Even Kennismaken

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Eduard R. Baaij

Even Kennismaken

Bericht door Eduard R. Baaij »

Beste kombuispraters,

Mijn naam is Eduard Baaij, geboren op 1 juni 1950 in Den Haag maar opgegroeid in Den Helder. Militaire dienst als radiotelefonist doorgebracht bij de voormalige Troepenmacht in Suriname. Daarna ben ik naar de Hogere Zeevaartschool in Vlissingen gegaan (incl. internaat) en heb vervolgens twaalf jaar als Sparks voor Radio-Holland gevaren en vier jaar (uiteraard ook als Sparks) bij Dammers & Van der Heide. Nadat de R/O bij de Vaderlandse Koopvaardij algemeen bedankt werd voor z'n diensten, ben ik in de offshore beland en daar werk ik nu als Radio-operator op een booreiland, twee-weken-op-twee-weken-af. Ik woon in Almere, ben al bijna dertig jaar zeer gelukkig getrouwd en heb geen kinderen. Zo, nu weten jullie (bijna) alles van me.

Tijdens stille uurtjes aan boord in de nachtdienst kijk ik graag op maritieme websites en kwam vorige week al doende "˜Kombuispraat' tegen. Wát een leuke site!! De meest uiteenlopende onderwerpen kom je tegen, waarbij opvalt dat terwijl de onderwerpen echt serieus worden behandeld, er tóch die typische zeemanshumor doorheen klinkt. Heb vaak verschrikkelijk moeten lachen!! Bij het lezen van al die verhalen is het nèt alsof je weer aan boord (aan de bar) zit"¦ Geweldig!! Ik voelde me meteen thuis.

Er zijn een paar topics waarvoor ik een antwoord heb op in die topic gestelde vragen. Hoe kan ik die het beste beantwoorden? Sommige zijn al een jaar oud. Moet je dan naar die bepaalde topic gaan, of kun je beter een nieuwe aanmaken?
Er is bijvoorbeeld een vraag wie een bepaald schilderij gemaakt heeft van de "˜Meerdrecht'. Ik weet precies wie dat geweest is, want ik heb een boek waar dat schilderij in staat.

Overigens voor ieders info: ik heb een vrij uitgebreide collectie boeken over de Nederlandse Groothandelsvaart en kan dus gemakkelijk allerlei informatie opzoeken over koopvaardijschepen die tussen ±1850 en 2000 onder Nederlandse vlag hebben gevaren.

Verder spaar ik foto's van radiohutten aan boord van Nederlandse schepen.
In verband hiermee een vraagje aan Derk Gotink: welke radiohut gebruik jij als avatar en mag ik daar een grote afbeelding van hebben? Zijn er nog meer R/O's geregistreerd bij Kombuispraat?

Kan ik inloggen vanaf andere e-mail adressen? Of is inloggen gebonden aan mijn thuis-e-mail-adres. Aan boord heb ik telkens wisselende e-mail adressen, maar zou toch deel willen blijven nemen aan Kombuispraat. Mocht dat niet kunnen dan ben ik er twee weken wél en dan weer twee weken niet.

Hartelijke groet,
Eduard

ronny

Bericht door ronny »

Hoi Eduard.

Eerst natuurlijk welkom op dit forum.

Als ik het goed heb kan je gewoon inloggen daar ik ook vanuit verschillende locatie inlog mits met je loggevens die wel vast blijven dus kun je gewoon inloggen.

De antwoorden die jij weet kun je het beste in de topic zelf beantwoorden de topic komt dan vanzelf weer bovenaan te staan en kan een ieder zien dat er geantwoord is,ook krijg je bericht mits aangegeven bij je profiel dat er antwoord is op een topic waar jij wat gezegt heb.
je kunt ook kijken bij de laatste geplaatste berichten tijdens je laatste aanwezigheid op het forum.
zo hoop dat ik je een beetje ingelicht heb,ben wel geen moderator meer maar kon het toch even niet laten.
Theo Horsten (R.I.P.)

