Scheepvaartfoto's diversen

Bericht door jdbvos » 28 sep 2018 13:27

Ja Jinny, dat is het ook.
Maar niet als je alleen onder de waterlijn flexibel maakt en de rest muurvast last....Zo'n bodem kan niks met z'n flexibiliteit, toch...
Misschien als je in je vaargebied altijd over de bodem schraapt...dan is de klinkdubbeling misschien een soort slijpvlak... Maar dan had je bij een eveneens gelaste bodem alleen maar een serietje halfrond eronder hoeven lassen...
Nee, ik zie de logica, die er ongetwijfeld was, niet...
Nog afgezien van alle extra kosten: en niet alleen vanwege al dat meerwerk en het extra staal van de overlappingen bij de klinken en de nagels zelf, maar ook de vermindering van laadvermogen vanwege het extra gewicht van al die overlappingen en klinken en het extra brandstofverbruik door die platenmozaik
Maar voor zover mij bekend vaart die Spree (zo heette ze) nog steeds....Dus qua bouwkwaliteit...... :-D
Greetz!
Jan DB Vos

Plaats reactie