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Hallo eduard,

Ook van mij welkom hier.
Ik heb de eer gehad om de Nederlandse koopvaardij van (voornamelijk) Engelse sparksen te voorzien toen die nog wel verplicht waren, maar niet meer leverbaar door Radio Holland. Toen werden ze in Engeland, ergens in de Midlands, nog steeds opgeleid en waren er nog altijd jonge mensen die daar nog snel even aan wilden meedoen. Als je dan vroeg waarom ze dat deden, dan zeiden ze dat ze nog graag een poosje wilden varen en daarna weer naar school voor een hogere opleiding in de elektronica. Daar waren ook nog een aantal meiden bij, hele goeie. Ze moesten allemaal eerst nog even een paar maanden - soms niet meer dan weken - bij een ervaren RO varen en we hadden een hele oude sparks bij Van Uden zitten die erop stónd dat ze hun morse verbeterden.
Die man zag er zo verschrikkelijk oud uit dat de keuringsarts in Rotterdam de geboortedatum in zijn monsterboekje niet geloofde. Toen ik hem voor het eerst zag, zei ik tegen het kantoor in Engeland waar ik voor werkte: "Dat jullie moeilijk mensen kunnen vinden, begrijp ik. Maar om nou naar het kerkhof te gaan en dooie sparksen op te graven, dat is toch wel van de gekke!"
Later werd hij dood in de radiohut gevonden. Die is dus echt in het harnas gestorven. ook toen had hij een leerling aan boord die gelijk kon overnemen.

We hebben nog heel lang radio-officieren aan de HAL geleverd, voor de cruiseschepen. Daar wilden ze ze altijd houden, zeiden ze toen, ten gerieve van de passagiers. Hoe het nu is, weet ik niet want ik heb het later voor gezien gehouden en ben met pensioen gegaan. Maar het was best een leuke tijd.

.
Gebruikersavatar
Compass
Berichten: 3062
Lid geworden op: 22 jul 2004 11:11
Locatie: Groningen

Bericht door Compass »

Hallo Eduard,

Welkom op het forum. Er is plaats vooor alle disciplines en ook sparksen hebben we al een paar dus je komt echt niet als een kat in een vreemd pakhuis.
Alle kennis, paraat of op papier aanwezig is welkom ; een flinke hoeveelheid gegevens en documentatie is nóóit weg. Je zult spoedig merken dat er, zeker binnen dit forum onder de (oud)zeevarenden een heleboel zijn die over een méér dan gemiddelde digitale of traditionele bibliotheek beschikken en zo je weet is een bilbliotheek nóóit compleet.

Zoals ons aller Ronny al stelt; zie je een topic waarover je méér denkt te weten of zou willen weten ; draal niet en haal uit de sloot die ouwe koe :) zodat hij weer rustig verder gaat met grazen.

Groeten,
Bert de Boer
Bram

Bericht door Bram »

:D Hoi Eduard, ook namens mij van harte welkom.
Groets BRam :D
Gerard

//

Bericht door Gerard »

Ahoy Eduard en Klaas: Ook van mij van harte welkom! Gr.Gerard.
Gebruikersavatar
Derk Gotink
Berichten: 1379
Lid geworden op: 03 sep 2004 21:47
Locatie: Hilversumse Meent

Bericht door Derk Gotink »

Welkom Eduard , Klaas en Harry,

Eduard, Die Avatar is van de oude Zeesleper Groningen van Wijsmuller waar ik op gevaren heb.
Zal hem voor je gaan zoeken maar niet direkt aangezien ik het deze dagen nog al druk ben.

Verder vrees ik voor de gezondheid van mijn PC.
Heeft vervelende kuren of het ligt aan de warmte of hij kan niet tegen bierlucht!!

Gr Derk
Morse is uit !!
Mayday is in !!
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Eduard,

Fijn dat je aangemonsterd bent, kan Derk nu ook af en toe eens een knippie gaan maken.......................
Want die man draaid een uren, dat wil je niet weten........................

m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Stavenuiter
Berichten: 1919
Lid geworden op: 22 jul 2004 15:00
Locatie: Enkhuizen

Bericht door Stavenuiter »

Hallo Eduard.

Welkom aan boord, hoop dat je een hoop plezier hier op dit Forum beleven mag :D :D

Groet Nico.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Eduard,
Ook namens mij van harte welkom op Kombuispraat.
De avatar van Derk, de radiohut van de "Groningen".
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie